بازدید 8512
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «سقوط سهام آمریکا در پی اعلام افزایش تعرفه برخی فلزات» تا «افزایش واردات نفت آسیا از ایران»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون یورو در سامانه سنا 566 ریال ارزان شد، افزایش قیمت نفت پس از کاهش چشمگیر روز قبل، کاهش روز به روز قیمت طلا در بازار جهانی، سکه 10 هزار تومان ارزان شد، بی اعتنایی بیت کوین به سیاست های ضد ارز رمزنگار چین و جزئیات توزیع اسکناس نو برای شب عید را در بر دارد.
کد خبر: ۷۷۸۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸ 02 March 2018

از «سقوط سهام آمریکا در پی اعلام افزایش تعرفه برخی فلزات» تا «افزایش واردات نفت آسیا از ایران»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون یورو در سامانه سنا 566 ریال ارزان شد، افزایش قیمت نفت پس از کاهش چشمگیر روز قبل، کاهش روز به روز قیمت طلا در بازار جهانی، سکه 10 هزار تومان ارزان شد، بی اعتنایی بیت کوین به سیاست های ضد ارز رمزنگار چین و جزئیات توزیع اسکناس نو برای شب عید را در بر دارد.

 

یورو در سامانه سنا 566 ریال ارزان شد

در پایان معاملات بازار ارز روز پنج شنبه، هر دلار آمریکا با کاهش قیمت 39 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 44 هزار و 590 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افت 566 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 54 هزار و 774 ریال رسید.

سقوط سهام آمریکا در پی اعلام افزایش تعرفه برخی فلزات

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که هفته آینده تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را افزایش خواهد داد. پس از اعلام این خبر، در حالی که سهام شرکت های فولاد و آلومینیوم افزایشی ناگهانی را تجربه کرد، اما سهام دیگر شرکت های صنعتی به شدت سقوط کرد. شاخص سهام صنعتی داو جونز با بیش از 500 واحد کاهش، درآمد حاصل از صعود هفته های پیشین خود را از دست داد. این شاخص که اوایل ماه گذشته میلادی و پس از تصویب طرح کاهش مالیاتی ترامپ به کمترین میزان در ماه گذشته رسیده بود، هفته پیش با رشد قابل ملاحظه ای به 25.709 واحد رسید. اما در پی اعلام این سیاست جدید ترامپ، شاخص داوجونز با سقوط به 24.549 واحد به کمترین حد خود در سه هفته گذشته رسید. همچنین شاخص اس اند پی 500 با 1.6 کاهش به 2.670 واحد رسید که 25 واحد پایین تر از مقدار این شاخص در آغاز سال 2018 میلادی است. ترامپ در نشستی با مدیران شرکت های فولاد و آلومینیوم آمریکا در کاخ سفید اعلام کرد که تعرفه واردات فولاد به 25 درصد و آلومینیوم به 10 درصد تغییر خواهد کرد. به گفته ترامپ، هنوز مشخص نیست که تعرفه های جدید برای واردات از همه کشورها اعمال خواهد شد یا تنها کشورهای مشخصی هدف این افزایش خواهند بود. /ایرنا

افزایش قیمت نفت پس از کاهش چشمگیر روز قبل

روز پنج شنبه قیمت آتی نفت خام برنت لندن نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۱۷ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۴.۹۰ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایشی ۱۳ سنتی بشکه ای ۶۱.۷۷ دلار صورت گرفت. هر دو شاخص نفتی در روز چهارشنبه کاهش چشمگیری داشتند و قیمت نفت برنت ۱.۳ درصد و نفت وست تگزاس آمریکا ۲.۲ درصد تنزل یافت. دلیل کاهش شدید قیمت در روز چهارشنبه انتشار داده های دولت آمریکا مبنی بر افزایش چشمگیر موجودی نفت این کشور در هفته گذشته بوده است. هر دو شاخص نفتی در ماه فوریه حدود ۵ درصد کاهش داشته اند که این اولین کاهش ماهانه قیمت در ۶ ماه گذشته بوده است. 

کاهش روز به روز قیمت طلا در بازار جهانی

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز پنج شنبه بازار سنگاپور ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱۳۱۴.۶۴ دلار رسید. بهای معاملات این بازار از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود یک درصد کاهش داشته است. در بازار آمریکا هر اونس طلا برای تحویل در آوریل، با ۰.۲ درصد کاهش به ۱۳۱۵.۴ دلار رسید. شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای عمده ۰.۱ درصد رشد کرد و در ۹۰.۷۰۰ واحد ایستاد. این شاخص پیش‌تر به ۹۰.۷۴۴ واحد صعود کرده بود که بالاترین رکورد از ۱۹ ژانویه بود.

سکه ۱۰ هزار تومان ارزان شد

در جریان معاملات روز پنجشنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۰ هزار تومان، طرح جدید ۵۸۰۰ تومان، نیم سکه ۵ هزار تومان، ربع سکه ۱۰ هزار تومان کاهش یافت. بر این اساس هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۵۲۰ هزار تومان، طرح جدید یک میلیون و ۵۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان، نیم سکه ۷۶۵ هزار تومان، ربع سکه ۴۸۵ هزار تومان و سکه یک گرمی ۳۲۶ هزار تومان قیمت گذاری شد. /مهر

بی اعتنایی بیت کوین به سیاست های ضد ارز رمزنگار چین

در حالیکه چین با سفت و سخت کردن سیاست های خود در حال محدود کردن دسترسی صرافی های خارجی به سرمایه گذاران ارزهای رمزنگار در این کشور است؛ اما  بازار ارزهای دیجیتال طی چند ساعت گذشته به این سیاست ضد ارز رمزنگار واکنشی نشان نداده اند و با سیر افزایشی یکنواخت به کار خود ادامه دادند. در همین حال بیت کوین، یکه تاز ارزهای دیجیتال به بیش از ۱۰ هزار ۶۰۰ دلار در هر واحد تجارت شد و در ساعات اولیه به ۱۱ هزار دلار در هر واحد هم رسید. این در حالی است که در روز دوشنبه به دنبال انتشار خبر ارائه اطلاعات تقریبا ۱۳ هزار کاربر صرافی ارز رمزنگار کوین بیس آمریکا به اداره خدمات درآمد خارجی ایالات متحده، قیمت تمام ارزهای رمزنگار با کاهش محسوسی روبرو شده بود. همچنین مقامات مالی چین قوانینی را وضع کرده اندکه دست سرمایه گذاران این کشور را از تجارت دارایی های مجازی در صرافی های خارج از مرزهای چین کوتاه می کند. بر همین اساس، رگولاتورهای چینی در حال برنامه ریزی برای نظارت بر روی بانک ها و حساب های پرداخت آنلاین شرکت های چینی و اشخاص مشکوک به تسهیل بخشیدن تجارت ارز رمزنگار در خارج از مرزهای این کشور هستتند.

جزئیات توزیع اسکناس نو برای شب عید

بانک مرکزی به مناسبت عید نوروز، از طریق شعب منتخب بانک‌های عامل اقدام به توزیع اسکناس نو در سراسر کشور  می کند. بر این اساس، توزیع اسکناس نو در استان تهران که از روز یکشنبه ۲۱ اسفند ماه سال جاری آغاز می‌شود با مشارکت بانک‌های عامل و از طریق ۷۰ شعبه منتخب مستقر در نقاط مختلف استان انجام خواهد شدآنگونه که بانک مرکزی اعلام کرده، توزیع اسکناس نو در سایر استان‌ها تحت نظارت ناظران پولی بانک مرکزی مستقر در مراکز استان‌ها و از طریق شعب منتخب تعیین شده انجام می شود.در عین حال، اسکناس‌هایی که توزیع خواهد شد از نوع یک هزار تومانی، ۲ هزار تومانی و ۵ هزار تومانی است، ضمن آنکه توزیع اسکناس ۱۰ هزارتومانی و ایران‌چک ۵۰ هزار تومانی نیز که از اوایل اسفند ماه در بین بانک‌ها آغاز شده در روزهای پیش‌رو بیشتر شده و از طریق شعب بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.با توجه به برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده در حال حاضر ذخایر اسکناس و ایران‌چک بانک مرکزی از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده و هیچ‌گونه مشکلی برای تامین وجوه نقد مورد نیاز مردم در روزهای پایانی سال وجود ندارد.

افزایش واردات نفت آسیا از ایران

واردات نفت خام خریداران بزرگ آسیایی از ایران در ژانویه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۳ درصد افزایش یافت. به نقل از رویترز، چین، هند، ژاپن و کره جنوبی ماه میلادی گذشته مجموعا ۱.۷۰ میلیون بشکه در روز از ایران نفت وارد کردند که بالاترین میزان واردات از اکتبر سال گذشته بود. این میزان واردات، اندکی بیشتر از میانگین واردات ۱.۶۷ میلیون بشکه در روز این خریداران در سال ۲۰۱۷ بود. ایران در مواجه با بازگشت احتمالی تحریم‌های آمریکایی، تلاشکرده مشتریانش در آسیا را حفظ کند و امیدوار است امتیازی کهبه آنها می‌دهد جذابیت نفتش را در مقایسه با سایر صادرکنندگان خاورمیانه‌ای افزایش دهد. میزان واردات نفت چین از ایران در ژانویه نسبت به ژانویه سال گذشته ۸۵.۹ درصد رشد کرد و به ۷۴۸ هزار و ۷۱۵ بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از سپتامبر بود و به دنبال سه کاهش ماهانه متوالی روی داد. مجموع واردات نفت این کشور در ژانویه حدود یک پنجم رشد کرد. طبق آمار منتشره، واردات نفت هند از ایران طی ماه میلادی گذشته ۱۰.۷ درصد کاهش یافت و به ۴۹۵ هزار و ۲۰۰ بشکه در روز در ژانویه رسید. ایران در تلاش برای احیای بخشی از سهم بازار خود که به رقیبان بزرگی مانند عربستان سعودی و عراق واگذار کرده، به هند پیشنهاد کرده است تخفیف حمل محموله‌های نفتی به هند را در قبال موافقت دهلی نو با افزایش واردات از ایران افزایش دهد. به نقل از مهر، بیژن زنگنه، وزیر نفت ماه جاری اظهار کرد پالایشگاه‌های دولتی و خصوصی هند در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت ایران را خریداری خواهند کرد.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
سلام وای
داداش اسکناس خردتر نو هم بدین برای بچه های باجناق و فامیل عیال می خوام! :)
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل