بازدید 4259

علی مطهری: چه ضرورتی دارد همه یارانه بگیرند

کد خبر: ۷۷۲۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲ 09 February 2018
نایب رئیس مجلس، انقلاب اسلامی ایران را یک انقلاب ایدئولوژیک و پیامبرانه دانست و تاکید کرد: مردم می خواستند با انقلاب به ایده آل های اسلامی خودشان برسند.

به گزارش خبرآنلاین، علی مطهری در همایش «یاد انقلاب» که در مجموعه ورزشی یادگار امام رشت برگزار شد، با گرامیداشت سی ونهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: انقلاب به معنی شورش و حرکت مردم برای از بین بردن وضع و نظم موجود و ایجاد وضع و نظم جدید است، اما کودتا به قیام اقلیت جامعه علیه یک اقلیت دیگر اتلاق می شود؛ در حالی که اکثریت جامعه در کودتا دخالت ندارند.

اهم اظهارات مطهری را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

* برخی از کودتاها به اشتباه انقلاب نامیده می شوند، کودتای سال 1959 مصر و کودتای عراق و سوریه از این دست هستند، اما انقلاب ایران به تمام معنا یک انقلاب واقعی طی چند قرن اخیر- در واقع بعد از انقلاب های فرانسه و اکتبر روسیه- است. حرکت اجتماعی قابل توجهی در قرن معاصر نداریم که شبیه انقلاب باشد.

* انقلاب روسیه و انقلاب چین همراه با ارتش اما انقلاب اسلامی ایران انقلابی بود که مردم با دست خالی قیام کردند و پیروز شدند لذا اگر بخواهیم نظیری برای انقلاب پیدا کنیم، انقلاب اسلامی پیامبر(ص)در صدر اسلام است. فقیر و غنی، محروم و برخوردار، روحانی و دانشجو و پیر و جوان در انقلاب شرکت داشتند و نمی توانیم انقلاب را مخصوص طبقه خاصی بدانیم.

* انقلاب ها نیازمند دو مولفه نارضایتی از وضع موجود و آرزومندی وضع مطلوب است، اگر مردمی این دو مولفه را داشته باشند، اما روحیه تسلیم در برابر ظلم، اختناق و بی عدالتی بر آن جامعه حاکم باشد و هیچ تهاجم و تعرضی به ظالم صورت نگیرد، انقلاب رخ نمی دهد.

* امر به معروف و نهی از منکر عنصر تهاجم و تعرض در اسلام هستند. امروز جهاد و امر به معروف و نهی از منکر نسخه درمان مصلحان جهان اسلام برای امت اسلامی است لذا باید این روحیه را در میان مسلمانان زنده کنیم تا از سکون و بیماری بیرون بیایند.

*برخی انقلاب را ناشی از محرومیت مادی و اقتصادی می دانند، نه ماهیت سیاسی، فرهنگی و مذهبی؛ به ویژه اینکه طبقه محروم احساس کند طبقه برخوردار عامل محرومیت اوست. عده ای نیز ارزش های انسانی مانند عدالت و آزادی را ریشه انقلاب معرفی می کنند. بسیاری از انسان ها حاضر هستند در محرومیت مادی باشند، اما ظلم و نبود آزادی را تحمل نمی کنند. در واقع برخی آزادی تفکر و بیان را به رفاه اجتماعی ترجیح می دهند. بسیاری از انقلاب ها با هدف آزادی خواهی و رسیدن به حقوق اجتماعی شکل گرفته است.

*نظریه سوم ریشه ایدئولوژیک انقلاب ها است، برخی معتقد هستند که انقلاب ها می توانند ناشی از مکتب و ایدئولوزی باشند، زیرا مردم یک جامعه یک مکتب و جهان بینی خاص دارند و می خواهند به آرمان شهرشان برسند لذا به خاطر دستیابی به ایده آل های اعتقادی و ایدئولوژیک خودشان انقلاب می کنند.

* انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب ایدئولوژیک و پیامبرانه است. مردم می خواستند با انقلاب به ایده آل های اسلامی خودشان برسند. عواطف مذهبی مردم با تغییر مبدا تاریخ اسلامی به شاهنشاهی و اشاعه فساد و فحشا در کشور جریحه دار شده بود و لذا امام خمینی(ره) به عنوان رهبر انقلاب از این فرصت استفاده و مردم را به حرکت درآورد.

* معمار کبیر انقلاب هرگونه اقدام و حرکت در نهضت اسلامی را به عنوان یک تکلیف شرعی معرفی کرد، در واقع امام دخالت هر مسلمان در سرنوشتش را تکلیف شرعی می دانست و پیوند دین و سیاست را تبیین کرد. در واقع هنر امام این بود که مردم را به خاطر انقلاب اسلامی به صحنه آورد.مولفه های اقتصادی و آزادی خواهی از دیگر ریشه های انقلاب اسلامی ایران است. مهمترین عامل اعتقادی بودن حرکت مردم بود و لذا سایر عوامل نیز ماهیت اسلامی به خودش گرفت و عدالت طلبی و آزادی خواهی با قالب مفاهیم اسلامی معنا پیدا کرد.

*(با تاکید بر لزوم بررسی بی انضباطی های مالی و اختلاس ها): در دوره اصلاحات از آزادی بیان قابل قبولی برخوردار بودیم و از مسئولان، انتقاد می شد و در دولت های یازدهم و دوازدهم نیز آزادی بیان در حد قابل قبولی وجود دارد البته لازم است برخی موانع رفع شود.

* از نظر استقلال فرهنگی و عدم خودباختگی فرهنگی، به طور نسبی موفق بوده ایم و امروز مردم ما احساس خود کم بینی نسبت به کشورهای دیگر ندارند.

* تجددگرایی افراطی، یک آفت است و باید نسبت به رخنه فرصت طلبان، مراقبت بود چراکه انقلاب اسلامی، فرزندان خود را نمی بلعد بلکه فتنه فرصت طلبان و رخنه در انقلاب، آفت آن است که باید مواظب باشیم.

*( با اشاره به پرداخت یارانه های نقدی): این یارانه، متعلق به موارد و اشخاص خاص است؛ چه ضرورتی دارد همه یارانه بگیرند حال آنکه می دانیم مصلحت کشور آن است که این یارانه ها، صرف موارد دیگر جامعه شود.  مردم و حکومت، وظایف و حقوقی متقابل دارند و لازم است مردم هم به وظایفی که دارند، آشنا شده و به آنها عمل کنند.

* باید وحدت و انسجام در جامعه تقویت شده و موانع تحکیم همبستگی رفع شود. یکی از ریشه های اعتراضات اخیر همین بود که از تریبون های رسمی مطالب نادرستی عنوان می شد.

*امروز بسیاری از انقلابیون به حاشیه رانده یا از دایره انقلاب خارج شده اند و برخی در حصر واقع شده و برخی هم اجازه اظهارنظر ندارند ولی برخی که معلوم نیست ریشه شان کجاست، صاحب نظر و میدان دار انقلاب شده اند. ما همواره کاسه های داغ تر از آش داشته ایم که اینها، نواقصی است که باید رفع شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر