بازدید 6008

از آب تا ترافیک، هزینه ناکارآمدی مسئولان را فقط مردم می دهند!

درست مثل شیوه مقابله مسئولان با خشکسالی و کمبود آب که به جای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و دیگر بخش ها، بخش مصرف خانگی را نشانه می‌روند و چاره را در تأکید هزارباره صرفه جویی برای مردم، دریافت هزینه‌های صعودی از مشترکان و جریمه ایشان و تهدید عموم به جیره بندی می‌یابند؛ شیوه‌ای که در رفتار و کردار روز‌های اخیر مسئولان در خصوص کمبود آب در کشور هویداست.
کد خبر: ۷۶۶۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱ 22 January 2018

هر مشکلی بروز کند یا سختی‌ در پیش باشد، مسئولان پای کار می‌آیند، اما نتیجه چیزی جز اعمال محدودیت‌های جدید برای مردم نیست؛ راهکاری به شدت تکراری که موجب شده سوءمدیریت‌ها دیده نشود.

به گزارش «تابناک»؛ از جمله باور‌هایی که در جامعه ایرانی وجود دارد، انتقال بار کوتاهی‌های مسئولان به دوش مردم است. باوری جا افتاده که هر کس برای اثبات آن مواردی را برمی‌شمارد و مسئولان نیز به مدد تصمیمات خود، بر آن‌ها صحه می‌گذارند. مثل آلودگی هوا که هر بار اوج می‌گیرد، محدودیت‌های ترافیکی تشدید می‌شود و رفت و آمد شهروندان را به مشکلات فراوانی دچار می‌کند. الزام به استفاده از مترو و ناوگان حمل و نقل شهری که در روز‌های عادی هم کفاف انبوه مسافران را نمی‌دهند، چه برسد به روز‌های آلوده که شمار مراجعان افزایش هم پیدا می‌کند.

تشدید طرح‌های ترافیکی در حالی رقم می‌خورد که مسئولان با خودرو‌های دولتی و ویژه تردد می‌کنند و کسی به یاد ندارد در روز‌های اوج گیری آلودگی هوا و به شماره افتادن نفس شهروندان، این تصمیم سازان را کنار خودشان در ازدحام وحشتناک مترو یا اتوبوس‌های شهری دیده باشند.

این در حالی است که برخی آمار و ارقام از سهم بسیار خودرو‌های حمل و نقل عمومی در آلودگی هوا در شهر‌هایی مانند تهران خبر می‌دهند و علاوه بر آن، گزارش‌های شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران و سازمان محیط زیست، ثابت می‌کند تردد کامیون‌ها در ساعات پایانی روز و پس از اتمام زمان اجرای طرح ترافیک، سهمی بسیار بزرگ در آلودگی هوا دارند؛ سهمی که در روز‌های افزایش آلودگی هوا هم قطع نمی‌شود چراکه تنها تدبیر مسئولان برای مقابله با آلودگی هوا، تشدید محدودیت‌های ترافیکی در ساعات روز برای خودرو‌های شخصی (بخوانید مردم!) است.

درست مثل شیوه مقابله مسئولان با خشکسالی و کمبود آب که به جای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و دیگر بخش ها، بخش مصرف خانگی را نشانه می‌روند و چاره را در تأکید هزارباره صرفه جویی برای مردم، دریافت هزینه‌های صعودی از مشترکان و جریمه ایشان و تهدید عموم به جیره بندی می‌یابند. شیوه‌ای که در رفتار و کردار روز‌های اخیر مسئولان در خصوص کمبود آب در کشور هویداست.

اعمال فشاری تمام عیار بر مردم که جایگزین تلاش برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی شده است؛ کاهشی که مسئولان موظف به رقم زدن آن هستند، اما با بروز بحران می‌کوشند با اعمال فشار بر مردم آن را به نوعی لاپوشانی کنند. آن هم در شرایطی که آمار و ارقام حکایت از هدررفت میزان زیادی از آب شرب در شهر‌ها بر اثر فرسودگی خطوط توزیع دارد که می‌توان با جلوگیری از آن، نیاز به جیره بندی آب را از بین برد.

رفتاری که دیگر مشکلاتی که بروز می‌کند یا احتمال وقوعشان می‌رود نیز دیده می‌شد. گویی اعمال فشار بر مردم، دم‌دستی‌ترین راهکار مسئولان در تمامی حوزه هاست، آنقدر که وقتی آمار جان باختگان تصادفات بالا می‌رود، بی توجه به مشکلات خودروسازی و اشکالات راه ها، جریمه را افزایش می‌دهند، وقتی باران نمی‌بارد آب‌ها را افزایش می‌دهند و جیره بندی می‌کنند، هنگامی که سوخت نامناسب و فقدان حمل و نقل عمومی کافی و کارآمد، آلودگی هوا پدید می‌آورد، مردم را از استفاده از خودروهایشان محروم می‌کنند و... .

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲۳
انتقاد ساده است.
اما راه حل شما چیست؟
از نویسنده و سایت تابناک برای انتشار واقعیت ها بسیار ممنونم متاسفانه همیشه راه حل مشکلاتی که مردم کمترین سهم را در انها دارند ایجاد محدودیت و جریمه مردم عادی است
سلام همانطور که استحضار دارید کلیه مسولین کشور باید درچارچوب سیاست های کلی نظام عمل نمایند وقتی همه مسئولین چه در دولت اصلاحات چه اصول گرا و چه معتدل دست اورد های مشابهی دارند به نظر وقت ان رسیده که در سیاست های کلی نظام بازنگری صورت پذیرد قبل از این که فرصت اندک مانده را از دست بدهیم.
نابودی اسراییل به عنوان یک شعار و سیاست کلی هزینه ساز است درحالی خود اعراب و فلسطینی ها در حال مراوده و زندگی با هم هستند .
با یک نگاه ساده در گذر این چهاردهه ضروریات مادی زندگی جمعی بسیار بسیار بحرانی شد:
1- هوای پاک(حالا آلوده یا همراه با ریزگردها و گرد و خاک و...)
2-آب
3- باران، برف و...
4- منابع آب های زیر زمینی
5- پوشش های سبز گیاهی(جنگل و درخت ها)
6- رفت و آمد روان شهری(به رغم نبود بزرگراه ها، خودروها، مترو در تهران و...)
7- مواد غذایی کم تر آلوده
آیا در یکایک موارد بالا دولت های خارجی مداخله گری داشته یا این همه حاصل ضعف های دانشی و تخصصی بوده؟
و در اخر هم همین مردم باز به این مسئولین رای میدن
چرا علاقه دارین کشاورزی مملکت رو تعطیل کنین؟
فکر کردین مسوولین دنبال راه های کشاورزی پیشرفته میرن؟ نخیر، صورت مسأله رو پاک میکنن و میگن کشاورزی تعطیل باید بشه و مواد خوراکی وارد
قبل ازاینکه دیربشه اب خلیج رو شروع کنید به شیرین کردن برای شرب.الان که بخاییداینکاروکنید۵سال دیگه جخ موفق بشید.ولی اینکارازنون شب واجب تره چون تاچندسال دیگه اب خوردن هم دیگه نداریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
سرمون شلوغه فعلا داریم با نیروگاه بوشهر ور میریم ببینیم میشه یه لامپ باهاش روشن کنیم یا نه
کار جز این بلد نیستند اگر بلد بودند که به این روز نمی افتاد وضعیت آلودگی. اتوبوس وکامیونها فرسوده چنان دود می کنند که آنسان روروی خودشو نمی تواند ببیند اینم از وضعیت حمل ونقل عمومی
من به جای واژه ناکارآمد واژه بی سواد را برای مسئولین انتخاب می کنم
بله دقیقا مسولیت ناکارآمدی مسئولان به دوش مردم است و این مردم هستند که باید تاوان ندانم کاری مسولان را بدهند. این همه دوباره و چند باره کاری و هزینه های چند باره برای یک کار در نهایت بصورت مستقیم و غیر مستقیم از جیب مردم پرداخت می شود. پس باید موقع تصمیم گیری در واگذاری مسئولیت به افراد دقت بیشتر بکنیم تا افراد بهتر و شایسته تری برگزیده شوند.
هنری غیر از این ندارن!!! چون تخصص و تحصیلی در این زمینه ندارند!!!
مردمم که اعتراض کنن میشن اغتشاشگره آشغاله فتنه گر!!!
تابناک فقط تیترو خوندم . همین تیتر کفایت میکنه
كشور از سال 42 روند كاهش تدريجي بارش ها را داشته از ان موقع تا كنون چه كرديم و چه برنامهريزي شد ؟ فقط شعار داديم . بحران اب جدي است ايران دهمانند كشورهاي منطقه مانند كويت قطر و عربستان خشك خواهد شد . به فكر اب شيرين كن ها از دريا و بهبود سامانه توزيع باشيد . البته اگر مسولين خواب نباشند
خدا خیرت بدهد. حرف دل ما رو زدی.
من نمیدونم این مسئولین که همه تکراری شدند. یعنی این میره یکی دیگه جاش میاد. اون یکی هم میره یه جای دیگر. مگر اینکه اختلاس بکنه 3 ساعته بره کانادا . کسی که عرضه کاری نداره بهتره بره . بخدا خدمت به مردم با شرفترین کاره. ولی متاسفانه مسئولین فقط به فکر خودشونند. شد یه دفعه با حودرو شخصی نیایند سرکار یا با مترو و اتوبوس و تاکسی بیایند.
با توجه به مشکل کم آبی چرا به صورت مستمر در رادیو و تلویزیون کار فرهنگی نمیشود و نحوه صرفه جویی آب نظیر فشار شکن دوش و شیرآلات دستشویی ها و سینک آشپزخانه و استفاده از شیر آلات با سنسورهای به اصطلاح چشمی حتی با کمک و سوبسید دولتی. و چرا شهرداری همه را موظف نمیکند که در ساختمانهای در حال ساخت آب سیفون توالت ها به مخازنی هدایت نشود تا مجددا در سیفون ها استفاده شود. ضمنا شهرداری نیز مخازنی جهت جمعآوری آبهای سطحی نمیسازند تا از هدر رفتن آبهایی که در کانالهای شهرها جاری است استفاده نمود. بسیاری از شهرهای دنیا با این مشکل مواجه بودند و مسئله را با کارهای فرهنگی و اقدامات عملی یاد شده حل کردند. آیا باید این مسئله به صورت خیلی حاد در بیاید و مشکلات و اعتراضات اجتماعی بوجود بیاورد تا مسئولین به خود بیایند و شاید دیگر دیر شده باشد.
مصرف سرانه اب غذا انژى دركشورازخيلى از كشورها بالاتر است انوقت اكثر مردم را به فقر هم متهم ميكنند براى روز مبادا به اتش نارضايتى مردم كه بخش ازان احساسى است مدام دامن ميزنند
بی مسئولیتی حاد رو می تونیند در شهرداری های شهرهایی مثل تهران و اصفهان و ... ببینید که توی این وضعیت وحشتانک بی آبی هر روز دارند چمن آب میدن. ای کاش یه هشتک چمن آب ندهید راه میفتاد. وقتی ملت آب ندارند بخورند همینطور شیلنگ آب رو گرفتن رو چمن ها. این رو گفتم که فکر نکنند نمیفهیمم ولی صدامون به جایی نمیرسه
با سلام
تابناك جان الودگي ،بي ابي ، ترافيك ، ريز گرد و موارد مشابه همه اينها معلول هستند براي ريشه يابي و حل اين ها بايد بدنبال علت بود كه الحمدالله علت ها هم شناسايي شده اند ولي متاسفانه مسولين بدليل سياسي كاري و گره خوردن اين مسائل به سياست قادر به حل انها نيستند
مثلا در خصوص الودگي علي رغم سهم بالآي خودروها در ايجاد الودگي لابي خودرو سازان آنقدر قوي هست كه به راحتي خودروهاي بي كيفيت به لحاظ مصرف سوخت توليد و عرضه ميشود
در طی 20 الی 30 سال گدشته مواردی همچون 1- تورم 2- قاچاق کالا 3- وضعیت اب 4- الودگی هوا 5- کیفیت خودروهای تولید داخل 6- کیفیت بنزینها 6- بیکاری 7-وضعیت تولیدات داخل(به جزء خودرو) نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر شده و این نشان دهنده ناکارامدی و سوء مدیریت مسئولین مربوطه بوده و میباشد و انها باید حساب و جواب پس بدهند و به دلیل عدم کار امدی و ناکار امد بودن مدیریتشان از مردم عذرخواهی کنند و ضرری را که به این مردم و مملکت زده اند جبران کنند !!!!!!!!و بیشتر از این مردم و مملکت را ببچاره و بدبخت نکنند مردم دیگر توان جبران اشتباهات ایشان را ندارند (به دلیل سوء مدیریت ایشان)
مشکل اصلی در اینجاست که مسئولین خود را پاسخ گوی مردم نمیدانند و انتصابات عمدتا از بالا به پایین صورت میگیرد . و متاسفانه رانت و ناکارامدی مدیریت کشور را تحت تاثیر قرار داده است .
ما مشکل نداریم مشکل فقط مردم هستند که تو این کشور زندگی میکنند و نفس میکشند والا یکجا کشور فروخته میشد خیال همه راحت میشد.
خوب بی مطالعه شد درست کردید رودخانه ها رو مسیرش سد کردید جنگل ها رو خراب کردید سفرهای آب زیرزمینی استفاده نا بجا کردید چاه های غیر مجاز زدید .هور خشک کردید دریاچه ها رو و تالاب ها رو خشک کردید خوب نتیجه اش همین میشه. تمام اکوسیستم ایران برگردانید به شکل قبلی مشگل ای و هوا درست میشه .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل