بازدید 9259

دعوای کش‌دار وزیر بهداشت و وزیر کار؛ آغاز پرده ۹۷

دعوای پر دامنه و کش‌دار دو وزیر «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» که از دولت یازدهم آغاز شده و با تداوم حضور قاضی‌زاده و ربیعی در دولت دوازدهم، ادامه یافته، ظاهرا قرار نیست پایان بیابد. این را می‌شود از نبرد پیدا و پنهان این دو وزیر دریافت که مدتی‌ است آشکارا در رسانه‌ها دنبال می‌شود.
کد خبر: ۷۸۵۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸ 31 March 2018
دعوای دو وزیر کابینه یازدهم پایان یافته؟ به نظر سادگی‌ است اگر تصور کنیم این دعوا پایان یافته و در سال ۹۷ ادامه نخواهد یافت؛ این را می‌شود از گوشه و کنایه‌های دو وزیر به یکدیگر دریافت.

به گزارش «تابناک»؛ دعوای پر دامنه و کش‌دار دو وزیر «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» که از دولت یازدهم آغاز شده و با تداوم حضور قاضی‌زاده و ربیعی در دولت دوازدهم، ادامه یافته، ظاهرا قرار نیست پایان بیابد؛ این را می‌شود از نبرد پیدا و پنهان این دو وزیر دریافت که مدتی‌ است آشکارا در رسانه‌ها دنبال می‌شود.

نبردی که حالا مدتی ا‌ست یکی از محل‌های درگیری آن به وضوح مشخص شده است. بحث تبصره ماده هفت قانون تأمین اجتماعی که به تبصره «نُه/ بیست‌وهفتم» مشهور است و بر اساس آن، می‌بایست «نُه/ بیست‌وهفتم» از ۳۰ درصد حق بیمه پرداختی کارفرمایان به صندوق تأمین اجتماعی، به بخش درمان اختصاص بیابد.

مقداری که وزارت بهداشت (غیرمستقیم و در لفافه) مدعی است پرداخت نمی‌شود و وزارت کار مدعی پرداختِ تمام و کمال آن است و مدعی است وزارت مقابل بیش از نه/بیست‌وهفتم مطالبه می‌کند و برای بیش از این مقدار برنامه ریخته است. دو مطلب نقل شده از گفت‌وگوی مستقل دو وزیر با دو رسانه مجزای دولتی در این خصوص را بخوانید تا ماجرا برایتان روشن‌تر شود.

 
دعوای کش‌دار وزیر بهداشت و وزیر کار؛ آغاز پرده ۹۷

خبرگزاری ایرنا/ نیمه اسفند ۹۶

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: متأسفم که برخی وزارتخانه‌ها نمی‌توانند وظایف خودشان را به درستی ساماندهی کنند و تأمین اجتماعی را به عنوان یک محل فرافکنی پیدا کرده اند، اما باید گفت: این سازمان محل فرافکنی نیست. این وزارتخانه‌ها، همواره به جای اینکه کنترل هزینه دستگاه خود را داشته باشند، نظام ارجاع را به درستی در مراکز درمانی خودشان اجرا و گایدلاین‌های خود را ابلاغ کنند، تنها به منابع سازمان تأمین اجتماعی چشم دوخته اند.

[با اشاره به مصوبه هیأت دولت مبنی بر ایجاد حسابی جدید برای واریز سهم درمان در قالب «نه بیست و هفتم حق بیمه» در خزانه دولت]مخالف ایجاد این حساب برای واریز سهم درمان تامین اجتماعی به خزانه دولت هستم. من این تصمیم را درست نمی‌بینم. البته واکنش‌های خود را به این قضیه در جلسه هیات دولت نشان داده‌ام و یک ساعت تمام در این زمینه صحبت کرده‌ام، چون این مشکل بسیاری از کارگران است.

[در پاسخ به این که چرا با قانونی شدن واریز این وجه به حساب جداگانه مخالفت نکردند؟]من هم مانند کارگران معتقدم این کار خطای سیاستی بوده و در هیأت دولت در مخالفت با آن صحبت کردم و از نظر احساسی و عقلانی، دیدگاه خودم را ارائه داده‌ام. ابایی ندارم که بگویم من مخالف این قانون هستم. در مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با تصویب این قانون، حاضر نشدم و به وظیفه خودم به عنوان یک عضو هیأت دولت عمل کردم، اما مخالفتم را نسبت به تصویب آن در هیأت دولت اعلام کردم.

اکنون اعلام می‌کنم که این قضیه مشکلات جدی را به وجود می‌آورد. در بودجه ۷۰ هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی که «نه/بیست‌وهفتم» آن را برای درمان محاسبه می‌کنند، این سازمان هر ساله بیشتر از این مبلغ برای درمان بیمه شدگان و مستمری بگیران هزینه می‌کند؛ هرچند سهم حدود ۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت هیچ گاه به این سازمان پرداخت نمی‌شود.

 
دعوای کش‌دار وزیر بهداشت و وزیر کار؛ آغاز پرده ۹۷

سالنامه ایران/نوروز ۹۷
سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی [در پاسخ به این که واریز سهم «نه/بیست‌وهفتم» به خزانه دولت اعتراض کارگران را در پی داشت، درباره نحوه هزینه‌کرد این مبلغ که البته مبلغ بزرگی هم هست، نظری دارید؟]: تا جایی که من قانون را می‌فهمم هیچ کسی جز سازمان تأمین اجتماعی و رئیس آن یعنی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حق برداشت از آن حساب را ندارند؛ نه رئیس جمهوری نه رئیس سازمان برنامه و بودجه و نه رئیس خزانه نمی‌توانند این کار را بکنند چراکه این پول برای سازمان تأمین اجتماعی است و در عین حال قانون تأمین اجتماعی هم مشخص کرده کجا باید هزینه شود.

قانون گفته باید این پول برای درمان کارگران، زایمان و تصادفات هزینه شود. دلیل اینکه دولت این پیشنهاد را به مجلس داد، این شبهه وجود داشت که این پول تماما صرف درمان نمی‌شود. البته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیح داد ما نه تنها «نه/بیست‌وهفتم» را هزینه می‌کنیم، بلکه یک رقمی را هم بیشتر هزینه می‌کنیم. اگر این طور است که جای نگرانی نیست فقط خواستند این پول در ظرف شیشه‌ای برود که دولت و همه مردم ببینند و هزینه‌ها قابل رصد باشد.

آن‌هایی که داد و بیداد می‌کنند و عده‌ای را بابت اینکه دولت و وزارت بهداشت و دیگران قصد سوئی از این هدف دارند، نگران می‌کنند، دو وجه بیشتر ندارد: یا از شفافیت می‌ترسند که بیجا می‌کنند، چون این پول مال کارگران است، یا اینکه نسبت به موضوع جاهلند، چون قانون گفته سازمان تأمین اجتماعی موظف است پول را برای سه مورد هزینه کند و کسی حق دستبرد ندارد. آن‌هایی که سروصدا راه انداخته‌اند، حتما دستبرد می‌زدند.

من فکر نمی‌کنم این اتفاق می‌افتاد، ان‌شاء‌الله هم که نمی‌افتاد، اما آنچه دولت و مجلس تصمیم گرفته این بود که سازمان تأمین اجتماعی مشکلات زیادی داشت، این پول هم تحریک کننده است و چون ممکن است آخرماه برای مستمری بازنشستگی و بیمارستان و بقیه مخارج کسری داشته باشند، هزینه شود، یا شاید من معتقد بودم دولت ممکن است پول تأمین را ندهد و برای اینکه کمک به دولت کنند، سهم دولت را از سهم کارگران بپردازند.

ما هیچ برنامه‌ای نداریم، ولی انتظار داریم قانون اجرا شود. در ارتباط با سازمان تأمین اجتماعی دو مشکل داشتیم؛ آن دو مشکل هم یکی همین بوده که پول درمان را شفاف بکنید و هزینه فقط در حوزه درمان کارگران باشد، دوم آنکه در بیمارستان به نرخ دولتی پول بگیرید، همچنان که در ۵ سال گذشته اینچنین بوده و بیشتر از آن خرید نکنند؛ یعنی خدمت را با پول کارگر گران‌تر نخرند؛ یعنی خدمت را دو و نیم برابر خرید نکنید؛ این ظلم به کارگر است و امیدوارم ان شاء‌الله حل شود.

۱۳۹۷/۰۱/۰۱ - ۰۰:۰۱

وزیر بهداشت در بخشی از گفت‌وگوی نوروزی خود با سالنامه نوروزی ایران، در خصوص طرح تحول نظام سلامت و انتقاد‌هایی که نسبت به آن مطرح می‌شود، گفت: نوروز باستانی را تبریک عرض می‌کنم و آرزو دارم سال آینده سال خوبی برای همه ایرانیان در هر کجای دنیا که هستند باشد. اینکه آرزو‌های بد کنیم خوب نیست. خیلی‌ها آرزو می‌کنند برجام هیچ دستاوردی نداشته باشد و طرح تحول سلامت شکست بخورد و هر اقدامی که در راستای منافع کشور و آسایش مردم هست سرنوشت مناسبی پیدا نکند. این‌ها آرزو‌هایی است که ان شاء الله محقق نمی‌شود، چون آسیبش به مردم می‌رسد.

دعوای کش‌دار وزیر بهداشت و وزیر کار؛ آغاز پرده ۹۷درست است بعضی‌ها از این طریق تلاش می‌کنند حدس‌های خودشان را به واقعیت تبدیل کنند. قبول ندارم پویایی طرح تحول سلامت کمتر شده؛ از نظر مردم هم همان خدماتی که داده می‌شد، بدون هیچ کم و کاستی همچنان ادامه دارد؛ بنابراین اگرچه بهره برداراصلی خدمات طرح تحول مردم و به ویژه قشر محروم بودند، اما این خدمات چه برای کسانی که دفترچه بیمه داشتند و چه در ارزش دفترچه بیمه‌شان موقع نیاز اعم از اورژانس و بستری و دارو و ... هیچ تفاوتی نکرده است. درست این عکس آن چیزی بود که آن‌ها در رسانه‌ها می‌گفتند "طرح تحول فقط برای پزشکان است".

امروز ثابت شده این طرح برای مردم بود نه برای پزشک به خاطر اینکه پزشک که در دورترین نقاط کشور خدمت می‌کند، ۱۴ ماه است هنوز نتوانسته حق و حقوقش را بگیرد. گذر زمان ثابت کرد متاسفانه نه تنها منافع ملی و محرومان برای آن‌ها مهم نیست و پایبند به اخلاقیات نیستند بلکه منافع شخصی هم مهم نیست؛ لذا فقط به دنبال تخریب و قدرتند. دلم نمی‌خواهد، چون در آستانه سال نو هستیم تلخ صحبت کنم، ولی می‌خواهم بگویم که پویایی طرح تحول برای مردم هیچ تغییری نکرده، اما زحمتش برای همکاران ما اعم از پرستاران و پزشکان و کارکنان نظام سلامت چه در حوزه بهداشت، چه در حوزه درمان و بخش آموزش که ۳۰ درصد ظرفیت‌ها را اضافه کردیم، خیلی بیشتر شده است.

واقعا می‌توان گفت این گروه‌ها به شدت تحت فشارند. بخشی از آن‌ها که همه نگاهشان به مردم است این تلخی را به خاطر لبخند و شیرین کامی مردم تحمل می‌کنند. آن بخشی هم که پزشکی را بالاخره منبع درآمد حرفه‌ای می‌دانند معترضند و من هم به آن‌ها حق می‌دهم؛ امیدوارم دولت در پایان سال سو رفتار چند ماه گذشته را جبران کند و در سال آینده به نحوی عمل کنند که رضایتمندی برای ارائه دهندگان خدمت هم داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱۹
دعوای کلامی به درد نمی خوره باید همدیگرو کتک برنن
طرح تحول نظام سلامت تنها به نفع پزشکان ثروتمند است .
اگر رئیس دولت و وزیر بهداشت نگران ناکارامد بودن وزیر هستند بهتر است اعلام کنند و در نهایت آقای رئیس جمهور وزیر دیگری بجای آقای ربیعی معرفی کند.ولی اینکه به بهانه شک داشتن به وزیر و دست اندر کاران تامین اجتماعی بخواهند اختیار پول این سازمان کارگری را در دست بگیرند همان اندازه مشکوک است که وقتی اختیار این پول در دست وزیر کار و دست اندر کاران تامین اجتماعی است.لذا مشکلی از کارگران و بازنشسته های تامین اجتماعی حل نخواهد شد که هیچ ،مشکل چند برابر هم خواهد شد.
زیاد نگران این دعوا های نمایشی نباشید بالاخره باید جوری ملت رو سرگرم کنن تا این چهار سال بگذره
طرح تحول سلامت شکست خورده
آقای وزیر این پول برای کارگران است نه پزشکان!! ظاهرا جیب پزشکان پرشدنی نیست. کارگران نان شب ندارند و البته وزیر بهداشت میخواهد بجای نان به آنها دارو بدهد!!!
حق با وزیر کار است. چرا کارگران بدبخت تر شوند پزشکان فربه تر. وزیر بهداشت واقعا ناکارامد است در اداره وزارت بهداشت.
کارانه رو برای همه حذف کنید و فقط در مناطق بسیار محروم کارانه بدهید،
وای به اون کسانی که سیستم کارانه رو تو کشور مستقر کردند
حق با وزیر بهداشته درصد اختصاصی باید به سلامت کارگران اختصاص پیدا کنه
من شخصا با نظر وزیر تعاون موافقم . برای اینکه دولت مصوب میکند که میخواهم مردم اگر بیمار بودند دغدغه بجز درد بیماری مشکل دیگری نباشد اما چطور ؟ پولش را چه کسی میدهد فقط دلسوزی فایده ندارد نمیشود مصوب کرده که سازمان تامین اجتماعی بابت پرداخت ماهی صد هزار تومان حق بیمه . خدماتی شمال دکتر و دارو و رادیو لوژی و ویزیت مطب شخصی و باز نشستگی و از کار افتاتگی ...بازنشستگی از سختی کار از این سازمان طلب داشت چون بعد از مدتی ورشکست خواهند کرد یعنی وقتی تراز مالی پرداختی و دریافتی مطابق هم نباشد و دولت هم معوقات گذشته را پرداخت نکند این سازمان غیر دولتی هم ورشکست میکنند چون زورشان به این سازمان میرسد . تنها را این هست که دیون خود را پرداخت کنند و دوم دخالت نکنند و سوم هر امری را قانون و تکلیف نکنند که توان انجامش توسط این سازمان امکان پذیر نباشد
آقای وزیر بهداشت ؟ ؟ن بخش که 13میلیون ایرانی بدون خدمات درمانی را بیمه کردید جای تشکر دارد اما بعد از تحول سلامت پزشکان متخصص محترم از بیمارستانها به سمت مطب ها خودشان. هجرت فرمودند چون وزیریت مراکز دولتی را عمدا قبول ندارند . یعنی پزشکان یاد گرفتند که چطور قانون را دور بزنند لذا اگر در بیمارستانی بیماری ویزیت متخصص را دوازده هزار تومان میگرفتند در مطب شخصی 50هزار تومان میگیرند و اضافه این مبلغ را تامین اجتماعی پرداخت خواهد کرد . در بخش جراحی هم چنین هست . در بخش دارو خانه ها هم چنین هست یعنی اگر کسی در طول سال همه روز نیاز به درمان دکتر دارو دارد تامین اجتماعی درگیر هست .من گاهی فکر میکنم در مراکز درمانی اینهمه دفترچه هر خانوار چهار و پنج دفترچه دارند فقط در یک آزمایشگاه چهل تا دفترچه بیمه دیدم . پولش چی میشود حساب کتابش چی میشود . چرا از تجربه ممالک دیگر استفاده نمیکنید.
با حیف و میل بیمه سلامت رو شدید بدهکار کردند. الان معاون مالی انسانی برای اون اوردند که بد سابقه است

اقای توکلی ....
۱۵درصد منابع طرح تحول سلامت صرف حقوق پزشکان شد که مجری اصلی طرح بودن بقیه صرف ساخت و ساز و نوسازی بیمارستانها و درمانگاه ها و تجهیز و پوشش ۷۰تا۸۰درصدی بیمه ها برای بیماران و اینها شد کلی متاسفانه رسانه ها همیشه به انگیزه های سیاسی و تخریب مطالب خلاف واقع منتشر میکنن و چوب این بازی های سیاسی و مردم و پرسنل درمانی میخورن
ریختن پول کارگران که حق ناس است به حساب وزارت بهداشت خیانت در امانت است.
پول کارگران بودجه کشوری نیست و مال شخصی کارگران است.
آقای وزیر بهداشت لطفا منت سر مردم نگذارید. با طرح تحول علاوه بر بودجه های کلان قسمت قابل توجهی از مالیات بر ارزش افزوده مستقیما وارد چرخه طرح تحول می شود. به عبارت دیگر مردم حتی اگر پفک و بیسکویت هم بخرند باید بصورت ضمنی پول طرح تحول را تامین کنند.
و کاش بخش بزرگ این پول صرف بیماران می شد. کسانی که در چرخه پرداختی های بیمارستانی هستند می دانند که بخش بزرگی از پول صرف پرداخت کارانه های نجومی پزشکان می شود.
آقای وزیر می گویند که کارانه های مدت زیادی است که پرداخت نشده. آقای وزیر وقتی کارانه ها را نجومی می کنید چگونه سیستم توان پرداخت آن را دارد؟
آقای وزیر برای یک بار هم که شده به این فکر کن که در کدام کشور دنیا دریافتی پزشک متخصص نزدیک به ۱۰۰ برابر کارگر تمام وقت آن کشور است؟
آقای وزیر شما صنعت این کشور را ویرانه کردید تا فقط یک صنف شاهانه زندگی کند.
آقای وزیر نسبت ورودی های کنکور بیانگر عملکرد شماست.
وزیر بهداشت با دامن زدن به اختلاف درآمدی در کشور آتشی بزرگ برای جامعه ایرانی تدارک دیده است.
اگر وزیر بهداشت را به جای وزیر کار میگذاشتن تعداد کارگرهای ایران را میکرد کلا ۳۰۰۰ نفر و حقوق و کارانه اشون رو هم متوسط ۲۵۰ میلیون تومن میکرد.
فقط در ایران
درامد یک پزشک = درامد ۲۵۰ کارگر
صندوق تامین اجتماعی یک صندوق اختصاصیه و حق الناس است نه بیت المال که وزیر بهداشت بتواند راجع به آن نظر بدهد. اگر نگران هزینه کرد و شفافیت هستند باید نحوه ی اداره ی صندوق مطابق قانون تجارت از طریق هیئت امناء باشد. ولی آقایون چشم طمع به پولی دوخته اند که امثال ما برای تامین آینده ی خود میپردازیم غافل از آنکه آنقد خاصه خرجی میشود که چیزی برای دوران پیری و کوری ما نماند.
پبشنهاد دارم امور بیمه ای و پراخت و حق الزحمه پزشکان به وزارت رفاه واگذار شود تا از طریق این وزارتخانه ها تعادل در هزینه ها و بیمه صورت گیرد و مثال های گذشته وزارت بهداشت نیز بفکر در امد زایی پزشکان افزایش شکاف ها نباشد و از سوی دیگر پذیرش و براورد نیاز پزشکی نیز توسط وزارت رفاه باشد و اختیارات وزارت بهداشت تعدیل شود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار