بازدید 9909
اما و اگرهای استیضاح آخوندی؛

اگر هیأت رئیسه تعلل نکند، استیضاح آخوندی به نتیجه می رسد/ فراکسیون امید، پشت وزیر راه را خالی می کند؟

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت‌های یازدهم و دوازدهم، برای سومین بار در معرض استیضاح قرار گرفته است. وی پیش از این دو بار در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ استیضاح شد، ولی هر دو بار توانست رأی اعتماد مجلس‌های نهم و دهم را کسب کند. اگر این بار هم آخوندی بتواند از تیغ استیضاح بگذرد، رکورددار استیضاح های بی نتیجه در تاریخ بعد از انقلاب خواهد بود.
کد خبر: ۷۷۸۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶ 27 February 2018

اگر هیأت رئیسه تعلل نکند، استیضاح آخوندی به نتیجه می رسد/ فراکسیون امید پشت وزیر راه را خالی می کند؟ عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت‌های یازدهم و دوازدهم، برای سومین بار در معرض استیضاح قرار گرفته است. وی پیش از این، دو بار در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ استیضاح شد، ولی هر دو بار توانست رأی اعتماد مجلس‌های نهم و دهم را کسب کند. اگر این بار هم آخوندی بتواند از تیغ استیضاح بگذرد، رکورددار استیضاح های بی نتیجه در تاریخ بعد از انقلاب خواهد بود.

به گزارش «تابناک»؛ آخوندی نخستین بار در مجلس نهم توسط نمایندگان اصولگرا و منتقد دولت به علت بی‌توجهی او به مسکن مهر و سوءمدیریت‌ در سایر بخش‌ها استیضاح شد، ولی درآن زمان با دفاع جانانه محمدرضا باهنر از آخوندی، نهایتا استیضاح وزیر راه و شهرسازی با ۷۲ رأی موافق، ۱۷۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ رأی مأخوذه، رأی نیاورد و بار دیگر در سمت خود ابقا شد.

اول اسفند ۱۳۹۵ نیز مجلس دهم، عباس آخوندی را بابت حادثه تصادف قطار تبریز ـ مشهد استیضاح کرد که این بار هم از مجموع ۲۵۷ نماینده حاضر در جلسه مجلس، استیضاح آخوندی با رأی ۷۴ موافق، ۱۷۶ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع مواجه شد و وی در وزارت ماند.

به گفته نمایندگان مجلس، تعلل هیأت رئیسه مجلس در اعلام وصول استیضاح آخوندی در آن مقطع، مهمترین دلیل، رأی نیاوردن استیضاح بود، زیرا نمایندگان بلافاصله پس از حادثه قطار تبریز-مشهد در پنجم آذر ۱۳۹۵، طرح استیضاح آخوندی را کلید زدند؛ اما هیأت رئیسه با ترفندهای خاص خود جلسه استیضاح را نزدیک به سه ماه بعد برگزار کرد که دیگر آب‌ها از آسیاب افتاده و هیجانات نسبت به سوءمدیریت وزیر راه، فروکش کرده بود.

البته حمایت تمام‌قد فراکسیون امید از عباس آخوندی و لابی های پشت پرده برخی عوامل وزارت راه با برخی نمایندگان مجلس نیز در ماندگاری وی نقش مستقیم داشت.

اکنون پس از گذشت حدود یک سال از آخرین استیضاح آخوندی، بار دیگر نمایندگان مجلس طومار برکناری وی را امضا کرده اند. این بار نمایندگان از سه فراکسیون ـ که اکثر آنها نیز از فراکسیون امید مجلس هستند ـ به روحانی نامه نوشته و درخواست کرده اند قبل از اینکه مجلس بخواهد آخوندی را استیضاح کند، وی را برکنار کند و یا آخوندی از سمت خود استعفا دهد.

با اینکه چندین روز از ارسال نامه نمایندگان به رئیس جمهور می گذرد، هنوز پاسخی از سوی روحانی به در خواست نمایندگان داده نشده و از آنجا که آخوندی همچنان در سمت خود مشغول فعالیت است نمایندگان مجلس، طرح استیضاح از وزیر راه را در دستور کار خود قرار داده اند.

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از ارائه طرح استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به هیأت رئیسه مجلس خبر داد و گفت: 45 تن از نمایندگان از هر سه فراکسیون مجلس این طرح استیضاح را امضا کرده‌اند.

وی در توضیح محور‌های استیضاح وزیر راه و شهرسازی افزود: عدم توانایی در رابطه با بحث بحران‌های موجود در سیستم حمل و نقل کشور، عدم نظارت بر سیستم ناوگان حمل و نقل ریلی کشور، عدم اجرای برنامه در خصوص ناوگان حمل و نقل عمومی، بی‌انگیزگی در اداره امور وزارتخانه ذیربط و همچنین عدم پاسخگویی به وکلای ملت، از جمله محور‌های طرح استیضاح وزیر راه است.

عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه طرح مذکور برای بررسی به کمیسیون عمران مجلس ارجاع می‌شود، گفت: طرح استیضاح عباس آخوندی پس از بررسی بودجه، پس از طی مراحل قانونی در دستورکار صحن علنی پارلمان قرار می‌گیرد.

سید فرید موسوی، عضو فراکسیون امید با اشاره به سقوط هواپیمای تهران - یاسوج درخصوص این موضوع گفته است: ​سقوط هواپیمای آسمان، نتیجه بی‌کفایتی‌های سیستماتیک در مجموعه وزارت راه است. فجایعی مثل برخورد قطار و سقوط هواپیما و تصادفات جاده‌ای و وضعیت مسکن مهر نمود بارز آن است. مجلس اهمال در حفظ جان هموطنان را بی‌پاسخ نمی‌گذارد. برای نتیجه‌بخشی استیضاح وزیر راه، تمام تلاش خود را خواهم کرد.

همچنین نادر قاضی پور در رابطه با استیضاح وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در این زمینه نیز پیش از این، درخواست استیضاح عباس آخوندی به مجلس شورای اسلامی داده شده بود و به احتمال بسیار پس از بررسی لایحه بودجه، این کار انجام می‌شود.

به نظر می رسد، این بار قضیه استیضاح آخوندی در مجلس جدی است، به طوری که حتی برخی دیگر از نمایندگان مجلس از طراحان استیضاح خواسته‌اند، تا آغاز روز کاری مجلس در هفته آینده از تحویل نامه استیضاح آخوندی به هیأت رئیسه خودداری کنند،‌ تا آنها نیز بتوانند این نامه را امضا کنند.

با این حال، همه چیز به هیأت رئیسه مجلس بستگی دارد. نمایندگان بر این باورند که اگر هیأت رئیسه در رسیدگی به این موضوع کوتاهی نکند و فورا درخواست نماینده‌ها را در دستور کار قرار دهد، قطعا استیضاح به نتیجه می رسد؛ اما اگر این بار هم مانند سال قبل در اعلام وصول آن تعلل کنند، شاید باز هم پس از مدتی برخی از نمایندگان با کمک برخی لابیگری ها و مواردی مانند این از تصمیم خود بازگردند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۴۵
اگر ديديد كه درخت گاج گيلاس داد آن وقت وزير راه وشهرسازي هم استيضاح مي شود.
اگر باور نداريد گذشت زمان نشان خواهد داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
با عوض کردن مهره های دست چندم هیچ چیز عوض نمیشه
باسلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
استیضاح شاید با تبانی دولت و مجلس انجام شود
تا مدتی مردم آرام شوند
و دولت هم فرصت یابد بقیه متقاضیان استیضاح روحانی در دو‌مورد موسسات مالی و. مسائل اقتصادی را با وعده یا فشار وادار به انصراف کند. جریان تزویر استاد جنگ روانیست. شک نکنید
با رفتن آخوندی فقط صورت مسئله رو میتونیم پاک کنیم هر کی هم جای ایشون بیاد نمی تونه کار خاصی انجام بده مشکل ما عدم ارتباط درست با دنیاست تا مادامیکه ما نپذیریم حتی از دشمن هم می توان در جهت رسیدن به هدف های مختلف استفاده کرد همین است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
صحيح است صحيح است
ناشناس
| China |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
زدی به صحزای کربلا. جدیدا ویروسی در اینترنت پخش شده که کاربران ایرانی این گونه وانمود می کنند که کاری درست نمی شود مگر به تعظیم به دشمن!
ناشناس
| Germany |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
جنابعالي تعظيم نكن و درستش كن دانشمند ارتباط به كشورهاي ديگه ربطي به تعظيم نداره افكار قرون وسطايي شماها باعث شده كه همه رو دشمن بدونين
اينم مثل رحماني فضلي هي كارت ميگيره هي استيضاح ميشه بعد ماست مالي بعد ادامه ضعف هاي موجود
دیوار از دیوار این بنده خدا کوتاه تر گیر نیاوردین که بهش اینجور سفت و سخت گیر دادین؟! دلیلشو هم خوب میدونین چون از انحطاط اخلاق در ایران انتقاد کرده بود! حالا فکر میکنین برش دارین اونی که میاد بهتره؟! تا حالا که تو این مملکت تجربه نشون داده هر که رفته سال بعد جاشو خالی کردیم و از رفتنش احساس پشیمونی البته با یه استثناء که اونم محمودی بود!
از نمايندگان متعهد ملت انتظار داريم اين بار به وظيفه الهي، شرعي، وجداني و انساني خود عمل كنند و اين وزير ناکارامد را كه با روابط وارد عرصه مديريت شده را بركنار كنند و بيشتر از اين جان ملت بيگناه را به خطر نيندازند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
نه که بقیه بی رابطه سرکار اومدن! تو این مملکت اگه رابطه نداشته باشی سر کارت نمیذارن
ناشناس
| Germany |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
خداییش باید استیضاحش کنن . از اولش گند زده تا حالا . نسبت فامیلی شد ملاک وزیر شدن ؟!
تا كي بايد شاهد حضور مديران ناکارامد در كشور باشيم و چوب آن را مردم بخورند
از نمايندگان تقضا داريم اين بار اسير لابي اين وزير نشوند
ما پرسنل راه اهن بدترین دوران کاری خود را در 20 ساله اخیر سپری میکنیم. گذشته از سوئ مدیریتها،باندبازی فامیل بازی،غارت اموال و حیف و میلهای کنونی بی سابقه است.کاش فرجی می شد و این وزیر می رفت.و ایضا تیم مدیریتی فعلی راه اهن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
شما در کدام کشور زندگی می کنید؟ آیا با پرچم بیگانه می توان از حقوق کشور دفاع کرد؟
واي بر نمايندگاني كه جان ملت را به بهاي لابي با وزير گرفتند
درود بر نمايندگان شجاع ملت كه اسير زر و زور نمي‌شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
به غید از دو سه تاشون بقیه که تسلیم شدن عمو جون
کاش میشد از خود نماینده ها سوال پرسیده میشد و حتی بصورت علنی استیضاحشون کرد. چون همه سیاست های کشور و برنامه ها و قوانینی که دولت ها اجرا میکنن توسط نماینده های مجلس تصویب میشن. مثلا الان حالا اگر این وزیر باشه یه نباشه زیاد فرقی نمی کنه چون قرار نیست و نبوده که فلان هواپیمای مدرن یا فلان سیستم حمل و نقل مدرن وارد بشه. چون خود نماینده ها همینی که هست رو تصویب کردند.
تمام زيرمجموعه هاي وزارت راه در حال حاضر دچار باندبازي شده اند كه در طي اين سالها بي سابقه بوده است
اگر یک بقال اشتباه کند یا دستش کج باشد آنچنان خسارتی به مشریانش نمی رسد اما اگر یک وزیر ، یا مقام ارشد دولتی ، بی مسئولیت ، خود محور باشد به یک ملت خسارت وارد می کند و غیر از استیضاح باید به حبس با اعمال شاقه و مصادره اموال خودش و بستگان درجه اولش محکوم شود
مركز تحقيقات راه و مسكن و شهرسازي هم از زيرمجموعه هاي وزارت راه گرفتار ناکارامدی معاون وزير و دوستانش شد و طي اين 5 سال به نابودي كشيده شد
از دولت آقاي روحاني انتظار داريم كه حداقل از وزراي پاكدست استفاده كنند و معاونين وزرا هم دست از اين فساد گسترده بردارند. تمام زيرمجموعه‌هاي وزارت راه و معاونت‌ هاي ايشان دچار فساد سيستماتيك شده است و البته ساير وزارتخانه ها
بهتر است گفته شود هیئت رییسه کارشکنی نکند به نتیجه میرسد.
آقای دکتر روحانی خواهش می کنم این وزیر بیعرضه را از کار برکنار کنید و بیش از این به این ملت ظلم نکنید.
يعني مي‌شود در اين كشور شاهد كنار گذاشتن مديران نالايق باشيم. مديراني كه با روابط وارد عرصه سياست و حكومت شده اند
اين همه كشته در جاده ها روزانه رخ مي دهد و هنوز بلد نيستند اين آمار را پايين بياورند. هنوز تاكسي هاي فرودگاه را نميتوانند سر و سامان دهند. آخر اين چه وزيريست
از نمايندگان تقاضا داريم اين سوال را از وزير راه و مسكن مطرح كنند كه در اين پنج سال واقعاً چه كار كرد. اين وضع راه ها و جاده ها و كشته هاي هر روز، اين وضع راه آهن، وضع فرودگاه ها ، وضع بنادر ، ركود ساختمان
كاش يه كاري حداقل كرده بود
با دفاع جانانه محمدرضا باهنر از آخوندی، نهایتا استیضاح وزیر راه و شهرسازی با ۷۲ رأی موافق، ۱۷۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ رأی مأخوذه، رأی نیاورد باید باهنر پاسخگو باشد.
وقتی نمایندگان می‌دونن که طرح نوسازی ناوگان هوایی اولویت نبوده،
اصلا استیضاح معنا ندارد.
آخوندی یا حالا هر کس دیگه ای باشه، چه فرقی می‌کنه وقتی اختیارات و امکانات نداشته باشی.
وزیر صنعت و معدن نیز به خاطر بالا بردن تعرفه خودرو و رانت ویژه ای که به جیب برخی واردکنندگان رفته و همچنین عدم اجرای رای دیوان عدالت مبنی بر کاهش تعرفه سریعا باید استیضاح گردد.
مرکز تحقیقات رو که خوردن رفته آقایون
یه وزیر بی کفایت چنان بلایی بر سر این وزارتخانه اورد که تا سال ها درست نمیشه
با درود به تحریریه محترم تابناک که با مختصر بودجه خود از رسانه های اصطلاحا ملی و کیهان مقدس تاثیر بیشتری در روشنگری وهدایت فکری جامعه دارند فقط یک توصیه داشتم از طنز هم استفاده کنید چه در متن وحاشیه یک طنز بجا مطلب را حسابی جا می اندازد
دقیقا درسته، در مرکز تحقیقات راه و مسکن به برخی پرداخت های سی میلیون و چهل میلیون و بیشتر میشه در حالیکه طلب برخی که در حد دو میلیون هم نیست پرداخت نمیشه ،کافیه اسم این افراد معلوم شده تا مشخص شده کی هستن
ادامه وزارت آخوندی توهین به تمام ملت ایرانه
نمایندگان ملت صدای ملت رو بشنوند
شاید استیضاح راهی برای مقطع فعلی باشه
ولی آیا تمام مشکلات تواین چندسال ایجادشده؟مگه ایشان دخالتی تواین مسائل دارن وازدستشون کاری برمیاد؟
هواپیمافرسوده،مناسبات اقتصادی قطع،فشاراقتصادی ناهنجار،عدم وجود برنانه های مدون ووووووهزاران اما واگری که هست
اول روحانی را استیضاح کنید کمرمردم شکست
پس استیضاح علی ربیعی چی شد؟. مدیر عامل آسمان رو ربیعی منصوب کرده و جالب اینکه حتی یک پیام تسلیت نداد
خیلی جالبه! هیچکدام از محورهای استیضاح ربطی به سقوط هواپیما ندارد! یعنی اینکه برخی از نمایندگان از فضای هیجانی جامعه می خواهند برای رسیدن به هدف خود استفاده کنند!
ناراحتی هاتون اینطور خالی می کنید هواپیما سقوط کرده چه رربطی به وزیر داره به اونایی ربط داره که می گفتن هواپیما کالای لوکسه مثل کیهان می خواید مملکت اینطور پیشرفت کنه
چرا یک وزیر باید بتون این طور لابی کنه چرا هیت رئیسه مجلس از این وزیر حمایت می کنند مگه دیگه با چه بکنه.
آمار هر دو تا استیضاح نزدیک به همه یعنی 72-74 تا موافق هر دو بار 5 تا ممتنع و 175-176 تا هم مخالف. این چه معنایی می تواند داشته باشد؟ فکر میکنم علتش همون هیجانات و احساسات موقع بروز حوادث مربوطه بوده و بس. با آمدن و رفتن وزیر مشکلی حل نمیشود و اینکه اگر سفارش و خرید ناوگان هوایی رو جزو وظایف وزیر قلمداد کنیم !! همین وزیر حداقل 5-6 تا هواپیمای نو بهر حال توانست وارد کشور کند کاری که هیچ وزیری نتوانست بعد از انقلاب این کار رو بکند.
مشکل این دولت، وزیران که نمی دانند کارشان چیست یا چطور این کار را می کنند. آنها فقط صحبت می کنند و هیچ اقدام نمی کنند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر