بازدید 4046

پررنگ شدن نقش چین در بازار گاز طبیعی مایع

به گفته ی تحلیلگران اقتصادی، در سال جاری کشور چین پس از ژاپن به دومین وارد کننده ی بزرگ گاز طبیعی مایع (ال ان جی) در دنیا تبدیل شده است.
کد خبر: ۷۶۲۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۰ 09 January 2018

به گفته ی تحلیلگران اقتصادی، در سال جاری کشور چین پس از ژاپن به دومین وارد کننده ی بزرگ گاز طبیعی مایع (ال ان جی) در دنیا تبدیل شده است. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today، در سال گذشته چین به عنوان بزرگترین اقتصاد آسیا با افزایشی ۵۰ درصدی نسبت به سال پیش از آن ۳۸ میلیون تن گاز طبیعی مایع وارد کرده است. در مقایسه، میزان واردات گاز طبیعی مایع توسط کشور های ژاپن و کره جنوبی در سال گذشته به ترتیب ۸۳.۵ و ۳۷ میلیون تن بوده است. 

تغییر ساختار بازار گاز طبیعی مایع با تبدیل شدن چین به دومین وارد کننده‌ی بزرگ این محصول 

در این خصوص، افزایش میزان واردات توسط چین به عنوان تزریق نوعی انگیزش در ''بازار نقدی'' آسیا تفسیر شده است زیرا خریداران چینی گاز طبیعی مایع به جای قرارداد های بلند مدت (متداول) بیشتر مایل به معاملات کوتاه مدت هستند. این در حالی است که خریداران ژاپنی و کره ای گاز طبیعی مایع بیشتر مایل هستند که قرارداد های بلند مدت منعقد کنند. 

در واقع، تبدیل شدن چین به یکی از بزرگترین وارد کنندگان گاز طبیعی مایع به این معناست که بازار این محصول از حالت تک بعدی خارج شده و دارای شکل های متفاوتی خواهد شد. باید خاطر نشان کرد که یکی از این شکل های جدید پدیدار شدن ''بازار نقدی'' است که موجب می گردد نقش پرسابقه ی قرارداد های بلند مدت گاز طبیعی مایع که در آن قیمت این محصول بر اساس قیمت نفت تعیین می شود کمرنگ گردد. فایده ی قرارداد های توزیع بلند مدت این است که قیمت ها نوسان کمتری پیدا می کنند و توزیع به شیوه ی امن تری انجام می گیرد. 

علاوه بر این، باید اشاره گردد که ورود چین به جمع بزرگترین وارد کنندگان گاز مایع طبیعی در حالی به وقوع می پیوندد که دولت این کشور به دلایل زیست محیطی اقدام به کاهش دادن میزان مصرف ذغال سنگ کرده است، اقدامی که ساختار بازار گاز مایع طبیعی را نسبتا بر هم ریخته و با افزایش قیمت این محصول باعث شده است که صادرکنندگان این محصول با رضایت زیاد از وضع موجود، امیدوار باشند که این وضعیت ادامه یابد.

از سویی دیگر، یکی از دلایلی که ممکن است وضع کنونی بازار گاز مایع طبیعی ادامه نیابد این است که بخشی از ظرفیت صادراتی این محصول از طریق فضای مجازی تامین می گردد و به نظر می رسد که این امر موجب گردد که میزان عرضه بیش از مقدار تقاضا شود. در این رابطه، آژانس بین المللی انرژی در ماه اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی پیش بینی کرد که بازار جهانی گاز مایع طبیعی تا اواسط سال ۲۰۲۰ با مازاد عرضه نسبت به تقاضا مواجه خواهد بود. این در حالی است که این نهاد اذعان کرده است که میزان (روز افزون) تقاضای چین  برای گاز مایع طبیعی می تواند قیمت این محصول را بیش از پیش از افزایش دهد. 

در پایان لازم به ذکر است که سه کشور قطر، استرالیا و مالزی بزرگترین صادر کنندگان گاز طبیعی مایع در دنیا هستند و ۶۰ درصد از تقاضا برای این محصول را تامین می کنند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر