بازدید 4851
حميد درخشان مدعی شد:

در تيم ملي نوجوانان که به نيجريه رفت هم صغرسني داشتيم!

*از ناصر محمدخاني اسم برديد. سرنوشت غم انگيزي براي او رخ داد. شما خيلي به او نزديک بوديد و حتي در دادگاه رسيدگي به ماجراي فوت همسر محمدخاني از حميد درخشان هم نام برده شد. ** چيز خاصي نمي توانم در اين مورد بگويم. اين مساله گذشته و نبايد دوباره آن را باز کنيم. اميدوارم هر چه زودتر به فوتبال و زندگي عادي برگردد ، چون ناصر واقعا اسطوره بود و روي دستش نيامد
کد خبر: ۷۸۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۹ 28 December 2009
قدس؛ ظاهر و تيپ حميد درخشان نسبت به دوراني که پيراهن پرسپوليس را مي پوشيد، تغييري نکرده و شايد او تنها پيشکسوت حال حاضر پرسپوليس باشد که اضافه وزن ندارد. خودش راز اين جواني را در دوري چندين ساله از پرسپوليس مي داند و مي گويد: « شايد سال هاي دوري از تيم محبوبم جزو عمر من محسوب نمي شود». در طول گفت وگو هر جا حرف از خاطرات درخشان از پرسپوليس شد ، او از جا برخواست و پانتوميم وار فضا و اتفاق هاي آن سال ها را بازسازي کرد. گپ زدن با مرد هيجان زده، فراز و فرودهاي خاص خودش را داشت.

* دغدغه ورود به عرصه مربيگري از چه زماني در ذهن حميد درخشان شکل گرفت؟
** خب من از همان زماني که بازيکن بودم حس بازيخواني خوبي داشتم. مثلا قبل از اين که بازيکن حريف پاس بدهد ، من مسير توپش را حدس مي زدم و با حرکت به آن سمت پاس را قطع مي کردم. مي خواهم بگويم از همان زمان به تجزيه و تحليل اتفاق هاي فوتبال علاقه داشتم و خيلي زود وظيفه اي که مربي از من مي خواست را درک مي کردم. مثلا استانکو پاي تخته يک نکته کوچک را مي گفت و من بقيه ماجرا را حدس مي زدم. يادم هست که مي گفت حميد تو چه طور ذهن من را مي خواني؟

* اين حسي که مي گوييد در کلاس هاي مربيگري هم تدريس مي شود؟
** نه، اين کاملا ذاتي است. شما يا اين حس را داري يا نداري ، يعني اکتسابي نيست.

*چرا حميد درخشان در عرصه مربيگري مثل امير قلعه نويي در مسير پيشرفت قرار نگرفت؟
** منظورتان را از اين مقايسه متوجه نمي شوم.

*امير قلعه نويي از دستياري حجازي خيلي زود به سرمربيگري استقلال رسيد و قهرمان شد. حميد درخشان هم موقعيت خوبي داشت. سرمربي پرسپوليس بوديد، بااين تيم قهرمان شديد، استقلال را 3 بر صفر برديد ، اما در ادامه اوضاع چندان خوب پيش نرفت.
** من هر وقت آقاي قريب را مي بينم از ايشان تشکر مي کنم. قلعه نويي مديون قريب است. او بود که به امير اعتماد کرد و او را به اين جا رساند. قلعه نويي دو فصل متوالي در استقلال يک نايب قهرماني و يک مقام سومي آورد ، اما آقاي قريب پاي او ايستاد و يک سال ديگر به امير فرصت داد. چنين فرصتي در پرسپوليس به من داده نشد.

*منظورتان زمان مديرعاملي امير عابديني است؟
** دقيقا؛ او به من اعتماد نکرد. سالي که من قهرمان شدم ، او به دنبال مربي خارجي بود. فکر مي کرد کلاس مديريتش با مربي خارجي بالا مي رود. نگاه کنيد که من چه نتايجي با پرسپوليس گرفتم.

*جدا از حوزه فني مشکل شخصي با آقاي عابديني که باعث برکنار ي تان شد ، نداشتيد؟
** نه، متاسفانه ايشان به شدت دهان بين بود. هر کسي وارد اتاقش مي شد و پشت سر درخشان صفحه مي گذاشت ، مي توانست نظرش را تغيير بدهد. برکناري من تصميم شخصي او نبود. بعضي دوستان نمي خواستند درخشان روي نيمکت پرسپوليس جان بگيرد.

*اما به هرحال در همين فضا تيم ملي نوجوانان ايران را به شما سپردند.
** خب من هم اين تيم را به جام جهاني بردم. چه کار بايد مي کردم که نکردم؟

* آن قضاياي مربوط به صغر سن همه چيز را تحت الشعاع قرار داد.
** عده اي با فدراسيون آن زمان خوب نبودند. مي خواستند فدراسيون را بکوبند، حميد درخشان را وسيله کردند. صغر سن به من چه ربطي داشت؟ فدراسيون فوتبال شناسنامه و پاسپورت بازيکنان را تاييد کرده بود و من مربي هم از آن ها استفاده کردم.

* اما همه مي دانستند بازيکني مثل ايمان پروا صغرسن دارد و چهار سال قبل هم براي تيم ملي نوجوانان بازي کرده. حميد درخشان نمي دانست؟
** ببخشيد ، مگر همه نمي گفتند سياوش اکبرپور صغر سن دارد؟ پس چرا براي تيم ملي اميد بازي کرد و صداي هيچکس هم در نيامد؟ چرا به مربي آن زمان تيم اميد خرده نگرفتند و سيموئز و مايلي کهن را به حال خودشان رها کردند؟

* به هر حال يکي مثل علي دوستي حساسيت زيادي روي سلامت سني بازيکنان داشت و شايد خيلي ها انتظار داشتند حميد درخشان هم به رغم تاييد فدراسيون فوتبال چنين حساسيتي به خرج دهد.
** صغر سن هميشه بوده، هست و خواهد بود. ما در همين تيم ملي نوجوانان که به نيجريه رفت هم بازيکن صغرسني داشتيم. فقط فرقش اين است که براي من در بوق و کرنا کردند و به ديگران کاري نداشتند.

* کدام بازيکن تيم دوستي صغرسني بود؟
** وارد اين بحث نمي شوم. فقط مي خواستم بگويم با من بد کردند. بعد از آن جريان ديگر کسي جرأت و شهامت تيم دادن به حميد درخشان را نداشت و من بيرون ماندم. در اين سال ها راه آهني که داشت سقوط مي کرد را در ليگ يک نگه داشتم، با سرخ پوشان تا پاي پلي آف رفتم. در هما چهارم جدول بودم که برايم زدند و گفتند درخشان را برداريد.

* حرف و حديث پشت سر حميد درخشان زياد است. به جز صغرسن درباره روابط نامتعارف با بازيکنان يا لابي هاي پشت پرده و ... شايعاتي وجود دارد.
** همه اش از حسادت بعضي ها نشات مي گيرد.

*کدام بعضي ها؟
** اسم نمي برم.

*اين بعضي ها در پيکان کاري به کار حميد درخشان ندارند؟
** باور کنيد اين جا هم رهايم نمي کنند. بايد تشکر کنم از آقاي صاحب پناه که مدير محکمي است و به من اعتماد کرد. تا اين جايش هم جواب اين اعتماد را داده ام.

*چرا حميد درخشان اين همه بدخواه دارد؟
** چون من آدم مغروري هستم و بله قربان نمي گويم. من به اسمم تکيه مي کنم.

*وقتي از مربيگري پرسپوليس کنار گذاشته شديد ، چه هدفي را براي خودتان ترسيم کرديد؟
** هدفم اين بود که ثابت کنم آدم توانمندي هستم. مي خواستم همه بدانند که من توانايي اين کار را دارم. نمي خواستم برگردم پرسپوليس ، اما بايد خودم را ثابت مي کردم. منتهي کسي به من تيم نمي داد، همه مي ترسيدند.

*الان که در پيکان موفق هستي چه ذهنيتي براي آينده داري؟
** آن قدر قوي حرکت مي کنم که به بالاترين درجات مربيگري برسم.

*رسيدن به نيمکت پرسپوليس هميشه تابع توانمندي هاي فني نيست و اکثرا روابط حرف اول را مي زند، نقش حميد درخشان براي رسيدن به اين نيمکت چيست؟
** نقشه ام اين است که بهترين باشم تا آن ها خودشان به سراغم بيايند. اگر مي خواستم با رابطه پست بگيرم خيلي وقت پيش سرمربي پرسپوليس مي شدم.

* قبول داريد روابط حرف اول را مي زند؟
** متاسفانه اين طور است. اين را کساني باب کردند که پرسپوليس را دوست ندارند و فقط خودشان را مي بينند. اين ها پرسپوليسي نيستند.

*چه کساني را پرسپوليسي مي داني؟
** خيلي ها هستند، اجازه بدهيد اسم نبرم.

*حميد استيلي پرسپوليسي است؟
** حميد چند سال براي پرسپوليس بازي کرده؟ دوران او خيلي کوتاه بود. پرسپوليسي محمد پنجعلي است ، امثال ناصر محمد خاني، کاظم سيد عليخاني، مجتبي محرمي و فرشاد پيوس پرسپوليسي اند.

* تماشاگر هم اين موضوع را تشخيص مي دهد؟
** صد در صد. آن ها براي خودشان ملاک و معيار سنجش دارند و ميزان محبوبيت متفاوتي را براي افراد قائلند.

* يکي مثل احمدرضا عابدزاده هم فقط چند سال براي پرسپوليس بازي کرد ، اما محبوبيت فوق العاده اي به دست آورد.
** احمدرضا فرق مي کرد ، او بخشي از محبوبيتش را مديون تيم ملي بود.

*از ناصر محمدخاني اسم برديد. سرنوشت غم انگيزي براي او رخ داد. شما خيلي به او نزديک بوديد و حتي در دادگاه رسيدگي به ماجراي فوت همسر محمدخاني از حميد درخشان هم نام برده شد.
** چيز خاصي نمي توانم در اين مورد بگويم. اين مساله گذشته و نبايد دوباره آن را باز کنيم. اميدوارم هر چه زودتر به فوتبال و زندگي عادي برگردد ، چون ناصر واقعا اسطوره بود و روي دستش نيامد.

*الان با او در ارتباطي؟
** خيلي کم، چون رفت و آمد زيادي دارد و دائم براي ديدار با بچه هايش به خارج از کشور مسافرت مي کند.

*ممکن است حميد درخشان براي سرمربيگري پرسپوليس انتخاب شود؟
** اين بر مي گردد به مديران پرسپوليس؛ يا رفاقت ها بايد مهم باشد يا توانمندي هاي فني. بايد به اين فکر کنند که کدام مربي توانمندتر است و بيشتر مي تواند به پرسپوليس کمک کند. به هر حال من از اين که پرسپوليس آن بالاها باشد تحت هر شرايطي خوشحال مي شوم.

*حتي اگر سرمربي آن پرسپوليسي نباشد؟
** نه، سرمربي بايد پرسپوليسي باشد.

* بنابراين از قهرماني پرسپوليس با افشين قطبي خوشحال نشدي؟
** قضيه آن قهرماني فرق مي کرد. همه به قطبي کمک کردند تا پرسپوليس پس از هفت سال قهرمان شود . همه پيشکسوتان پرسپوليس کمک کردند.

*همکاري با قطبي به دليل اين که احساس مي کرديد او موفق نمي شود نبود؟
** اين چيزها قابل پيش بيني نيست . حبيب کاشاني پاي قطبي ايستاد. پرسپوليس 4 تا از استقلال اهواز خورد ، اما کاشاني پشت سرمربي تيمش را خالي نکرد.

*چرا پيشکسوتان پرسپوليس از سرمربيگري پيرواني که از خانواده پرسپوليس هم بود ، حمايت نکردند؟
** انتقاد ما از نوع بازي پرسپوليس بود و با کسي خصومت شخصي نداشتيم. فقط گفتيم تيم خوب بازي نمي کند. اگرپيرواني خوب نتيجه نگرفته و برکنار شده اين به من مربوط نيست و نبايد عليه افراد موضع گيري شود. مگر من پيرواني را آوردم که برکناري اش به من مربوط باشد؟ اصل اين است که پرسپوليس بايد خوب بازي کند و خوب نتيجه بگيرد.

* اين اتفاق آخرين بار چه موقع براي پرسپوليس رخ داد؟
** زمان خود بنده. مدعي ام که هم خوب بازي کرديم و هم خوب نتيجه گرفتيم.

*اما پرسپوليس در سال 78 با علي پروين هم قهرمان شد و هم همه رکوردها را جابه جا کرد.
** آن تيم همان تيمي بود که من بستم و نتيجه اش را پروين درو کرد. سال 72 آن تيم راتحويل آقايان دادم.

*کدام بازيکنان را حميد درخشان به پرسپوليس آورد؟
** نيما نکيسا، افشين پيرواني، رضا ترابيان، يحيي گل محمدي، علي دايي، عليرضا امامي فر، مهرداد ميناوند، علي باغميشه، ادموند بزيک، بهروز رهبري فرد، حامد کاويان پور، مهدي هاشمي نسب، اسماعيل حلالي، مهدي مهدوي کيا، کريم باقري. اين ها را من براي پرسپوليس جمع و جور کردم. اين نسل 10 سال براي تيم فوتبال بازي کرد.

*همان 10 سالي که خبري از حميد درخشان نبود.
** مي دانستند اگر من را کنار نگذارند و نتيجه بگيرم ، ديگر نمي توانند از روي نيمکت تکانم بدهند.

* نمي خواهيد براي بازگشت به پرسپوليس مبارزه کنيد؟
** اگر روزي برگردم با آن هايي که چنين معامله اي با من کردند مثل خودشان رفتار مي کنم.

* درباره محمود خوردبين چه فکر مي کنيد؟
** آدم خوب و زحمتکشي است. سال ها کنار پرسپوليس بوده و اين ارزشمند است.

* بين شما دو نفر از کجا مشکل ايجاد شد؟
** باور کن نمي دانم ، من هميشه به او احترام گذاشتم.

* اين بحث وجود داشت که علي پروين چند بار قصد استفاده از حميد درخشان در کادر فني پرسپوليس را داشته ، اما محمود خوردبين مانع شده است.
** اين را من الان از شما مي شنوم . هميشه به عنوان يک الگو و پيشکسوت به خوردبين نگاه کردم ، نمي دانم چرا با من مشکل دارد.

* قبول داري در سال هاي اخير مقابل اتهاماتي که به حميد درخشان وارد شد کوتاه آمديد و از خودتان دفاع نکرديد؟
** کدام اتهامات؟

*صغرسني تيم ملي نوجوانان، درگيري با عابديني، ماجراي ناصرمحمدخاني و اين که منتظر بوديد تا جاي مدير روستا را بگيريد.به هر حال اين ها در ذهنيت مردم تاثير مي گذارد.
** من مشاور تيم پيکان بودم، حکم داشتم. مديرعامل باشگاه خواهش کرد طوري به ورزشگاه برو که ديده نشوي. من هم همين کار را کردم که برنامه 90 آن تصاوير را پخش کرد و آن مسايل به وجود آمد. من اهل شلوغ کاري نيستم و مظلومانه برخورد مي کنم ، که نبايد له شوم. اگر جنجال کنم پس چه فرقي با ديگران دارم؟ من هميشه آرام بوده ام.

*اصغر مديرروستا گفت حميد درخشان در پيکان زير آب مرا زد.
** من جواب هر حرف کوچک و بي ارزشي را نمي دهم.

*امير عابديني گفت ، حميد درخشان مي خواست پرسپوليس را بفروشد.
** بعد تکذيب کرد و گفت چنين حرفي نزده. اگر بخواهم جواب بدهم بايد از صبح تا شب با اين و آن دعوا کنم. من اصول خودم را دارم.

*اين اصول حميد درخشان را از نيمکت پرسپوليس دور نکرده؟
** شايد اين طور باشد ، اما من نمي توانم 5 ساعت پشت در اتاق يک مديرعامل بنشينم تا 2 دقيقه با او ملاقات کنم. الان در فوتبال ايران اين چيزها مهم است ، نه توانمندي آدم ها.

*اما آدم توانمندي که رابطه هاي خوبي هم داشته باشد ، ماندگار مي شود. فتح ا... زاده با اميرقلعه نويي کارد و پنير بود ، اما بالاخره به اين نتيجه رسيد که براي موفقيت بايد به سراغ او برود.
** آفرين، اما من هم پرسپوليس را قهرمان کردم و با اين حال کنار گذاشته شدم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل