بازدید 59125
دانستنی های حقوقی؛

نکاتی که باید در مورد «شروط ضمن عقد قابل ذکر در عقدنامه» بدانید!

ما در این مطلب قصد داریم به شما کمک کنیم: اولاً با شروط ضمن عقدی که تقریباً در تمامی عقدنامه‌ها وجود دارد آشنا شوید؛ ثانیاً بدانید چه شروط دیگری را می‌توانید به عقدنامه‌ها اضافه کنید تا کاستی‌های قانون را در زندگی خانوادگی‌تان، خودتان مرتفع کنید
کد خبر: ۷۷۸۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 28 February 2018
شما مجرد هستید یا متأهل؟ آقا هستید یا خانم؟ اگر ازدواج کرده‌اید آیا می‌دانید امضاهایی که در روز عقد بر روی عقدنامه زده‌اید چه بوده است و چه تعهداتی را پذیرفته‌اید و اگر ازدواج نکرده‌اید باید بدانید که بعدها چه تعهداتی را خواهید پذیرفت؟ اگر خانم هستید باید بدانید می‌توانید با اضافه کردن بندهایی تحت عنوان شروط ضمن عقد به این شروط، از مشکلاتی که در آینده ممکن است در زندگی خانوادگی پیش بیاید پرهیز کنید و اگر آقا هستید باید بدانید در چه شرایطی باید نیمی از اموالتان را به نام همسرتان کنید.

به گزارش «تابناک» بعد از انقلاب و در سال‌های ۱۳۶۱ و ۱۳۶۲ با توجه به مشکلات پیش‌آمده برای زنان جهت اشتغال در اجتماع، راه‌حلی ارائه شد که علاوه بر حل مشکلات مذکور مخالف با موازین شرعی نیز شناخته نشود و آن‌هم ذکر شروط دوازده‌گانه‌ی ضمن عقد بود که بعدازآن به‌طور پیش‌فرض در تمامی عقدنامه‌های چاپی این شروط آورده شد و ازآن‌جا که بسیاری از افراد نیز دراین‌باره مطالعه و تحقیقی نکرده‌اند، به امضای همه‌ی آن‌ها می‌پردازند.

کلیاتی در ارتباط با شروط ضمن عقد

۱- یکی از وظایف سردفتران ازدواج و طلاق تفهیم شرایط مندرج در قباله به شکل مورد به مورد به زن و شوهر است؛ چراکه شرطی معتبر است که موردتوافق زن و مرد قرار گیرد و به امضای هردوی آن‌ها رسیده باشد. اما متاسفانه در عمل این اتفاق هرگز نمی‌افتد و طرفین غالباً حتی نمی‌دانند چه چیزی را امضا می‌کنند.

۲- شروط ضمن عقد بعد از امضا قابل تغییر نیستند مگر با توافق طرفین.

۳- برخی از شروط ضمن عقد قابل پذیرش نیستند و باطل هستند. ازجمله شروط باطل، باید به شروطی که انجام آن غیرمقدور باشد یا نفع و فایده نداشته باشد یا خلاف قانون باشد اشاره کرد. به‌طور مثال قانون، ریاست خانواده را بر عهده شوهر قرار داده است، خلاف این مورد به شکل شرط ضمن عقد نیز قابل‌قبول نیست و باطل است. یا زن نمی‌تواند ضمن عقد شرط کند مرد حق طلاق او را نداشته باشد. درصورتی‌که شرط باطلی ضمن عقد ذکر شود فقط آن شرط باطل است و تاثیری در عقد ندارد (البته برخی از شروط عقد را نیز باطل می‌کنند)؛ بنابراین برخی از شروط باید با مشاوره با یک متخصص حقوقی یا وکیل دادگستری در ضمن عقد آورده شود.

بنابراین باید متوجه باشید که شما در حال امضای یکی از مهم‌ترین قراردادهای زندگی‌تان هستید. اگر شرط و شروطی دارید قبل از انعقاد عقد آن را ذکر کنید تا نه برای خود و نه برای طرف مقابلتان در آینده مشکلی پیش نیاید. همگی ما در هنگام بستن قرارداد چند صد هزار تومانی یا خرید یک خودرو بارها ممکن است قرارداد را مطالعه کنیم و پس از دقت در مفاد آن دست به امضای قرارداد می‌زنیم. حال آن‌که برای مهم‌ترین قرارداد زندگی‌مان فقط به حواشی چون مراسم خواستگاری و عقد و عروسی توجه می‌کنیم و نه‌تنها هیچ مشورتی با یک متخصص حقوقی انجام نمی‌دهیم که حتی یک‌بار هم زحمت مطالعه‌ی شروطی که پذیرفته‌ایم را به خودمان نمی‌دهیم.

برخی از شروط قابل‌ذکر در عقدنامه

هر یک از زن و شوهر قبل از عقد با توافق یکدیگر می‌توانند برخی شروط را نیز به عقدنامه بیفزایند که ما در اینجا به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. البته پیشنهاد می‌نماییم قبل از افزودن این شروط به عقدنامه با یک وکیل دادگستری یا مشاور حقوقی مشورت نمایید.

حق تنصیف اموال

نصف شدن اموال زن و شوهر در عقدنامه‌ها ذکر می‌گردد. اما هر یک از زن و شوهر می‌توانند با تغییر شرایط آن، این شرط را به نفع خود ساده‌تر نمایند. برای بررسی این مورد، به مقاله بعدی ما در خصوص نصف شدن اموال مراجعه کنید.

وکالت در طلاق

در عقدنامه‌های رایجِ فعلی، زن با برخی شرایط وکالت در طلاق را بر عهده دارد؛ اما می‌توان با ذکرِ مطلق حق وکالت در طلاق برای زن، حق طلاق را برای ایشان گسترده‌تر کرد. برای بررسی این مورد، به مقاله دیگری در خصوص حق طلاق زنان مراجعه کنید.

ذکر حق خروج از کشور

زن می‌تواند به‌عنوان یکی از شروط ضمن عقد، حق خروج از کشور و وکالت در انجام امور اداری و روال قانونی را از مرد دریافت نماید. در صورت ذکر این شرط در عقدنامه‌ها، اکیداً به خانم‌ها توصیه می‌شود که پس از ازدواج نیز یک وکالت بلاعزل از همسران خود برای خروج از کشور دریافت نمایند. چراکه ممکن است برخی از مراجع از پذیرش عقدنامه به‌عنوان وکالت در خروج از کشور خودداری نموده و اصرار به ارائه وکالت‌نامه‌ی رسمی داشته باشند.

حق تعیین مسکن

بانوان در شروط ضمن عقد می‌توانند حق تعیین مسکن را بر عهده بگیرند. در این صورت این زن است که می‌تواند محل زندگی را تعیین نموده و مرد نمی‌تواند زن را مجبور به زندگی در محل دیگری نماید.

حق انتخاب شغل و ادامه تحصیل

گرچه ادامه‌ی تحصیل یکی از حقوق انسانی همه شهروندان در جامعه است، اما به دلیل بهانه‌گیری‌هایی که ممکن است بعضاً انجام شود و برای آسودگی خاطر، می‌توان این شرط را هم به عقدنامه افزود. در تعیین شغل نیز مرد می‌تواند رضایت بدون قید و شرط خود را با انتخاب شغل همسر خود اعلام کند و حق عدول از رضایت را نیز از خود سلب نماید.

سایر شروط ضمن عقد قابل‌ذکر در عقدنامه‌ها

علاوه بر موارد بالا موارد دیگری همچون حق حضانت فرزندان در صورت طلاق و حقوق دیگری نیز برای بانوان قابل‌ذکر است که به شرایط هر فرد و خواسته‌های او بازمی‌گردد. اما در انتها لازم است دوباره یادآوری کنیم قبل از ذکر هر شرطی در عقدنامه بهتر است حتماً مشورت نمایید تا از بروز مشکلات حقوقی بعدی جلوگیری شود. ضمناً برای ذکر این شروط در عقدنامه لازم است قبل از روز عقد با دفترخانه‌ای که نسبت به ثبت عقد ازدواج اقدام می‌نماید، صحبت کنید و شروط خود را ذکر نمایید تا در روز عقد به مشکلی برنخورید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۰
بعد میگن در ایران به حقوق زنان ظلم شده والا با این قوانین در حق مردها ظلم شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
مهم اینه که بعدش هیچکس از اجرای این حقوق دفاع نمی کنه شروط ضمن عقد مشکلی رو حل نمی کنه فقط وکالت نامه های محضری می تونه برای خانم ها ضمانت اجرا داشته باشه
نازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
ناراحت نباش یکی از دوستان من کل این شروط رو با کمک وکیل توی عقدنامه ذکر کرده بود موقع طلاق نه تونست مهریه شو بگیره نه تونست بچه شو بگیره حقوقش توی عقدنامه خیلی گسترده تر از این حرف ها هم بود ولی قاضی هیچکدوم رو قبول نکرد انقدر حقوق زن توی این مملکت ارزش داره من که تصمیم دارم هیچوقت ازدواج نکنم
مژگان
| Germany |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
شروط عقدنامه فایده نداره باید برای این حقوق، وکالت نامه محضری گرفت. اونا دکوراسیون هستند برای گول زدن خانم ها...
طرح موضوعات حقوقی به منظورآشنایی با آنها ابتکارخوبی است .لازم است بخشی تحت عنوان "تابناک حقوقی"اضافه شود تا نشان داده شود امور حقوقی نیز جایگاه دارد وبا اهمیت است
برای زنان ازدواج تماما دست و پا گیر است و انجام ندادنش از انجام دادنش پرسودتر است.
مرد قشر بدبخت و ضعیف جامعه چون در هر صورت با این قوانین که از قطعنامه ترکمان چای نیز به مراتب سخت تر عمرش بر فناست . فقط اسم این جامعه رو میشه گذاشت جامعه زن سالاری
پاسخ ها
مژگان
| Germany |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
شما ناراحت نباش قانونگزار همه جا به فکر شما بوده
برای راحتی خیالت بگم تمام شروط عقدنامه رو هم امضا کنی در حقیقت هیچ حق خاصی به زنت ندادی
اینا دکوره برای اینکه سر خانم ها رو شیره بمالند
باید خانم و آقا بروند محضر برای کلیه این حقوق وکالت نامه محضری بگیرند!
عقدنامه کشکه
حالا یه نفس راحت بکش و مطمئن باش تو این مملکت کاری نمی کنند که به آقایون فشار بیاد!
اين چه قانون مزخرفي هست مردي كه بچه دار نميشه همسرش حق طلاق داره و مهريه شو هم ميتونه بگيره درحاليكه مرد توانايي پرداختش نداره..
با اين مشاوران كه زن رو در اينگونه موارد تشوي به طلاق ميكنند..
چرا قانونش تغيير نميدن.. حق مردها ضايع ميشه با اين قانون دادگاه..
آقای محترم خوب اگر بچه دار نمیشی و خانم شما نمی تواند با شما زندگی کنه، چرا نیاید از شما طلاق بگیره؟! بعضی ها یک حرف های می زنن آدم شاخ در میاره!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر