بازدید 4219

گزيده سرمقاله‌ روزنامه‌هاي صبح امروز

کد خبر: ۷۸۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۰ 22 December 2009
جام جم
«3 فراز تاريخي (1)‌» عنوان سرمقاله روزنامه جام جم به قلم بيژن مقدم است كه در آن مي‌خوانيد:
درگذشت آيت‌الله منتظري به طور طبيعي فضايي را ايجاد كرد تا به دليل واكنش‌هاي تجليلي يا انتقادي، مجددا صفحاتي از تاريخ كشور و انقلاب ورق بخورد. بديهي است بخش عظيمي از نسل جوان ما كه علاقه‌مندان به انقلاب و امام را تشكيل مي‌‌دهند به دلايل مختلف از اين فصل مهم از تاريخ انقلاب اطلاعات دقيقي نداشته باشند.
همين امر ممكن است باعث شود تا در مجادلات سياسي و تهاجم رسانه‌اي غرب، تاريخ انقلاب دچار تحريف گرديده و حقايق وارونه جلوه داده شود.

امام خميني در واپسين سال عمر خويش چه بسا به دليل« مرگ آگاهي» با چند تصميم بزرگ، انقلاب را از صعب‌العبورترين گردنه‌‌هاي پيش‌رو گذراند تا قطار انقلاب با آرامش و اطمينان مسير خود را طي كند؛تصميماتي كه پس از امام مي‌توانست هزينه‌هاي گزافي به كشور تحميل نمايد، اما به دليل شخصيت كاريزماتيك رهبر كبير انقلاب و اعتقاد عميق به اين روح‌ الهي عبور از اين گردنه‌ها راحت‌تر از هر زمان ديگري ميسر شد. در اين چند شماره تلاش خواهيم كرد به 3 محور پذيرش قطعنامه و پايان جنگ، تغيير قانون اساسي و ماجراي عزل آقاي منتظري بپردازيم.


آفتاب يزد
«پيام يك وداع» عنوان سرمقاله روزنامه آفتاب يزد است كه در آن مي‌خوانيد:
ديروز جمعيتي عظيم با پيكر آيت‌الله منتظري وداع كرد تا بارديگر ثابت شود مردم ايران، قدر فقيهان خويش را مي‌دانند و سرداران مبارزه با » ستم شاهي« را ارج مي‌نهند. تشييع كنندگان اين مرجع عاليقدر نشان دادند كه انسانيت انسان‌ها را پاس مي‌دارند و آنها را با همه ويژگي‌هايشان دوست دارند.

برخي پيام‌هايي هم كه در سوگ مرحوم آيت‌الله منتظري صادر شد اين نكته بديهي را يادآوري مي‌كرد كه قرار نيست به خاطر اختلاف سليقه يا تلقي خطا، ارزش‌هاي يك انسان بزرگ ناديده گرفته شود. از ميان سطور پيام‌ها، اين نكته نيز آشكار بود كه حتي افرادي كه برخي رفتارهاي آن مبارز سالخورده را نمي‌پسنديدند اكنون در برابر عظمت فقهي و اخلاقي او، خضوع به خرج مي‌دهند.
البته از ساعت‌هاي اوليه رحلت اين مرد بزرگ برخي مدعيان اصولگرايي،در امتحان اخلاق، مردود شدند تا مردم بدانند بلند بودن فرياد بعضي از افراد، نمي‌تواند پايبندي عميق و حتي سطحي آنان به اصول اوليه را ثابت كند.


كيهان
«تابلوهاي جا به جا شده» عنوان يادداشت روز روزنامه كيهان به قلم محمد ايماني است كه در آن مي‌خوانيد:
سياست «تفرقه بينداز و حكومت كن» را به استعمار پير، انگليس نسبت داده اند اما حقيقت آن است كه اين سياست ريشه دارتر از رژيم انگليس است و به «سياست اموي» برمي گردد. اميرمؤمنان علي عليه السلام در يكي از مكاتبات با معاويه، وي را ملامت كرد كه تو در ماجراي قتل خليفه سوم، آنجا كه او به كمك تو نياز داشت و از تو ياري خواست به ياري وي نشتافتي اما آنجا كه اقتضاي فرصت طلبي بود و كار از كار گذشته بود مدعي حمايت و ياري از خليفه مقتول شدي.
براساس همين سياست اموي بود كه پس از قتل خليفه سوم، فصل تازه اي در تاريخ آغاز شد، فصلي كه در آن اختلاف ميان امت اسلامي حرف اول را مي زد. تحريك اصحاب جمل براي پيمان شكني و شورش عليه اميرمؤمنان و پس از آن تدارك كارزار صفين ميان اهل قبله و سرانجام به سر نيزه كردن قرآن و ايجاد دو دستگي و فشلي در ميان سپاه امام، همه از يك خاستگاه سرچشمه مي گرفت و آن سياست «تفرقه بينداز و نابود كن» بود.


اعتماد
«چهره انساني مطبوعات» عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد به قلم بهروز بهزادي است كه در آن مي‌خوانيد:
در طول تاريخ ايرانيان به چند صفت مثبت شهره بوده اند که يکي از آنها احترامي است که براي يکديگر قائلند. تا جايي که اين احترام به عنوان يک عمل اجتماعي باعث تغيير در دستور زبان فارسي نيز شده است؛ عملي که در هيچ يک از زبان‌هاي زنده دنيا نظير ندارد. همه مي دانيم که در زبان‌هاي مختلف ضماير جاي خود را دارند و به هيچ وجه نمي توان آنها را جابه جا کرد، مگر در زبان فارسي که ضمير دوم شخص مفرد يعني «تو» براي احترام به فرد و شخصيت او به راحتي تبديل به «شما» ضمير دوم شخص جمع مي شود.


رسالت
«جمهوري ايراني و شکست مصدق» عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم صالح اسکندري است كه در آن مي‌خوانيد:
آيت‌الله جوادي آملي اخيرا طي اظهارات مهمي در واکنش به شعار “جمهوري ايراني” فرقه سبز گفته است: “عده اي شعار مي دادند يا شعار مي دهند استقلال، آزادي، جمهوري ايراني، جمهوري ايراني يعني چه؟ اگر قرار بود جمهوري ايراني اين مملکت را به استقلال و پيروزي برساند زمان مصدق رسانده بود، تنها چيزي که ايران را سربلند و پيروز کرد اسلام و حسين بن علي است. قباله اين مملکت حسين بن علي است.”
آيت الله جوادي آملي اخيرا طي اظهارات مهمي در واکنش به شعار “جمهوري ايراني” فرقه سبز گفته است: “عده اي شعار مي دادند يا شعار مي دهند استقلال، آزادي، جمهوري ايراني، جمهوري ايراني يعني چه؟ اگر قرار بود جمهوري ايراني اين مملکت را به استقلال و پيروزي برساند زمان مصدق رسانده بود، تنها چيزي که ايران را سربلند و پيروز کرد اسلام و حسين بن علي است. قباله اين مملکت حسين بن علي است.”


مردم سالاري
«بازهم پيمان مي بنديم که به مردم دروغ نگویيم» عنوان يادداشت روز روزنامه مردم سالاري به قلم حميدرضا شکوهي است كه در آن مي‌خوانيد:
... چندمين صفحه اي است که روانه سطل زباله زير ميز مي شود؟ دقيق نشمردم. اما فکر مي کنم هفتمي يا هشتمي باشد. چند خطي مي نويسم و بعد... مچاله مي کنم و روانه کاغذهاي باطله قبلي مي شود. اين يکي را اميدوارم مچاله نکنم و بماند. اما چه بنويسم که مناسب سالگرد انتشار روزنامه باشد؟ سرم را از کاغذ برمي دارم. اين طرف تحريريه بچه‌ها نشسته اند پشت ميزهايشان و مي نويسند، يا پشت رايانه‌ها در حال رصد کردن خبرها هستند. آن طرف تحريريه، دو - سه نفري تلفني صحبت مي کنند. شايد هم خبر و مصاحبه مي گيرند.


ابتكار
«ايستگاه‌هاي سرنوشت» عنوان سرمقاله روزنامه ابتكار به قلم محمد علي وکيلي است كه در آن مي‌خوانيد:
در يادداشت ديروز يادآوري شد که سقوط دولت موقت دومين ايستگاه "سرنوشت" بود در اينجا مجال بازگو کردن چرايي انتخاب مهندس بازرگان و ذکر دلايل انتخابش نيست اما مطابق نامه منسوب به حضرت امام و معروف به نامه 68/1/6 خطاب به آيت ا... منتظري، در آنجا امام (ره) قسم ياد مي کنند که با نخست وزيري بازرگان مخالف بودند ولي او را آدم خوبي مي دانستند با اين حال ويژگي‌هاي مرحوم بازرگان به عنوان يک روشنفکر متدين و تکنوکرات ملي-مذهبي و در شرايط انتقال، دليل قابل قبولي بر انتخاب ايشان در آن زمان بود.
اعتماد به بني صدر هم با توجه به ويژگيهاي ايشان در آن شرايط کاري عجيب نبود چرا که او آيت ا... زاده همداني بود که تحصيلات خود را در فرانسه به اتمام رسانده و به دليل حضور در جمع نيروهاي اسلامگرا و مطالعات و تحقيقات در حيطه اسلام وي را به يک روشنفکر ديني تبديل کرده بود به اين ترتيب او مي توانست گزينه مناسبي براي رياست جمهوري باشد اما ويژگيهاي فردي نشان داد که او فرد مناسبي براي اين مقام نيست.در حقيقت مي توان مهمترين دليل سقوط بني صدر را ويژگيهاي شخصيتي وي نام برد.


جمهوري اسلامي
«شيعيان يمن وجه المصالحه اهداف استعماري» عنوان سرمقاله روزنامه جمهوري اسلامي است كه در آن مي‌خوانيد:
با انتشار جزئيات تازه اي از كشتار دهها غيرنظامي در مناطق شيعه نشين استان « صعده » يمن منابع شيعه در اين منطقه آمريكا را مسئول مستقيم اين جنايات وحشيانه اعلام كردند. در بيانيه اي كه تشكل شيعه متعلق به «حوثي‌ها» در اين باره منتشر كرده آمده است: جنايت اخير آمريكا كه طي آن نزديك به 120 نفر از حوثي‌ها كشته شدند يكبار ديگر چهره واقعي آمريكا را به خيابانها نشان داده است.
مقامات آمريكايي تاكنون بيانيه و يا سخني در رد اين موضوع مطرح نكرده اند كه خود دليلي روشن بر ورود مستقيم واشنگتن به جنگ در يمن دارد. آمريكا اخيرا اعلام كرده بود نيروهايي را براي آموزش نظاميان يمني به اين كشور اعزام كرده است ولي وقوع حملات هوايي اخير بيانگر حضور همه جانبه آمريكا در جنگ يمن است.


دنياي اقتصاد
«چرا ايران و مصر دوست نمي‌شوند» عنوان سرمقاله روزنامه دنياي اقتصاد به قلم محمود صدري است كه درن مي‌خوانيد؛علي لاريجاني رييس مجلس ايران براي شركت در اتحاديه بين‌المجالس كشورهاي اسلامي به مصر رفته است؛
اما توجه تحليل‌گران سياسي بيشتر متوجه رابطه تهران و قاهره است تا اجلاس كشورهاي اسلامي، علت روشن است. دستور اجلاس قاهره موضوعي تكنيكي راجع به اصلاح اساسنامه اتحاديه بين‌المجالس است كه به هر حال به نتيجه خواهد رسيد. اما رابطه ايران و مصر موضوع اختلافي سه‌دهه‌اي است كه تلاش‌هاي پيشين براي حل آن نتيجه‌اي نداشته است. به همين علت، ديدارهاي لاريجاني با رييس‌جمهور و وزير خارجه مصر در رسانه‌هاي منطقه و جهان با حساسيت زيادي دنبال مي‌شود.


آفرينش
«تخصص و پست» عنوان سرمقاله روزنامه آفرينش به قلم علي رمضاني است كه در آن مي‌خوانيد:
ديوانسالاري يا بوروکراسي از سده‌هاي گذشته همواره از ستون‌هاي هر دولتي محسوب مي شده است. اما اين ديوانسالاري گاه مستقل، عقلاني و توسعه گرا است يعني عملا در خدمت پيشرفت کشور مي باشد در صورت ديگر اين ديوانسالاري بويژه در کشورهاي نفتي و رانتير با گسترش خود ناکارآمد و بسيار بزرگ مي شود و عملا بسياري از بخش‌ها در خدمت ديوانسالاري قرار مي گيرد.
در کشور ما نيز بواسطه دولتي بودن بخش گسترده اقتصاد و را نتير بودن آن ديوانسالار بسيار گسترده شده و از نقطه تعادل خارج شده اما تداوم اين روند در کنار انحصارات دولتي و روابط ديوان سالارانه در کنار عدم توجه کافي به شايسته سالاري موجب ايجاد دور باطلي شده است که همواره هزينه‌هاي سنگيني بر اقتصاد کشور در قبال خدمات کمتر تحميل مي کند.


جهان صنعت
«راه ترکستان‌» عنوان سرمقاله روزنامه جهان صنعت است كه در آن مي‌خوانيد؛روز گذشته اعلام شد که روزنامه انديشه نو توقيف شد. موضوع ديروز يا پريروز نيست، اکنون مدت‌هاست که مطبوعاتي‌هاي کشور در وضعي قرار دارند که چندان خوشايندشان نيست؛ تعطيل مي‌شوند ، اخطار مي‌گيرند يا در معرض آن هستند.
همين باعث شده است که دست و پاي خود را بيش از پيش جمع بکنند و اين در شرايطي است که جامعه امروز بسيار به اطلاعات و رابطه نياز دارد و همين نياز سبب شده که سايت‌هاي خبري روزافزون گردند اما اين يک طرف موضوع است، موضوع ديگر اينکه افراد جامعه که نيازهاي خود را در مطبوعات پيدا نمي‌کنند به اجبار به سايت‌ها روي مي‌آورند اما اين سايت‌ها چقدر مي‌توانند اخبار درست و حقيقي منتشر کنند؟


گسترش
«نگاه سيستمي به هدفمندي يارانه‌ها» عنوان سرمقاله روزنامه گسترش است كه در آن مي‌خوانيد:
طرح هدفمندي يارانه‌ها يک بسته است به مثابه يک سيستم که در آن هر جزء مرتبط و وابسته به اجزاي ديگر است. حذف يارانه‌هاي سوخت براي صنعت کشور موثر نخواهد بود، اگر همزمان، تمهيدات جدي براي جلوگيري از واردات قاچاق کالا به کشور انديشه نشود.
به عبارت ديگر، سه مولفه محوري واقعي شدن قيمت سوخت، اصلاح قيمت ارز و مهار روند بي‌رويه و عنان گسيخته قاچاق کالا در بازار کسب و کار ايران بايد به مثابه اجزاي مرتبط و به هم پيوسته يک سيستم ديده شوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار