بازدید 22591

بالاترین و پایین‌ترین نرخ بیکاری رشته‌های تحصیلی

آخرین آمارهای ارائه شده نشان می دهد در پایان سال گذشته تنها 44 درصد از جمعیت تحصیلکرده ایران شاغل محسوب شده اند.
کد خبر: ۷۶۳۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹ 10 January 2018

خبرآنلاین نوشت: آخرین آمارهای ارائه شده نشان می دهد در پایان سال گذشته تنها 44 درصد از جمعیت تحصیلکرده ایران شاغل محسوب شده اند.

بررسی وضعیت بیکاری فارغ التحصیلان نشان می دهد از میان 12 میلیون و 138 هزار تحصیلکرده ایرانی ، تنها 5 میلیون و 346 هزار نفر از نظر اقتصادی شاغل محسوب می شوند.

هر چند نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی اعم از مرد و زن برابر با بیست درصد ارزیابی شده است، اما برآوردهای صورت گرفته نشان می دهد در پایان سال گذشته 5 میلیون و 451 هر فارغ التحصیل از منظر اقتصادی غیر فعال تشخیص داده شده و شغلی ندارند.

منظور از غیر فعال بودن این جمعیت آن است که این افراد به رغم بیکاری انگیزه ای برای در اختیار گرفته شغل ندارند و در نتیجه جزو بیکاران نیز محسوب نمی شوند.

شمار بیکاران تحصیلکرده در دانشگاه ها یک یملیون و 340 هزار نفر است. با توجه به جمعیت 3.5 میلیون نفری بیکاران ، این آمار برای بیکاران فارغ التحصیل بسیار بالا ارزیابی می شود.

بدیهی است که بازار کار ایران با توجه به شمار بالای بیکاران جویای کار در شرایط کنونی قدرت جذب جمعیت غیر فعال اقتصادی را ندارد.

دانشگاه ؛ ارزش اجتماعی

دانشگاه رفتن در ایران سال هاست به یک ارزش اجتماعی تبدیل شده است. از دهه هفتاد، با گسترش دانشگاه های آزاد در اقصی نقاط کشور، دانشگاه رفتن کم کم به یک امر بدیهی برای جوانان ایرانی تبدیل شد.

از سویی تجارت پر سود کنکور در این سال ها ، با هدف ورود به دانشگاه در دستور کار قرار داشت و بخش مهمی از هزینه های خانوار در سال های نوجوانی فرزندانشان صرف آماده سازی برای کنکور می شد. افزایش شمار دانشگاه ها از یک سو و کاهش جمعیت دانش آموزان از سوی دیگر کم کم فضا را برای ورود راحت تر به دانشگاه ها مساعد کرد و نتیجه این شد که امروزه ایران با انبوهی از دانشگاهیان بیکار روبروست.

خصوصا آنکه در سال های رشد و توسعه دانشگاه ها در ایران ، امکانی برای هدایت تحصیلی و ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه فراهم شد و در نتیجه رشته های تحصیلی بدون در نظر رگفتن نیازهای واقعی کشور از سوی متقاضیان ورود به دانشگاه انتخاب می‌شد و می شود.

بر این اساس ایران در شرایط کنونی حالا با بالاترین نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در رشته های مرتبط با علوم کامپیوتر روبروست.

دلیل این اتفاق نبود شرایطی برای اطلاع رسانی در خصوص نیازهای واقعی اقتصاد ایران است.

به نظر می رسد پرطرفدارترین رشته ها در ایران اتفاقا رشته هایی هستند که قابلیت جذب فارغ التحصیلانشان در بازار کار اندک است.

بالاترین و پایین‌ترین نرخ بیکاری رشته‌های تحصیلی

بررسی‌ها نشان می دهد در عین اینکه بالاترین نرخ بیکاری به رشته های مرتبط با علوم کامپیوتری با 41.4 درصد اختصاص دارد، کمترین نرخ بیکاری نیز از آن رشته دامپزشکی است. نرخ بیکاری در این رشته تحصیلی برابر با 8.7 درصد برآورد شده است. رشته های مرتبط با بهداشت ینز نرخ بیکاری برابر با 8.8 درصد را دارا هستند.

از میان 22 رشته دانشگاهی ، سیزده رشته با نرخ بیکاری دو رقمی روبرو هستند و این امر خود تهدیدی برای تحصیلکردگان، اقتصاد و اجتماعی جامعه ایران تلقی می شود.

جدول فوق نشان دهنده وضعیت بیکاری در گروه های عمده رشته های تحصیلی در ایران است.

آمارها نشان می دهد که نرخ بیکاری زنان تحصیلکرده 31.1 درصد و نرخ بیکاری مردان تحصیلکرده 14.1 درصد است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۱
این چه وضع آمار دادن هست
خود علوم انسانی شامل چند ده رشته میشه
حقوق زیر مجموعه علوم انسانی هست و اونوقت جداگانه آمده
افراد به رغم بیکاری، انگیزه ای برای در اختیار گرفتن شغل ندارن!!
کجاست شغل؟ نور چشمی ها مگه جایی برای ما مردم عادی گذاشتن؟ من دکتری دانشگاه تهران دارم بیکارم. کوووو شغل کووو کاررررر
بیکاری محیطزیست 38 درصد هست البته کاملا منطقیه تو این مملکت چیزی که اصلا ارزشنداره محیط زیسته !!!
اکثریت تحصیل کرده هایی هم که شاغل هستند متولدین دهه ۵۰ و قبل از آن هستند که راحت استخدام شده اند وگر نه جوانان که کار ندارند اگر هم دارند اکثرا بدون درامد کافی مشغولند حتی برخی هم با ضرر یا در بهترین حالت توسط والدینشان برایشان کاری دست و پا شده.
مثل اینکه قراره این خبر هر یک ماه به یک ماه را بگذارید ولی متاسفانه حتی تقسیم بندی رشته های تحصیلی که خیلی متفاوت از این خبر شما هست نیز بدقت نیامده است بهتر است سری به دفتر چه های کنکور رشته ها بزنید تا ببینید که رشته ها خیلی متنوع تر هستند و اساسا تقسیم بندیشان جور دیگر هست. شما هم که گیر داده اید به علوم کامپیوتر در حالیکه علوم کامپیوتر چیز دیگری نسبت به رشته های نرم افزار و سخت افزار و گرافیک کامپیوتری و ای تی هست.
فقط پزشکی.
دوره کار دولتی در همه دنیا تمام شده
دیگر با توجه به هفت برابر شدن جمعیت زمین نسبت به قرن قبل و کاهش ذخایر درآمدزای کشورها و همچنین سیستم بانکی آفت زای سرمایه داری و غیر سرمایه داری، دنبال کار دولتی آسان و بی دردسر گشتن چندان منطقی نیست.
به نظرم اگه آمار اشتغال بین کسانی که تا 3 سال از فراغت از تحصیلشون میگذره تهیه بشه ، عمق فاجعه معلوم میشه. شاید بیکاری 70 تا 80 درصد باشه. چیزی که عینا در اطراف خودمون میبینیم.

من حدود 3 ساله که در رشته مهندسی عمران از بهترین دانشگاه سراسری کشور فارغ التحصیل شدم و اکثر هم دوره ای های من بیکار هستند یا به کارهای غیر مرتبط با رشته (مثل فروشندگی، بازاریابی، کارهای دفتری و ...) مشغول اند یا از کشور خارج شدن. تعداد انگشت شماری هم هستند که توی شرکت های ساختمانی با حقوق کم مشغول شدند.
اصلا دقیق نیست. بیشتر به نظر میاد که از روزی آمارهای خارجی ترجمه شده و هیچ انطباقی با رشته های دانشگاهی ایران نداره.

اولا که رشته ها درست تفکیک و مشخص نشده مثلا خدمات حمل و نقل شامل چه رشته ای میشه !!؟ لیسانس تاکسی رانی مثلا ؟ یا مثلا بهداشت چه فرقی با خدمات بهداشتی داره؟ خدمات شخصی دیگه چیه ؟ !

ثانیا اعداد و ارقام اصلا منطقی به نظر نمیاد. بیکاری خیلی بیشتر از این حرفاست. ضمن اینکه معلوم نیست اشتغال چند سال بعد از فراغت از تحصیل لحاظ شده.
بیگاری از بیکاری بهتر است
مهندسی نفت ۱۰۰ درصد بیکارن
ارجاع میدم به این که اینا فقط شرکت نفت میتونن کار کنن و شرکت نفت پنج ساله نیرو نگرفته
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل