بازدید 6933

هیأت رئیسه مجلس اجازه نمی دهد، طرح استیضاح وزرا انجام شود

گاهی فشارها توسط خود نماینده های مجلس که متقاضی استیضاح یا سؤال هستند و بعد از به نتیجه رسیدن مطالباتشان با وزارت خانه‌ها اعمال می شود و گاهی برخی اتفاقات پشت پرده در هیأت رئیسه مجلس، مانع اعلام وصول خواسته های نماینده ها شده و گاهی نیز آنقدر برای اعلام وصول یک استیضاح یا سؤال وقت کشی می شود که درخواست نماینده ها از موضوعیت خارج می شود.
کد خبر: ۷۷۹۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۸ 04 March 2018

هیأت رئیسه مجلس اجازه نمی دهید، طرح استیضاح وزرا انجام شود پس از غرق شدن کشتی سانچی و سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، بار دیگر بازار استیضاح وزرا در مجلس شورای اسلامی داغ شده است. برخی از نمایندگان مجلس، وزیر راه و وزیر کار را مقصر این وضعیت می دانند و بر این باورند که مدیریت نادرست بر زیرمجموعه های این دو وزارت خانه، باعث ایجاد چنین هزینه هایی برای کشور می شود.

به گزارش «تابناک»؛ صرف اینکه این گفته ها چقدر به واقعیت نزدیک است و آیا نمایندگان مجلس تنها به این دلیل که مدیریت در زیرمجموعه های این وزارت خانه ها باعث چنین نابسامانی هایی شده یا نه و اینکه صحبت نمایندگان تا چه اندازه بر واقعیت استوار است، پرسش و استیضاح وزرا حق نمایندگان است و چه بسا در شرایطی که مردم داغدارند، آب سردی بر احساسات مردم باشد.

با وجود این، گویا علاوه بر اینکه اقداماتی از سوی وزارت خانه ها برای به نتیجه نرسیدن درخواست نمایندگان می شود، اراده ای در درون مجلس نیز مانع نتیجه بخش شدن درخواست های نمایندگان نیز می شود.

به گفته برخی نماینده ها گاهی این فشارها توسط خود نماینده های مجلس ـ که متقاضی استیضاح یا سؤال هستند و بعد از به نتیجه رسیدن مطالباتشان با وزارت خانه‌ها اعمال و گاهی برخی اتفاقات پشت پرده در هیأت رئیسه مجلس مانع اعلام وصول خواسته های نماینده ها می شود و گاهی نیز آنقدر برای اعلام وصول یک استیضاح یا سؤال وقت کشی می شود که درخواست نماینده ها از موضوعیت می افتد و نمایندگان مجبور می شوند درخواست های خود را پس بگیرند.

روز گذشته، یکی از نمایندگانی که دل پری از این اوضاع دارد، در گفت وگو با یکی از رسانه ها درباره سؤال و استیضاح وزرا در مجلس و چرایی به نتیجه نرسیدن آن گفت: این طرح ها و سؤالات به جایی نمی رسد. دلیل آن هم روشن است، برای اینکه اینجا محل کاسبی و زد و بند است و تا وقتی ما با چنین مسأله ای رو به رو هستیم، نه این سؤال بلکه هیچ پرسش و استیضاح دیگری به سرانجام نخواهد رسید.

امروز بار دیگر این موضوع در مجلس با حاشیه هایی همراه شد و برخی نمایندگان مجلس در تذکر شفاهی به هیأت رئیسه مجلس، خواستار تسریع در رسیدگی به پرسش ها و طرح های استیضاح نمایندگان شدند و برخی نیز هیأت رئیسه را عامل این تأخیرها اعلام کردند.

محمد عزیزی، نماینده مردم زنجان از جمله نمایندگانی است که بر این موضوع تأکید کرده و گفته است: هیأت رئیسه مجلس اجازه نمی دهد طرح استیضاح وزرا انجام شود. بر اساس ماده ۲۲۲ آیین نامه داخلی، وقتی ده نماینده طرح استیضاح را امضا کنند، هیأت رئیسه باید بلافاصله استیضاح را به کمیسیون تخصصی و کمیسیون هم باید تا یک هفته آن را به صحن ارجاع دهد و وزیر هم ده روز فرصت پاسخگویی دارد.

وی در ادامه گفت: بارها نماینده ها برای پیگیری استیضاح به هیأت رئیسه مراجعه می کنند؛ اما پاسخ روشنی در این خصوص دریافت نمی کنند و سؤال ماه ها بعد اگر فشاری باشد اعلام وصول می شود.

این نماینده ادامه داد: آنقدر این موضوع استیضاح در هیأت رئیسه مجلس کش و قوس داده می شود که موضوع از انتفاع خارج می شود. این کارها در شأن مجلس نیست و تضعیف آن را به دنبال دارد.
باید بعد نظارتی مجلس را هر چقدر که می توانیم قوی تر کنیم، چون هر چقدر نظارت مجلس بیشتر شود، وضعیت مملکت بهتر می‌شود و کسانی که در رأس امور اجرایی هستند، کارهای خود را با دقت بالاتری انجام می دهند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۲
باید طرح استیضاح خود روحانی و معاون اولش جهانگیری هر چه زودتر برای نجات ایران و برای حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی سریعا انجام گردد و توسط رهبر معظم انقلاب مورد موافقت گردد تا خطر ورشکستگی اقتصاد سریعا مرتفع گردد
واقعا دلم برای خودم می سوزه که مسئولان مملکت برای ما این جور تصمیم میگیرند
چقدربرای نظرنمایندگان ملت ارزش قایل میشوند!
دشمنی آشکار
فرض رو بر این بگذارید که نمایندگان به راحتی بتوانند استیضاح کنند و رای عدم اعنماد بدهند.فکر میکنید نفر جایگزین معجزه خواهد کرد
زیرا در دوره مدیریت هر جناحی اوضاع مملکت همین بوده که هست
میدانید چرا؟؟
بنا دارند ۱۴۰۰ به هم پاس دهند دولتشان را.
از قدیم گفته اند چاقو ، دسته اش را نمی بره
خدا وکیلی این قانون فقط برای مردم عادی نوشته شده و تمامی مدیران از ان ازاد
خدایی اینجا دیگه کجایت؟
راستی از چه چیزی صحبت میکند ،آیا مرگ خاموش دو میلیون نفر ،که بهمراه خانواده حدودا هفت الا ده میلیون نفر میشود ( بازنشستگانی که زیر دو ونیم میلیون تومان حقوق ) برای نماینده گان مفهومی دارد ؟ نماینده ای که هزینه کرده تا به محلس راه پیدا کند ،، ؟ آیا برای منافع ملی ،ودفاع از حقوق پایمال شدهٔ مردم صحبت میکند ؟ دو سال است بازنشستگان بارها در جلو مجلس ،ونهادهای مرتبط تجمع میکنند ،و صدها نامه به محلس ارسال نموده اند ،پس چرا در تصویب بودجه این جماعت در حال موت را در نظر نمیگیرند؟،،
واى به روز که نماينده مجلس قانونگذاريش به جاى اينکه به فکر آينده کشور باشد به منافع خود ويا گروه فکرى خودش.باشه بر آينده ان کشور بايد گريست
وزير صنعت بايد استيضاح بشه بابت كارهايي كه تو اين چند ماه كرده مثله وضعيت تاسفبار خودرو
در خانه قانون بی قانونی................خدایاخودت به فریادمون برس
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار