بازدید 6993

برجستگی دیسکی همیشه عامل اصلی کمردرد نیست

کد خبر: ۷۶۷۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۱ 24 January 2018

جراح مغز و اعصاب با اشاره به اینکه کمردرد اولین درد شایع در افراد است، گفت: درمان جراحی باز دیسک کمر یا تزریقات درون کمر هرکدام اندیکاسیون‌های خاص خود را دارد و نمی‌توان یک روش درمانی را برای تمام افراد توصیه کرد.

به گزارش فارس، مهدی خواجوی جراح مغز و اعصاب در ارتباط با موضوع کمردرد اظهارداشت: کمردرد اولین درد شایع در افراد است و علل بسیار متنوعی دارد ولی هر برجستگی دیسکی عامل اصلی کمردرد نیست.

وی افزود: در ٣٥ درصد افراد ٢٠ تا ٤٠ سال اگر MRI انجام دهند درجاتی از برجستگی دیسک دیده می‌شود که الزاما علت کمردرد آنها نیست. همچنین تقریبا تمام افراد بالای ٦٠ سال اگر MRI انجام دهند تعدادی از دیسک‌ها بیرون زدگی یا کاهش ارتفاع و آب دیسک دارند که در یک سوم این افراد بیرون زدگی دیسک شدید می‌تواند کاملا بدون علامت باشد و فقط در MRI هایی که بی‌جهت انجام می‌شود دیده و منجر به درمان‌های غیرضروری می‌شود.

این متخصص و جراح مغز و اعصاب ادامه داد: پس از تشخیص علت اصلی کمردرد فقط با معاینه و بررسی ام آر آی توسط یک جراح مغزواعصاب و نه متخصصین رشته‌هایی دیگر که انواع درمان‌های غیرضروری را انجام می‌دهند، امکان پذیر است.

خواجوی تاکید کرد: در مواردی مثل کمردرد با متخصصی حاذق مشورت و هرگز گزارش MRI یا سایر اقدامات رادیولوژیک که انجام داده‌اید را خودتان تفسیر نکنید.

عضو جامعه جراحان اعصاب اروپا خاطرنشان کرد: درمان جراحی باز دیسک کمر یا درمان با لیزر یا دیسکوژل و یا تزریقات درون کمر هرکدام اندیکاسیون های خاص خود را دارند و نمی‌توان یک روش درمانی را برای تمام افراد توصیه کرد.

وی گفت: هر بیمار نیاز به درمان مخصوص خودش دارد که توسط پزشک ماهر و حاذق تعیین می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل