بازدید 10278

بازندگان افزایش قیمت دلار چه کسانی هستند؟

این روزها بازار ارز بدجور متلاطم شده است و هر روز دلار برای خود رکورد تازه ای را به ثبت می رساند. در این بین کسانی هستند که از افزایش قیمت دلار متضرر خواهند شد. به راستی بازندگان افزایش قیمت دلار چه کسانی هستند؟
کد خبر: ۷۷۱۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹ 06 February 2018

بازندگان افزایش قیمت دلار چه کسانی هستند؟این روزها بازار ارز بدجور متلاطم شده است و هر روز دلار برای خود رکورد تازه ای را به ثبت می رساند. در این بین کسانی هستند که از افزایش قیمت دلار متضرر خواهند شد. به راستی بازندگان افزایش قیمت دلار چه کسانی هستند؟

به گزارش تابناک اقتصادی، رشد قیمت دلار از مرداد ماه سال جاری آغاز شد. در حالی که در مرداد ماه قیمت این ارز خارجی 3600 تومان بود روند رو به رشد آغاز شد و در ساعت یازده 17 مهر ماه 1396 همگان شاهد عبور قیمت دلار از 4 هزار تومان بودند. در حالی که رئیس جمهور روحانی و سیف رئیس کل بانک مرکزی همواره به مردم می گفتند که نگران این موضوع نباشند، قیمت دلار روز به روز بیشتر و بیشتر می شد و حتی در مقاطعی به 4800 تومان هم رسید. هر چند پشت این افزایش قیمت دلار عواملی گوناگونی نهفته است و بررسی آن در این نوشتار مقدور نیست اما باید این پرسش را مطرح کرد که بازندگان اصلی این ماجرای افزایش قیمت دلار چه کسانی هستند؟

برای پاسخ به این پرسش باید به سراغ تجاری رفت که پیش خریدهایی را صورت داده اند و ال سی یا همان اعتبار نامه باز نموده اند و با سررسید تحویل کالا هم اکنون باید مبلغ کالاهایی که پیش خرید نموده اند را پرداخت نمایند. افزایش نرخ دلار باعث شده است که این افراد در تامین مالی کالاهای وارداتی خود با مشکلاتی مواجه شوند. این افراد اولین متضررین افزایش قیمت دلار هستند.

دومین بازندگان افزایش قیمت دلار، وام گیرندگان ارزی می باشند. این افراد در گذشته وام هایی را به صورت ارزی دریافت نموده اند و الان باید اقساط این وام ها را پرداخت نمایند. با افزایش قیمت دلار بخشی از این افراد قادر نخواهند بود که این اقساط خود را پرداخت نمایند.

همچنین به گفته علی سنگینیان رئیس کمیسیون بازار پول و اعتبار اتاق تهران تا مهر ماه 96 حدود 70 درصد از بدهکاران ارزی برای پرداخت بدهی خود به بانک ها مراجعه نکرده اند. بانک ها از یک سو باید پاسخگوی سپرده گذاران سپرده های ارزی باشند و از سوی دیگر نیز بدهکاران ارزی با این افزایش قیمت دلار و سایر ارزها قادر نخواهند بود بدهی خود را پرداخت نمایند. بنابراین بانک ها سومین بازندگان افزایش قیمت دلار خواهند بود.

این افزایش روزانه قیمت دلار باعث می شود که دوباره موضوع فروش نقدی رواج پیدا کند و بیشتر عمده فروشان کالای خود را به صورت نقد به خرده فروشان بفروشند. خرده فروشان نیز که دارای نقدینگی کافی نیستند مجبورند که به مرور زمان از گردونه رقابت خارج شوند. پس چهارمین دسته از متضررین افزایش قیمت دلار خرده فروشانی هستند که نقدینگی کافی برای خریدهای نقد ندارند.

افزایش قیمت دلار، باعث افزایش قیمت کالاهای وارداتی و متعاقب آن افزایش قیمت سایر کالاها خواهد شد. بنابراین مردم نیز یا باید کالای مورد نظر خود را با قیمت بالا بخرند و یا از خرید آن منصرف شوند. خرید کالا به قیمت بالا مردم را متضرر خواهد کرد و عدم خرید باعث کاهش سطح مصرف و متعاقب آن کاهش میزان فروش فعالان اقتصادی خواهد شد و آن ها را متضرر خواهد کرد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل