بازدید 15104

سرانه یارانه نان هر ایرانی

کد خبر: ۷۹۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۸۸ - ۲۱:۰۲ 29 December 2009
معاون وزیر بازرگانی با انتقاد از واقعی نبودن قیمت نان گفت : در حالی که سرانه یارانه هر ایرانی در سال 1376 حدود هفت هزار تومان بود به 42 هزار تومان افزایش یافته است.


به گزارش واحد مرکزی خبر، حمید علیخانی در نشست خبری با بیان اینکه از سال 84 تاکنون حتی مجوز تاسیس یک کارخانه آرد هم صادر نشده است افزود : فشارهای زیادی بر وزارت بازرگانی برای ارائه مجوز احداث کارخانه آرد وارد می شود.

معاون وزیر بازرگانی با اشاره به اینکه ظرفیت کارخانه های آرد کشور 18 میلیون تن است ، افزود : این کارخانه ها در حال حاضر فقط تا 8 میلیون تن فعالند و با وجود اینکه ماشین آلات خوبی در این کارخانه هاست اما 10 میلیون تن ظرفیت خالی دارند.

علیخانی گفت : باید صنعت آرد، گندم و نان با ارزش افزوده بیشتری فعالیت کند و محصولات آنان در بازارهای جهانی قدرت رقابت داشته باشند.

مدیر عامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران افزود : در سال1387 معادل 38 درصد کل نانوایی های کشور به تولید نان لواش 24.4 درصد نان تافتون، 21.3 درصد نان بربری، 6.7 درصد نان سنگگ و 4.1 درصد نان حجیم بوده است.

علیخانی با تاکید بر ضرورت کاهش ضایعات نان گفت: اگر سالانه ضایعات نان را یک درصد کاهش دهیم 44 میلیارد ریال کاهش هزینه خواهد داشت و این در حالی است که در سال جاری 440 میلیارد تومان یارانه بابت نان پرداخت شده که نسبت به پارسال 13 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به قیمت تمام شده هر کیلوگرم آرد در کشور در زمان تحویل به نانوایی، افزود : هر کیلوگرم آرد 406 تومان برای ما تمام می شود که وزارت بازرگانی آن را به قیمت 75 ریال در اختیار نانوایی ها قرار می دهد در حالیکه هزینه های انبارداری معادل 49 ریال ، هزینه آسیابانی 92 ریال، حمل آرد 57 ریال و افت حاصل از جابجایی 60 ریال است.

علیخانی گفت : آرد تنها 5 درصد قیمت تولید نان را به خود اختصاص می دهد و هزینه های دستمزد 71 درصد، هزینه بهداشت 1.5 درصد، آب، برق و سوخت 1.7 درصد، هزینه ابزار کار و تعمیرات 2 درصد را به خود اختصاص می دهد.

وی تصریح کرد : اکنون 10 درصد نانوایی های کشور آزادپز هستند و باید به سمتی برویم که افزایش یابد و تا پایان برنامه پنجم 40 درصد ظرفیت مورد نیاز را از طریق نان صنعتی تامین کنیم.

معاون وزیر بازرگانی افزود : 5 کارخانه تولید نان صنعتی تا پایان امسال و ماه های ابتدایی سال اینده راه اندازی می شود و بر این اساس 400 هزار تن به ظرفیت نان صنعتی کشور اضافه خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
یک سال آینده، مقایسه این آمارها دیدن داره!!
ديگه به مردم نون هم ندين بخورن
یک دفعه بگویید این یک لقمه نان را هم از ما می خواهید بگیرید.
شما فقط زورتون به نانهای حجیم میرسه
تو هر کوچه و خیابانی آزاد بز احداث کردید دوست دارید مردم نان حجیم بخورند
چه کسی باید به واقعی نبودن دستمزد رسیدگی کند . پس قیمت نان هم نباید واقعی باشد . !
با يك حساب سرانگشتي به اين نتيجه مي رسيم كه يارانه نان به جيب عده اي خاص مي رود چون اگر 42000 تومان را با همان قيمت 406 تومان هر كيلو آرد تقسيم كنيم و هر كيلو آرد هم حدود 8 نان شود هر ايراني از كوچك و بزرگ بايد روزانه بطور متوسط 2.5 قرص نان مصرف كند.يعني هر خانواده 5 نفري حدود 12 قرص نان خريداري كند. ضمن اينكه بسياري از روستائيان از محصولات خود استفاده كرده و از يارانه نان سودي نمي برند. به اميد حسابگر شدن مسئولين امر
یعنی برای سالی 105 کیلو یا به عبارت روزی حدودا 300 گرم. کدوم کارگری با روزی 300 گرم نون سر میکنه؟ اگر درست فکر کنیم پس از آزادسازی قیمتها هر کارگر فقط به خاطر نون خودش و زنش بایستی ماهی 100 هزار تومن بگیره
آمار قبلی اتان در خصوص گندم نادرست بود، انشاالله این آمارتان صحیح باشد.
8/18 درصد باقيمانده هزينه ها مربوط به چيست
"علیخانی گفت : آرد تنها 5 درصد قیمت تولید نان را به خود اختصاص می دهد و هزینه های دستمزد 71 درصد، هزینه بهداشت 1.5 درصد، آب، برق و سوخت 1.7 درصد، هزینه ابزار کار و تعمیرات 2 درصد را به خود اختصاص می دهد. "

پس 18.8 درصد اش كجا رفت ؟


من دیروز صدای ایشان را از رادیو شنیدم. چطور وقتی صحبت از حقوق دادن است دلاری 7 تومان حساب می شود و وقت سرویس دادن به مردم دلاری 1000 تومان؟!!!!!!!! بنده با اسراف به شدت مخالفم ولی اقتصاد یک شبکه به هم تنیده و دارای پارامترهای متعددی است و نبایستی به صورت مجرد مورد بررسی قرار گیرد!
اين يارانه ها رو چه جوري حساب مي كننين نكنه قيمت نان در آمريكا را از قيمت نان در ايران كم مي كننين بعد ميگين اينقدر يارانه داده ميشه !!!!
ميشه قيمت انواع نان را در كشورهاي مثل ما يا حتي اروپا بگين چنده ؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار