بازدید 5653

مسئولیت وزارت صمت در قبال بدعهدی‌های نمایندگی‌های مجاز خودرو چیست؟

تاکنون وزارت صنعت، معدن و تجارت چندین بار به خریداران خودرو هشدار داده است که برای پیش خرید خودرو به نمایندگی های مجاز مراجعه نمایند. آخرین این هشدارها به دو روز پیش باز می گردد. پرسشی که در این بین مطرح می شود این است که مردم برای پیش خرید خودرو به نمایندگی های مجاز مراجعه خواهند کرد اما وظیفه وزارت صمت در قبال بدعهدی های این نمایندگی ها چیست؟
کد خبر: ۷۸۰۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۳ 07 March 2018

مسئولیت وزارت صمت در قبال بدعهدی‌های نمایندگی‌های مجاز خودرو چیست؟تاکنون وزارت صنعت، معدن و تجارت چندین بار به خریداران خودرو هشدار داده است که برای پیش خرید خودرو به نمایندگی های مجاز مراجعه نمایند. آخرین این هشدارها به دو روز پیش باز می گردد. پرسشی که در این بین مطرح می شود این است که مردم برای پیش خرید خودرو به نمایندگی های مجاز مراجعه خواهند کرد اما وظیفه وزارت صمت در قبال بدعهدی های این نمایندگی ها چیست؟

به گزارش تابناک اقتصادی، تاکنون وزارت صنعت، معدن و تجارت چندین بار به مردم هشدار داده است که جهت پیش خرید خودرو به نمایندگی های دارای مجوز مراجعه نمایند. آخرین هشدار این وزارتخانه به مورخه 13 اسفند 1396 باز می گردد که محمود نوابی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگویی که با خبرگزاری شاتا داشت به مشتریان هشدار داد که از خرید خودروهای بدون مجوز پیش فروش خودداری کنند. نوابی با هدف اطلاع ‌رسانی بیشتر به مصرف‌کنندگان از حقوق متعلقه در خرید خودرو و پیشگیری از بروز مسائل و مشکلات پیش‌ روی آنها تاکید کرد که اطلاعیه ‌ای در ۸ بند در همین ارتباط منتشر شده که در بند اول آن پیش ‌فروش خودرو تنها با مجوز معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز خوانده شده است.

نکته ای که در این بین حائز اهمیت است این است که مردم قطعاً به این هشدارهای وزارت صمت در زمینه پیش خرید خودروها از نمایندگی های مجاز گوش خواهند کرد چرا که طبیعتاً هیچ شخصی دوست ندارد سرمایه اش به خطر بیفتد اما بسیاری از همین نمایندگی های مجاز خودروهای خود را پیش فروش نموده اند و خریداران در زمان تحویل با بدعهدی های آن ها مواجه می شوند و نمی توانند خودروهای خود را در زمان تعیین شده تحویل بگیرند. به عنوان نمونه می توان به بدعهدی های شرکت ایران خودرو، اطلس خودرو یا نگین خودرو اشاره نمود. شرکت ایران خودرو پیش فروش پژو 2008 را در خرداد ماه سال جاری انجام داد و قرار بود برخی از این پیش فروش ها در شهریور ماه تحویل داده شود که خریداران با بدعهدی ایران خودرو مواجه شدند. اطلس خودرو نیز در مرداد ماه با ارسال دعوت نامه ای به مشتریان نسل جدید کیا اسپورتیج از آن ها خواست تا اقدام به تکمیل وجه نمایند و قیمت قطعی این خودرو در آن زمان 199 میلیون تومان بود. ثبت سفارش این خودرو به دلیل بسته بودن چند ماهی به تاخیر افتاد و قیمت تمام شده برای شرکت تغییر کرد و اطلس خودرو از مشتریان خواست برای تحویل خودرو 280 میلیون تومان پرداخت نمایند که همین موضوع عامل اعتراض خریداران و تجمع آن ها مقابل شوروم مرکزی شد. شرکت نگین خودرو نیز که نماینده رسمی رنو فرانسه در ایران می باشد تاکنون بارها بدعهدی هایی را جهت تحویل خودرو در زمان مقرر داشته است. به تازگی و طبق گزارش پردیس خودرو در مورخه 12 اسفند 1396، شاکیان شرکت نگین خودرو بدلیل تعویق در تحویل خودرو خریداری شده و همچنین درخواست شرکت در خصوص اخذ وجه بیشتر از مبلغ قید شده در قرار داد در جلوی این شرکت تجمعی را داشتند. اگر به سابقه پیش فروش خودرو توسط نمایندگی های مجاز مراجعه کنیم با موارد متعددی از این دست بر خواهیم خورد. پرسشی که در این بین مطرح می شود این است که وزارت صمت چه مسئولیتی در قبال این بدعهدی های نمایندگی های مجاز دارد و چرا در این گونه موارد ورود پیدا نمی کند؟ این همان نمایندگی هایی هستند که وزارت صمت مردم را به مراجعه به آن ها جهت پیش خرید خودروها دعوت می کند و در هنگام دادن مجوز به آن ها نیز، آن ها را در یک مسیر اداری طول و دراز قرار می دهد و از این طریق کسب درآمد می کند، ولی در قبال بدعهدی های آن ها نه مسئولیتی را قبول می کند و نه ورود پیدا می کند.

شایان ذکر است که بسیاری از همین نمایندگی های مجاز اعلام شده توسط وزارت صمت به مانند ایرتویا، هیچ مجوز رسمی از شرکت خارجی تولیدکننده ندارند و تنها از طریق رانتی که داشته اند توانسته اند مجوز از ورزات صمت بگیرند. یا اینکه بسیاری از مسئولین فروش همین نمایندگی های مجاز به واسطه رانتی که داشته اند به این سمت ها نائل شده اند و تجربه و یا توانایی لازم جهت تنظیم بازار را ندارند. وزارت صمت در قبال این گونه نمایندگی ها چه مسئولیتی دارد؟

اگر قرار است وزارت صمت به مردم هشدار دهد و مردم را به سمت و سوی نمایندگی های مجاز خودرو سوق دهد پس باید بر روی این نمایندگی ها نیز نظارت های لازم و کافی را داشته باشد تا هم از بدعهدی های این نمایندگی ها جلوگیری نمیاد و هم اینکه انگیزه مردم جهت مراجعه به این نمایندگی ها دو چندان شود و بیشتر هشدارهای وزارت صمت را گوش کنند و به آن ها اعتماد نمایند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی