بازدید 29547
تحلیل و توصیه‌های دو نماینده مجلس از رویدادهای روز عاشورا؛

عقلانیت سیاسی بر جامعه حاکم شود/زشت‌ترین و بدترین سناریو را تدارک دیدند

کواکبیان: وفاداران به اندیشه‌های تابناک امام و دلسوزان نظام، هرگز این گونه حرمت‌شکنی را تأیید نمی‌کنند. صرفا این نیست کسانی که در روز عاشورا، آن ماجراها را آفریدند، محکومند، بلکه کسانی هم که در روز تاسوعا به حسینیه جماران حمله کردند و مجالس سوگواری را به هم ریختند، محکومند؛ حال چه در دارالزهرا و چه در حسینیه جماران/ مقدسی: این پیاده نظام و جوان‌ها که برای تخلیه انرژی، البته تحت تأثیر آن تحرکات تبلیغات می‌آیند و حرکاتی را انجام می‌دهند و دست به تخریب اموال عمومی و خصوصی می‌زنند، ما آنان را با این که جرم دارند، مقصر نمی‌دانیم؛ مقصر اصلی شاخ و برگ‌های اصلی فتنه‌ هستند.
کد خبر: ۷۹۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۷ 30 December 2009

با دنبال رخدادهای اخیر روز عاشورای تهران، خبرنگار «تابناک» با دو تن از نمایندگان مجلس با گرایش‌های گوناگون سیاسی به گفت‌وگو پرداخت.

کواکبیان، نماینده اصلاح‌طلب سمنان، با محکوم کردن اتفاقات روز عاشورا، انتساب این تحرکات به وفادارن به اندیشه‌های امام را نادرست خواند.

مصطفی كواكبيان در پاسخ به پرسش خبرنگار «تابناک»، مبنی بر «تحلیل وی از رخدادهای روز عاشورای تهران و همچنین عاملان اصلی این اتفاقات» گفت: من در تذکر امروز مجلس نیز گفتم. من بر باورم که وفاداران به اندیشه‌های تابناک امام و دلسوزان نسبت به نظام، هرگز این گونه حرمت‌شکنی در روز عاشورا را تأیید نمی‌کنند و حتی آن را به شدت محکوم می‌‌کنند. این اقدامات، کار هر کسی باشد، چه آن کف و سوت زدن‌ها، چه آن شعار دادن‌ها نسبت به اصل ولایت فقیه و توهین‌ها و آن پرچم آتش‌ زدن‌ها، همه اینها از نظر ما محکوم است و نباید انتساب پیدا کند به مثلا جریان‌ اصلا‌ح‌طلبان و یا خط امامی‌ها و یا جریان چپ و یا آنانی که به هر حال سال‌های سال خدمت کرده‌اند و به اندیشه‌های امام وفادارند، منتها ما باید مجموعه این رخدادها را ببینیم؛ یعنی صرفا این نیست کسانی که در روز عاشورا، آن ماجراها را آفریدند، محکومند، بلکه کسانی هم که در روز تاسوعا به حسینیه جماران حمله کردند و مجالس سوگواری را به هم ریختند ـ حال چه در دارالزهرا و چه در حسینیه جماران ـ آنان نیز کارشان محکوم است؛ بنابراین، ما باید از طریق صدا و سیما ببینیم که آنها نیز دارد کارشان محکوم می‌شود.

*آيا تا کنون این کار در صداوسیما محکوم شده است؟

ـ متأسفانه تا کنون که نشده است. این محکومیت حق به جانب همه اقدامات غیرقانونی است که زمینه وحدت ملی و تفاهم و ... را فراهم می‌‌کند و برای همین من بر این باورم و امیدوارم که در مجموعه این حوادث، یک نوع تأثیر خردمندانه‌ای در این بحث‌ها داشته باشیم. ما گفته‌ایم که انتخابات پایان یافته و بنابراین، باید رخدادهای پس از آن نیز پایان یابد، چرا که ما می‌بینیم چقدر از این حوادث در منافع ملی کشورمان دچار ضربه می‌شویم و چقدر اقتصاد ما به عقب می‌افتد و چقدر مشکلات برای مردم ایجاد می‌شود!
به هر روی، در یک جمله عرض شود که ممکن است دست‌های سوم و چهارمی در این میان بیایند که نه به این طرف اعتقاد دارند و نه به آن طرف و دارند از آب گل‌آلود ماهی‌های مقصود خودشان را می‌گیرند و مردم را به جون هم ‌می‌اندازند. من اعتقاد دارم، کسانی که به نظام اعتقاد راسخ دارند، تحمل نمی‌‌کنند که اندیشه امام ـ که همان ولایت فقیه است ـ زیر سؤال برود و به آن توهین شود. امیدوارم در مجموع، کسانی که واقعا مأموریت پیدا کردند که بیایند و این رخدادها را پدید آورند و بعد هم این گونه آن را بعضی از رسانه‌ها منتسب کنند به جریان خود، باید اینان را شناسایی کرد. من باز هم گفتم که برخی از این شعارها از شبکه‌های اطلا‌ع‌رسانی خارجی گرفته می‌شود و این امثال «voa» و «بی‌‌بی‌سی پرشین» مربوط به کشور ما نیستند و بالاخره آمریکا و انگلیس با ذات انقلاب اسلامی ضدیت دارند.

ما باید چنان اعتماد عمومی در کشور ایجاد کنیم که کسی به شبکه‌های خارجی رجوع نکند، هرچند خود مسئولان صدا و سیما نیز می‌گویند که گرایش مردم به آن شبکه‌ها زیاد شده و گرایش به صداوسیما کاهش پیدا کرده که باید همه اینها ریشه‌یابی شود. بسیاری از کسانی که در آن طرف هستند، نفسشان از جای گرمی درمی‌آید و دوست دارند مردم بروند و آلت دست آنان شوند؛ بنابراین ما باید تدبیری بیندیشیم که این شبکه‌ها، تأثیرگذار نباشند و یک راهش هم این است که صدا و سیمای ما باید یک مقدار اجازه پخش مباحث گوناگون را بدهد. البته در این زمینه، ما طرحی را پیشنهاد کردیم که متأسفانه کسی از آن استقبال نکرد. ما گفتیم همه این جریانات بیایند و بشینند دو سه روز با هم گفت‌وگو کنند و یک اصولی را مدون کنند و همگی بنا بر همان اصول پایبند به عمل به آن باشند. قانون اساسی مبنای کار قرار گیرد و نام این کار و طرح را «لوئی جرگه ایرانی» گذاشتیم.

وی درباره این جزییات این طرح گقت: ما آن را به عنوان حزب مردمسالاری پیشنهاد دادیم که گفتیم نامزدهای ریاست جمهوری، مراجع تقلید، خبرگان، اصحاب رسانه‌، حوزویان، دانشگاهیان، احزاب سیاسی، شورای نگهبان، مجمع تشخیص،‌ مجلس، دولت و ...همه و همه زیر سقفی نشسته و این مباحث را ریشه‌یابی کنند و همه چیز را به پایان رسانند و اجازه به دشمنانمان ندهند، چرا که همه این جریانات، واقعا برای ما پیامدهای ناشایستی دارند و بنابراین باید به همه آنها پایان داد.

وی در پاسخ به این که «به نظر شما، کشدار شدن این رخدادهای پس از انتخابات را از طرف جناح خاصی می‌دانید و یا این که هر دو جناح مقصرند؟»، گفت: ـ خیر. من بر این باورم که همه مسئول هستند و باید تدبیری بیندیشند و این که بگوییم تنها یک جریان مقصر است، نادیده گرفتن واقعیت‌هاست.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس توصیه‌های خود را برای برون رفت از اوضاع کنونی اعلام کرد و گفت:  توصیه اصلی من این است که مبنای وحدت ملی و همبستگی را همان قانون اساسی بگذاریم و به همه قوانین قانون اساسی پایبندی خود را نشان دهیم؛ یعنی اگر می‌گوییم محور قانون اساسی و ولایت فقیه است، دیگر اصول قانون اساسی هم باید مدنظر قرار بگیرد.

اگر کسی غیرقانونی می‌آید و راهپیمایی می‌کند و می‌خواهد قانونی راهپیمایی کند، وزارت کشور باید به این جریان نیز مجوز برای راهپیمایی قانونی بدهد. محدویت برای رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها واقعا معلوم نیست که چاره کار باشد، بلکه باید واقعیات و مشکلات را جای دیگری دید و با برخوردهای تند و افراطی (هر دو طرف) راه به جایی نخواهند برد.

*به نظر شما وحدت امکان پذیر است؛ البته با توجه به اوضاع کنونی جامعه سیاسی کشور؟

ـ من مطمئن هستم که اگر واقعا عقلانیت سیاسی بر ما حاکم شود، چرا که نشود.

از سوی دیگر‌، هادی مقدسی، نماینده اصولگرای بروجرد نیز تحلیل و برداشت خود را از رویدادهای روز عاشورای تهران با خبرنگار «تابناک» این گونه مطرح کرد.

وی در این باره گفت: تحلیل این گونه رخدادها، در واقع بدون در نظر گرفتن نقش دشمنان خونی انقلاب، کار ساده‌ای نیست؛ این که به هر روی، رخدادهای اخیر را می‌چرخانند و سرانجام وصل می‌کنند به یکی از ریشه‌ای‌ترین رخدادهای عقیدتی مردم.

با توجه به این که ریشه و مبانی اعتقادی انقلاب و اسلام ما، در حقیقت از واقعه کربلا و نهصت عاشورا سرچشمه گرفته است، بنابراین، آنچه در این سی سال و حتی پیش از آن، مسلمانان و علما و رهبران و... توفیقی در آن داشتند، به خاطر اتکای مخلصانه به عاشورا و کربلا بوده است و به ویژه در این سی سال، دفاع مقدس، مقاومت مردم و پایمردی آنان در برابر استکبار، ناشی از اعتقاد راسخ به موضوعات شهادت‌طلبی است از درس سالار و سرور شهیدان که دشمنان آن را دریافتند و در ساختار‌شکنی‌ها اینها، این بار بر ریشه‌ای‌ترین موضوع اعتقادی مردم متمرکز شده‌اند؛ یعنی عاشورا و کربلا و مترصد این بودند که بتوانند در این روز، خلاقیتی از خود پدید آورند که با به راه انداختن همه سیستم‌های تبلیغاتی خودشان در پیش از حتی محرم، اشاره داشتند که در تاسوعای حسینی اتفاقات خاصی خواهد افتاد.

آنان می‌دانند که نظام و انقلاب، در واقع اگر قابل خدشه بود، با جنگ وحشیانه که علیه ما آغاز کردند، باید این خدشه‌ وارد می‌شد؛ بنابراین، اینان از ضربه وارد کردن به صورت کوتاه مدت به نظام و انقلاب و اعتقادات مردم مأیوسند، اما اینان می‌خواهند در یک روند تدریجی، اعتقادات مردم را خدشه‌دار کنند و تبلیغاتشان بر عاشورا و تاسوعا متمرکز شده بود و همه مردم در حقیقت، هنگامی که می‌شنیدند، می‌گفتند: آیا می‌خواهند چه حرکتی انجام د‌هند؟

اینان زشت‌ترین و بدترین سناریو را تدارک دیدند و روزی که همه عالم (مسلمانان و غیر مسلمانان) برای امام حسین و آن واقعه دردناک متأثر و متأسف هستند، آنها برای این که ابهت عاشورا و کربلا را بشکنند، به رقص و پایکوبی و... می‌پردازند تا بتوانند به این وسیله، مقداری از اقتدار عاشورا و اعتقادات مردم بکاهند؛ اما زهی خیال باطل!

امروز داریم می‌بینیم، دقیقا تیر همه برنامه‌هایی که علیه مردم و اعتقاداتشان تدارک دیده‌ بودند، این بار هم بدجوری به سنگ خورد و مردم هم به برکت خون آقا عبدالله، پاسخ کار آنان را به بهترین نحو ممکن خواهند داد تا باعث استحکام و تقویت بیش از گذشته نظام و انقلاب و مبانی اعتقاداتشان به ویژه اعتقاداتشان به کربلا شود.

نماینده بروجرد در پاسخ به این پرسش که «به نظر شما، در ریشه‌یابی این قضیه، علت اصلی وقوع چنین رخدادهایی چه بوده است و آیا تحریک رسانه‌‌های بیگانه بوده و یا عواملی هم از درون دخیل بوده‌اند؟»، گفت: سرمایه‌گذاری‌هایی که برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی می‌شود، اکثریت وارد تبلیغات مطبوعاتی و رسانه‌ای می‌شود، به اضافه مقداری بی‌تفاوتی خواص که خود اذعان دارند زمانی با حضرت امام علیه استکبار همراه بودند. اگر این خواص، در حقیقت با تیزبینی و درایت در چنین ساختارشکنی، دست اینان را می‌خواندند و خط خود را از استکبار و تبلیغات رسانه‌های استکبار جدا می‌کردند، شاید امروز حیثیت خوبی برای خود به دست می‌آوردند؛ اما در این چند ماهه گذشته پس از انتخابات، با آغاز بیانیه‌های تحریک‌آمیز، باز هم آنان با فضای ساختارشکنانه، چنین بستری را فراهم کردند که امروز دشمن این اجازه و جسارت را به خود می‌دهد که بیاید و به یکی از ستون‌های اعتقادی مردم و نظام توهین کند.

در حقیقت، این پیاده نظام و جوان‌ها و بچه‌هایی که برای تخلیه انرژی خودشان ـ البته تحت تأثیر آن تحرکات تبلیغات می‌آیند ـ حرکاتی را انجام می‌دهند و دست به تخریب اموال عمومی و خصوصی می‌زنند، ما آنان را با این که جرم دارند، مقصر نمی‌دانیم؛ مقصر اصلی از سر آب تغذیه می‌شوند و شاخ و برگ‌های اصلی آن فتنه‌ای هستند که حاضر نیستند، بیایند و خودشان را که مدعی‌اند از یاران امام هستند، از حساب کاخ‌نشینان و... جدا کنند.

مقدسی درباره اینکه در «قضيه سران فتنه، آيا همين سران فتنه مقصرند يا جناح مقابل هم بی نقش در بروز ناآرامی‌ها نبوده»، گفت: من به ريشه همه اينها اشاره كردم كه ريشه آنها چيست و همه چيز مشخص است.  بحث اصلي اين است كه اتحاد و انسجامي در اين سي سال بين مردم بوده و بر مبناي آن توانستند اينچنين با دشمنان مقابله كنند و حركتي را به اين عظمت و با اين غربت و تنهايي به مدت سي سال در برابر همه ابرجنايتكاران نگه دارند؛ مي‌خواهند اين وحدت و انسجام به هم بريزد. به نظر من، امروز ايجاب مي‌كند كساني كه امروز مدعي‌اند، بايد حساب خودشان را جدا كنند و بگويند كه ما طرفدار انقلاب و اماميم و بايد يادگار امام به هر شكلي حفظ شود؛ البته هر چند ممكن است يكسري اختلاف سليقه باشد كه امر مشخصي است.

در انتخابات، برد و باخت هست و بايد گفت، خب اين چهار سال نوبت من نبوده و چهار سال پیش نوبت من بوده و نبايد به جنجال‌آفريني و به هم زدن آرامش مردم اقدام كنند.
همه كساني كه به هر حال دلسوز مردم و نظام هستند، بايد بيايند دست به دست هم دهند و عيب و ايرادها و نقايصي كه هست را برطرف کنند تا بتوانيم نظام را پيش ببريم؛ مبتني بر همين دمكراسي اصيلي كه امروز الحمدلله از آن برخورداريم، تا بتوانيم آينده خوبي را طراحي و برنامه‌ريزي كنيم.

وی در پایان توصیه کرد: توصيه من اين است، ضمن اين كه دولت و مسئولان با درك عميق نسبت به دشمنان و با دشمن‌شناسي ويژه، تلاش كنند توطئه‌ها و دسيسه‌هاي آنها را از پيش شناسايي و متناسب با دسيسه‌ها و موضعگيري‌هاي منطقي، آنها را خنثي كنند، كساني هم كه تاكنون در اين ماجراها به نحوي آب در آسياب دشمن ريخته‌اند و به جاي اين كه اين آتش فتنه را بخوابانند،‌ باعث شعله‌ور شدن آن شدند، بيايند و به سوابق خود رحم كنند؛ به عناوين خود كه در كنار رهبري براي خود كسب كرده‌اند، رحم كنند و با مردم همگام و همراه شوند.

توصيه بعدي من به قوه قضاييه است. درست است جواني كه در خيابان دست به يكسري حركات زده، مجرم است و بايد مجازات شود، اما بايد مقصر اصلي را در داخل شناسايي كند و اين فتنه را از ريشه خاموش كند. اين گله‌مندي از قوه قضاييه هست که متأسفانه به جاي پردازش به علل، به معلول مي‌پردازد و سرگرم شده و اين عيب بزرگي است كه باعث تداوم اين جريانات مي‌شود تا به اين زودي آتش اين جريانات خاموش نشود.

بنابراين، اگر عوامل فتنه هدايت و راهنمايي شوند و اگر جرمي در اين تحركات و تحريكات داشته‌اند، متناسب با جرمشان با آنان برخورد شود و راهنمايي شوند، به اضافه آن بحث دشمن‌شناسي و كمك به مردم، اين جريانات كم كم خاموش خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی