بازدید 3829

چهل و هشتمین اجلاس داووس؛ اهداف و چالش ها

چهل و هشتمین اجلاس داووس در حالی از امروز آغاز می شود که در روزهای گذشته خبرهایی در مورد قصد کشورهای اروپایی برای صف آرایی در برابر ترامپ در این اجلاس منتشر شده بود.
کد خبر: ۷۶۷۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵ 23 January 2018

چهل و هشتمین اجلاس داووس در حالی از امروز آغاز می شود که در روزهای گذشته خبرهایی در مورد قصد کشورهای اروپایی برای صف آرایی در برابر ترامپ در این اجلاس منتشر شده بود.

به گزارش مهر، چهل و هشتمین اجلاس جهانی اقتصاد (داووس) از امروز سه شنبه در سوئد آغاز می شود و این در حالی است که اختلافات میان اروپا و آمریکا بر این اجلاس سایه افکنده است.

نشست امسال مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس با تکیه بر موضوع ایجاد راهکارهای مشترک برای اقتصاد آینده جهان برگزار می‌شود. این نشست با سخنرانی «نارندرا مودی» نخست وزیر هند آغاز خواهد شد. برگزارکنندگان امیدوارند که شرکت کنندگان نشست امسال -از رهبران جهان تا مدیران اقتصادی و سرمایه‌گذاران بزرگ- بتوانند برای تعهد دوباره به پیمان‌های بین‌المللی در زمینه‌هایی مانند فناوری، تغییرات اقلیمی و اقتصاد جهانی به راهکارهای جدیدی دست یابند.

هر چند سازمان دهندگان اجلاس داووس اهدافی را برای نشست امسال برنامه ریزی کرده اند اما بدون شک این اهداف در سایه اختلافات اروپا و آمریکا قرار دارد. اهداف نشست امسال داووس عبارتند از:

مجمع جهانی اقتصاد و حفاظت از اقتصاد جهانی در برابر سقوطی دیگر

ایجاد تعادل میان «همکاری‌های جهانی» و «سیاست‌های حمایت‌گرایانه» برای جلوگیری از سقوط اقتصاد جهانی از دیگر مباحثی است که رهبران جهان، سرمایه‌گذاران و مدیران بزرگ اقتصادی در نشست امسال داووس به آن خواهند پرداخت.

با در نظر گرفتن این هدف، مدیران اقتصادی در آینده سعی خواهند کرد تا افراد بیشتری را با مزایای تجارت جهانی آشنا کنند و در عین‌حال اقتصادهای ملی را نیز از سقوط ناشی از ضعف سیستم‌های مدیریتی محافظت نمایند.

اهمیت محیط زیست در اجلاس داووس ۲۰۱۸

یکی از موضوعات مهم نشست داووس ۲۰۱۸، محیط زیست و اجرای تعهدات پیمان پاریس در زمینه تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین است.

همچنین یافتن راهکارهایی برای پیشبرد برنامه‌های بازیافت و کاهش ضایعات از جمله مباحث مهم این اجلاس در زمینه محیط زیست خواهد بود.

داووس ۲۰۱۸، فناوری و چهارمین انقلاب صنعتی

پیشرفت و تغییرات تکنولوژی از جمله موضوعات مطرح امسال در نشست مجمع جهانی اقتصاد است.

تغییرات ایجاد شده در بازار کار و تغییر الگوهای بهره‌وری از مهارت‌ها در اثر پیشرفت فناوری‌ها در حال ظهور از جمله مسائلی است که در بحث تکنولوژی در نشست امسال مطرح خواهد شد.

مبارزه با شکاف‌های جنسیتی

برای اولین‌بار موضوع مبارزه با شکاف‌های جنسیتی در برنامه مباحث اجلاس مجمع جهانی اقتصاد پرداخته می‌شود. با گذشت ۴۸ سال از اولین نشست مجمع داووس، اجلاس سال ۲۰۱۸ به طور کامل توسط زنان اداره خواهد شد.

«کریستین لاگارد» رئیس صندوق بین‌المللی پول، «ارنا سولدبرگ» نخست وزیر نروژ و «گینی رومتی» مدیر شرکت آی‌بی‌ام، گردانندگان جلسه نشست امسال مجمع جهانی اقتصاد خواهند بود.

سخنرانی دونالد ترامپ در اجلاس داووس ۲۰۱۸

هر چند که کاخ سفید اعلام کرده سفر ترامپ به داووس ممکن است لغو شود اما بر اساس برنامه تدوین شده، دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۶ ژانویه در نشست مجمع جهانی اقتصاد سخنرانی خواهد کرد. «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید پیش از این اعلام کرده بود که سخنرانی رئیس جمهوری ایالات متحده در مجمع امسال برای پیشبرد هدف «اول آمریکا» خواهد بود.

سندرز گفته بود: «در نشست امسال مجمع جهانی اقتصاد، رئیس جمهوری به دنبال ترویج سیاست‌های خود درباره تقدم آمریکا و قدرت بخشیدن به شرکت‌های آمریکایی و صنایع این کشور خواهد بود».

حضور رهبران اروپایی در اجلاس داووس ۲۰۱۸

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه در نشست ۲۰۱۸ داووس سخنرانی خواهند کرد. همچنین «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا برای اولین بار در دو دهه اخیر در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد شرکت خواهد کرد. آقای یونکر آخرین بار در سمت نخست‌وزیری لوکزامبورگ در این نشست حاضر شده بود.

داووس و احتمال شکل‌گیری اتحاد اروپایی علیه ترامپ

 خبر می رسد که احتمال دارد در اجلاس جهانی داووس آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه ائتلافی را علیه ترامپ شکل بدهند.

در همین رابطه رویترز می نویسد: آنگلا مرکل در نظر دارد در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، با امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه، در مورد چگونگی برخورد با دیدگاه های رئیس جمهور ایالات متحده، وارد مذاکره شود. این امر می تواند بار دیگر مرکل را بر عرصه بین المللی بازگرداند زیرا مرکل به مدت چند ماه درگیر تحولات داخلی آلمان و مذاکرات تشکیل دولت بوده و همین امر وی را از تحولات جهانی دور کرده است.

ترامپ از زمان به قدرت رسیدن همواره موضع ضد اتحادیه اروپا و حتی مخالف سیاست های آنگلا مرکل در پذیرش مهاجران داشته است و این مواضع به تنش ها و مشاجراتی بین دو رهبر انجامیده است. «چارلز کوپچان» که به باراک اوباما، سلف ترامپ در مورد سیاست اروپا مشورت می داد، ترامپ و مرکل را دو شخصیت کاملا متفاوت توصیف کرد که احتمالا دوستان خوبی از آب در نمی آیند.  

شواهد نشان می دهد که روابط میان آمریکا و اتحادیه اروپا، پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ به طور بی سابقه ای دچار واگرایی شده است. پیش از این هیچکدام از رؤسای جمهوری آمریکا، چنین رویکرد و اختلاف نظری با اروپا از خود نشان نداده اند؛ به طوری که کارشناسان معتقدند ترامپ نحوه برخورد با رهبران اروپایی را بلد نیست و به جای آن نشان داده که با پوتین و عربستان سعودی قرابت بیشتری را حس می کند.

در این میان سردمدار مواجهه با اقدامات آمریکا در اتحادیه اروپا، آلمان است. آلمانی ها امروزه پس از تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا، اهرم اصلی حفظ و تقویت همگرایی اروپایی محسوب می شوند. گسست میان آلمان و آمریکا پس از اجلاس سران جی ۷ در ایتالیا به صورت عینی مشخص شد، جایی که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به نشانه اعتراض نسبت به سیاست های ترامپ از حضور در نشست خبری پایان اجلاس خودداری کرد.  

این امر برای امانوئل ماکرون که قرار است در تاریخ ۲۴ ژانویه یعنی ۲ روز قبل از ترامپ در داووس سخنرانی کند نیز یک فرصت محسوب می شود. ماکرون و ترامپ در یک سال گذشته تنش های نامحسوسی را با یکدیگر داشته اند و الیزه تلاش کرده تا خود را از سایه کاخ سفید خارج کند.

در همین رابطه ماکرون و ترامپ اختلاف نظرهایی در خصوص ایران و برجام و همچنین کره شمالی دارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر