بازدید 6216

بارش‌های اخیر ایران را از خشکسالی نجات نمی‌دهد

کد خبر: ۷۹۲۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲ 23 April 2018

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به بارش‌های کشوردر روزهای گذشته تاکید کرد: این بارش‌ها به هیچ وجه نمی‌تواند نجات‌بخش کشوراز خشکسالی شدید باشد چون افزایش دما باعث ذوب شدن ذخایر برفی در ارتفاعات شده است.

به گزارش ایسنا، صادق ضیاییان افزود: در حال حاضر شاهد هستیم که کلیه ذخایر برفی در کوه‌های زاگرس و البرز از دست رفته است بنابراین با آگاهی نسبت به این وضعیت بارش‌ها، باید در مورد شرایط آبی کشور در طول فصل تابستان هوشیارتر عمل کنیم.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: از ابتدای مهر ۹۶ (شروع سال زراعی) تا آخر فروردین ۹۷، کل کشور ۱۱۳.۲ میلی‌متر بارش دریافت کرده است و با توجه به اینکه بارش کشور در مقیاس بلندمدت ۱۹۴.۵ میلی‌متر است، در بازه هفت ماهه گذشته نسبت به بلندمدت حدود ۴۱.۸ درصد کاهش بارش داریم.

امسال نسبت به سال قبل ۳۲ درصد کاهش بارش داریم

وی ضمن مقایسه بارش امسال با سال گذشته گفت: در مدت مشابه سال گذشته در کل کشور ۱۸۶.۳ میلی‌متر بارش داشتیم بنابراین در سال جاری نسبت به سال قبل ۳۲.۲ درصد کاهش بارش ثبت شده است.

سیستان و بلوچستان و کرمان در صدر کم‌بارشی

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در ادامه استان‌های کم بارش کشور را طی ماه‌های گذشته اعلام و اظهارکرد: از ابتدای سال زراعی تا آخر فروردین استان سیستان وبلوچستان ۷۵ درصدکمبود بارش داشت. استان‌های کرمان، هرمزگان و کهگیلویه وبویراحمد به ترتیب ۷۱، ۶۸ و ۶۳ درصد کاهش بارش نسبت به بلندمدت داشتند.

به گفته ضیاییان، طی هفت ماه گذشته تعداد محدودی از استان‌ها شرایط ترسالی را تجربه کردند که استان‌های آذربایجان شرقی ۱۲.۴ درصد و آذربایجان غربی ۱۱.۹ درصد افزایش بارش داشتند اما متاسفانه ذخایر برفی در همین استان‌ها به دلیل افزایش دما زودتر از موعد ذوب شده است و احتمال دارد برای فصل تابستان شرایط سختی را برای این استان‌ها به وجود آید.

افزایش ۱.۸ درجه‌ای دما در کشور نسبت به بلندمدت

این کارشناس سازمان هواشناسی در ادامه شرایط دمایی کشور را نیز در هفت ماهه گذشته ارزیابی کرد و گفت:‌ از ابتدای سال آبی (اول مهر ۹۶) تا انتهای فروردین ۹۷ کل کشور ۱.۸ درجه سلسیوس افزایش دما داشت که با توجه به افزایش میزان تبخیر، وضعیت خشکسالی را در اغلب مناطق کشور به شرایط حساسی رسانده است.

افزایش دو درجه‌ای دما در اولین ماه سال ۹۷

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به وضعیت دمای کشور در اولین ماه سال ۹۷ اظهار کرد: در فروردین ماه کل کشور ۲.۱ درجه سانتیگراد افزایش دما را تجربه کرد که استان‌های آذبایجان غربی و کردستان نسبت به بلندمدت به ترتیب با ۳ و ۲.۸ درجه سانتیگراد افزایش دما داشتند.

ضیاییان در پایان با اشاره به کم آبی شدید در سال آبی ۸۷-۸۶ گفت: در آن سال کل بارش کشور تنها ۱۳۸ میلی‌متر بود و این نگرانی وجود داشت که سال آبی جاری از سال ۸۶ نیز خشک‌تر باشد، اما خوشبختانه بارش‌های اخیر امیدی را در ما ایجاد کرد و احتمال دارد که امسال نتواند رکورد کم‌بارشی سال ۸۶ را بزند که امیدواریم همین طور باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۵
مدیریت درست ندارین خب جمع کنین بارش ها رو
ای بابا هر روز شده این تیتر رور میزنید نمی ده که نمی ده ما ایرانی ها چیزی برای از دست دادن نداریم چی داریم که آب داشته باشیم بی خیال بابا
شما الان یک سر به کوهها اطراف تهران بزنی میبینی که تا نزدکی خود روستاها پر برف اند
. . . دو منبع عظیم آب در شمال و جنوب کشور وجود دارد . . . مگر در همین کشور امارات سالی چه مقدار باران میبارد ؟ از کجا آب تامین میکنند ؟ این ها را نمیدانید یا فکر میکنید تامین آب فقط از بارش باید صورت گیرد ؟ . . . . این که کجا کم باران آمده یا کجا چند درجه گرم شده قصه است . . . . به جای آمار دادن کار کنید
مگر الان که بر روی ذخایر نفت و گاز هستیم در فصول سرد سال مشکل سوخت نداریم؟!مطمین باشید اگر در طی سال چند برابر استاندارد بارندگی داشته باشیم باز هم مشکلات همچنان پا برجاست چون قسمتی از مشکلات میزان بارندگی است .کشورهایی هستند (مثلا در حوزه خلیج فارس) که میزان بارندگی کمتری نسبت به ما دارند ولی مشکلات ما را ندارند.
چقدر بارون بباره شما راضی میشی؟؟؟؟؟؟؟
مسئله کم بارشی نیشت مسئله بدمدیریتی است.
پاسخ ها
خدابخش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
دقیقاً
همین ناشکری شماست که خدا از نزول برکات آسمانی ما رو محروم کرده... هرچقدر هم باران و برف بیاد باز شما میگید کم آبی و خشکسالی. در این که فرهنگ درست مصرف کردن آب باید بین همگان جاری بشه که اصلا جای بحث نیست اما لطفا اینقدر آیه یأس نخونید.
كشتين ما ملت رو با اين تيتر خبراي استرس زا
اینکه بارش گم امده و نیاز به صرفه جویی در همه بخش ها در هر مکان و زمانی لازم است شکی نمی باشد اما برنامه دولت چه میباشد در سال ۸۶ خشکسالی بدتر از شرایط فعلی بود اما با توکل بر خدا و برنامه عملیاتی درست و نظارت مستمر بر بحران فایق امدند
شکر نعمت نعمتت افزون کند
الان که بارون میبارد نباید غر زد مثل روستائیان باید در هنگام بارش بارون الحمدلله گفت
نباید در حین بارندگی باعث دلهره ملت شد
یکی از قواعد مدیریت، امید دادن به آینده است
خداوند می فرماید که مؤمنین به من امید دارند و بر من توکل می کنند
باید مدیر خوب نهال امید را در دل ملت بکارد
همت بلند دار که مردان روزگار
از همت بلند به جایی رسیده اند
بس کنید دیگه همه تیترها شده کمبود آب خوب مملکت مسئول داره رسیدگی میکنند بانوشتن این تیترهای یاس آور روحیه مردم را خراب نکنید
به نظر من کارخانه های تولید آب معدنی را تعطیل کنید در حال حاضر میلیونها لیتر آب در سوپرماارکتها نگهداری میگردد
مشكل اصلي مقدار بارش نيست مشكل كيفيت و زمان بارش و افزايش تبخير مي باشد. ضمن اينكه با روند فعلي امكان عملي كشاورزي سنتي( در فضاي باز) از بين خواهد رفت.
اللهم اَنزِل عَلَینا مِنَ المُعصِراتِ ماءً ثجاجاً و سلاماً
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر