بازدید 3503

گزيده سرمقاله‌ روزنامه‌هاي صبح امروز

کد خبر: ۷۸۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۲ 23 December 2009
جام جم
«تغيير قانون اساسي»عنوان قسمت دوم سرمقاله امروز روزنامه جام جم به قلم بيژن مقدم است كه در آن مي‌خوانيد؛در مقاله روز گذشته به 3 تصميم تاريخي امام در واپسين سال حيات اشاره و تلاش شد به اختصار موضوع پذيرش قطعنامه 598 و پايان جنگ و نقش امام در اين فراز تاريخ‌ساز كشورمان بازكاوي شود. در اين شماره به موضوع بازنگري در قانون اساسي خواهيم پرداخت.
قانون اساسي جمهوري اسلامي در 12 فروردين 58 با رفراندومي 98 درصدي از سوي مردم مورد تاييد قرار گرفت. قانون اساسي كشورمان پس از انقلاب توسط مجلس خبرگان قانون اساسي كه با راي مستقيم مردم انتخاب شده بودند، مورد تصويب قرار گرفت. با گذشت 10 سال از اجراي قانون اساسي و بروز نقاط ضعف و قوت آن در صحنه عمل و اجرا، امام در تاريخ 4/2/68 تصميم گرفتند با تشكيل هياتي مركب از شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي، بازنگري در اصولي از قانون اساسي مورد بررسي قرار گيرد.


رسالت
«پيام مردم شيراز» عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم صالح اسکندري است كه در آن مي‌خوانيد؛
1 - ديروز و امروز استقبال گسترده و پر شور شيرازي‌ها از رئيس جمهور در صدر اخبار و تحليل‌هاي رسانه‌هاي مختلف قرار گرفت. به گزارش خبرنگاران، رئيس جمهور از مسير فرودگاه تا ورزشگاه حافظيه شيراز مورد استقبال پرشور و صميمي مردم اين شهرستان بويژه جوانان قرار گرفت. در جريان اين استقبال، تعدادي از مردم در برخي مناطق شهر سنج و دمام مي نواختند. ورزشگاه حافظيه در هنگام سخنراني احمدي نژاد مملو از جمعيتي مشتاق بود که با شعارها و ابراز احساسات خود رئيس جمهور را همراهي مي کردند.


مردم سالاري
«عصر ميانه روي با امر به معروف و نهي از منکر» عنوان يادداشت روز روزنامه مردم سالاري به قلم فروزان آصف نخعي است كه در آن مي‌خوانيد:
نهضت امام حسين (ع) با اصلا ح دين پيامبر(ص)، که در آن انحراف‌ها، خرافه‌ها و... راه يافته بود مي خواست جامعه اي را بسازد که افراط و تفريط در آن جايي نداشت و ميانه روي و اعتدال روش زندگي توام با آرامش، تعادل و توازن بود. امت وسطي که موسس آن يعني پيامبر(ص) در مدينه فاضله اش به دنبال آن بود جامعه و حکومتي اخلا قي بر اساس بيعت مردم است.بيعت در قالب عهد و پيمان (قرار داد گرايي) به دنبال رضايت با ابتنا» بر اصل «آن چه برخود نمي پسندي بر ديگران نيز نپسند» روحيه عرب جاهلي را به اخلا ق الهي صيقل داد و افراد به حاشيه رانده شده از جمله زنان را به متن آورد.


كيهان
«مردم عوام نيستند» عنوان يادداشت روز روزنامه كيهان به قلم حميد اميدي است كه در آن مي‌خوانيد:
1- ذي الحجه سال 60 هجري بود. كوفه، شهر ناملايمات و بي وفايي‌ها، قدمگاه سفير و فرستاده حجت خدا روي زمين شده بود. مسلم به مسجد شد و رقعه حضرت را براي مردم خواند. ولوله اي در شهر افتاد، همه اظهار ارادت كرده و دست بيعت به سوي ابن عقيل دراز كردند. نامه پشت نامه نوشته شد. آنهم نه از سوي مردم عادي بلكه كساني خود را پاي ركاب آن حضرت معرفي كردند كه «خواص» آن دوران به حساب مي آمدند. فرماندار كوفه «نعمان بن شبير» مرد ضعيف و ملايمي بود. كاري به اين كارها نداشت و مزاحم مسلم نشد. «عوام» نيز- كه قدرت تحليل نداشته و قادر به تصميم گيري نبودند- به تبع «خواص» آمدند و بيعت كردند و پاي بيعت نامه‌ها امضاء شد؛ بنابر بعضي از اقوال تا 18 هزار نامه و امضاء!
برخي از خواص نابكار كوفه و طرفدار بني اميه دست به كار شدند. براي يزيد نامه نوشتند كه اگر مي خواهي پايه‌هاي حكومتت نلغزد و كوفه را از دست ندهي، اميري ديگر به اينجا بفرست. كسي كه ناي مبارزه داشته باشد آنهم با فرزند رسول خدا(ص)!


ابتكار
«ايستگاه سرنوشت» عنوان قسنت سوم سرمقاله روزنامه ابتكار به قلم محمد علي وکيلي است كه در آن مي‌خوانيد:
در دو يادداشت گذشته، مروري بر توقفگاههاي حساس قطار انقلاب افکنديم و يادآور شديم که هنوز اين قطار سرعت نگرفته بود که وارد يک ايستگاه حساس به نام غائله آيت ا... شريعتمداري شد و با پايان اين غائله به حرکت خود ادامه داد و به ايستگاه دولت موقت برخورد و با استعفا» آن دولت به بحران بني صدر رسيد و با پايان آن، غائله منافقين شروع شد و در نهايت هم به ايستگاه سرنوشت ساز عزل آيت ا... منتظري برخورد.


آفتاب يزد
«از استاديوم تبريز تا خيابان‌هاي قم» عنوان سرمقاله‌ِ روزنامه آفتاب يزد است كه در آن مي‌خوانيد:
مطابق معمول در ساعات اوليه بامداد، سري به نسخه اينترنتي چند روزنامه صبح سه‌شنبه زدم. بعضي از خبرها با تفاوت اندك در اغلب روزنامه‌ها وجود داشت. گرايش سياسي يا علاقه‌مندي‌هاي خاص دست‌اندركاران بعضي از روزنامه‌ها نيز از لابلاي «خبرنماها» خودنمايي مي‌كرد. اما ادعاي خبري يكي از روزنامه‌هاي مدعي اصولگرايي را مي‌توان برجسته‌ ترين نكته‌اي دانست كه روز گذشته در رسانه‌هاي ايران منعكس شد.
به موجب اين ادعا، تعداد شركت‌كنندگان در مراسم تشييع مرحوم آيت الله منتظري حدود 5 هزار نفر بوده است. البته كساني كه روحانيون محبوب آنها تا چند سال قبل اعلام مي‌كردند «اكثريت، نشانه حقانيت نيست» نبايد فكر خود را با اعداد و ارقام مشغول كنند. اما آيا آنها حق دارند تا اين حد دست به تحريف بزنند؟ راستش را بخواهيد نمي‌توانستم همكاران مطبوعاتي خود را به تحريف متهم كنم لذا به خود شك كردم كه شايد عكس‌هايي را كه ديده‌ام از منابع غيرموثق و رسانه‌هاي ضدانقلاب بوده است. بلافاصله به اين نتيجه رسيدم هيچ رسانه ضدانقلابي، واقعا از امثال منتظري كه وجودشان اعتبار براي كشور و نظام بود دل‌خوشي ندارد تا بخواهد تجليل از او را بزرگنمايي كند.


جمهوري اسلامي
«ضرورت ابهام زدائي از مذاكرات قاهره» عنوان سرمقاله روزنامه ي جمهوري اسلامي است كه در آن مي‌خوانيد:
آقاي دكتر علي لاريجاني در حاشيه گردهمائي جهاني بين المجالس در مصر با حسني مبارك رئيس رژيم قاهره و برخي مقامات اين رژيم از جمله «احمد ابوالغيظ» وزيرخارجه و «عمر سليمان» رئيس سازمان اطلاعات و امنيت مصر ديدار و مذاكره داشته است.
در پايان ديدار 2/5 ساعته با حسني مبارك آقاي لاريجاني ضمن ابراز رضايت از نتايج مذاكرات فيمابين از فرصت بدست آمده براي مذاكره نيز استقبال كرد و در مصاحبه مطبوعاتي اعلام داشت: « دو طرف علاقمندي زيادي به برقراري روابط و همكاريهاي مشترك دارند و نگاه من در اين خصوص مثبت است . ترديدي نيست كه رژيم صهيونيستي هرگز علاقه ندارد كه ايران و مصر بهم نزديك باشند و عقل حكم مي كند كه اين دو كشور به هم نزديكتر باشند. »


دنياي اقتصاد
«هدفمند کردن را از کجا آغاز کنيم؟» عنوان سرمقاله روزنامه ي دنياي اقتصاد به قلم علي سرزعيم است كه در آن مي‌خوانيد:
اخيرا دولتمردان اين پيشنهاد را مطرح کردند که اگر ديگران طرح جايگزيني براي هدفمند کردن يارانه‌ها دارند، مطرح کنند.
در اين راستا اين پيشنهاد که پيش از اين نيز در يکي از سرمقاله‌هاي همين روزنامه به اختصار بيان شده بود، تشريح مي‌شود. نيازي به تکرار بحث‌هاي مربوط به لزوم هدفمند کردن يارانه‌ها نيست و بايد مستقيم به چگونگي انجام آن پرداخت.


جهان صنعت
«متشکريم که فکر جيب ماييد» عنوان يادداشت روز روزنامه ي جهان صنعت است كه در آن مي‌خوانيد:
ميزان تلفات رانندگي در ايران سرسام‌آور است. هر سال بيش از 23 هزار کشته و حدود 280 هزار مجروح داريم که در قياس با آمارهاي جهاني بسيار‌بسيار بالاست. يکي از راه‌هاي کاهش اين آمار سرسام‌آور نصب ترمزABS بوده که هر جايي در دنيا مورد استفاده قرار گرفته، 24 تا 30 درصد تلفات جاني را کاهش داده است.

تا اينجا موضوع خيلي ساده است پس بايد ترمزABS نصب شود. پليس هم مصر به انجام آن است. تاکنون سه بار هم قرار شده که اين ترمزها نصب شود. يک بار در ارديبهشت، يک بار ديگر در مردادماه بود، آخرين موعد همين ديروز بود. قرار است که من ‌بعد ديگر پليس اتومبيل‌هايي را که ترمزABS ندارند، شماره نکند. اما از سوي ديگر خودروسازان مي‌گويند که نصب ترمزABS قيمت را 400 هزار تومان بالا مي‌برد و هزينه‌اي بر دوش خريداران است. اين در حالي است که در سطح شهر جاهاي بسياري بوده که ترمزABS را نصب مي‌کنند و آن را در ازاي فقط يکصد و پنجاه هزار تومان انجام مي‌دهند، يعني اگر قرار است خودروسازان خود اين کار را انجام دهند حتما قيمتش بسيار پايين‌تر خواهد بود.


گسترش
«ايران و مصر؛ قدم‌هايي ديگر براي نزديكي به هم»عنوان سرمقاله روزنامه گسترش است كه در آن مي‌خوانيد:
ايران و مصر در روزهاي اخير قدم‌هايي را در جهت نزديكي به هم برداشته‌اند. علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي كه براي شركت در يك نشست اتحاديه بين‌المجالس اسلامي به قاهره رفته بود‌،
ديدارهايي با مقامات ارشد مصري و از جمله «حسني مبارك»‌رئيس‌جمهوري ‌اين كشور داشته و هر دو تعارفات بسياري را براساس گزارش‌هاي رسانه‌اي نسبت به كشور مقابل و نقش و موقعيت آن در تعاملات منطقه‌اي و جهاني و بخصوص در دنياي اسلام ابراز داشته‌اند. هم تهران و هم قاهره در سال‌هاي گذشته تلاش‌هايي را براي نزديكي به هم و زدودن شبهاتي كه بر روابط آنها سايه ‌انداخته است، ‌داشته‌اند‌، ولي به دلايلي چند دو طرف هنوز نتوانسته‌اند روابط رسمي سياسي خود را به حركت در جهت رسيدن به سطحي كه هر دو در تعارفات آن‌را ابراز مي‌كنند‌، وادارند. ‌از سوي ‌ايران تاكنون مقامات بسياري با رهبران مصر ديدار داشته‌اند كه بالاترين مقام آنها در دوره حاضر علي لاريجاني است و از سوي مصري‌ها نيز اقداماتي در پاسخ صورت گرفته است كه يكي از برجسته‌ترين آنها سفر اول آذر 1386 «حسين ضرار» يك معاون ارشد وزارت امور خارجه مصر بود كه با پيام ويژه‌اي از مقامات مصري براي دولتمردان ‌ايراني به تهران آمد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر