بازدید 3657
۱

رویترز: اروپایی‌ها گفت‌وگو با ایران درباره مسائل منطقه‌ای را آغاز کرده‌اند

خبرگزاری رویترز مدعی شده کشورهای اروپایی با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام وارد گفت‌وگوهایی با ایران درباره مسائل منطقه‌ای شده‌اند.
کد خبر: ۷۷۸۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۹ 02 March 2018

خبرگزاری رویترز مدعی شده کشورهای اروپایی با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام وارد گفت‌وگوهایی با ایران درباره مسائل منطقه‌ای شده‌اند.

به گزارش تابناک، رویترز روز پنجشنبه (۱۰ اسفندماه/۱ مارس) مدعی شده قدرت‌های اروپایی با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای برجام، گفت‌وگو با طرف‌های ایرانی درباره «نقش تهران در خاورمیانه» را آغاز کرده‌اند.

«دونالد ترامپ» روز ۲۲ دی‌ماه هنگام تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران طبق تعهدات کشورش در برجام به کشورهای اروپایی‌ ضرب‌‌الاجل داد تا فرارسیدن موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها در ۱۲۰ روز آینده، معایب این توافق هسته‌ای را «اصلاح کنند.»

او به کشورهای اروپایی هشدار داد در صورتی که توافق را مطابق میل او اصلاح نکنند این آخرین باری است که تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را تمدید می‌کند.

انگلیس، فرانسه و آلمان به عنوان کشورهای اروپایی طرف ایران در توافق برجام بعد از این تهدیدهای ترامپ گفت‌وگوهایی را با مقام‌های آمریکایی برای اصلاح این توافق آغاز کرده‌اند.

«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه (دوم بهمن‌ماه) بعد از دیدار با مقام‌های انگلیسی در لندن گفت با کشورهای اروپایی بر سر تشکیل کارگروهی با مأموریت «اصلاح برجام» موافقت کرده است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه (سوم بهمن‌ماه) در توضیح درباره اظهارات تیلرسون گفته این کارگروه مأموریتی درباره الحاق یک توافق جداگانه به برجام ندارد و هر گونه توافق با کشورهای اروپایی درباره ایران جدا از توافق هسته‌ای خواهد بود.

خبرگزاری رویترز اکنون گزارش داده این سه کشور اروپایی، همراه با ایتالیا وارد گفت‌وگوهایی موازی با مقام‌های ایرانی درباره مسائل منطقه‌ای شده‌اند.

به ادعای رویترز، مقام‌های ارشد دو طرف اولین نشست خود را ماه گذشته در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار و درباره «نقش ایران در درگیری‌های یمن» گفت‌وگو کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای کشورهای غربی درباره دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر را رد کرده است.

آمریکا و انگلیس مهم‌ترین کشورهای تأمین‌کننده سلاح برای عربستان سعودی در جنگ این کشور علیه یمن بوده‌اند.

عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، این کشور فقیر عربی را هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به کشته شدن هزاران نفر از غیرنظامیان و گسترش فقر و بیکاری و آوارگی و بیماری‌های واگیردار در یمن منجر شده است.

دو دیپلمات اروپایی و یک مقام ایرانی به رویترز گفته‌اند مقام‌های ایران، فرانسه، انگلیس، آلمان و ایتالیا قرار است بار دیگر در این ماه میلادی در ایتالیا با یکدیگر دیدار کنند. یک دیپلمات اروپایی دیگر دیدار طرفین در مونیخ را تأیید کرده است.

این دیپلمات ارشد اروپایی گفت: «ما در مونیخ، آنچه از آنها در یمن انتظار می‌رود را مشخص کردیم. آنها آشکارا گفتند که نقشی [در یمن] ندارند، اما به جمع‌بندی‌هایی برای پیشبرد گفت‌وگوها دست پیدا کردیم.»

وی اضافه کرد: «ایرانی‌ها بسیار همکاری می‌کنند، اما برگزاری یک جلسه مثبت به معنی این نیست که ما شاهد تأثیری در دنیای واقعی خواهیم بود.»

مقام ارشد ایرانی هم به رویترز گفت: «اکثر اختلافات با غرب را می‌توان برطرف کرد، اما انجام این کار به حسن نیت و تلاش نیاز دارد. غرب باید یکبار دیگر اعتماد ما را به دست بیاورد. توافق هسته‌ای کامل اجرا نشد، چطور ما می‌توانیم به آنها در مسائل دیگر اعتماد کنیم؟»

این گفت‌وگوها در شرایطی انجام شده‌اند که رژیم صهیونیستی ایران را به تلاش برای تثبت حضور خود در جنوب سوریه متهم کرده است.

رژیم صهیونیستی روز ۱۲ بهمن پس از متهم کردن ایران به تلاش برای ارسال یک فروند پهپاد به اراضی اشغالی فلسطین، مواضع ارتش سوریه را مورد هدف قرار داد.

دیپلمات ارشد اروپایی گفت قدرت‌های اروپایی امیدوارند در دور بعدی گفت‌وگوها با ایرانی‌ها درباره نقش نیروهای متحد ایران در جنوب لبنان و جنوب سوریه گفت‌وگو کنند.

یک دیپلمات ارشد فرانسوی گفت: «می‌خواهیم توافق هسته‌ای را حفظ کنیم، اما به ایرانی‌ها گفته‌ایم که با آنها در زمینه‌های دیگر هم مشکل داریم. لازم است ببینیم در این موضوعات هم پیشرفت حاصل می‌شوند. در غیر این صورت، اقدامات ترامپ به فروپاشی توافق منجر خواهد شد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
من که اصلا به توافق هسته ای خوش بین نیستم .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار