بازدید 12123
حاشیه نگاری بر اظهارنظر جنجالی معاون اول رئیس جمهور؛

آقای جهانگیری، سهم شما از آینده نگری چقدر است؟!

جمعیتی بزرگ که وقتی به سن مدرسه رسیدند، با کمبود کلاس درس مواجه شده و نیمکت‌های سه نفری در کلاس‌های چهل نفری را رقم زدند، با رسیدن به کنکور، از آن غول بزرگی ساختند که شمار قربانیان آن از حد خارج بود، با رسیدن به بازار کار، به مشکل خوردند و بسیاری به دلیل بی کاری یا درآمد اندک، از ازدواج بازماندند یا تصمیم گرفتند ازدواجشان فرزندی نداشته باشد و...
کد خبر: ۷۷۹۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹ 04 March 2018
«معضل دهه شصتی ها»؛ این کلیدواژه‌ای است که بعد از سخنان اخیر معاون رئیس جمهور به شدت داغ و باب اظهار نظر در خصوص آن باز شده است؛ اظهارنظر‌هایی که واکنش جهانگیری را هم موجب شده است.

به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه فیلمی از رسانه ملی پخش شد که در آن، اسحاق جهانگیری درباره معضل آفرینی دهه شصتی‌ها سخن می‌گفت، تکاپویی در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد که حکایت از ناراحتی بسیاری از دهه شصتی‌ها از این سخنان داشت. متولدینی که پیک هرم جمعیتی کشور در یک قرن اخیر را شکل می‌دهند و از این روی، همواره با مشکلات فراوانی دست به گریبان بوده و هستند.

جمعیتی بزرگ که وقتی به سن مدرسه رسیدند، با کمبود کلاس درس مواجه شده و نیمکت‌های سه نفری در کلاس‌های چهل نفری را رقم زدند، با رسیدن به کنکور، از آن غول بزرگی ساختند که شمار قربانیان آن از حد خارج بود، با رسیدن به بازار کار، به مشکل خوردند و بسیاری به دلیل بی کاری یا درآمد اندک، از ازدواج بازماندند یا تصمیم گرفتند ازدواجشان فرزندی نداشته باشد و... .

مسیری که همچنان با قدرت ادامه دارد و به حکایتی تلخ و ضرب المثل گونه برای این نسل از ایرانیان تبدیل شده است. اینکه با رسیدن دهه شصتی‌ها به سن بازنشستگی، پولی برای پرداخت به ایشان در بساط نخواهد بود و هنگامی که عمرشان به سر آید، قبر برای تدفینشان نایاب خواهد بود! دورنمایی که ظاهرا جهانگیری هم با آن موافق است.

تا اینجای کار، هر آنچه معاون اول رئیس جمهور گفت، چیزی جز واقعیات در خصوص دهه شصتی‌ها نبود و نیست، هرچند "معضل" نامیدن این نسل، ولو در حد اشتباه کلامی و سهو سخن، قابل دفاع به نظر نمی‌رسد. پس مشکل کجاست و چرا سخنان این مسئول تا این حد واکنش به دنبال داشت و حاشیه آفرید؟

 
آقای جهانگیری، سهم شما از آینده نگری چقدر است؟!

پاسخ جهانگیری به این سؤال، تقطیع سخنانش است. یعنی پیش و پس از آن سخنان در خصوص معضل دهه شصتی‌ها، وی جملاتی بیان کرده که حکایت از توجهش به مشکلات این نسل و ضرورت تدبیر آنهاست. اینکه مسئولان آینده نگر نبوده‌اند و در نتیجه این نقصان، این نسل با مشکلات بزرگی مواجه شده‌اند.

اظهار نظری که می‌توان چند سال بعد مسئولان فعلی را هم مشمولش دانست، مگر اینکه تدبیری بیندیشند که معضل دهه شصتی‌ها رفع شده و موانع بزرگ از پیش رویشان برداشته شود. موانعی که با عبور این نسل از جوانی و ارتقای پیک جمعیتی کشور با افزایش سن دهه شصتی‌ها به میانسالی، جنس آن تغییر کرده و شامل اشتغال، بیمه (چه از نوع تأمینی و اجتماعیِ آن و چه از نوع درمانی اش)، مسکن می‌شود.

مسیری که در ادامه به بازنشستگی دهه شصتی‌ها منجر خواهد شد که با توجه به ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی و بحرانی که این صندوق‌ها با آن دست به گریبانند، ترسناک جلوه می‌کند. آنقدر ترسناک که می‌شود آینده رقت باری برای شمار زیادی از دهه شصتی‌ها پیش‌بینی کرد. آینده نسلی که به میانسالی سیده‌اند، اما جز یک وزیر، سهمی در کابینه دولت ندارند و می‌بینند که مدیران اغلب از شمار افراد سن و سال دار و چه بسا کهنسالان هستند.

امثال اسحاق جهانگیری که اگر به مشکلات دهه شصتی‌ها اذعان داشته باشند، هم باز سهمی برای ایشان در اداره امور کشور در نظر نمی‌گیرند، چه برسد فکر کردن برای دیگر مشکلات ایشان و چاره جویی و تدبیر برای رفع آنها. مدیرانی که اغلب هنوز به مشکل کهنه پیک جمعیتی کشور آگاه هم نیستند و چه بسا نمی‌دانند دهه شصتی یعنی چه و چه مفهومی دارد!

وضعیتی که اگر قرار به تغییر آن باشد و معاون رئیس جمهور بخواهد این تغییر را رقم بزند، می‌تواند از خودش و اطرافش شروع کند. با یک ارزیابی که نشان دهد سهم بزرگترین نسل کشور از نظر جمعیت در پیرامونش در دولت چقدر است و سهم دیگر نسل‌ها چقدر. آماری که بعید است معاون رئیس جمهور با دیدن آن درباره مسائلی مانند آینده نگر نبودن مسئولان درباره دهه شصتی‌ها سخن به میان آورد چراکه خودش نیز مصداق همین جمله خواهد بود!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۵۱
آقای جهانگیری دارند خودشونو برای مرحله بعد گرم می کنند، مناظره هارو مگه ندیدین.
معضل ماها با وجود و حضور برخی عزیزان نظیر حضرتعالی شکل گرفت بزرگواررررررررررررررررررررررر
رئیس جمهور و معاون محترم اخیرا" چه افاضاتی میفرمایندددد!
دهه شصت دهه جنون آمیزی بود
تا قرن ها از این دهه سخن گفته خواهد شد
دهه 60ها یه کم دیگه صبر کنند با توکل به خدا از کار نداشته بازنشسته شده و انشاءالله اصلا از مدار بقا خارج خواهند شد.
بماند که این پیرپاتالا هم که در عهد گل و بلبل رد شد خرشون از پل، همچنان برای مرده ی این بدبختا نقشه می کشند
درونش را ناخواسته نشان داد
به روحانی دوبار فرصت دادیم این شد
تو با این تفکر رای هم میخواهی؟
من بعنوان یه دهه شصتی نوجوانی خوبی داشتم، اما نفهمیدم جوانی چجنفهمیدم. واقعا نفهمیدم
خاک بر سرش
فقط همین
و در آخر خواستیم مهاجرت کنیم و عطای وطن را به لقای برخی نامسئولان ببخشیم، قوانین مهاجرت سختگیرانه تر شد
تلخ مثل دهه شصت
بابام گزارش رو دید و گفت اون موقع به هر 5نفر یه حلب روغن نباتی میدادن و مردم رو اینجوری تشویق به فرزندآوری می کردند!
خودم به عنوان یه دهه شصتی چه مصیبت ها که نکشیدم، مدارس دوشیفته، یک هفته صبح مدرسه میرفتیم یک هفته عصر.
مدارس کثیف، اتاق های کوچک و پر جمعیت ، دفتر های کاهی ...
کنکور و حالا هم بیکاری....
توهین پشت توهین . جهانگیری روحانی برای همیشه خداحافظ بای
کلا توهین به مردم چه در عمل چه در حرف تو ذات این دولت است راستی روحانی گفته مخالفت با دولت از کم عقلی است بله آقای روحانی مخالفان شما کم عقل و بی سواد و بی شناسنامه و هر چی تو میگی هستند بگو تو این پنج سال برای مردم چه کردی؟
زندگي مارو همين آدم هاي بازنشسته نشو از بين بردن
ما در دهه شصت بدنیا آمدیم و افتخار میکنیم به این دهه که از خون جوانان وطن لاله دمید ،ما همچون ققنوس از خاکستر ویرانی های گذشته بدنیا آمدیم ،ما همچنان با و کسب تجربه مناست منتظر بازنشسته شدن و استراحت کردن نسل اول انقلاب هستیم ،ما چوب اشتباهات دهه های گذشته را خورده ایم ولی کسی را چوب نمی زنیم ،ما فرصتی بودیم که به معضل تبدیل شدیم ،ما دهه شصتی هستیم .
تابناک این مطالبی که شما به آقای جهانگیری گفتی فکر کنم یه 10 12 سالی دیر گفته شده
کلا برنامه این بود که دوران جوانی دهه شصتیها شخصی به روی کار بیاد که زیر بنایی همه این جوانها رو نابود کنه
و موفق هم شد
خیلی از دهه شصتیها الان معتادند ، خیلی ها به دلیل مشکلات مالی و کاری و ... طلاق گرفته اند ( منجمله من).
خیلیها هنوز ازدواج نکرده اند و در خانه پدری ارتزاق میکنند .
خلاصه دولت نهم و دهم اومده بود که این نسل که مشکل اصلی دولت بود رو یجوری ردش کنن تا به سن پیری برسند و از شرّشون مملکت خلاص بشوند
الان آقای جهانگیری برای دهه شصتیها چه پروژه ای افتتاح کنه ؟ کدوم جوون رو شاغل کنه
خیلی صحبتهاست که شما متأسفانه انتشار نمیدید وگرنه اینقدر در دلم حرف برای گفتن دارم که متوجه بشید در دوران آقای احمدینژاد چه خیانتی در حق دهه شصتیها شد ،
من به احمدینژاد رأی ندادم چون اصلا این شخص رو لایق ریاست جمهوری نمیدونستم
اما اقای روحانی رو این بار رأی دادم چون شخصیت آقای روحانی را در چهار سال گذشته شناختم و میدونم که ایشون به دنبال حل مشکلات هستند و برای کارهایشان برنامه ریزی دارند.
لطفا آقای جهانگیری و آقای روحانی را مورد خطاب انتقادات ناجوامردانه قرار ندید
یقه آقای احمدینژاد را بگیرید که با ثروت ملی ( سرمایه انسانی ، سرمایه نفتی و ...) چه کرد؟
باید نظر من رو منتشر کنید ، تا ببینید چند نفر حرف من را تأیید میکنند.
حرف و حرف و حرف
خود آقاي جهانگيري سالهاي زياد در صدر قدرت بودند. ايشون بايد پاسخگو باشند كه طي اين سالها چه آينده نگري كردن براي اين نسل و الان دقيقا طلبكار چه كسي هستن
به خاطر شرایطی که برامون درست کردید به سر مزار تک تک تون خواهم آمد و از خدا براتون طلب عذاب خواهم کرد
یادتان هست فرمودید هر کسی فرزند بیشتری داشته باشد در واگذاری ملک در اولویت خواهد بود ؟ رفتند و هی زاییدند و زایبدند و مسابقه گذاشتند .... غافل از این که حرف های حساب نشده و بی منطق بسیار گفته می شود .
امیدوارم این دهه 60 که چند روزه مد شده و همه راجع بهش حرف میزنند بیشتر از حرف باشد و کمی جدی گرفته بشه نسلی هست که نه بکار نه به ازدواج نه به ............... هیچ چیزش توجهی نمیشه و دیگه کم کم با 40 سال سن داره کاملا فراموش میشه و دنبال باز نشستگیش باید بود . و این زیبنده نظام اسلامی و عدالت نیست
تا آینده نگری را چه معنی کنیم؟ آینده نگری برای خود و خانواده یا کشور؟؟
مشکل ما دهه شصتی ها، دهه سی و دهه چهلی ها هستند که بعد از بازنشستگی و با وجود گرفتن حقوق بازنشستگی، سه-چهار جا شاغل هستن. همون مشاغل می تونه به جوون ها برسه، اگه این پیرها بِکَنَن.
خب راس میگه حرف حق زده:))))
برای همین دهه شصتی ها که دارن سنشون بالا میره یه فکری بکنید. اشتغال و وام و یا هر چیزی دیگه............
اقای جهانگیری شما خودت مشکل هستی نه نسل جوون.منتظری با برانکار ببرنت...........
اگر مسئولانی که از دهه شصت در مسند هستند، از حالتی به حالت دیگر تبدیل نشده و منصب خود را به جوانان دهند دیگر دهه شصتیه زیادی نخواهیم داشت.


ز خنده رویی گردون فریب رحم مخور
که رخنه های قفس رخنه رهایی نیست
کاری ندارم جناب جهانگیری چی گفته . ولی من در سن 33 سالگی دارای مدرک ارشد مکانیک سیالات از دانشگاه علم وصنعت نه ازدواج کرده ام و نه کار دارم . افسردگی گرفتم و دادم به جایی نمیرسه و زنده بودنم دیگه فرقی نداره . فقط دعا میکنم هر کسی مسبب بدبختی ماست خداوند خودش جوابشون رو بده
متاسفم برات آقای جهانگیر ی ما دهه شصتی ها داریم چوب ندانم کاری شما ها رو میخوریم و اشتباه شما آینده خیلی از ماها رو به باد داده که جز حق الناس و باید جواب بدی
یک خاطره ازآقای جهانگیری تعریف می کنم لطفامنتشرکنیدزمانی که ایشان درزمان خاتمی وزیرصنعت بودبرای افتتاح خط تولیدپرایدجلسه افتتاحیه ای برگزارشدمهندس کره ای ابتداسخنرانی کردکه بدین مضمون که شرکت کیاتاروزانه 30 دستگاه خط تولیدپرایدرا ضمانت استانداردکیاموتورمی کندفراترازآن خارج استانداردمااست بعدکه نوبیت به سخنرانی آقای جهانگیری رسیدایشان شروع کردبه شعاردادن که ماخط تولیدپرایدرابه روزی 1000 عددمی رسانیم مترجمی که داشت به ماکه درجلسه بودیم بعدازجلسه گفت این وزیرصنعت نیست این یک شومن است داردمسخره بازی درمیاردحالااین آینده نگری جهانگیری وتولیدپرایدآدم کش
دهه شصتی ها نتیجه مدیریت کسانی است که کمترین تجربه ای از مدیریت نداشتند، اهل شعار بودند و ..... بسیاری شان بیگانه با ایران! اکثر بچه های انجمن های اسلامی خارج از کشور و بویژه برگشتی ها از آمریکا بر مسند نشستند بی آنکه تجربه کاری داشته باشند و هنوز هم بسیاری از همان ها در مسند قدرتند و تحت هیچ عنوانی هم حاضر به بازنشسته شدن و سپردن مسئولیت به افراد توانمند تر از خود نیستند و چنان کردند که میبینیم!
دهه شصتی ها امید شما برای ادامه جنگ بود ولی با پایان جنگ تبدیل به معضل بزرگی برای جامعه شدن
ما میدونیم چی به چیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
احسنت
هیزم های خیس
کودکان دهه 60 قربانی اصلی طرح های بی پشتوانه و روهوای افزایش جمعیت و تشویق زوجها به فرزند آوری بیشتر بودند! جالبه که حالا از این قربانی ها طلبکار هم هستند! جمع کن بابا
دولتمردهاي ما فقط از دولتهاي قبلي ايراد ميگيرند اما موقع خودشون كه ميرسه هيچي بلد نيستن
این مسأله اهمیت عقلانیت و حتی وجود نبوغ در مسئولین را نشان میدهد که یک سیاست اشتباه چگونه یک کشور و میلیونها نفر انسان را برای دهه ها گرفتار می‌کند.
این مسأله به تنهایی نشان میدهدمسئولین نباید تاکید میکنم نباید اشتباه کنند.
مسلما ضعف مدیریت از ابتدا، ناشی از به کرسی نشاندن تعهد به جای تخصص، باعث شده است هر فراوانی که در ایران است با نقصان مواجه باشد. دهه شصتی ها مثل خودروی تولیدی ما هستند و خودروسازی ما مثل تولید و تولید مثل صادرات، دست روی هر قسمتی که بگذاریم، مغضلات فراوانی وجود دارد که باید جنید و از حرف خلاص شویم و تلاش را آغاز کنیم.
معضل را آن عزیزی درست کرد که آن سال سیاست را بر زیاد بچه آوردن بدون فکر کردن گذاشت و گفت بچه بیاورید چون اسلام نیاز به سرباز دارد
حال این همه سرباز اسلام آمده است اما شدن معضل چون مسئولین فقط به فکر پر کردن و اختلاص هستند و دیگر نیازی به سرباز ندارند
پس ای کاش امروز هم نیایید بگویید جمعیت باید زیاد شود
یکم فکر ئ برنامه ریزی خیلی مفید است
آقای جهانگیری شما مشکل دهه شصتی ها هستید
جهانگیری از این بیچاره ها بهتر هم هست
چقدر جا را برای آقازاده های شما باز کنند
اگر آقای جهانگیری قصد نواختن شیپور پیروزی بر مردم را ندارند و زخم زبان نمیزنند به فکر صندوقهای بازنشستگی و محلهای نگهداری سالمندان و قبرستانها باشند چون دهه شصتی ها البته از نوع غیر آقازاده دارند پیر میشوند .
سیاست تکثیر نسل چی شد
من اواخر پنجاه نسل سوخته وقربانی اون سیاستهای غلط وتبلیغات فرزند بیشتر و...تو یه خانواده پرجمعیت(اندازه تیم ملی قطر)کودکیم زیر موشک وبمباران چشم به آسمان که یه جت عراقی از بالا شهرمون رد بشه ضدهوایی بهش شلیک کنه،با یه شلوار سر زانو پاره دنبال یه تایر بایه چوب،از بزرگترین آرزوهام خرید یه توپ پلاستیکی و عشقمون یه آدامس عکسدار عکس رودگولیت و والدراما و جمعه شبا اهالی کوچه دسته جمعی منتظرجنگجویان کوهستان تو خونه یکی از همسایه ها(تنها تلوزیون دار کوچه)الان هم همسن بعضی از آقازاده های دیارکفرنشین هستم وتو سرازیری روبه پیری با یه شغل کاذب نصفه نیمه ی بخور نمیر بدون بیمه وسرمایه وشاید تنها دلخوشیم اینه آقای جهانگیری دوستم داره...
من پدر دو فرزند پسر دهه 60دارم که با تمام محرومیتها در شهری کوچک باتلاش خود توانسته انداز دانشگاههای بنام دولتی کارشناسی ارشد دریافت نمایند ولی تا کنون علیرغم تمام تلاشها نتوانسته اند کاری پیدا کنند ناامید و سر خورده میخواهند علیرغم میل پدر و مادر ترک وطن نمایند ،هزار افسوس وطنی که برای فرزندان شایسته خود جایی ندارد .مسولین فقط شعار بدهید،آیندگان شمارا قضاوت خواهند کرد هر چند تاریخ رابدلخواه خود دروغ می نویسید .افسوس ،و هزاران افسوس
همیشه این قشر پیرمرد و پیرزن مسئول با حقه "جوان کم تجربه" همه پست های مدیریتی رو غصب کردن
یکی نیست بگه شما با اینهمه تجربه چه ها که بر سر این مملکت نیاوردید
اقا تازه فهمیده که باید مشگل دهه شصتی ها حل شود آنهم بخاطر رای نه دلسوزی
ما از والدین بچه های دهه شصت هستیم ، فکر می کردیم انقلاب شده و با امید به زندگی بهتر بچه دار شدیم ،اما کم کم یاد گرفتیم که به حرف ها اعتماد نکنیم،به دو بچه اکتفا کردیم و هر کدام که خواستند مهاجرت کنند تشویق و کمک شان کردیم.
اگر جنگ ادامه پیدا میکرد دهه شصتی ها خوب میشدند و کامروا چون برای همین تولید شده بودند ولی چون جنگ به سرآمد دهه شصتی ها که تعدادشان زیاد بود برای مسوولینی مانند حاج اسحاق منفور شدند . الا ای ایهاالساقی ...
چرا مثبت منفیها بهم ریخته تابناک ؟ حالا خواستیم یکبار نظرمون رو پخش کن ببینیم مثبتامون چند تاست
اونم که ریخته بهم
تو کلا با من دشمنی تابناک:))
آقای جهانگیری من به عنوان یه دهه شصتی از اینکه باعث تکدر خاطر شما شدیم معذرت میخوام تا حالا نمیدونستم علت مشکلات ما هستیم شما ما رو روشن کردید. یه وقت اصلا فکر نکنید که خود شما به عنوان کسی که 40 سال از مسولین مملکت بودید سهمی در مشکلات دارید همه مشکلات تقصیر ماست. تقصیر ما که امثال شما رو انتخاب کردیم که مشکلات ما رو حل کنید.
دهه شصت يا پنجاه يا هفتاد فرقي نميكنه همه بدبختن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر