بازدید 3024

مقایسه پیام‌رسانی بلاک‌چین با سوئیفت

یک پژوهشگر اقتصادی با مقایسه قابلیت‌های پیام‌رسان مالی بلاک‌چین با پیام‌رسان مالی سوئیفت گفت: علاوه بر ویژگی‌های مشترک، بلاک‌چین سه ویژگی برتر نسبت به سوئیفت دارد و باید تغییر تکنولوژی و ابزارها را بپذیریم.
کد خبر: ۷۷۵۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۸ 18 February 2018

یک پژوهشگر اقتصادی با مقایسه قابلیت‌های پیام‌رسان مالی بلاک‌چین با پیام‌رسان مالی سوئیفت گفت: علاوه بر ویژگی‌های مشترک، بلاک‌چین سه ویژگی برتر نسبت به سوئیفت دارد و باید تغییر تکنولوژی و ابزارها را بپذیریم.

به گزارش فارس، عبدالعظیم ملایی در چهارمین همایش اقتصاد مقاومتی در سخنانی با موضوع استفاده از فناوری جدید در حوزه بانکداری بین‌المللی برای رفع مشکلات ارزی تولیدکنندگان با تمرکز بر بلاک‌چین اظهار داشت: یکی از مؤلفه‌های حمایت از تولید داخل رفع مشکلات ارزی و صادرات تولیدکنندگان است. تولیدکننده کالا را با زحمت صادر می‌کند و در نقل و انتقال پول به مشکل برمی‌خورد.

وی با اشاره به نقش پیام‌رسان‌های مالی در مبادلات بین‌المللی گفت: سوئیفت یک پیام‌رسان مالی است که تا سال 2009 دو دیتاسنتر آینه یکی در آمریکا و دیگری در هلند داشت که داده‌های این دیتاسنتر عیناً به هم منتقل می‌شد که پس از حادثه 11 سپتامبر موضوع رهگیری تأمین مالی تروریسم (TFTP) مطرح شد و از سال 2001 تا 2006 این پروژه مخفی بود.

این پژوهشگر اقتصادی ادامه داد:‌ با ادامه این پروژه و افزایش انتقادها از واکاوی داده‌ها توسط آمریکا دیتاسنتر جدیدی از سوئیفت به کشور سوئیس منتقل شد که داده‌های آن عیناً در دیتاسنتر کشور آمریکا منتقل نمی‌شد اما این اقدام مورد رضایت کامل وزارت خزانه‌داری آمریکا نبود و در نتیجه در سال 2010 قرارداد جدیدی در این باره منعقد شد که البته این قرارداد مانع انتقال اطلاعات کاربران اروپایی به آمریکا نمی‌شد.

ملایی با اشاره به فرازونشیب‌های سیستم سوئیفت گفت: به مرور سامانه‌های موازی سوئیفت ایجاد شده‌اند.

وی با اشاره به استفاده ایران از سوئیفت توضیح داد: نخستین بار خدمات سوئیفت به بانک‌های ایرانی در دهه هفتاد ارائه شد که بعد از برجام در سال 2016 خدمات قطع شده سوئیفت برقرار شد و سال 90 اوج استفاده ایران از سوئیفت در ارتباط با 40 بانک بوده است.

این پژوهشگر اقتصادی گفت: قطعاً سوئیفت تا 10 سال آینده این طور باقی نخواهد ماند و فناروی‌های جایگزینی برای آن مطرح است که معروف‌ترین آن بلاک‌چین است.

ملایی با مقایسه پیام‌رسان بلاک‌چین و سوئیفت گفت: این دو پیام رسان در موضوعات امنیت، استاندارد بودن، سرعت و حل اختلاف یکسان هستند و علاوه بر این بلاک‌چین در ویژگی‌های رایگان بودن، نبود مشکل سوءاستفاده از داده‌ها و نبود مشکل تحریم نسبت به سوئیفت دارای برتری است. علاوه بر این استفاده از سوئیفت در سال 700 میلیون تومان برای مجموعه متقاضی استفاده هزینه دارد.

وی افزود: با استفاده از بلاک‌چین اطلاعات بانک‌های ایرانی در اختیار شخص ثالث قرار نمی‌گیرد و بانک‌های متوسط اروپایی می‌توانند بدون نگرانی از تحریم با ایران تبادل مالی کنند. علاوه براینکه مشخص نیست روی چه حسابی بانک‌های ایرانی اصرار دارند با بانک‌های بزرگ خارجی تبادل مالی کنند در حالی که برای مثال پیک مبادله مالی یک بانک ایرانی 85 میلیون یورو است و اصرار دارد با بانکی‌ با اعتبار دو تریلیون‌ دلاری رابطه مالی داشته باشد.

پژوهشگر اقتصادی گفت:‌همچنین سیستم بلاک‌چین در جایی مستقر نیست و اختلاف‌نظرها درباره متولی‌ و حاکمیت این فناوری وجود ندارد. همچنین پیام‌رسانی در این پیام‌رسان غیرقابل انکار و قابل استناد است.

ملایی تأکید کرد: زمانی همه از سرویس گوگل برای پیام‌رسانی استفاده می‌کردند که با آمدن پیام‌رسان‌ها فناوری مورد استفاده را تغییر دادند اکنون نیز باید بپذیریم که تکنولوژی در حوزه پیام‌رسانی مالی نیز در حال تغییر است و دور شدن از سوئیفت غیرقابل تصور نیست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان