بازدید 2687

آبونمان بپردازید تا سیستان هم گاز داشته باشد

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از کاهش هزار میلیارد تومانی بودجه شرکت گاز درپی حذف آبونمان خبر داد و گفت: در صورت حذف آبونمان بسیاری از پروژه‌های این شرکت از جمله گازرسانی به ۵۰۰۰ روستا و همچنین تکمیل گازرسانی به سیستان و بلوچستان با مشکل مواجه می‌شود.
کد خبر: ۷۷۱۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰ 05 February 2018

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از کاهش هزار میلیارد تومانی بودجه شرکت گاز درپی حذف آبونمان خبر داد و گفت: در صورت حذف آبونمان بسیاری از پروژه‌های این شرکت از جمله گازرسانی به ۵۰۰۰ روستا و همچنین تکمیل گازرسانی به سیستان و بلوچستان با مشکل مواجه می‌شود.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا عراقی امروز در نشستی با اشاره به حذف آبونمان شرکت ملی گاز اظهار کرد: با حذف آبونمان بودجه این شرکت هزار میلیارد تومان کاهش یافته و این موضوع باعث می‌شود امکان گازرسانی به بسیاری از شهرها و روستاها وجود نداشته باشد. سرویس‌رسانی مطلوب صورت نگیرد، اقدامات برای هوشمندسازی کنتورها به سرانجام نرسد.

وی با تاکید بر اینکه شرکت ملی گاز سهمی از بودجه ندارد، توضیح داد: طبق بند "ق" بودجه شرکت گاز از صرفه‌جویی گاز مایع و نفت سفید تامین می‌شود.

افزایش صادرات گاز در گرو صرفه‌جویی

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به انتقادهایی مبنی بر اینکه جایگاه ایران در بازارهای جهانی گاز شایسته نیست پاسخ داد و گفت: هر شاخصی شاخص موفقیت نیست، اینکه ایران در تجارت جهانی گاز نقش کمی دارد، نشانه عقب ماندگی نیست. مصرف داخلی قطر که در میدان پارس جنوبی با ایران مشترک است، بسیار کم بوده، درحالی که مصرف گاز در ایران بسیار بالاست.

عراقی با تاکید بر اینکه امکان صادرات گاز با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران وجود دارد، اظهار کرد: در ایران هرچقدر گاز تولید می‌شود، داخل کشور مصرف می‌شود. شرکت گاز طبق برنامه ششم توسعه وظیفه دارد ٢٠٠میلیون مترمکعب گاز صادر کند اما این امکان با این روند مصرف وجود ندارد.

وی با انتقاد از عدم صرفه‌جویی گاز در نهادهای مختلف گفت: با این شرایط مصرف گازی برای آیندگان باقی می‌ماند؟ البته میزان مصرف گاز در بخش خانگی امسال کم‌تر از سال گذشته بود و این نشان می‌دهد مردم بیشتر از همه توجه می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: بخش‌نامه‌ای وجود دارد که نهادها نباید درجه گاز را از میزانی بیشتر کنند، اما برخی جاها پنجره را باز می‌گذراند. اگر ما صرفه جویی کنیم تجارت جهانی افزایش پیدا میکند و تامین انرژی مطلوب برای ما در اولویت است.

تشریح اقدامات شرکت ملی گاز در زمینه مینی LNG

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درادامه با بیان اینکه به دلیل پیچیدگی مینی LNG در این زمینه چندان موفق نبوده ایم، اظهار کرد:در این زمینه اقدامات خوبی درحال انجام است. توسط انستیتو گاز دانشگاه تهران قرارداد همکاری با یک شرکت کره ایی امضا شده است که از تکنولوژی مشترک استفاده شود و اگر به نتیجه برسد نوآوری می‌شود که لایسمس آن مربوط به ایران و کره است.

عراقی ادامه داد:پروژه دیگر در مسیر تهران - مازندران و در هراز است که مبتنی بر LNG و LCLNG است و پروژه ایی هم در مازندران در حال پیگیری است که هنوز به نتیجه نرسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه روزانه میزان ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌شود، گفت: در حال حاضر ۹۲ درصد کل جمعیت کشور از گاز طبیعی بهره‌مند هستند. در روزهای اخیر دمای بیش از ۲۰ استان زیر صفر بود و گازرسانی بدون نگرانی صورت گرفت.

عراقی با تاکید بر اینکه شرکت ملی گاز ایران به عهد خود وفا کرد، افزود: در انقلاب گفتند باید محروم‌زدایی کنیم و رفاه مردم را فراهم کنیم که شرکت گاز به هر دوی این صحبت‌ها عمل کرد.

وی با تاکید بر اینکه ۲۷۰ ایستگاه گاز در حال فعالیت است، گفت: اگر یکی از این ایستگاه‌ها دچار مشکل شود، ممکن است گاز یک نقطه از کشور قطع شود. همچنین ۳۰ هزار کیلومتر طول شبکه انتقال گاز در کشور است که بدون مشکل به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

۹۰ درصد خط ششم سراسری به بهره‌برداری رسیده است

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به خط ششم سراسری گفت: ۹۰ درصد این خط امسال به بهره‌برداری رسیده و ۱۰ درصد باقی مانده سال آینده بهره‌برداری خواهد شد. طول این خط حدود ۱۰۰۰ کیلومتر است.

عراقی ادامه داد: خط ششم باعث شده در غرب کشور نگرانی انتقال گاز نداشته باشیم و قراردادهایی که برای صادرات به عراق و ترکیه داریم، دچار مشکل نشود.

وی با بیان اینکه از ۵۰۰۰ پروژه ۳۰۰۰ پروژه در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار  کرد: ۱۲ هزار میلیارد تومان در دهه فجر افتتاح پروژه صورت می‌گیرد.

بحث مطرح شده از سوی دیوان محاسبات در حال پیگیری است

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه با اشاره به مباحثی که از سوی دیوان محاسبات مبنی بر اینکه شرکت ملی گاز ۱۱ هزار میلیارد تومان به خزانه واریز نکرده است، توضیح داد: درآمد شرکت ملی گاز ایران حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان است که ۸۰۰۰ میلیارد تومان آن برای هدفمندی یارانه‌ها و بقیه سود سهام و مالیات و ... است. حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان باقی می‌ماند که هزینه‌های جاری این شرکت است.

عراقی با تاکید بر اینکه بحث دیوان محاسبات بحث حسابداری است، توضیح داد: دیوان محاسبات اعلام کرد باید چرخه‌ای صورت می‌گرفته که نگرفته است. شرکت گاز هم درخواست داد توضیحات لازم داده شود تا بتواند جواب دهد. زیرا اعلام کردند مبلغی به خزانه واریز شده اما برگشت داده شده است ما مدارکی داریم مبنی بر اینکه این موضوع انجام شده است.

صادرات گاز به کویت را مسائل سیاسی عقب انداخت

وی با تاکید بر اینکه ایران و کویت برای صادرات گاز از ایران به کویت در چند سال گذشته مذاکرات خوبی داشته‌اند، اظهار کرد: کویت به ایران نیاز دارد اما زمانی که مذاکرات به خوبی پیش می‌رفت یک نفر از دیوار سفارت عربستان بالا رفت و پل ارتباطی ما قطع شد. هر وقت مسائل سیاسی رفع شد، می‌توانیم گاز صادر کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: زیرا هنگامی که دعوایی می‌شود، آنها جرأت برقراری ارتباط ندارند وگرنه ساده‌ترین راه برای واردات گاز کویت ایران است.

احتمال آغاز صادرات گاز به عراق از طریق بصره در اوایل سال آینده

عراقی در مورد صادرات گاز به عراق از طریق بصره نیز توضیح داد: ایران آمادگی صادرات گاز از طریق بصره را دارد اما عراق آماده نیست. البته در جلسه‌ای که  دیروز برگزار شد، قول دادند ۲۰ اسفندماه کار آنها تمام است و احتمالا صادرات گاز به عراق از طریق بصره و اوایل سال آینده صورت بگیرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در مورد دریافت پول از عراق هم گفت: دریافت پول به خوبی انجام می‌شود اما نمی‌توانم اعلام کنم از چه طریقی صورت می‌گیرد زیرا راه آن را می‌بندند.

 وی ادامه داد: ممکن است کسانی باشند که بخواهند ارتباطات ما را خراب کنند. کسانی ما تحریم کرده‌اند و نمی‌خواهند پول وارد کشور شود. یک بار پولی را برای ترکمنستان فرستادیم اسم بانک اعلام شد و از فردای آن روز کار به مشکل خورد.

ایران آماده مذاکره با ترکمنستان است

عراقی با اشاره به اینکه ترکمنستان سال گذشته صادرات گاز به ایران را قطع کرد، گفت: ما درخواست کردیم قیمت گاز را پایین بیاورند. یک زمانی به گاز آنها نیاز داشتیم که اگر نمی‌گرفتیم گاز شمال کشور قطع می‌شد. ما به ترکمنستان اعلام کردیم بگویند چقدر بدهی و طلب داریم. اگر آنها بخواهند مذاکره می‌کنیم و اگر بخواهند به داوری بین‌المللی می‌رویم.

۸۰۰۰ روستا گازرسانی شده‌ است

وی در ادامه در مورد آمار روستاهایی که گازرسانی شده‌اند، گفت: تا آخر سال به ۲۸ هزار روستا گازرسانی می‌شود و ۸۰۰۰ روستای دیگر می‌ماند که باید گازرسانی شوند.   چنانچه بودجه طبق روال قبل باشد، گازرسانی به این روستاها تا دو سال دیگر تمام می‌شود اما اگر این موضوع تغییر کند، ممکن است به طور کلی بر فرآیند گازرسانی به روستاها دچار مشکل شویم.

بازار اروپا برای ایران ارزشمند است

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در مورد صادرات گاز به اروپا اظهار کرد: بازار اروپا سخت‌تر از بازار همسایه‌ها است اما برای ما ارزشمندتر است. صادرات گاز به اروپا دو مشکل دارد؛ مشکل اول این است که ترکیه ترجیح می‌دهد گاز را از ایران و روسیه بخرد و خودش به اروپا صادر کند.

عراقی ادامه داد: از طرف دیگر ممکن است هزینه گازرسانی به اروپا برای ما مقرون به صرفه نباشد اما ما علاقه داریم گاز را به اروپا صادر کنیم.

آخرین میزان برداشت گاز در مخازن شوریجه و سراجه

وی در مورد آخرین  وضعیت ذخیره‌سازی گاز در مخازن شوریجه و سراجه گفت: امسال ۱۳ میلیون مترمکعب در روز از شوریجه و هشت میلیون مترمکعب گاز از سراجه برداشت کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران توضیح داد: زمانی که تولید گاز در کشور زیاد باشد، در این دو مخزن ذخیره می‌شود و در صورت لزوم برداشت می‌شود.

اگر بودجه کافی باشد تا ۲ سال دیگر گازرسانی به سیستان تکمیل می‌شود

عراقی در ادامه با اشاره به گازرسانی به سیستان و بلوچستان گفت: اگر نمایندگان کمک کنند و بودجه کافی داشته باشیم و همچنین در صورت عذم حذف آبونمان از قبض گاز، گازرسانی به سیستان در دو سال آینده صورت می‌گیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر