بازدید 46790
آنچه در خصوص این احتمال ضرورت دارد بیان شود، این نکته است که بر اساس آن، پرواز تهران ـ یاسوج به هیچ وجه «سقوط» نکرده است، بلکه با کوه برخورد نموده است. وضعیتی که خروج ناگهانی هواپیما از رادار و مخابره نشدن هیچ گونه پیام اضطراری از پرواز پیش از آن، به تأییدش کمک می‌کند، اما نمی‌تواند مشخص کند که عامل بروز چنین خطایی کیست یا چیست؟
کد خبر: ۷۷۶۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵ 21 February 2018
سقوط در ارتفاع بالای چهار هزار متر؛ منطقه‌ای صعب‌العبور که برای رسیدن به آن باید کوهنورد، بسیار ورزیده و البته مجهز بود؛ اما هواپیمای ناپدید شده در این نقطه چه می‌کرده و آیا این قله در مسیر عبور پرواز تهران یاسوج قرار دارد؟!

به گزارش «تابناک»؛ با شناسایی لاشه هواپیمای ای‌تی‌آر در ارتفاعات دنا و مدفون شده زیر انبوه برف سنگین، تصاویری از محل حادثه منتشر شد که حکایت از فاصله بسیار کوتاه محل حادثه با فرودگاه یاسوج، یعنی مقصد دارد؛ مسافتی آنقدر کوتاه که پی بردن به آن افسوس از حادثه خونین و تلخ رقم خورده را دو چندان می‌کند.

از جمله این تصاویر، عکسی هوایی ا‌ست که از نقشه‌های گوگل برداشته و در آن دو نقطه مشخص شده است؛ یکی محل حادثه در ارتفاعات «پازن پیر» و دیگری فرودگاه یاسوج در انتهای تصویر. تصویری هوایی که برخی با تکیه بر آن نوشته و گفته‌اند که اگر هواپیما چند متر بالاتر بود، می‌توانست از خطر بجهد و همه چیز تمام شود.

 
دایره زرد محل حادثه و دایره قرمز فرودگاه یاسوج را نشان می‌دهد.
دایره زرد محل حادثه و دایره قرمز فرودگاه یاسوج را نشان می‌دهد.

این در حالی است که برخی با دیدن این تصویر، پای را فراتر گذاشته و تأکید کرده‌اند، دلیل پایین بودن ارتفاع هواپیما و برخوردش با کوه، مهیا شدن خلبان برای فرود بر باند فرودگاه مقصد، یاسوج بوده است. احتمالی که در کمال تعجب، برخی دلیل مخابره نشدن پیام غیرعادی از خلبان و خروج ناگهانی این پرنده از رادار را در آن یافته‌اند و توضیح می‌دهند.

به این معنی که به باور ایشان، همه چیز در آسمان مهیای فرود بوده و بر اثر یک اشتباه کوچک و در حد چند متر یا چند ده متر –که احتمالا ناشی از خطای انسانی و خلبان و کمکش بوده! - هواپیما به کوه برخورد کرده است. نکته‌ای که ممکن است برخی با دیدن این تصویر، گمان کنند کاملا صحت دارد و از هم اکنون پرونده را بسته شده بدانند، در حالی که این گونه نیست.

یک بار دیگر به نقشه فوق دقت کنید و به طور مشخص، راستای باند فرود را در نظر بگیرید تا دریابید که هواپیما در مسیر فرود و کاهش ارتفاع به این منظور قرار نداشته است، بلکه عمود به باند حرکت می‌کرده است. رفتاری که پیش از فرود از هیچ هواپیمایی دیده نمی‌شود، به ویژه اگر بدانید جهت ساخت باند فرود و برخاست در فرودگاه‌ها نه بر اساس سلیقه، که در نتیجه محاسباتی پیچیده و خاص طراحی و اجرا می‌شود.

از جمله عوامل مؤثر در انتخاب مسیر و راستای باند، وجود موانع طبیعی مانند کوه‌های سر به فلک کشیده است که می‌تواند خطراتی برای هواپیما و سرنشینان آن به دنبال داشته باشد. عاملی که بی شک در طراحی باند مدنظر قرار می‌گیرد. این در حالی است که علاوه بر آن، هر فرودگاه مسیر‌های فرود برای هواپیما‌هایی که از مسیر‌های مختلف جغرافیایی راهی آن می‌شوند را هم با پرواز‌های کنترلی فروان بررسی و تعیین می‌کند و هر بار که خلبانی با برج مراقبت آن ارتباط می‌گیرد، این مسیر‌های از پیش تعیین شده و قرار گرفتن هواپیما یا فاصله داشتن پرنده از آن را چک، کنترل و تصحیح می‌کنند.

 

بخشی از روند جاری فرود در هر فرودگاه که در این مورد خاص هیچ روایتی از آن منتشر نشده است. موضوعی که بر اساس آن می‌توان نتیجه گرفت، این هواپیما هنوز مهیای فرود نبوده است. نکته‌ای که از تأمل در خصوص محل حادثه هم به نظر می‌رسد، درست باشد. پس هواپیما در آن نقطه چه می‌کرده است؟ این ابهام بزرگی است که پاسخ به آن دشوار به نظر می‌رسد و تنها می‌توان چند احتمال در خصوصش بیان کرد.

نخستین احتمال، تلاش خلبان برای انجام گردش و رساندن خود به مسیر فرود در باند است. احتمالی که بر اساس آن، برخورد هواپیما به کوه در ارتفاع سیزده هزارپایی عجیب جلوه می‌کند و حتی از آن فراتر، این پرسش را به وجود می‌آورد که چرا شعاع بزرگتری برای این گردش انتخاب نشده تا پرنده از شرایط بد جوی روز حادثه هم دورتر شود؟ آیا این موضوع ناشی از خطای انسانی (خدمه پروازی یا پرسنل برج مراقبت) است یا خطای ابزار‌های کنترلی موجب بروز آن شده است؟

آنچه در خصوص این احتمال ضرورت دارد بیان شود، این نکته است که بر اساس آن، پرواز تهران-یاسوج به هیچ وجه «سقوط» نکرده است، بلکه با کوه برخورد نموده است. وضعیتی که خروج ناگهانی هواپیما از رادار و مخابره نشدن هیچ گونه پیام اضطراری از پرواز پیش از آن، به تأییدش کمک می‌کند، اما نمی‌تواند مشخص کند که عامل بروز چنین خطایی کیست یا چیست؟

احتمال بعدی آن است که هواپیمای ای‌تی‌آر شرکت آسمان در روز حادثه اصلا در مسیر مقرر و همیشگی خود نبوده است و به دلایل مختلف از مسیر خود دور افتاده است که اینچنین در مسیر عمود با راستای باند فرود دچار حادثه شده است. اشکالی که می‌تواند ناشی از اختلال در دستگاه‌ها و تجهیزات هواپیما، تأثیر شرایط جوی بر این پرنده و مختل شدن عملگر‌های آن، خطای خلبان یا کمک خلبان یا عواملی از این دست باشد.

این احتمال در حالی مطرح است که مسئولان شرکت آسمان و برخی دیگر از مسئولان بر سلامت کامل سامانه‌ها و سیستم‌های هواپیما تأکید دارند و نقص فنی در این پرنده را رد می‌کنند. این در حالی است که برخی اطلاعات منتشر شده مانند کاهش ارتفاع هواپیما به ۱۷ هزار پا که به برج مراقبت اطلاع داده شده، مؤید این نکته است که خلبان تلاش داشته از یخ زدگی (آیسینگ) بگریزد و آن موضوع ثابت می‌کند که احتمال بروز اختلال در سامانه‌های هواپیما در بالاترین حد خود بوده است.

احتمالاتی که باید منتظر ماند و دید اطلاعات جعبه سیاه هواپیما چه چیزی نشان می‌دهد و بر کدامشان و به چه میزان مهر صحه می‌زند. اتفاقی که به گفته یکی از مسئولان سابق هواپیمایی کشوری می‌تواند طی ۲۴ ساعت از یافتن جعبه سیاه رخ دهد، به شرطی که مسئولان ترجیح ندهند از اینجای ماجرا به بعد را به پشت در‌های بسته برده و به مانند اغلب مواقع، پنهان کاری پیشه کنند!

اشتراک گذاری
برچسب ها
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۱۱
ناشناس
|
United States
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
تماس یکی از مسافران قبل از سانحه می تواند فرضیه اخلال الکترونیک و در اختیار گرفتن سیستم راهبری را از فرستنده های زمینی پشتیبانی کند. در شرایط طبیعی امکان ندارد در ان ارتفاع و در اسمان ان منطقه دور افتاده موبایل به این خوبی و واضحی انتن بدهد ولی برای اخلال الکترونیک لازم بوده ان هواپیما در برد فرستنده های زمینی قرار گرفته باشه و این امواج با فرکانسهای گیرنده موبایل تداخل کرده و ارتباط بر قرار شده. همه شواهد نشان می دهد خلبان کاملا به منطقه اشنایی داشته و ارتفاع هواپیما باید 2000 پا بالاتر از ان کوهها بوده باشد . به علاوه به نظر می رسد تا حدودی هم این هواپیما از مسیر تعیین شده انحراف داشته و اگر برخورد مستقیم با کوه بوده انحرافی نباید در مسیر می بوده.برخی هم که می گویند هواپیما در ارتفاع 17 هزار پایی دچار طوفان شدید شده اطلاع ندارند که اصولا در ان ارتفاع وجود ابر و طوفانهای شدید بسیار غیر قابل تصور است. همه شواهد از جمله این ارتباط تلفنی و تلگرامی و تغییر مسیر و کاهش ارتفاع 2000 پایی بدون اطلاع و ارتباط با برج کنترل نشان می دهد با همان داستان ربایش الکترونیک هواپیما های مالزی و المانی و روسی روبرو هستیم.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
با اخلال الکترونیگ به راحتی می توان اطلاعات داده شده به حلبان مانند ارتفاع سنج یا سرعت سانج را دستکاری کرد تا ارتفاع را بیشتر از انچه هست نشان دهد. درسقوط پرواز پاریس به ریودوژانیرو بعدا معلوم شد که سرعت سنج هواپیما دچار اختلال شده بوده و زمانی که سرعت هواپیما 900 کیلومتر بر ساعت زمینی بوده سرعت سنج 700 کیلومتر را نشان می داده و همین باعث شده بوده که خلبان به خاطر رساندن به سرعت برنامه ریزی شده فشار بیشتری به موتورها بیاورد و باعث از کار افتادن موتورها شود. در جریان ویروس استاکس نت در صنایع اتمی هم همین داستان تکرا شده بود و در حالیکه چرخش دستکاهها به اندازه کافی بوده ولی با این ویروس دستگاه سرعت سنج و تعداد چرخشها کمتر از حد واقعی نشان می داده و کارشناسان برای رسیدن به حد لازم فشار بیشتری به دستگاه سانتریفوژ می اوردند که انها دچار خرابی و توقف می شدند.
ناشناس
| United States |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
طعا برای برخی خوانندگان این فرضیه ربایش الکترونیک یا کنترل در اوردن هواپیما از راه دور عجیب و غیر قابل قبول است ولی در 2011 ما در خود ایران شاهد بودیم که پیشرفته ترین
پهباد رادار گریز امریگا در طبس با همین تکنولوژی( احتمالا با همکاری روسیه که به دنبال قدرتنمایی در برابر امریکا بود)ضمن قطع کلیه ارتباطات ان با مرکز هدایت امریکا به کنترل کامل و فرود سالم ان در طبس ختم شد. به هر حال ما سابقه این تکنولوژی را در خاک خودمان داشتیم جالا چرا قدرتهای رقیب ما و روسیه نباید ان را داشته باشند؟!
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
خاموش کردن موبایل در هواپیما فرمالیته ست
چون علوم جدید اجازه اختلال نمیده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
دادا تجهیزات هوایی همه دوتایی نصب میشن، چیزی داریم به اسم رادالت و جی پی است و علاوه بر اون وی او آرـ دی ام ئی که همگی قادر به تعیین محل و .
ارتفاع پرواز هستند،
وی او آر از طریق رادار فرودگاه موقعیت هواپیما با فرودگاه رو تصحیح میکنه.
رادیوآلتیمتر ارتفاع لحظه و مطلق رو بصورت گراند لول یا از سطح زمین میده و سخنگو (هشدار دهنده داره) که لحظه ای گزارش میده و اگر به اتوپایلوت متصل باشه اجازه رو از خلبان میگیره و
هواپیما رو به ارتفاع مناسب میبره. ضمن اینکه جی پی اس هم هست و از همه اینها پیشرفته تر.
حرف از اخلال هم نزنین که خنده دار هست مگر اینکه کارنیروهای مسلح خودمون باشه یا اشعه سبز موجودات فضایی!

از همه این سیستم ها هم در هواپیما ها 2 تا هست.
مگر اینکه همگی خراب باشند یا اینکه هواپیما دچار نقصی مثل خرابی موتور، از کارافتادگی بالک ها و هیدرولیک و غیره باعث شده باشه که با توجه به عمر ناوگان هوایی پکیده ما کاملا طبیعی هست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
دوست عریر و دانشمند من! لطفا توضیح بدهید این جمله یعنی چه: "این امواج با فرکانسهای گیرنده موبایل تداخل کرده و ارتباط بر قرار شده" شما که از علم الکترونیک و مخابرات ذزه ای سر سورن اطلاع نداری چرا و به چه دلیلی تز می دهید؟!! تداخل امواج یو اچ اف لینک رادیویی هواپیما چگونه می تواند با امواج دیجیتال جی اس ام سیستم موبایل با مدولاسیون او-اف-دی-ام تداخل پیدا کند طوری که موبایل آنتن بدهد؟ جالبتر ازون اظهار نظر دوست دانشمند دومه که اختلال از بیرون را عامل اشتباه سرعت سنج می داند!! امری که در هیچ اختلال جنگال امکانپذیر نیست!! بعد از آن بر فرض که سرعت سنج اشتباه کرده چگونه فشار بر موتور و سرعت بیشتری که در سیستم هواپیما تعریف شده است باعث از کار افتادن موتور می شود؟
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
چرا مردم رو جیگر فرض میکنید بابا هواپیما به کوه برخورد کرده چرا .....
ناشناس
| United States |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
ممکن است هواپیما منفجر شده باشد! یا با استفاده از دستگاههای الکترونیکی کنترل از راه دور هدف خرابکاری قرار گرفته باشد این فرضیه ها خیلی با آنچه اتفاق افتاده نزدیکند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
جسارت نشه خدمت شما برادر، فکرت خوبه ولی دانشت در این زمینه در حد صفره! تداخل امواج باعث ارتباط موبایل می شه مگه؟ شما اطلاعی از مدولاسیون نداری برادر من، بیشتر از همه احتمال مخابره اطلاعات غلط از برج مراقبت وجود داره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
پهنای باندی که موبایل در آن کار میکند با پهنای باند قطعات الکترونیکی هواپیما متفاوته. سیستم های مخابراتی و مدارمخابراتی رشته برق رو بخون بعد نظر بده
ناشناس
| United States |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
عزیزان شما درست می گویید. در کتابهای درسی دانشگاهی و برشورهای شرکتهای هواپیمایی و مجلات هوایی و... این دانش شما کاملا درست است. ولی این تکنولوژی فوق سری که قرار نیست در واحدهای درسی دانشکاه یا مجلات علمی و برشورهای هواپیماها اورده شود. ما هم فقط بر اساس شواهد و قرائن احتمال این تکنولوژی دادیم. اگر از مهندسان الکترونیک یا جتی دانشمندان هوا فضا بپرسید با دانش روزی که انها دارند و در کتابها خواندند امکان قطع کلیه ارتباطات پهباد امریکایی در طبس و در کنترل گرفتن ان از راه دور توسط ایران و به زمین نشاندن ان هم امکان نداشته است. کمی از دنیاعی خود خارج شویم. فکر نکنیم هم چیزی که در دنیا وجود دارد قطعا همان جیزی است که ما می دانیم و انتظار نداشته باشید که تکنولوژی که یکی یا دو کشور دنیا ان را به صورت فوق سری دارند و حاضر نیستند حتی
رسانه هایشان به ان اشاره
کنند در واجدهای درسی ما پیدا شود!
ناشناس
| United States |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
این دوستانی که قطعا دارای دانش فنی بالایی هستند و باید هم باشند چون تخصص مربوطه را دارند فقط یکبار باید از خودشان بپرسند که چگونه می شود دو ناو فوق مدرن امریکایی که یکی از انها مدرنترین ناو جنگی دنیا با انواع رادارهای اخرین نسل و دستگاههای ناوبری فوق پیشرفته لقب گرفته است و یک ناو فوق پیشرفته نظامی روسی که برای شناسایی ساخته شده است و انتظار می رود و به راستی در شرایط علمی که ما می شناسیم و خواندهایم توانایی تشخیص نزدیک شدن حتی یک پهباد کوچک را باید داشته باشند و واقعا دارند ولی هر سه در کمتر از 6 ماه و در هنگام شب نزدیک شدن سه کشتی غول پیکر نفتکش را تشخیص نمی دهند و هر سه نفتکشها مانند کشتی چینی که به سانچی مانند یک اژدر برخورد کرد با زاویه 90 درجه عمود بر پهلوی انها می خورند و در هر کشتی دهها نفر از خدمه ان ناپدید می شوند و جان خود را از دست می دهند! ایا علمی روزی که ما می دانیم می تواند دیده نشده نفتکش غول پیکر توسط این ناوهای فوق پیشرفته را توضیح دهد؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
به نظر میرسه سیستم یخ زدا هواپیما از کار افتاده یا به دلیلی کاهش شدید فشار هوا در داخل رو داشته وگرنه برج اجازه کاهش ارتفاع رو نمیداد
از طرف دیگه مکالمات برج الان در دسترس است چرا دلیل تایید کاهش ارتفاع رو اعلام نمیکنن. چرا بعد از حدود 18 سال دلیل برخورد هواپیمای خرم آباد به کوه اعلام نشده
ناشناس
|
United States
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
نشان های توسعه یافتگی فقط ساختمان و ادعا نیست. در امریکا یا کانادا و اغلب کشورهای توسعه یافته وقتی تصادف سهمگین می شود جالب است که مشاهده می کنید جمعیت سفید پوست و بومی به ندرت در محل حادثه تجمع می کنند چون از کودکی در سیستم اموزشی خود اموختند که حضور انها باعث کندی کار امدادگران می شود و حتی ممکن است جان خود انها مثلا برای نشت بنزین ماشینها ی تصادف دیده یا ...در خطر قرار گیرد و از همه مهمتر تماشا و لذت بردن از حادثه ای که باعث ناراحتی و خسارات یک همنوع میشود از نظر اخلاقی کاملا مطرود است. ولی متاسفانه حتی در همین کشورها تعدادی از مهاجران بر اساس عادت و عدم اموزش در کشور خود و البته ندانستن تفریحی غیر از این موارد تجمع می کنند. مانند سنت بسیار زشت کنده کاری اسم خود در اثار باستانی یا تنه درختان. غرب در خیلی از موارد دچار مشکلات فرهنگی است ولی ما متاسفانه خیلی خیلی بیشتر از انها درگیر این مشگلات هستیم!
پاسخ ها
چلاوی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
نوشته کاملاً بجا، منطقی و قابل تأملی بود اما آنجا که سفیدپوستان آمریکا یا کانادا را بومی معرفی کردید اشتباه است. اینها اتفاقاً مهاجر بودند و بسیاری از سرخپوستان بومی آمریکا را کشتند تا بر آن خشکی مسلط شوند. برای تقریب ذهن می توان به حدود 7 دهه پیش و ماجرای اشغال فلسطین توسط صهیونیست ها و اخراج و کشتار آنها اشاره کرد. البته چون 250 سال از آن ماجرا گذشته نباید مته به خشخاش گذاشت اما غیربومی نامیدن ساکنان اصلیِ آن سرزمین، بجا نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
قابل توجه دوست عزیز نوسنده خبر:
در بعضی از فرودگاه ها جهت فرود ، هواپیما به صورت عمود از روی باند فرودگاه عبور کرده و در حین cross کردن باند ، ارتفاع رو هم کاهش میده و سپس یک دور میزنه تا به ابتدای باند برسه. این نوع حرکت عمودی از روی باند الزاما به معنای اشتباه بودن مسیر حرکت هواپیما نیست و بستگی به نقشه فرود(SID) آن فرودگاه داره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
طبق معمول،همیشه خلبان مقصر اعلام میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Qatar |
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
هميشه كه نه ولى بيشتر وقتها مقصر خلبان است
البته بايد تا پايان بررسى جعبه سياه چيزى نگفت حتى اگر يقين داريم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
آفرین. خیلی خوب مفهوم رو به خواننده متن انتقال میده
ناشناس
|
United States
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
در سقوط هواپیمای المانی از بارسلونا به اشتوتگارت هم همین داستان بود. ابتدا از فرودگاه بارسلونا به پرواز در امد و در خلیج بارسلونا به سوی شمال و اشتوتگارت دور زد ولی در همان زمان ارتباط ان با برج مراقبت قطع شد و بدون گوچکترین اعلام خطر و ارتباط با برج از سوی خلبانان هواپیما ضمن قرار گرفتن در حداگثر قدرت موتور و با سرعت زیاد شونده راه برخورد با کوه را انتخاب کرد وبا نهایت سرعت به کوه کوبانده شد. مقامات المانی و کشورهای پیشرفته که در این موارد معمولا فوری اعلام می کنند که تا جعبه سیاه پیدا نشود از اعلام علت حادثه معذورند و معمولا چندین ماه طول می کشد ولی در این مورد مانند هواپیمای مفقودی در کمتر از 48 ساعت خودکشی کمک خلبان را عامل حادثه و خودکشی او را اعلام کردند.در جالیکه تاکنون حتی یک سند و یا یک مدرک از دلیل این خودکشی یا سابقه کمک خلبان بیچاره را اعلام نکردند و حتی در برابر فشار افکار عمومی در مورد سابقه پزشکی او اعلام کردند به دلیل حفظ حریم خصوصی بیمار از انتشار نام دکتر و سوابق پزشکی کمک خلبان معذور هستند! به هر حال اگر دنیا در برابر حوادث ربایش الکترونیک هواپیما مالزی و المانی و ... حساسیت به خرج می داد ما شاهد فجایع جدید مانند سانچی و این مورد نبودیم. به هر جال دنیا جای بدی شده که کشورها به دنبال جنگ ابرقدرتی خود ازمردم بیگناه کشورهای دیگر از امریکا تا روسیه و مالزی و فرانسه و ...قربانی می گیرند.
آرش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
به نظر میاد هواپیما فاقد سامانه هشدار تقرب به زمین یا EGPWS بوده است و به دلیل کاهش دید خلبان دچار خطا شده است.
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
دوست عزیز الان طبق همین عکس اگه طرح تقرب رو بررسی کنید متوجه میشین هواپیما در موقعیت left downwind هست و بهتره اطلاعات طرح تقرب فرودگاه یاسوج رو بذارین تا بشه اظهار نظر کرد
نا شناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
با سلام.فن آوري اين هواپيما حداقل مال 50 سال پيش است.ظاهرا بعد از هفت سال زمينگير بودن تازه اورهال شده.به گفته كارشناسان واهل فن نسل پنجم هواپيماهاي امروزي حتي اگر خلبان بخواهد به عمد هواپيما را به كوه بزند،سيستم امنيتي هوا پيما اجازه انرا نمي دهد.داستان ما شبيه ان است كه ما پرايد سوار شويم وعملكرد بنز را انتظار داشته باشيم.يكبار براي هميشه قبول كنيم اين هواپيما ها از رده خارج هستند.بعد از بيست سال ديگه نبايد از هيچ هواپيمايي استفاده كرد
پاسخ ها
کوروش
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
نظرت احساسی است و نه از روی کارشناسی! عمر مفید هواپیما رو شرکت سازنده تعیین میکنه! بی خود از خودت عدد نده! تو خود کشورهای سازنده هواپیماهای به سن این دارن پرواز میکنن!!
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
هواپیما در ارتفاع 4000 متری مسیربسیار طولانی برای نشستن دارد .بدیهی است در فاصله هشت مایلی به فرودگاه و در در ارتفاع 4000 متری قصد فرود نبوده که در این صورت بایست در هر مایل بایست 500 متر ارتفاع کم میکرد که عملا قریب به شیب عمودی است. این مسیر نشان میدهد که قرار بوده هواپیما یک مانور U شکلی را انجام دهد تا هم مسیر کافی برای کاهش ارتفا داشته باشد و هم در مسیر باند قرار گیرد. لطفا تحلیل های این چنینی را توسط افراد صاحب نظر ارایه دهید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
چهار هزار متر از سطح دریا نه از سطح فرودگاه دوست عزیز ارتفاع فرودگاه با توجه به کوهستانی بودن منطقه نباید کم باشه ارتفاع مهرآباد از سطح دریا حدود ۱۳۰۰ متره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
بعد ارتفاع خود فرودگاه از سطح دریا چی شد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
این هواپیما سابقه سقوط بعلت یخ زدگی را مکرراً در دنیا داشته و گرنه کادر پرواز مجرب محال است در این حد اشتباه کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
در اروپای شمالی که هوا بسیار سردتر از ایران است تعداد زیادی از این نوع هواپیماها پرواز میکنند.
كارشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
ظاهرا دو تماس تلفني نسبتا طولاني با موبايل در دقايقي قبل از برخورد هواپيما باعث اختلال در ارتفاع سنج هواپيما شده است. نمي دانم چرا هموطنان حتي هنگام پرواز هم موبايل را روشن مي كنند. بخصوص هنگام نشستن هواپيما كه موبايل هم انتن مي دهد بسيار خطرناك است و مي تواند باعث اينگونه حوادث شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
بارها دیده ام . یک جور کلاس است که مثلاً ما خیلی بیزی هستیم .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
این صحبت شما مربوط به دهه هشتاد میلادی بود
این روزها اکثر هواپیماها برای رفاه حال مسافران حتی اینترنت هم به مسافرین میدن و تقاضای خاموش کردن موبیال رو نمی کنند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
متاسفم که دو تا موضوع رو باهم تلفیق می کنید که ربطی به هم نداره؛ اینترنت داخلی هواپیما از نظر فرکانس و منبع دریافت سیگنال با شبکه GSM متفاوت هست.
در تمام پروازهای خارجی هم این موضوع که باید گوشی های تلفن همراه در حالت پرواز قرار بگیند در ابتدا پرواز توضیح داده می شود.
در ضمن نمی خواهید بگید که سیستم عامل های اندروید فقط برای ایران طراحی شده که حالت پراز رو به صورت استاندارد در اختیار کاربر قرار میده!
به جای این بهتر هست به مواردی که اعلام میشه توجه کنید و سرخود در مورد مسائلی که به ایمنی و امنیت دیگران مربوط میشه اظهار نظر غیر مسئولانه .نکنید
كارشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
دوست عزيز ناشناس 20:57 در هواپيماهاي جديد كار با موبايل يا مكالمه با ان مشكلي ايجاد نمي كند ولي در هواپيماهاي قديمي تر مانند همين هواپيماي ياسوج مي تواند باعث اختلال در بعضي از نشانگرهاي داخل كاكپيت هواپيما ( مانند ارتفاع .سنج)شود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
اون دوستی که گفتن این صحبت مربوط به دهه هشتاد میشه، خب این هواپیما هم مربوط به همون موقع میشه.
سیدفخرالدین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
با سلام.

حرف شما صحیح است .
هواپیما در مسیر عمود بر باند قرار داشته و یکی از دلایلش میتونه خرابی و کار نکردن یکی و یا چند ورتک (فرستنده امواج رادیویی برای هدایت هواپیما که در روی زمین کار گذاشته شده) باشد. و بخاطر ان هوا پیما در مسیر فرودگاه قرا نگرفته.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
شما خلباني؟!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
یکی از خلبانان با تجربه گفته احتمالا هواپیما در میان طوفان و بوران بالای کوه تعادلش را از دست داده و کنترل هواپیما از دست خلبان خارج شده. آن روز هوای منطقه همراه با برف و باران بوده و گرنه خیلی بعیده خلبان تا این حد ارتفاع را کم کرده باشه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
تابي جون خوب بود در اين زمينه هويت نويسنده مطلب را درج مي كرديد تا متوجه شويم يك متخصص دارد اين سوالات را مطرح مي كند و يا يك ژورناليست عمومي نويس. البته قصدم جسارت نيست. هويت نويسنده بيانگر ميزان استحكام و درستي مطلب تا حد زيادي خواهد بود. فرق است بين ادعاهاي يك ژورناليست كه مهارت كنار هم قراردادن عبارات و كلمات را دارد با يك فرد صاحبنظر كه در زمينه خودش داراي اطلاعات علمي و فني است.
مي دونم درج نمي كني ولي خوب من انجام وظيفه كردم. خواه تو پند گير و خواه ملال
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
تابناک کمی فکر کن و حرف بزن هواپیما نمیخواسته از این مسیر برود و بنشیند می خواسته با دور زدن ارتفاع را کم کند
حمیدخان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
از دست چند خلبان میانسال ایران در مقابل هواپیماهای مسافربری از رده خارج چه کاری ساخته است؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
بابا طبق معمول خلبان خدا بيمرز مقصر است او هم که نيست دفاع کند پرئنده را همينطوري ببنديد غصه ان بندگان خدا را بايد خورد که ماندن با کوهي از غصه وازهمه بدتر علافي کارهاي اداري بيمه وديه ان چيزها فکر کم کردن غصه انها باشيد انها که رفتند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
هر هواپیمایی در موقع کاهش ارتفاع جهت فرود،مانورهای تقرب را انجام میدهد که ممکن است در مسیرهای موازی یا با زاویه با باند فرود باشد که به میزان باد و فشار هوا و ابرهای مسیر بستگی دارد که اشتباه در هر کدام انها ممکن است فاجعه بار باشد مثل همین حادثه اخیر..لطفا در هنگام درج اینگونه اخبار از یکی دو خلبان هم نظر بخواهید هم برای شما و هم برای مردم مفیدتر است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
جناب مدیریت تابناک یک سوئال و آن اینکه تا کنون اطلاعات کدام جعبه سیاه برای عموم منتشر شده؟ یا دقیقتر دلایل کدام سانحه هوایی کشور با ریز جزئیات اطلاع رسانی شده ؟ جز اینکه بگویند خطای انسانی یا نقص در تتجهیزات ناوبری و دیکر هیچ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
جعبه سیاه؟
خخخخخخ
مریخ
|
United Arab Emirates
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
هوای بد و برخورد تگرگ و طوفان شدید به دماغه هواپیما ممکن است دستگاه ناوبری اسیب ببیند اسیب و و نشانه های داخل کابین اطلاعات غلط در اختیار خلبان قرار دهد خلبان به مقصد نزدیک شده احتمالا هواپیما خلبان اتوماتیک خارج بوده و خلبان کنترل هواپیما در اختیار داشته و چون با اطلاعات غلط پرواز میکرده ارتفاع برای عبور از دنا مناسب نبوده و با کوه برخورد کرده است
اگر هواپیما نقص فنی داشت خلبان حتما برج کنترل را در جریان می گذاشت و چنانچه فرود اضطراری میکرد در محوطه باز اقدام به فرود اضطراری میکرد حادثه در یک لحظه روی داده است
بن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
بنده با سابقه قریب به 60 سال خلبانی و قریب به 12000 سورت پرواز به نقاط مختلف دنیا اعلام میکنم که باد و طوفان شدید مانع دیدن کوه شده و هواپیما به ناچار به کوه کوبونده شده است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
اینجوری که می فرمایید ۸۰ سالتونه و ندیدم آدم ۸۰ ساله که تو اینترنت چرخ بزنه و نظر بده!!
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
60سال حلبانی!!! قریب به 12000 سورت(سورتی) پرواز!!!! اگر میانگین پروازهای داخلی رو هم دو ساعت خساب کنیم شما 24 هزار ساعت پرواز کردید!؟؟!
ما برای همین سه هزار و دویست ساعت پرواز، زنده و مردمون اومده جلوی چشممون!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
شما که باشید ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
نسبتی با برادران رایت داری
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
یکی توضیح بده چرا این فرودگاه سیستم رادر نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
شما که خلبانید حتما میدونید که دستگاه اعلام ارتفاع حتی به صورت سخنگو در هواپیما به خاطر اهمیت دانستن ارتفاع برای جلوگیری از برخورد با موانع حتما وجود داره و خلبان عاقل هم در میانه طوفان خیلی نزدیک کوه پرواز نمیکنه در ثانی اگه شرایط جوی خراب بوده پس چرا اولا پیش بینی اب و هوایی نشده و ثانیا چرا به این هواپیما در این شرایط آب و هوایی اجازه پرواز داده شده کما اینکه یکی از مسافران به تشخیص خودش از گزارش هواشناسی که شرایط جوی را بد اعلام کرده بود و احتمال کنسل پرواز را میداد به این هواپیما سوار نشده بود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
خانه ما نزدیک فرودگاه شهر خودمان هست و هواپیما ها برای نشستن به همین شکل عمودی به فرودگاه نزدیک می شوند و بعد دور میزنند و می نشینند یک بار هم خودم با هواپیما از تهران آمدم برایم عجیب بود تقریبا مدت زمان طولانی هواپیما روی شهر دور زد تا توانست بنشیند کم کردن ارتفاع فکر کنم مرحله دشوار پرواز است و کاپیتان فولاد نتوانسته خوب فرود بیاید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
فک نکنم اصلا به مرحله فرود رسیده باشه
و کم کردن ارتفاع به خاطر فرود اومدن نبود
چون اصلا کوه رو رد نکرده بود و قبل از اون با قله کوه برخورد کرده.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
تابناک حقیقت داره میگن رد پای آدم نزدیک لاشه هواپیما دیده شده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
یعنی یه نفر خلبان را تو اون ارتفاع وسط باد و بوران با تفنگ ساچمه ای حتما زده نه
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
به اطلاع می رساند که تصویر منتشر شده تحت عنوان نقطه ی اصابت هواپیما به قله، اشتباه است و این قله، آن قله ای نیست که هواپیما با آن برخورد کرده است. قله ی دقیق مد نظر، قله ای است که در سمت راست خط زرد رنگ قرار دارد و در ذیل نوک قله، سه شیار عمودی قرار دارد.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
با توجه به اینکه بخش عمده ای از این تحلیل ها بر اساس تصویر اولیه که دارای کادر زرد رنگ بوده و بر روی موبایل، محل تقریبی اصابت هواپیما را نشان می دهد، انجام پذیرفته است؛ لذا تحلیل دقیق و جامعه به نظر نمی رسد. ضمن اینکه به اطلاع می رساند محل دقیق برخورد هواپیما با نوک قله، نه آن محل نشان داده شده با کادر زرد رنگ؛ بلکه دقیقاً در امتداد سمت راست آن محل، یک قله مشاهده می شود که دارای سه شیار ریز در ذیل نوک قله می باشد. آن محل، محل دقیق برخورد هواپیما می باشد. لذا به نظر می رسد که هواپیما در حال گردش گرفتن و فرود آمدن از سمت راست قله بوده باشد. لذا به نظرم، تحلیل ارائه شده در اینجا، قابل استناد نمی باشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
سلام
حزفت كاملا اشتباهه چون فرودگاه ياسوح با توجه به ساختمان هاي اطرافش فقط از يك طرف قابليت نشستن داره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
طبق گفته ها بدلیل بدی هوا هواپیما یه دور مجدد خواسته بزند تا شرایط فراهم شود و بدلیل نبود رادار در فرودگاه دور دوم ایشان به کوه برخورد کرده که البته این مسیر جز مسیر عادی برای فرود در فرودگاه نمی باشد بهمین دلیل به کوه برخورد کرده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
نکته اصلی پرواز هواپیما با توجه به چنین شرایط جوی بسیار ناپیدار و طوفان و کولاک و مه شدید دراین منطقه کوهستانی و پر ارتفاع چرا صورت گرفته است ؟
فروغ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
ضمن عرض تسليت به تمامي بازماندگان سانحه هوايي اخير و نيز به همه ملت عزيز ايران، توجه شما را بنكته زير جلب ميكنم.
طبق سايت بين المللي flightradar24.com كه از اولين لحظه پرواز تا زمان فرود ارتفاع هواپيما را بفاصله هاي زماني چند ثانيه ثبت ميكند، در مورد اين پرواز بخصوص، اخرين رقم ثبت شده در ساعت 05:55:59(utc) كه معادل ساعت 09:25:59 صبح ايران است براي ارتفاع اين هواپيما عدد 16975ft كه معادل 5137 متر است، ميباشد. بعد از ان ديگر ركوردي وجود ندارد. اما اين ارتفاع از بلندترين قله هاي رشته كوه دنا بالاتر است. پس امكان برخورد با كوه در اين ارتفاع وجود ندارد. پس چرا اين اخرين ارتفاع ثبت شده است؟ اگر فرض كنيم كه ارتباط با دستگاه ثبت بعلت برخورد با كوه قطع شده باشد بنابراين بايد كاهشهاي ارتفاع تا زمان برخورد به كوه نيز ثبت ميشد درحاليكه چنين نشده و ارتباط در همان ارتفاع بالاتراز مرتفعترين قله هاي دنا قطع شده. ايا اين نشان دهنده يك اختلال در سيستم هاي ناوبري و instrument نيست؟ به اين معنا كه پس از ان لحظه ثبت شده يعني ساعت 09:25:59 صبح، به دليل يا دلائلي، سيستمهاي ارتباطي و نيز سيستمهاي نشاندهنده ارتفاع از حالت سالم و نرمال خارج شده اند و چون بدليل شرايط نامساعد جوي نيز ديد خلبان كمكي بتشخيص ارتفاع نميكرده حادثه برخورد با كوه پيش امده.
ضمن اينكه محو شدن ناگهاني از روي رادار شايد احتمال انفجار را هم دور از ذهن نگذارد.
تماسها از طريق موبايل به مسافر هواپيما در ساعات ذكر شده كه مورد تاييد وزارت مخابرات نيز واقع شده بسيار سوال برانگيز است كه بايد مورد نظر داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
خیلی خوب نوشتید.
.امیدوارم این تحلیل شما مورد توجه بیشتری قرار بگیرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
تابناک عزیز لطفا از هواپیمایی کشوری درخواست کنید که گزارشات 17 هواپیمایی که در شب 7 بهمن 96 همگی به دلیل برخورد با کولاک و برف در قم و تهران نتوانستند در فرودگاه امام و مهرآباد فرود بیایند و بالاجبار در فرودگاه اصفهان فرود آمدند را دقیق و با جزئیات بپرسید. خود ما یکی از آنها بودیم که از شیراز به تهران می آمدیم و فقط به لطف خدا الان زنده ایم ، پرواز آتا که به دلیل تاخیر 6 ساعته پرواز بوئینگ 737 کاسپین جایگزین آن شد و خدا می داند که 12 دقیقه چه لحظات سختی را گذراندیم و به لطف خدا و دور زدن به موقع خلبان و البته قوی بودن هواپیمای 40 ساله توانستیم سالم در اصفهان به زمین بنشینیم. یعنی داستان اینه که هواپیمای ای تی آر متاسفانه به دلیل برخورد به کولاک و برف و طوفان شدید و ضعیف بودن هواپیمای مذکور و مسیر و کانال نامناسب پروازی و کهنه بودن هواپیما سقوط کرده است . در هواپیماهای نوین هوای پر فشار و غیره همه به خلبان نشان داده میشود و خلبان به وضوح می بیند که دارد وارد چه توده هوایی می شود و غیره....
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
احتمال خودکشی خلبان رو هم در نظر بگیرید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
شاید وقتی خلبان حمام آفتاب گرفته عقرب زدتش!
نظرت جیه؟
خلبان به اون باشعوری و سرحالی و باایمانی چه طور شد به فکرت رسبد که شاید خودکشی کرده؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
آیا ممکن است چیزی به آن برخورد کرده باشد مثل یک موشک
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
دوستان فیلم زیاد میبینن مثل اینکه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
با اینکه متخصص پرواز نیستم اما زاویه محل سقوط با شهر یاسوج نشون میده که هواپیما دقیقا" در مسیر W144 قرار داشته و انحراف از مسیر میتونه منتفی باشه. توجه داشته باشید که مسیرهای از پیش تعیین شده ی پرواز لزوما" در راستای باند فرودگاهها نیست. هواپیماها بعد از طی مسیر در داخل این کوریدورها ، با طرح های تقرب که اونها هم از پیش تعیین شده هستند ، مانورهای لازم رو انجام میدن تا در راستای باند قرار بگیرند و با شیب مناسب به باند نزدیک شده و فود بیاند.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
درتمام دنیا تمامی هواپیما های مسافری عمل گردش به چپ را انجام می دهند .یقیناً خلبان برای گرفتن پوزیشن لندینگ در حال کاستن ارتفاع و گردش به چپ برای تقرب به فرودگاه را داشته که بعلت شرایط بد جوی و عدم دید کافی وتشخص نادرست با کوه برخورد کرده است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
اتحادیه اروپا از دو سال پیش گفته شرکت آسمان حق پرواز در محدوده اروپا ندارد ، به دلیل عدم ایمنی
خونسرد باش و مراقب که سکته نکنی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
تحریم جهانی دلیل اصلی این فجایع است . این هواپیما ها مسن وصله پینه شده و خلبانان مسن که با اجبار باید با این قراضه ها در شرایط هوای خراب پرواز کنند و مدیریت مسن و نا کار آمد غیر متخصص و دستگاههای پشتیبانی کهنه و ناکافی که با پرسنل نا راضی و حقوق کم اداره میشود و البته تحریم هواپیما و قطعات جدید و استاندارد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
اگر این ارتفاعات بیش از ۴۰۰۰ مترند چرا هیچ برفی بر روی آنها نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
عکس تابستونه نابغه
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
تصاویر گوگل گاهاً مربوط به یک تا چند سال گذشته است
کاظم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
چرا شما فکر می کنید خیلی سرتون می شه ؟از روز حادثه اصرار خاصی دارید بگید اولا مسئولان درپیداکردن محل سقوط کم کاری میکنند با مشخص شدن محل حادثه آن اظهاراتتان نقش بر آب شده حالا دم از مشکوک بودن حادثه دارید عده ای بی کار هم مدام در حال کامنت گذاشتن اب گوشتین انگار همه متخصص هوانوردین بابا جون یه کارشناس بی طرف دعوت کنین موضوع را شرح بده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
در این حادثه دو نکته قابل توجه است۱-هواپیما از مسیر اصلی پرواز انحراف داشته که میتونه بعلت تاثیر شرایط جوی بر سیستم ناوبری هواپیما باشه یا خلبان به دلیل شرایط جوی برای لندینگ مناسب یا فرار از یخ زدگی مسیر متفاوتی را انتخاب کرده باشه اما نکته مهمتر اینه که خلبان حتما اطلاعی نداشته که در ارتفاع پایین ۱۳ هزار پایی در حال پرواز است که این عامل یا بدلیل خطای خلبان اتفاق میفته که از این خلبان با سابقه بسیار بعید به نظر میرسه یا تاثیر شرایط جوی بر سیستم های هواپیما و اختلال در سیستم ناوبری با توجه به مستهلک بودن آن اطلاعات ارتفاع به شکل نادرست به خلبان منتقل شده و نبود دید کافی در اون شرایط آب و هوایی باعث بروز این حادثه شده .البته احتمال دوم محتمل تر به نظر میرسه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
کاش منم با اینا میمردم فقط میخوام بمیرم همین
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
باید توجه داشت نوع هواپیما با شرایط جوی مناطق فرق دارد این نوع هواپیما ها برای مناطق معتدل شاید خوب باشد به نظر می رسد یخزدگی هواپیما و سنگینی و یا از کار انداختن تجهیزات هواپیما بر اثر برودت هوا فرضیه قابل قبولی است
كورش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
من بيشتر مسافرتامو با پرواز انجام ميدم، در يكي از سفرهايم متوجه شدم داريم ب كوههاي عظيمي و مرتفع نزديك ميشيم ، بسيار از مناظر لذت بردم انگار خيلي به كوهها نزديك بوديم ،خلبان با مهارت از لابلاي كوهها رد شد، با خود گفتم يعني راه ديگه اي نبود ك از اينجا رد شده، بعد از فرود به منظور كنجكاوي اين موضوع را به مهماندار گفتم كه خيلي ب كوهها نزديك بوديم، مهماندار جواب داد اين خلبان مهارت بسيار بالايي دارد و جهت ديدن مناظر كوهها گاهي از لابلايشان رد ميشود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
احتمالا بصورت موازی خط قرمز و یو شکل قصد دور زدن و قرار گرفتن در راستای باند را داشته اما ارتفاعو یا بر اثر اشتباه یا خرابی رعایت نکرده یعنی اگر صد متر بالاتر بود مشکل حل میشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
کاش همش دروغ باشه تو رو خدا بگین دروغه
شبیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
اخوی اصلا مگه قرار بود محل سقط در امتداد باند باشه؟!
این هواپیما ابتدا از کوه دنا رد می شد و بعد که وارد محدوده ی یاسوج می شد، با دور زدن اقدام به کاهش ارتفاع می کرد و به سمت باند حرکت می کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
دقیقا
معمولا تو هر زاویه وارد مسیر فرودگاه میشوند بعد با دور زدن فرود میاند
این بنده خدا خودش تا حالا سوار هواپیما ننشسته و داره فرضیه ابکی میکنی
oskar
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
از سر بیکاری تمام نظراتو خوندم ....واقعیت اینه ک کوه دنا مقصر اصلی این اتفاق بوده ک هم زیادی بلنده و هم نسبت ب فرودگاه یاسوج بدجایی واقع شده ....شایدم ب قول اون دوستمون ادم فضایی در کار بوده ...یعنی ufo ....تا حالا از خودتون پرسیدید چرا بچه سیاستمداران غربی قبل از اجرای پرو ژه های تسخیر کننده (فراماسونی) دست به دامن رسانه ها بخصوص هالیوود می شوند ...و چرا در دهه 90 تعداد زیادی از این رسانه ها و سینماها مطالب و فیلمهایی از پدیده ufo (موجودات فرا زمینی )ساخت اند ...واقعیت اینه که این پروژه خیلی وقته توسط انسانهای کاملا بی ادعای وطنی شکست خورده ....پس از بابت ufo ها جای نگرانی نیست !!! و حکایت همان بلندی و عظمت کوه دناست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
به نظر کار امریکا میاد. مرگ بر امریکا مرگ بر امریکا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
سلامم بر همه
مسیر تهران یاسوج عمدتا هواپیما از همین مسیر میاد عمود بر باند
چند بار که مسافرش بودیم خیلی نزدیک به نوک قله از دنا میگذشت که ادم احساس ترس میکرد دلیلشم اینه بلافاصله از قله میگذره باید رو باند لشینه و باید ارتفاعش کم باشه و احتمالا خلبان ارتفاعو یکم بیشتر کم کرده ......
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
از نظر یک متخصص و مهندس هوا فلضا که دیروز در اینستا خودندم ظاهرا هوابیما دچار یخ زدگی شده و نتونسته اوج بگیره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
موافقم
زودتر از موعد ارتفاع کم کرده تا به زیر ابرها بیاید ولی خیلی زیادی اومده پایین
سینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
تابناک تو آخه از STAR چه سردر می آوری؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
تا همیشه به یاد شما هستم دل میسوزه و چشم اشکبار
Armin
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
با سلام و عرض ادب سوال بنده این است که آیا در این هواپیما سیستم lLS یا سیستم فرود با تکیه بر دستگاههای ناوبری سالم بوده اند؟ البته جناب وزیر راه احتمالا پاسخ خاص خود را دارند مانند قضیه پارکینگ فرودگاه که فرمودند اگر من بودم پول بیشتر هم میگرفتم! واقعا به مدیریتشان باید آفرین گفت!
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
این همه سوال و فرضیه بافی با یک جعبه سیاه حل میشد اگه انقدر عجول نباشید
جواد
|
-
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
من به خودم افتخار میکنم که در ایران زندگی می کنم،
ماشاا... چه همه کارشناس هواو فضا، چه همه دیسپچر ....
ماشاا... متخصصین صنعت هوانوردیمون هم مثل کارشناسای سیاسی و پزشکی و مهندسی زیاده....
خدارو شکر همه هم صاحب نظر هستند و به صورت تخصصی هم دارن در مورد سقوط یا برخورد یا هر چی که اسمش هست نظرات تخصصی خودشون رو ارائه میدن...خدا قوت
اما برام جالب که اون کاپیتان و کارشناسی که موهاش توی این صنعت سفید کرده میگه تا جعبه سیاه هواپیما پیدا نشه نمیشه در موردش نظر داد
چقدر خوبه که به تخصص دیگران احترام بگذاریم و پابرهنه وارد حوزه تخصصی دیگران نشیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
تابناک عزیز یک پیشنهاد دارم ...از انجایی که تقریبا تمامی حوادث هوایی بعد از مدتی به فراموشی سپرده میشود پیشنهاد میکنم یک گزارش از تمامی سقوط های بیست سال گذشته رو با جزییات منتشر کنید و اگر علت اون حوادث مشخص یا منتشر شده است در این گزارش بیاورید و اگر نشده است از خبرنگارتان درخواست کنید پیگیری نمایند و در نهایت ببینیم علت چند تا از اون حوادث مشخص شده و چه بوده و کدامها هنوز نا مشخص است...بسیار با ارزش خواهد بود.ممنون
مهرداد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
مرسی دوستان استفاده کردیم ولی یک سوال دارم! چرا ترانزمیترهای اضطراری موقعیت افتادن هواپیما را ترانزمیت نمیکردن اینکه دیگه کف دریا نیفتاده بود؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
من تداخل امواج را رد می کنم امکان افتادن در چاههای هوایی و یا قیچی باد دور از ذهن نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
دقیقا. کامنت های جنگالی درست است. همین چند وقت پیش شنیدم که شخصی یه موبایل خفت داره که میتونه از اردن هواپیمای مارو مختلل کنه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
پنهانکاری عوام فریبی. وقتی خبر پیدا شدن لاشه هواپیما را شنیدم و موقعیتش در نقشه با مسیر باند فرودگاه در تضاد بود تو شک افتادم که یا لاشه پیدا نشده یا محل سقوط و برخورد اشتباه اعلام شده. این سوال برام مطرح شد که چطور میشه موقعیت محل برخورد و سمت پرواز با هم جور بشه... چون اصلا جور نبود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
این مطلبتون سرشار از بی اطلاعی علمی است.
هم در مورد سیستم مخابرات و هم در مورد مسیر های پروازی و باند فرود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
بنده خدا چقد درباره اختلال الکترونیک نوشته بود...ضایع ش کردین چرا...اینم یه فرضیه هست
ماشاالله احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
می گویند فلاسفه در هیچ علومی تخصصی ندارند در همه علوم صاحب نظر هستند. آخر این گزارش بر چه مبنایی نوشته شده وقتی هنوز جعبه سیاه پیدا نشده است واقعا تفاوت یک کارشناس با یک هپلی در همین است کارشناسی هیچ گاه حیدر وگمانش را مطرح نمی کند بلکه منوط به شواهد علمی مسلم مانند جعبه سیاه در این جاه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
با توجه به تجربه ای که از پروازهای مسافرتی زیادی داشتم به نظر میرسد که در شرایط بد آب و هوایی خلبان زودتر از موعد ارتفاع را کاهش داده که به زیر ابرها بیاید تا دید کافی داشته و بتواند در فرودگاه بنشیند ولی این کاهش ارتفاع به دلیل نداشتن دید بیش از اندازه بوده که خود باعث برخورد به کوه شده است .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
روشن بودن همراه در هواپیما خطر جذب صاعقه را در پی دارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
غیر از شاذ بودن وضعیت فرودگاه نسبت به مسیر و ارتفاع تقارب هواپیما خداحافظ در این نکته را هم در نظر داشت که همچون موضوع برخورد قطار تبریز و مشهد در نزدیکی سمنان ٬ چک ها و مراقبت های عملیاتی با گذر زمان و تکرار و بویژه از سوی افراد با تجربه که معمولا اعتماد بنفس نابجا اهم می زنند بر حسب عادت و طبیعت روانشناختی انسان ٬ مغفول واقع شده و دست کم گرفته می شوند. به همان دلیل که راکبین خودرو هایی که مواجه با تصادفات شاخ به شاخ می شوند بسیار بندرت زن هستند چون زنان برای افتادن در اینگونه تله های مرگبار اعتماد به نفس کمتری دارند. تجربه بالای یک خلبان و تعدد فرود موفق در هوای ابری و EyeLess می تواند در یک شرایط تبدیل به یک تهدید شود تا یک مزیت.
کاهش ارتفاع پشت رشته کوه دنا تا این حد در این شرایط جوی اگر به انتخاب خلبان صورت گرفته بسیار غیر محتاطانه بوده است
مرجان
|
United States
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
ميگم خلبان هاي هواپيماهاي جنگي خيلي با کلاسن!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
برخوردهای عامیانه وسطحی اگر درمورد مسایل اجتماعی و یا سیاسی مجاز باشد در مورد مسایل علمی و فنی مجاز شناخته نمی شود خصوصا اگر در مورد تکنولوژی های سطح بالا High techمانند هواپیمایی اجازه اظهار نظر ویا دخالت به افراد غیر متخصص داده شود نتیجه برای جامعه متخصصان وکارشناسان زیان بار خواهد بود..کار بررسی سانحه هوایی یک مجموعه فعالیت تحقیقی علمی وپیچیده است که در دانشگاهها ومراکز علمی جهان تدریس می شود وبایستی توسط یک گروه از متخصصین فن انجام شود ومثل یک تصادف ساده اتومبیل نیست که عابرین به گرد آن جمع شده وهریک اظهار نظری کنند.از طرفی دلیل سقوط همه هواپیماها عیوب مهم وخطرناک از آن دسته که اکثریت مردم فکر می کنند نمی باشد وچه بسا هواپیماهایی که دارای ساعات پرواز کمی بوده براثر یک اشتباه وسهل انگاری بسیار کوچک که حتی ذکر نام آن برای افراد غیر متخصص باور کردنی نمی باشد دچار سانحه شده اند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
برای استاد گرانقدر دکتر کردی که قسمت زیادی از وقت و عمرش روصرف اعتلای جامعه می‌کرد دلم خون هست خدا به بازمانده تمام سرنشینان این ارابه مرگ صبر عظیم عنایت بفرماید،شادی روحشان صلوات
سینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
...قطع کلیه ارتباطات پهباد امریکایی در طبس و در کنترل گرفتن ان از راه دور توسط ایران و به زمین نشاندن ان..

چرا هر توهمی رو که منتشر میکنند زود باور میکنید؟
این پهباد ممکن است:
1 - خودش خراب شده باشد 2 - آن را منهدم کرده باشند 3 - بطریقی به آن شلیک کرده باشند

و نهایتا" آن را گرفته باشند, که در هر صورت به اندازه :

....قطع کلیه ارتباطات پهباد امریکایی در طبس و در کنترل گرفتن ان از راه دور توسط ایران و به زمین نشاندن ان...

ارزشمند است
ولی شما کل توهم را یکجا باور کرده اید

برای این باور کردن از آنجا که خوشایند است هیچ دلیل و بینه ای را هم مطالبه نمیکنید!!
سینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
من خودم قبلا" اونجا چوپان بودم
هواپیما درست توی کریدور فرودش بوده و من خیلی هواپیما دیدم که برای فرود به فرودگاه نزدیک میشن و با دور زدن میان میشینن توی فرودگاه و اسمش هم عملیات تقرب هستش

و ضمنا" فرودگاه هم رادار داشته یا نداشته زیاد مهم نیست چون رادار برای کار دیگه ای هست و
مقصر اصلی این حادثه کوه دنا میباشد چون خیلی بلند هست این کوه و برای هواپیماها خیلی مشکل ایجاد میکنه و شما بیخود خودتون رو خسته میکنید
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
برچسب منتخب
ربیع الاول طرح صیانت از حقوق کاربران هفته وحدت زهکلوت
آخرین اخبار