بازدید 3263
۳

هشدار نسبت به وضعیت افسردگی در جامعه

کد خبر: ۷۷۱۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸ 05 February 2018

معاون اجتماعی وزارت بهداشت گفت: متاسفانه افسردگی در جامعه ما وضعیت خوبی ندارد و ما به عنوان متولی سلامت به دستگاه‌های فرهنگ‌ساز تاکید جدی داریم تا نشاط‌سازی در جامعه در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش ایلنا، محمدهادی ایازی، معاون اجتماعی وزارت بهداشت امروز در نشست خبری گفت: از زمان راه‌اندازی PHC در نظام سلامت اجتماعی شدن سلامت به یکی از دغدغه‌ها تبدیل شد اما در دهه‌های گذشته به این مساله پرداخته نشد. یکی از برنامه‌های محوری دولت دوازدهم اجتماعی شدن سلامت است. اولین موضوع در این زمینه مشارکت مردم به معنی مراقبت از خودشان است.

او با اشاره به آمار مبتلایان دیابت در کشور گفت: بیش از پنج میلیون دیابتی و پنج میلیون در آستانه ابتلا به دیابت در کشور وجود دارد.اگر این افراد سبک زندگی را اصلاح نکنند سلامت اجتماعی محقق نمی‌شود

ایازی با بیان اینکه این مشارکت می‌تواند فردی و اجتماعی باشد افزود: در محله‌های برخی شهرها کانون‌های ارتقای سلامت راه‌اندازی شده که به زودی در همه شهرها گسترش می‌یابد. همچنین 620 سازمان مردم نهاد سلامت در کشور فعال است که می‌تواند در فرهنگ‌سازی، آموزش و حمایت به مردم کمک کند.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه مشارکت مردم در توسعه زیرساخت‌های کشور اهمیت بسیار دارد گفت: در سه دهه آینده 30 درصد از جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند. در نتیجه توسعه مراکز سلامت محور و درمانی یکی از اولویت‌ها است. اکنون 875 خیریه در حوزه سلامت فعال است که خانه بهداشت بیمارستان درمانگاه و مرکز جامع سلامت می‌سازند. ارقامی که توسط این خیریه‌ها کمک شده قابل توجه است. خیرین در سال 95 ، 1500 میلیارد تومان به حوزه سلامت کمک کردند از طرفی باید از ظرفیت سازمانی‌ها و نهادهای دیگر به نفع سلامت استفاده کرد تا همکاری بین بخشی نیز افزایش یابد.

ایازی ادامه داد:‌ باید بتوانیم با دستگاه‌های مختلف تفاهم‌نامه‌هایی مبنی بر ایفای نقش سلامت‌محوری منعقد کنیم.

او خاطرنشان کرد: در سال 16 هزار و 500 نفر فوت می‌کنند که این آمار در 10 سال گذشته 28 هزار نفر بوده در حالی که تعداد وسایل نقلبه سه برابر شده است در طول این دهه 33 هزار نفر بر اثر حوادث رانندگی مصدوم و مجروح شدند اگر هر مصدوم پنج روز در بیمارستان بستری شود ما نیاز به پنج بیمارستان هزار تخت‌خوابی داریم.

ایازی با بیان اینکه بنگاه‌های اقتصادی باید در حوزه مسئولیت اجتماعی به وظیفه خود عمل کنند تصریح کرد: به طور مثال بانک آینده قرار است 25 خانه بهداشتی و بانک قرض الحسنه مهر ایران سه خانه بهداشت در کرمانشاه بسازد و با بانک صنعت و معدن قول راه‌اندازی 5 پایگاه انتقال خون در تهران را داده است مجمع ملی سلامت در سال 93 برگزار شد که دومین مرحله آن سال 97 برگزار می‌شود. برنامه‌هایی نیز برای برگزاری مجامع در ابعاد استانی داریم همچنین قراردادهای مختلفی برای تهیه برنامه‌های تلویزیونی و جشنواره دوم فیلم سلامت در دستور کار است.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت افزود: ستاد کنترل آسیب‌های اجتماعی در معاونت اجتماعی تشکیل شده است پیشنهاد و ایده ساخت سریال‌ها به موسسه آوای سلامت داده می‌شود تا بتوانیم تاثیرات مثبت و منفی این ابزار مختلف در حوزه سلامت را بسنجیم.

ایازی درباره دریافت کمک‌های مالی توسط برخی افراد در فضای مجازی برای درمان کودکان بیمار گفت: خیریه‌های سلامت با کمک‌های مردمی اداره می‌شود که این موضوع در فضای مجازی به شکل فراخوان‌هایی برای بیمار خاصی صورت می‌گیرد. نفس این عمل خوب است اما اخیرا جلسه‌ای داشتیم با خیریه‌ها که بیشتر در حوزه مالی با ما تعامل داشته باشند تا کمک‌های مردمی در راه درست خرج شود.

او با اشاره به میزان افسردگی در جامعه گفت: متاسفانه افسردگی در جامعه ما وضعیت خوبی ندارد و ما به عنوان متولی سلامت به دستگاه‌های فرهنگ‌ساز تاکید جدی داریم تا نشاط‌سازی در جامعه در دستور کار قرار گیرد افسردگی در بانوان بیشتر از آقایان است. زنان 16 درصد و مردان 12 درصد نشانگان اختلالات روانی دارند.

ایازی با اشاره به وضعیت مردم کرمانشاه افزود: هیچ فردی به علت برودت هوا در کرمانشاه فوت نشده و گزارشی در این باره به ما داده نشده است اما وضعیت اسکان مردم همچنان وضعیت مطلوبی ندارد بنابراین کمک‌های مردمی و دولت نباید قطع شود زیرا در صورت بیماری هزینه‌های مضاعف به سیستم سلامت وارد می‌شود.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت درباره پیشگیری از اعتیاد نیز خاطرنشان کرد:‌ مراکز درمانی در قالب ماده 15 پذیرای افرادی است که اختیاری برای درمان مراجعه می‌کنند اما ماده 16 برای درمان معتادان متجاهر است که به بهزیستی محول شد این بیماران توسط پلیس جمع‌آوری و به بهزیستی تحویل داده می‌شوند البته در مراکز جامع سلامت اقداماتی برای پیشگیری و کنترل اعتیاد انجام شده است.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با بیان اینکه مساله خودکشی به وزارت بهداشت محول شده و در ستاد کنترل آسیب اجتماعی در دست بررسی است تاکید کرد:‌ 4 استان غربی از جمله ایلام ، کرمانشاه و کردستان به عنوان پایلوت مورد مطالعه قرار گرفتند که دانشگاه علوم پزشکی ایران و مرکز روانپزشکی مسئول انجام این مطالعات هستند.

ایازی از رسانه‌ها خواست در حوزه سلامت روان به مردم کمک کنند و کاری نکنند که در این حوزه به مردم آسیب وارد شود.

او تاکید کرد:‌ اعداد و ارقام نشان می‌دهند که در مورد خودکشی افزایش آمار وجود ندارد.

ایازی با اشاره به هزینه‌های گزاف در مشاوره تاکید کرد: آماری مبنی بر خودکشی در شهرهای زلزله زده و ثلاث باباجانی نداشتیم. همچنین اکنون در مراکز جامع سلامت با حداقل هزینه خدمات مشاوره انجام می‌شود. برخی از افراد از هزینه‌های این بخش و تحت پوشش بیمه نبودن آن گلایه دارند روانشناسان نیز معتقدند باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و مردم بیشتر به آنها مراجعه کنند.

ایازی با تاکید بر اینکه خودکشی 97 مورد در ثلاث باباجانی را به شدت تکذیب می‌کنم افزود: ارقام واقعی شاید 10 درصد این رقم باشد. این اخبار کذب محض است.

او در باره اقدامات وزارت بهداشت برای وضعیت ترنس‌ها گفت: دو هفته پیش وزیر بهداشت تئاتری در مورد این افراد دید، گزارشی در این باره در حال تهیه است و یک ان جی او نیز در این مورد وجود دارد قرار است بعد از آماده شدن گزارش جلسه‌ای تشکیل شود متاسفانه جامعه ما نگاه خوبی به این افراد ندارد در حالی که باید آنها را بیمار قلمداد کنیم این افراد برای درمان مشکل شان تحت پوشش بیمه نیستند ونباید از منابع دیگری برای کمک مالی استفاده کنیم زیرا هزینه‌های بالایی در این جراحی و درمان‌های بعدی آن وجود دارد با توجه به تاکیدات وزیر بهداشت برنامه‌ای برای رسیدگی به مشکلات این افراد دنبال می‌کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ویتامین های گروه ب نقش اساسی در جلوگیری از شیوع افسردگی دارند و منبع در دسترس همگانی آن نان سبوس‌دار است.
همان نامی که مافیای حاکم بر کارخانجات آرد، به لطایف الحیل تمامی سبوس را از آرد حذف میکنند و به این بسنده نکرده و با افزودن جوهر قند جهت سفید کردن آرد در مراحل ابتدایی پروسه آماده سازی گندم برای آسیاب که در مراحل بعد قابل تشخیص با آزمایش نیست،ارزش غذایی نان مصرفی مردم به عنوان تنها منبع عمده ویتامین های گروه ب را از بین می برند.
با این وضع اقتصاد،سیاست،فیلم های شاد صدا و سیما و.. طبیعی هست
عزاداری رو افزایش دهید ، نشاط جامعه بیشتر می شود .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار