بازدید 3835
مردم به زودی خودرو با کیفیت بالا سوار خواهند شد!

آیا فرانسوی‌ها امید رئیس ایدرو را ناامید خواهند کرد؟

رئیس ایدرو به مردم وعده داد که در آینده خودروهای با کیفیت وارد بازار خواهد شد. این در حالی است که نهایی شدن قرارداد رنو با ایدرو در هاله ابهام است.
کد خبر: ۷۷۲۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷ 08 February 2018

رئیس ایدرو به مردم وعده داد که در آینده خودروهای با کیفیت وارد بازار خواهد شد. این در حالی است که نهایی شدن قرارداد رنو با ایدرو در هاله ابهام است.

به گزارش پردیس خودرو؛ کیفیت پایین خودروهای داخلی همواره از اساسی ترین مسائل صنعت خودرو بوده است. متاسفانه آمارها نشان می دهد با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، روند بهبود کیفیت خودروهای داخلی مطلبو نبوده است به طوری که گاهی منفی و گاهی هم بدون تغییر بوده است. البته رشد مثبت بسیار اندکی را نیز در برخی از خودروها شاهد بوده ایم.

علی رغم اینکه طی سال های اخیر سرمایه گذاری بسیاری در این حوزه شده وضعیت کنونی کیفیت خودروهای داخلی مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان است. منصور معظمی، معاون وزیر صنعت و رئیس ایدرو در این خصوص اعلام نمود که  دولت تدبیر و امید در صنعت خودرو ۱.۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری نموده است. سرمایه گذاری 1.8 میلیارد دلار قابل توجه است و می تواند در هر صنعت دیگری تحولات اساسی را به ارمغان بیاورد. لذا اینکه این حجم از سرمایه گذاری چه نتایجی را به همراه داشته است نیازمند پاسخگویی و شفاف سازی مسئولان وزارت صنعت به ویژه رئیس ایدرو است.

هرچند که دولت مدعی است چنین سرمایه گذاری قابل توجهی در صنعت خودروسازی نموده ولی همچنان و با گذشت 5 سال از عمر دولت تدبیر و امید هنوز مردم از کیفیت خودروهای داخلی شکایت دارند و تمایل به سمت استفاده از خودروهای وارداتی با کیفیت در حال افزایش است.

البته منصور معظمی اخیرا در جمع خبرنگاران اعلام نمود که مردم در آینده نزدیک خوروهای بهتر با کیفیت بالاتر سوار خواهند شد. این خبر، امیدبخش در صنعت خودرو است ولی باید دید، منظور مردان کهنسال وزارت صنعت کدام خودرو و با کدام کیفیت است؟ آیا منظور معاون کهنسال وزیر صنعت نتایج قرارداد رنو با ایدرو است؟ و یا قرار است محصولات ایران خودرو و سایپا بهتر مونتاژکاری شود و سهم اجناس بی کیفیت چینی در سبد خودرسازی این دو شرکت کاهش یابد؟

بررسی تحولات صنعت خودرو دو موضوع را به خوبی نشان می دهد. اول اینکه وزارت صنعت چندان امیدی به افزایش کارایی ایران خودرو و سایپا ندارد چرا که وزیر صنعت در آغاز مدیریت خود چندین بار از قطب سوم یاد کرده و به صورت ضمنی عمکلرد ایران خودرو و سایپا را زیر سوال برده است. گویی اینکه دو قطب ایران خودرو و سایپا در حال آب شدن هستند و دیگر در اولویت اول وزارت صنعت نیست.

مسئله دوم تمرکز بر روی قرارداد رنو است. علی رغم تمامی کارشکنی های طرف فرانسوی ولی مسئولان وزارت صنعت همچنان در تلاش برای به سرانجام رساندن این قرارداد هستند به طوری که برخی معتقدند علت اصلی تغییر مدیرعامل سایپا نیز مسئله واگذاری شرکت"بن­رو" به فرانسوی ها بوده است.

این دو موضوع مهم نشان از آن دارد که صنعت خودروسازی در حال پوست اندازی و تغییر جهت به سمت گروه های وابسته به رنو است. در واقع حرکت از وابستگی به پژو در حال تغییر به رنو است که قدر مسلم این تغییر رویکرد خود می تواند زمینه ساز شکل گیری مافیای جدید در صنعت خودرو شود.

براساس همین وضعیت صنعت خودرو، اینگونه به نظر می رسد که منظور رئیس ایدرو از ارائه محصولات با کیفیت در آینده ای نزدیک محصولات رنو و البته ستیروئن در سال آینده است. سوال اصلی این است که جناب منصور معظمی، معاون وزیر نفت بر چه اساسی قرارداد با ایدرو را ضمانت می کنند؟ قراردادی که تا به نتیجه رسیدن و کسب نتیجه ممکن است تا اواسط دولت کنونی به طول بینجامد(هرچند که به علت تحریم های جدید، فرانسوی ها بعید است در ایران سرمایه گذاری نمایند)

رئیس ایدرو براساس چه ادله ای این قرارداد را تضمین می نمایند(البته برخی معتقدند که تفاهم نامه ایدرو با رنو هنوز به قرارداد نرسیده و هنوز در حد تفاهم نامه باقی مانده است) در حالی که ایشان خود اذعان نموده اند فرانسوی ها در دهه 80 بر سر ایران کلاه گذاشته اند؟ آیا در قرارداد جدید مدیران وزارت صنعت باهوش تر از قبل عمل کرده اند و یا فرانسوی ها با ایمان تر شده اند و قرار است منصفانه تر عمل نمایند؟ همه این مسائل این فرضیه را در ذهن تداعی می کند که برزخ و وابستگی صنعت خودرو کشور به فرانسوی هم همچنان ادامه دارد و بعید است آمال و آرزوهای رئیس ایدرو به زودی محقق شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار