آمار پایگاه استنادی اسکوپوس در سال ۲۰۱۷ منتشر شد تا نشان دهد که ایران صدر نشین رشد تعاملات علمی بین المللی است و این تعاملات بالاترین میزان رشد را در بین قدرت های علمی جهان دارد؛ اتفاقی که متولیان علم کشور از شنیدن و انتشار آن مشعوف هستند و با نگاهی تک بعدی در پی واکاوی آن هستند.
کد خبر: ۷۷۴۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۸ 14 February 2018

ایران صدر نشین تعاملات علمی در جهان،  قعر نشین بهره برداری از علم در کشور!آمار پایگاه استنادی اسکوپوس در سال ۲۰۱۷ منتشر شد تا نشان دهد که ایران صدر نشین رشد تعاملات علمی بین المللی است و این تعاملات بالاترین میزان رشد را در بین قدرت های علمی جهان دارد؛ اتفاقی که متولیان علم کشور از شنیدن و انتشار آن مشعوف هستند و با نگاهی تک بعدی در پی واکاوی آن هستند.

به گزارش «تابناک»، بررسی پایگاه استنادی اسکوپوس در ۳۰ کشوری که بیشترین کمیت علم دنیا را در سال ۲۰۱۷ منتشر کرده اند، حاکی از صدرنشینی ایران در رشد تعاملات علمی بین‌المللی است؛ وضعیتی که نشان می دهد ایران از همه کشورهای توسعه یافته و قدرتمند علمی جهان در تعاملات علمی و جهانی پیشرو هستند.

در این گزارش آمده است که تعاملات علمی جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۷ نسبت به ۲۰۱۶ بیش از ۱۲ درصد رشد داشته که بالاترین نرخ رشد در بین قدرت های علمی جهان است. بیش از ۸۳ درصد از کمیت علم دنیا در سال ۲۰۱۷ متعلق به همین ۳۰ کشور است.

در همین رابطه دکتر علی گزنی عضو هیات علمی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در خصوص دیپلماسی علمی و جایگاه ایران گفت: بر اساس بررسی اسکوپوس، در سال ۲۰۱۲ نزدیک به ۱۸ درصد از مقالات ایران با مشارکت بین المللی انجام شده بود. به عبارت دیگر، در این سال ۸۲ درصد پژوهش ها به صورت مستقل و بدون تعامل مستقیم بین المللی به سرانجام رسیده بود.

وی افزود: این در حالی است که توسعه تعاملات علمی بین المللی به عنوان یک سیاست، بسترسازی و اقدامات علمی در این زمینه از جمله عوامل مهمی بوده اند که موجب شده اند تا سهم پژوهش ها با مشارکت بین الملل در سال ۲۰۱۳ به قدری بیش از ۱۹ درصد و در طی سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ به حدود ۲۰ درصد برسند.

گزنی خاطر نشان کرد: در سال ۲۰۱۶ سهم دقیق علم تولید شده با مشارکت بین الملل از کل علم تولید شده کشور ۱۹٫۸ درصد بود. در سال ۲۰۱۷ با یک افزایش ۲٫۴ درصدی در رشد تعاملات علمی کشور مواجه هستیم. در این سال سهم مقالات با مشارکت بین المللی از کل مقالات کشور از مرز ۲۲ درصد گذشت.

وی یادآور شد: مقایسه رشد سهم مشارکت بین الملل از کل مقالات کشور در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با سال ۲۰۱۶ نشان از یک رشد ۱۲ درصدی دارد که بالاترین نرخ رشد در بین ۳۰ کشور برتر تولید کننده علم دنیا است.

عضو هیات علمی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: بعد از جمهوری اسلامی ایران به ترتیب کشورهای تایوان، لهستان، ترکیه، هند، روسیه، جمهوری چک، مالزی، استرالیا، آفریقای جنوبی، انگلستان، آمریکا، ژاپن، فرانسه، برزیل، ایتالیا، کانادا، کره جنوبی، مکزیک، آلمان، بلژیک، اتریش، سوئیس، هلند، دانمارک، پرتغال، سوئد، نروژ و اسپانیا بیشترین رشد تعاملات علمی بین المللی را داشته اند.

بر این اساس آنچه مسئولان ایرانی در رابطه با رشد دیپلماسی علمی ایران و نیز پیشتازی ایران در این عرصه از آن با افتخار یاد می کنند، در حالی است که بسیاری از کشورها تمایل چندانی به ورود در این حوزه ها ندارند و این مسئله را الزام برای خود به عنوان افتخار محسوب نمی کنند.

در حالی بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان در رابطه با مقالات علمی و انتشار آن در مجامع جهانی ملاحظات امنیتی دارند که در کشور ایران انتشار و به اشتراک گذاری حاصل و چکیده پژوهش های علمی در جهان به نوعی افتخار محسوب می شود.

ایران صدر نشین تعاملات علمی در جهان،  قعر نشین بهره برداری از علم در کشور!

افتخار به چنین رتبه های بین المللی از این جهت مورد تشکیک است که جدا از رتبه های جهانی علمی باید برای افتخار به رشد علمی به کیفیت رفاه عمومی و افزایش سطح تولیدات علمی نیز در مقام عمل توجه کرد.

مسئولان ایرانی در حالی از پیشتازی ایران در تعاملات علمی خرسندند که بسیاری از کشورهای جهان که در مقام های بعدی هستند از رفاه و کیفیت زندگی بالاتری برخوردار هستند.

در این شرایط به نظر مسئولان ایرانی و متولیان علم و دانش کشور بهتر است برای افتخار به مسائل علمی کشور به موضوعاتی اشاره کنند که در قالب طرح و پژوهش های دانشگاهی در نهایت به بهره برداری مفید از آن منجر شود.

در ایران کنونی بحران های عدیده ای وجود دارد که جز علم و دانش یارای حل آنها را ندارد. مسئله خودرو و ضعف در تولیدات این زمینه که منجر به خسارت های شدیدی چون آلودگی هوا و افزایش تصادفات جاده ای می شود، مسئله بحران آب و افزایش مشکلات زیست محیطی کشور که امکان زندگی در بسیاری از مناطق جغرافیایی کشور را غیر ممکن کرده است، مسئله سفید بالک ها و تشدید آنها در شهر تهران، موضوع افزایش بیماری صعب العلاج چون سرطان در کشور، افزایش نرخ ارز و نا به سامانی اوضاع اقتصادی و... از جمله مشکلاتی است که باید از طریق علم باید برای حل آنها راهکار ارائه داد.

بر این اساس شاید بهترین راه افتخار به محصولات علمی کشور نه اشاره به رتبه بندی های جهانی و پیشتازی ایران در رده بندی هایی که بسیاری از کشورهای جهان اصلاً به آن اعتقاد ندارند بلکه باید مبتنی بر داده هایی باشد که از طریق تولید علم به حل مشکلات جامعه ختم شود؛ موضوعی که اگر در یک نظام صحیح با کشورهای دیگر علمی جهان ارزیابی شود چه بسا ایران در قعر این رده بندی باشد.

اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
ما دانشجوهای وزارت علوم کلا علافیم. بنده داشجو دکتری روزانه یکی از بهترین دانشگاههای تهران و یکی از بهترین رشته هام. به شخصه باید بگم در دانشگاهها رو باید کلا تخته کرد. هیچ فایده ای دیگه درس خوندن نداره. شاگرد آخر سال دوم دبیرستانمون گیربکس ماشین سنگین باز میکنه بیا ماشینو خونه و زندگیشو ببین. بدبختیم ما!
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
برچسب منتخب
سهمیه بندی بنزین قیمت بنزین طرح حمایت معیشتی غزه اعتراضات آبان ۹۸ سرباز کارت مشمولان طرح حمایت معیشتی