بازدید 5692
نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران:

چراغانی درختان به نشاط منجر نمی‌شود؛ شورا برای «شادی» برنامه و مصوبه دارد

طی یک پژوهش بیش از ۲۷۰ هزار ایرانی از نظر شاخص شادکامی مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج حاصل از این پیمایش نشان داد که ۳۹.۳ درصد مردم از شادکامی سطح متوسطی برخوردارند. ۳۵.۴ درصد نیز شادکامی خود را کم توصیف کرده و در این میان، تنها ۳ درصد خود را در سطح «بسیار زیاد» شادکام می‌دانند.
کد خبر: ۷۸۴۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳ 23 March 2018
 در سال ۹۴ طی یک پژوهش ۲۷۰ هزار و ۸۸۳ ایرانی با میانگین سنی ۱۸ تا ۶۵ سال در کشور از نظر شاخص شادکامی مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج حاصل از این پیمایش نشان داد که ۳۹.۳ درصد مردم از شادکامی سطح متوسطی برخوردارند. ۳۵.۴ درصد نیز شادکامی خود را کم توصیف کرده و در این میان، تنها ۳ درصد خود را در سطح «بسیار زیاد» شادکام می‌دانند.

به گزارش «تابناک»، از پسوند «عصبانی» که به «مردم ایران» می‌چسبد تا «کمبود شادی» در جامعه‌مان، به کرات در خصوص ویژگی‌های نامطلوب روحی و روانی ایرانیان شنیده و بر لزوم «افزایش نشاط اجتماعی» مهر تایید زده‌ایم؛ خصیصه‌ای که از رییس جمهور گرفته تا کارشناسان حوزه اجتماعی بر سنجاق شدنش به جامعه ایرانی تاکید دارند و چهره‌های خموده مردم در معابر عمومی به اندازه کافی گویای آن است.

روزنامه اعتماد در سالنامه نوروزی خود در این باره گفت‌وگویی داشته با الهام فخاری، روانشناس و نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران؛ نماینده مردم تهران در شورای شهر که بالا بودن آمار نزاع و اختلالاتی مثل افسردگی در میان شهروندان پایتخت را از جمله نشانه‌های کمبود «شادی» در جامعه می‌داند و تاکید دارد که درک این اشکال موجب شده تا شورای شهر تهران دو سرفصل را در بودجه سال ۹۷ پایتخت تصویب کند. یکی سرفصلی با موضوع افزایش نشاط اجتماعی و دیگری سرفصل برنامه جامع سلامت روان.

سرفصل‌هایی که ظاهرا قرار است برنامه شادی آفرینی در جامعه را از طرح‌هایی مانند چراغانی درختان و رنگ کردن دیوار‌ها برای افزایش نشاط در میان افراد فقیر، به اقدامات زیربنایی و ساختاری تغییر دهد. برای رقم زدن تغییر در نتایج تحقیقاتی که مردم تهران را جزو خشمگین‌ترین‌ها و غمگین‌ترین‌ها در سطح شهر‌های جهان معرفی می‌کنند و اگرچه ممکن است اشکالاتی نیز به این تحقیقات وارد باشد، اما نمی‌توان انکار کرد که جامعه ما با مشکلات جدی در این زمینه روبه‌روست.

فخاری در این خصوص می‌گوید: براساس داده‌های موسسات داخلی، افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌تواند یکی از نشانه‌های نبود شادکامی و متغیر‌های مثبت تلقی شود. در واقع افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌تواند یکی از نشانه‌های خودویرانگری و آسیب به ساختار اجتماعی باشد. بر اساس یافته‌های مطالعات ملی که شورای اجتماعی انجام داده، در حوزه آسیب‌های اجتماعی و فقدان مهارت‌های زندگی دچار خلأ هستیم. برای نمونه آمار نزاع در شهری مثل تهران بسیار بالاست. همچنین گزارش‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد که اختلالات روانی در تهران مساله‌ای جدی به شمار می‌رود.
 
چراغانی درختان به نشاط منجر نمی‌شود؛ شورا برای «شادی» برنامه و مصوبه دارد

وی می‌افزاید: هم در دوره گذشته و هم در حال حاضر با مشکل نبود قانون مدیریت یکپارچه شهری روبه‌رو بوده و هستیم. وقتی ما مدل یکپارچه نداریم، برای همین وقتی گفته می‌شود جامعه شاد نیست ممکن است هر دستگاهی با درک و تفسیر خودش برنامه‌ای را اجرا کند. در شهری مانند تهران دستگاه‌های مختلف هزینه می‌کنند، اما می‌بینیم که نتایج مورد انتظار به دست نمی‌آید.

فخاری در پاسخ به این سوال که چه سیاستی را باید در پیش گرفت که این شهر غمگین رفته رفته نشاط اجتماعی خودش را براساس شاخص‌های قابل اندازه گیری به دست بیاورد؟، می‌گوید: مساله اصلی ما بازمی‌گردد به سبک زندگی و الگوی فرهنگی و اجتماعی که در دوره کودکی افراد شکل می‌گیرد. سردرگمی در زمینه سبک زندگی آثارش را در همه زمینه‌های فردی و اجتماعی افراد نشان می‌دهد. فرا نگرفتن مهارت‌های زندگی یک واقعیت جدی است. اگر در جامعه، کودکان و نوجوانان تفکر سیستمی، مهارت‌های شناختی، مهارت زندگی و... را بیاموزند و بزرگسالان این مهارت‌ها را پرورش دهند، می‌توان امیدوار بود که افراد جامعه احساس رضایت درونی بهتری نسبت به زندگی پیدا کنند.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه «آسیب‌ها در همه نقاط شهر وجود دارد و فقیر و غنی هم ندارد»، می‌افزاید: وقتی از آموزش مهارت‌های زندگی حرف می‌زنیم بلافاصله عده‌ای می‌گویند "خب برویم کارگاه برگزار کنیم". روش‌های ما کلیشه‌ای است. کارگاه‌ها این طوری است که مدرس می‌نشیند روی صندلی و حرف می‌زند. خب معلوم است که اثربخش نیست. در صورتی که باید برای ارایه این آموزش‌ها جزییات فراوانی را رعایت کنیم. ما در شورا می‌دانیم که این کار، کار دشواری است.

وی در ادامه می‌گوید: از طرف دیگر در گذشته گرایش به این سمت بوده که بعد از اتفاق روی مسائل تمرکز شود. یعنی مثلا گفته شده شهر نشاط کافی را ندارد، پس تصمیم گرفته می‌شده که مثلا دیوار‌ها رنگ شوند یا جشن برگزار شود. این‌ها لزوما به نشاط اجتماعی منجر نمی‌شود. ممکن است نیاز منطقه ۱۹ با نیاز منطقه ۱ متفاوت باشد. برای یکی جشن موثر باشد و برای دیگری نه. ما ابتدا در پی این هستیم که نکات مثبت طرح‌های سال‌های گذشته را ببینیم و بخش سودمند شان را تقویت کنیم و در گام بعد قصد داریم الگوی مناسبی را با توجه به تجربه‌های مثبت و نقاط ضعف گذشته طراحی کنیم.

فخاری با اشاره به دیده شدن این مهم در بودجه تصویب شده در شورا، می‌گوید: گام اول در صحن شورا در بحث تصویب بودجه خوب برداشته شد؛ هم سرفصل نشاط اجتماعی تصویب شد و هم تعادل و تنظیمی در بودجه‌های مناسبتی بین جشن و سوگ برقرار شد. از طرف دیگر سرفصل بهبود سلامت اجتماعی و بهداشت روان برای اولین بار در بودجه شهرداری تهران تصویب شد. همچنین موضوع بهسازی معابر با توجه به الگوی شهر دوستدار کودک و متناسب با نیاز‌های سالمندان هم در دستور کار قرار گرفت؛ این‌ها نشانه‌های مثبتی است که در راستای بهبود رضایت مردم حرکت کنیم. البته این اتفاقات به صورت معجزه آسا و ناگهانی رخ نمی‌دهد، اما همه با هم باید برایشان در قالب یک فرآیند حرکت کنیم.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۸
افراط می کنند!
درختان خیابان میرداماد را آنچنان با چراغ های رشته ای اشباع نموده اند که به جای زیبایی آزاردهنده شده است! شاخۀ درختان نیز بعضاً در آستانۀ شکستن قرار گرفته است!!
سلام كجاي دنيا زير درخت جراغ روشن مي كنند نمي دانم ا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
خیلی جا ها زیر درخت پروژکتور روشن می کنند .
خیلی خودتونو خسته نکنید. شادی از نظر برخی در حد لبخند زدن مصنوعی اون هم تا جایی که دندونات پیدا نشن است.
کسی که شب عیدی حقوق نگرفته چه طور میتونه شاد باشه؟؟ کسی که شب عیدی بیکار شده چه طور میتونه شاد باشه؟؟
در مملکتی که نمیدونیم در 2 ماه آینده اقتصاد کلان به چه سمتی میره چه طور میشه آرامش داشت؟ جزء معدود مردمانی هستیم که باید چشمانمان به دهان ترامپ باشه که ببینیم چه تصمیمی برای ما میخواد بگیره؟؟
اون بقیه چه نظری داشتند؟
کاش به شکلی از شادترین مردم دنیا مثل کشورهای دانمارک و فنلاند و غیره بپرسیم که چگونه شاد هستند.
فكرنان كن كه خربزه آب است .هي ميخواهي بخودجرات دهي وسخن ازدرد دل مردم بگويي ولي ملاحظاتي ناشي ازترس وموقعيت نداشته ات نميگذاردتالپ مطلب رابگويي وازاين شاخه به آن شاخه ميپري تافرجي حاصل شودكه نخواهدشدهمه ميدانيم چه خبراست مابمانند چراغ فتيله اي ميمانيم كه به حال خودرهاگشته ايم و سوخت چراغ كه تدريجاكم ميشود چراغ به تت وپت افتاده كه پس از چندساعت يادقيقه اي ميبني صداي تت وپت زيادشده ودرآخرباتمام شدن كامل سوخت چراغ باسوختن فتيله بابوي دودوارخودچندبارتت تت وتت وپت ميكند وخاموش ميشود الان ماحال چراغ است كه درحال تت وپت هستيم خدافقط بايدبدادماها برسد
آمار اشتباه قابل تعقیب قضائی است 3% صحیح نمی باش بلکه 4%قالیباف برای شاد بودن صحیح است 96%غمگین وافسرده
محل زندگی من ( از مناطق ییلاقی اطراف تهران ) پر است از افاغنه . هر کاری اعم از پیاده روی ، ورزش ، یا هر کار نشاط آوری که بخواهیم انجام دهیم این مهمانان ناخوانده انقدر آدم رو تماشا می کنند که کلاً از غلط کردنت پشبمون میشی . البته خودشون با موتورسیکلت هاشون کورس میگذارند و شادی می کنند .
هیچکس باشکم گرسنه شاد نمیشه کاش اینو بفهمن
با چهارتا چراغ آویزان کردن که ملتی شاد نمیشود. ملل دیگر موسیقی سنتی و رقص محلی شان را زنده نگه میدارند اما ما اینها را نادرست میدانیم و این باعث شده است ثروت مردم ایران در دبی و ترکیه ریخته شود نه در اصفهان و شیراز و یزد و...
مردم ايران و شادي !؟ ، براي شادي تركيه و ديگر كشور هاي همسايه هستند.
مشکل اینه که تعریف درستی از شادی مردم ندارن آقایون جیب مردمو نزنن ، شادکردن پیشکش
تا وقتی مسئله حرف زدن در بین است اصلاح طلبان خیلی خوش میدرخشند.
به جای اینکه همه اش به فکر تفریح و شاداکامی و رقص واینجور چیزها باشید به فکر زیر ساختها باشید چراغانی الکی و مصرف انرژ ی بیخود هیچ فایده ای ندارد بهتر است درمان و بهداشت و تحصیل را رایگان کنید و سیتم کمک اجتماعی را آنطور که شایسته مردم ایران است بسازید تا مردم در مواقع ضروری محتاج هیچ کسی و نا کسی نباشد. اینگونه مردم همیشه دلخوش هستند.
رنگرزی و چراغانی بیخود هیچ تاثیر مثبتی ندارد
فقط باید فرار کرد از این مملکت تا شاد شد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل