بازدید 3529
اقتصاد در گذر زمان

از تصویب قرارداد استخدام مستشاران آمریکایی وزارت مالیه تا اعتراف به شکست تحریم های آمریکا علیه ایران

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سیزدهمین روز بهمن ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۷۰۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 02 February 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سیزدهمین روز بهمن ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

13 بهمن 1289، مجلس شورای ملی قرارداد استخدام مستشاران آمریکایی را برای وزارت مالیه به مبلغ ۵۶۰۰ لیره مواجب در سال تصویب کرد.

13 بهمن 1290، قوام الملک شیرازی حاکم فارس در نامه‌ ای به وزارت کشور نگرانی خود را از فتوای علمای شیراز درباره تحریم کالاهای انگلیسی و نیز حرام بودن معامله با قشونی انگلیسی و هندی مستقر در شهر، اعلام کرد.

13 بهمن 1304، وزيرمختار انگليس در تهران در ديدار با رضاخان هشدار داد اعطاي هر امتيازي از جانب ايران به روسيه، اقدامي خلاف منافع بريتانيا تلقي خواهد شد.

13 بهمن 1322، عباسقلی گلشائیان به شهرداری تهران منصوب شد.

13 بهمن 1344، سیل در تهران، استان‌ های خراسان، خوزستان و کرمانشاه خسارات زیادی به بار آورد.

13 بهمن 1346، جمعيت ايران 26 میلیون و 739 هزار نفر اعلام شد كه از اين عده بيش از 10 ميليون نفر جمعيت شهري و بيش از 16 ميليون نفر جمعيت روستايي هستند

13 بهمن 1347، امیرعباس هویدا بودجه سال ۱۳۴۸ را تقدیم مجلس کرد. این بودجه بالغ بر ۳۳۰ میلیارد ریال است. سرما و توفان تمام کشورهای خاورمیانه را فلج کرد. سیل و بارندگی در نیشابور ۵۰۰ خانه را ویران نمود.

13 بهمن 1357، قرارداد خريد 10 ميليارد دلار اسلحه از آمريكا لغو شد. همچنین در این روز، 13 دستگاه اتوبوس و دو دستگاه كاميون، تعداد زيادي از آمريكايي هاي مقيم تهران و اثاثيه آنها را از هتل هيلتون (هتل استقلال) به طرف فرودگاه مهرآباد جهت خروج از كشور انتقال دادند. همچنین هزار يهودي ايراني از كشور خارج و راهي اسرائيل شدند.

13 بهمن 1375، روزنامه وال استريت ژورنال نوشت: سياست «تحریم ايران» شكست رقت انگيزي براي آمريكاست زيرا نتوانسته است كشورهاي اتحاديه اروپا را به تحريم عليه ايران وادار سازد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری