بازدید 34821

در قم: پيروزي عقلگرايي و همدلي و سقوط آزاد يك طيف خاص

مسئول رايحه خوش خدمت قم با تبليغات بسيار گسترده و همچنين جعل حمايت شماري از اعضاي جامعه مدرسين، تنها 10 درصد آرا را به دست آورد و كانديد‌اي ديگر رايحه خوش كه هم خود را براي تخريب لاريجاني بسيج كرده بود، تنها توانست حدود يك درصد از آرا را از آن خود كند.
کد خبر: ۷۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۸ 15 March 2008
با مشخص شدن نتايج قطعي آرا در شهر قم، پايتخت مذهبي كشور، يك طيف خاص سياسي فكري تندرو به شدت شكست خورد و عقلگرايي و همدلي با نتايج بسيار بالا پيروز شد.

به گزارش خبرنگار «تابناك» از قم، 327هزار نفر در انتخابات قم شركت كردند كه علي لاريجاني با قريب 240 هزار رأي، توانست 70 درصد آرا را به دست آورد و با فاصله زياد از نفرات بعدي پيروز شود.

حجت‌الاسلام آشتياني با 145 هزار رأي و حجت‌الاسلام بنايي با 98هزار رأي در مكان‌‌‌هاي بعدي قرار گرفتند و به اين ترتيب، به رغم تلاش‌ها و تبليغات گسترده يكي از كانديداهاي طيف نزديك به آيت‌الله مصباح، همه كانديداهاي مورد حمايت جامعه مدرسين حوزه عمليه قم، به مجلس راه يافتند.

بنا بر اين گزارش، مسئول رايحه خوش خدمت قم با تبليغات بسيار گسترده و همچنين جعل حمايت شماري از اعضاي جامعه مدرسين، تنها 15 درصد آرا را به دست آورد و كانديد‌اي ديگر رايحه خوش كه هم خود را براي تخريب لاريجاني بسيج كرده بود، تنها توانست حدود يك درصد از آرا را از آن خود كند. برخي اخبار تأييد نشده، حاكي از آن است كه اين چهره با حمايت برادر يكي از مقامات اجرايي بلندپايه به قم اعزام و كانديدا شده بود.

لاريجاني كه مورد حمايت جامعه مدرسين بود، با گروه رايحه خوش نيز ائتلاف داشت و همچنين برخي گروه‌هاي اصلاح‌طلب از وي حمايت كرد.

در اين حال، يك فعال سياسي در قم به خبرنگار ما گفت: حضور لاريجاني در انتخابات قم كه به دعوت مراجع تقليد و جامعه مدرسين صورت گرفت، فضاي جديدي ساخت كه مي‌تواند نمونه‌اي از مطالبات مردم و نيروهاي انقلاب باشد.

وي افزود: انتخابات قم نشان داد كه مردم علاقه‌اي به تندروي و اختلافات ندارند و علاقه‌مند به برخورد عقلاني و همدلي همه نيروهاي سياسي و وفادار به نظام هستند و اين چيزي است كه مي‌‌تواند همه طرح‌هاي دشمنان را بر باد دهد.
 
گزارش شبکه تلويزيوني فرانسه 24 از روز راي گيري در قم
قم پايتخت مرجعيت ديني ايران بيش از ديگر شهرهاي ايران شاهد جنب و جوش انتخاباتي بود. صفوف مردان و زنان اين شهر خود به تنهايي گوياي گرايش‌هاي ديني و فرهنگي اين شهر است. زنان با حجاب کامل اسلامي و مردان در کنار روحانيون اين شهر از آغازين وقت شروع انتخابات در پاي صندوق هاي راي حاضر شدند.
علي لاريجاني مسئول سابق پرونده هسته‌اي ايران و دبير سابق شوراي عالي امنيت اين کشور، در اولين ساعات صبح در پاي صندوق شماره يک قم در مرکز اين شهر (در حرم حضرت معصومه) حاضر شد تا راي خود را به صندوق اندازد و از هم اکنون کاملا واضح و روشن است که وي بي‌هيچ شک و شبهه‌اي از اين شهر مهم به پارلمان هشتم ايران راه مي‌يابد و چه بسا تا به دست گيري کرسي رياست مجلس نيز پيش رود. او خود به اين سوال پاسخ مي‌گويد که چرا به جاي کانديداتوري از «تهران» پايتخت ايران از قم کانديدا شده است.
لاريجاني: براي من پشتيباني مردم و مراجع و علماء قم بسيار ارزشمند است و من به ديده احترام به آن نگاه مي‌کنم و چون نظر علما براي من مهم است. امتثال امر کردم و قطعا در مسائل مهم کشور اين اقدام تاثيرگذار خواهد بود.

اما آيا حضور علي لاريجاني در مجلس هشتم ايران تاثيري بر سياست خارجي ايران خواهد گذارد؟
لاريجاني: مجلس هشتم مي‌تواند يک مجلس پرتحرک و فعال و يک حرکت موثر و اصلاحي باشد و با تعامل سازنده با دولت امور کشور را به پيش ببرد از جمله در سياست خارجي ايران. البته من فکر مي‌کنم که مهمترين مسائل کشور مسائل اقتصادي است و بايد محور کار مجلس آينده باشد.
روز قبل از راي‌گيري نيز شبکه بين‌المللي تلويزيون فرانسه «فرانس 24» گزارشي کامل از شهر قم و جايگاه آن در تحولات ديني و سياسي ايران پخش نمود و به موضوع کانديداتوري علي لاريجاني از اين شهر پرداخت و انعکاس آن در تحولات آتي مجلس هشتم ايران را بررسي نمود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست