بازدید 4061

ثبات نسبی قیمت نفت علیرغم افزایش چشمگیر تولید این محصول توسط آمریکا

روز پنجشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه نسبتا ثابت ماند و به ۶۱.۰۵ دلار رسید. از دلایل ثبات نسبی قیمت نفت در روز جاری می توان به افزایش تولید نفت خام آمریکا علیرغم افزایش میزان تقاضا برای نفت اشاره کرد.
کد خبر: ۷۸۳۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۶ 15 March 2018

ثبات نسبی قیمت نفت علیرغم افزایش چشمگیر تولید این محصول توسط آمریکاروز پنجشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه نسبتا ثابت ماند و به ۶۱.۰۵ دلار رسید. از دلایل ثبات نسبی قیمت نفت در روز جاری می توان به افزایش تولید نفت خام آمریکا علیرغم افزایش میزان تقاضا برای نفت اشاره کرد.  

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه بدون تغییری محسوس بشکه ای ۶۴.۵۹ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایشی ۹ سنتی بشکه ای ۶۱.۰۵ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در روز دوشنبه ی هفته جاری ۱ درصد کاهش یافته بود.

بنابر گزارش های منتشر شده، افزایش میزان تقاضای جهانی برای نفت علیرغم افزایش تولید این محصول توسط آمریکا از دلایل ثبات نسبی قیمت نفت در روز جاری بوده است. در این خصوص، نهاد اوپک نفت پیش بینی کرده است که میزان مصرف (جهانی) نفت در  سال ۲۰۱۸ میلادی تا ۱.۶۲ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و این بدان معنا است که بازار نفت هنور با مازاد عرضه بر تقاضا مواجه خواهد بود. این در حالی است که بر اساس پیش بینی های اوپک میزان تقاضای نفت از این نهاد ۳۲.۶ میلیون بشکه در روز خواهد بود.  

از سویی دیگر، بر اساس آخرین آمارها هفته ی گذشته آمریکا با افزایش چشمگیر تولید نفت خام و رساندن آن به مجموع ۱۰.۳۸ میلیون بشکه در روز رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرده است. لازم به ذکر است که میزان تولید نفت توسط آمریکا از اواسط سال ۲۰۱۶ تا کنون ۲۳ درصد افزایش داشته و این کشور با پشت سر گذاشتن عربستان سعودی پس از روسیه به دومین تولید کننده ی بزرگ نفت در دنیا تبدیل شده است. به گفته ی آژانس بین المللی انرژی، انتظار می رود که تا پایان سال ۲۰۱۸ میزان تولید نفت خام توسط آمریکا از ۱۱ میلیون بشکه در روز عبور کرده و این کشور به تنهایی در صدر لیست بزرگترین تولید کنندگان نفت در دنیا قرار گیرد

افزون بر این، گزارش های رسمی حاکی از آن است که موجودی نفت خام آمریکا با افزایشی حدودا ۵ میلیون بشکه ای به مجموع ۴۳۰.۹۳ میلیون بشکه رسیده است. تحلیلگران اقتصادی افزایش تولید نفت توسط آمریکا را یکی از موانعی می دانند که باعث می شود اوپک نتواند با کاهش عرضه ی این محصول در بازار قیمت آن را افزایش دهد.

باید خاطر نشان گردد که ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک و همپیمانان آن در ماه های اخیر باعث شده است که میزان کلی تقاضای نفت افزایش یافته و در نتیجه قیمت این محصول افزایش یابد.

در این خصوص، سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند.

علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند. در این خصوص، گزارش های منتشر شده توسط اوپک نشان می دهد که میزان پایبندی این نهاد و همپیمانان آن به قرارداد کاهش تولید در ماه ژانویه ی سال جاری ۱۳۳ درصد بوده است. گزارش ها حاکی از آن است که اوپک هنوز یه طور رسمی در خصوص تمدید مجدد قرارداد کاهش تولید برای سال ۲۰۱۹ تصمیم گیری نکرده وممکن است روسیه در خصوص امکان خروج از این قرارداد بر اعضای اوپک فشار وارد کند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان