بازدید 14182

نسبت برجام با اعتراضات اخیر کشور چیست؟

در کنار این سه دسته تحلیل، دسته چهارمی از تحلیل‌ها را می‌توان با این پرسش محوری مطرح کرد که اگر برجام نبود، پیدایش، گسترش و تأثیر ناآرامی‌های اخیر با چه سناریوهایی می‌توانست رقم بخورد؟ پاسخ به این پرسش معیار مناسبی برای ارزیابی درستی تصمیم نظام برای پذیرفتن برجام خواهد بود.
کد خبر: ۷۶۱۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲ 07 January 2018

از پنجشنبه، ‌هفتم دی ماه به مدت تقریبا یک هفته شهرهای زیادی در ایران دچار آشوب و اغتشاش‌هایی شد که همچنان مورد توجه رسانه‌ها و تحلیلگران داخلی و بین‌المللی است. از جمله مسائلی که در این تحلیل‌ها مورد توجه قرار گرفته است، رابطه برجام با این تحولات است.

به گزارش «تابناک»؛ در تحلیل‌های منتشره، رابطه برجام و آشوب‌های اخیر کشور از چند زاویه مورد توجه قرار گرفته است.

کوچک‌ترین و کم‌اهمیت‌ترین این واکنش‌ها گروهی هستند که با طرح ادعای بی‌ثمر بودن برجام، در جریان تجمعات برگزار شده در پاسخ به آشوب‌های اخیر، گزینه‌های جایگزین خود برای برجام را در شعارهای خود طرح کرده‌اند.

دسته دوم تحلیلگرانی هستند که برآورده نشدن انتظارات از برجام را از جمله زمینه‌های بروز اعتراضات می‌دانند. دسته سوم تحلیل‌ها نیز به ویژه در سطح بین‌المللی بر این نکته تأکید دارند که ایالات متحده قصد دارد از آشوب‌های اخیر به عنوان زیرساختی برای از بین بردن برجام استفاده کند.

شعار «نه اختلاس، نه برجام؛ مقاومت یک کلام» هم از تجمع روز یکشنبه تعدادی از دانشجویان مخالف آشوب در دانشگاه تهران و هم از برخی از تجمعات در شهرستان‌ها که در مخالفت با آشوب‌های اخیر برگزار شد، گزارش شده است. خاستگاه سیاسی این شعار روشن است، ولی بعید است معترضین به وضعیت اقتصادی کشور که همگان این روزها مدعی محق بودن آنان هستند، بپذیرند که مقاومت ادعایی این شعاردهندگان برای آنها نان و کار خواهد شد.

تحلیل‌های دسته دوم را به زبان‌های گوناگون، با اهداف متفاوت و از افراد مختلف می‌توان شنید.

عده‌ای مانند برخی از نمایندگان مجلس که وضعیت اقتصادی و معیشتی معترضین را تنها دلیل بروز اعتراضات می‌دانند، مدعی هستند که تمرکز غیرمعقول دولت بر برجام سبب شده که انرژی و اراده کافی برای حل و فصل مشکلات اقتصادی در سالهای گذشته نمانده باشد. از نظر این افراد دولت انتظاراتی غیرمعقول از برجام داشته که برآورده نشده است و در نتیجه مشکلات اقتصادی کشور حل نشده مانده و عده‌ای اعتراض و آشوب کرده‌اند.

در همین دسته از تحلیل‌ها، برخی کارشناسان معتقدند نوع استفاده تبلیغاتی دولت از برجام به عنوان مهم‌ترین دستاورد دولت یازدهم، انتظارات زیادی را در عموم مردم ایجاد کرده که اکنون برآورده نشده و خود به یکی از ریشه‌های اعتراضات تبدیل شده است. در همین چارچوب، باید به احساس عمومی در خصوص سخت‌تر شدن شرایط حفظ برجام برای دولت هم در صحنه داخلی و هم در صحنه بین‌المللی توجه نمود.

شکل دیگری از بیان نقش برآورده نشدن انتظارات از برجام در بروز اعتراضات اخیر، روایتی است که مقامات آمریکایی مخالف برجام ارائه می‌کنند. ترامپ و اطرافیان وی بارها مدعی شده‌اند که ایران منافع اقتصادی حاصل از برجام را صرف بلندپروازی‌های منطقه‌ای خود کرده است. نیکی هیلی نماینده دولت ترامپ در سازمان ملل، این دیدگاه را به طور ویژه در سخنان خود در جلسه اخیر شورای امنیت تبلیغ کرده است و مدعی شده مردم ایران قبول ندارند که دولت ایران سالانه شش میلیارد دلار را صرف جنگ در سوریه کند.

تحلیل‌های دسته سوم، تحلیل‌هایی هستند که به ویژه در جلسه شورای امنیت در خصوص ناآرامی‌ها در کشورمان نمود یافت. در این جلسه، نمایندگان چندین کشور از جمله روسیه، انگلیس و سوئد، بر مجزا بودن موضوع ناآرامی‌ها از ضرورت پایبندی کشورها به تعهدات خود مطابق برجام تأکید کردند. این تأکید به ویژه به این سبب ابراز شده که در روزهای پس از ناآرامی‌های اخیر، محافل تندروی مخالف برجام در آمریکا، وضعیت خاص روزهای اخیر را بهانه‌ای مناسب برای خروج آمریکا از برجام مورد توجه قرار داده بودند.

در کنار سه دسته تحلیل‌های فوق، دسته چهارمی از تحلیل‌ها را می‌توان با این پرسش محوری مطرح کرد که اگر برجام نبود، پیدایش، گسترش و تأثیر ناآرامی‌های اخیر با چه سناریوهایی می‌توانست رقم بخورد؟ پاسخ به این پرسش معیار مناسبی برای ارزیابی درستی تصمیم نظام برای پذیرفتن برجام خواهد بود. در این صورت، سؤالات جزئی‌تر آن گاه این خواهد بود که؛

اگر برجام و پیش از آن توافق موقت ژنو در پاییز 1392 که روند تشدید تحریم‌های ایران را متوقف و وارونه کرد، نبود، آیا اساسا چنین ناآرامی‌هایی شکل می‌گرفت یا خیر؟

با فرض این که وضعیت اقتصادی کشور پیش‌زمینه اصلی بروز این ناآرامی‌ها بوده است، چه زمانی میوه تلخ ناآرامی‌ها از درخت پرآفت اقتصاد ایران به زیر پای مردم و مسئولان کشور می‌افتاد؟ سال 1392، 96، و یا هرگز؟

پرسش بعدی می‌تواند این باشد که در غیاب امید به دست آمده از حصول برجام، اگر تجمعی اعتراضی با موضوع وضعیت اقتصادی کشور شکل می‌گرفت، عده‌ای کمتر از امروز در آن شرکت می‌کردند و یا بیشتر؟

و نهایتا باید این پرسش مهم را طرح نمود که اگر ناآرامی‌هایی از این دست در اعتراض به وضعیت اقتصادی کشور، پیش از حصول برجام شکل می‌گرفت، آن گاه دولت‌های غربی در مذاکرات خود با ایران سخت‌گیرتر می‌شدند و یا این که فشار و تحمیل به ایران را کاهش می‌دادند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۷۰
اگه برجام نبود همون سال 92 یه شورش بزرگ اتفاق می افتاد. وضع مرغ یادمون نرفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
البته شورش اون موقع بهتر نتیجه می داد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
وضع مرغ عمدا درست شد تا برجام را جا بیاندازند . در این چند دهه از این چیزها زیاد دیدیم . خوب است آقایان اعتراف کردند خزانه خالی نبود .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
الان که سال 92 نیست که بگوییم وضع مرغ یادمان است الان 96 است و برجام هم مدت ها است اجرا می شود چرا وضع تخم مرغمان این است ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
چون برجام 5سال اقتصاد کشور را انتظاری کرد و هنوز نتیجه نداده و بلکه بعبارتی مرده است باعث ناامیدی و عصبانیت بیشتر مردم شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
دلار دوباره رفت بالای4300 تومان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
برجام نفس های آخرش را میکشد
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
کاملا موافقم، در صورت نبود برجام و با توجه به وضع اقتصادی فشل کشور، با تورم 50، 60 درصدی قطعا اعتراض و آشوب زودتر و قویتر شکل می گرفت
به نظر می رسد تحلیل آخری صحیح تر و واقعی تر است.
پاسخ ها
رشیدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
کی پاسخگوی این همه هزینه بی فایده و وعده های عملی نشده در برجام است؟
همین ریس جمهور و بعضی از اعضای مذاکر کننده که هنوزم ارشیو صحبت هاشون هست مگه نگفتند همه مشکلات حل میشه؟کدوم مشکل حل شد؟ این وسط فقط مشکل دولتیها حل شد و حقوق های نجومی شد یک قانون. متاسفانه حرف مردم تو این راهپیمایی ها گم شد.
تنها دلیل این تجمعات تزریق بیش از اندازه ی امید توسط دولتی ها در مورد توافق ژنو و برجام با تیترهای آن چنانی و صحبت های به دور از واقعیت در گردهمایی های انتخاباتی و مناظره ها بود. عده ای می گویند دلیل سیاه نمایی رقیب بود ولی اگر انصاف داشته باشند می بینند که دولت خودش بیشتر از هرکس دیگر اوضاع کشور را سیاه نشان داد چه در مناظره های سال 92 و چه در کل 5 سال گذشته. پس حتی اگر سیاه نمایی هم دلیل باشد که باز به دولتی ها برمی گردد!!
معنای واقعای کلمه نفاق را در مقالات مختلف شما که هر روز یک رنگ و بویی دارد میتوان بوضوح دید . یک روز مخالف برجامید و روز دیگر از مزایایی نداشته آن سخن میرانید.
برجام خسارت محض بود و هست و خواهد بود . یک مشت غرب زده روشنفکر ماب که فکر میکردند میتوانند با قهقهه و خنده و پیاده روی دشمنی و نفرت شیاطین را به دوستی و مودت تبدیل کنند ساده انگارانه تمام اسرار و نقاط قوت این کشور را بدست خود و همکاران جاسوسشان در اختیار دشمنان قراردادند و حالا ناله من غریبم سر میدهند.
تا کی میخواهید برای برجامی که هیچ فرجامی نداشت محصول تراشی کنید والله نوبر است
وقتی مقاله بالا را خواندم با خودم گفتم خدای عقل این نئولیبرالیستهای وطنی تا کجا کار میکند . دیگر کار بجایی رسیده که برجام را بعنوان سوپاپ تخلیه مردم معرفی کنید نه برادر من ! مردم خسته از فریبند . مردم خسته از همین دغل کاریها هستند . مردم خسته از تبعیضند . مردم خسته اند از مدیرانی که عمر مدیریتشان به عصر دایناسورها بر میگردد .
بخدا اگر به این مدیران فرتوت دولت دوازدهم امیدی بود مردم بازهم تحمل میکردند اما آقایان نه تنها کاری از پیش نمیبرند بلکه به این ملت مظلوم دهن کجی هم میکنند !! رو در روی رهبر جامعه می ایستند و آخر سر هم طلبکارند که رهبر و نظام نمیگذارد ما کار کنیم ای تف به این همه تزویر و دروغ و ریاکاری

مردی و وجود داری نظرم را نمایش بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
تعصب و بولتن ها کورت کردن. توی تاریخ چهل ساله اخیر، برنامه ای موفقتر از برجام بوده؟
سند چشم انداز و برنامه های پنج ساله که درصد موفقیتش صفر بوده. بقیه برنامه ها و طرح ها هم همین. از این همه سال ادعای اقتصاد مقاومتی چی در اومده؟
برجام با وجود همه کارشکنی شماها حداقل صد میلیارد دلار پول کشور رو آزاد کرد، صادرات نفت هم عادی شده که اگه نبود پول جنگ سوریه از کجا در می اومد؟ ملت از گرسنگی نمی مردن؟
آبدارچی سیاسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
ناشناس دوم موفق ترین ؟
شما میدونی چی دادی و چی گرفتی که میگی موفق ترین ؟
خبرداری دیروز چین حساب های ایران رو بسته ؟
میدونی هنوز با چمدون دلار وارد کشور می شه ؟
مولفه قدرت رو دادیم تا کشور به رشد اقتصادی برسه نه اینکه گرفتارتر بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
عزيز برجام كه بعد از جنگ سوريه به وجود امد در ضمن صدها ميليارد ها در بانكهاي مركزي خارجي باقي ميماند براي خريد كالا از همون كشور و واردات كه نتيجه اش ميشود ركود و بيكاري
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
وقتی که فتوا داریم سلاح هسته ای نامشروعه، غنی سازی چطور می تونه مولفه قدرت باشه؟
محدودیت های چین به خاطر پولشویی که دوستان شما به اسم حمایت از حزب الله اجازه ندادن درست بشه

سوال منو جواب بده آبدارجی: کدوم برنامه کشور از برجام موفق تر بوده؟
تنها علت ناراحتی مردم عمل نکردن به وعده های دولت بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
تنها ناراحتی مردم؟؟؟؟ یعنی فقط یه ناراحتی دارن؟؟؟ شعارهای مردم را مجددا مرور کنید. اونها به گرانی، عدم آزادی، فساد، بیکاری و و و معترضن
چند میگیرید انقدر دروغ و فریب تحویل ملت میدید به اسم تحلیل؟
دولت با عجله برجام را به سرانجام رساند دولت فعلی امریکا بسیار علاقه مند است برجام ناکام بماند در واقع دولت خوابهایی که برای پسا برجام دیده بود بیشتر شبیه خواب پنبه دانه شبیه بود تا سود دهی برجام .
فراموش کردن وعده های انتخاباتی به مردمی که با امید رای داده بودند باعث شد عده ای به صداقت دولت شک کنند و فشار بیکاری جوانان و مشکلات اقتصادی ناشی از ان و تکمیل نشدن اقدامات و پروژه های دولت قبل باعث خشم بسیاری شد مردمی که به کشور اعتماد کرده بودند و از بین عده ای انتخاب شده نفر شان را با رای بالا انتخاب کردند اما ای کاش انتخاب نمی کردند
این تجمعات در واقع مخالفت با دخالت های آمریکا در ایران و خاور میانه بود وگرنه خدارو شکر وضعیت مالی اکثریت مطلق مردم خوب است و اوایل بیشتر شعارها مرگ بر آمریکا و اسراییل بود که توسط نفوذی ها منحرف شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
مرسی زینال که واقعیت را گفتی .،
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
وضعیت مالی اکثریت مطلق مردم خوب است ؟! عین کبک سرتو کردی زیر برف
اگز برجام نبود مردم باهوشتر میشدند و کمی سختی تحمل میکردند بعد کشورهای دیگه کله شون را از چاه نفت خارج میکردن و از سال 94 عدالت نسبی برقرار میشد ولی الان دوباره اشرافی گرائی با دستان پشت پرده انگلیس و فرانسه برای تیم انحصار طلبان مهیا شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
خوابی عمو؟ تورم های بالای 50 درصدی کمی سختی بود؟!!! خدا شفات بده
به نظر من مهم ترین علت ناراحتی و اعتراض مردم وجود تبعیض بود.تبعیض تو حقوق، تبعیض تو استخدام ها و ....
تاریخ معاصر ما لبریز بوده از فساد و ملتی که بسیار صبورند و امیدوار به روزی که وعده ها به سر انجام خواهند رسید و دستی از غیب ظاهر شده و برایشان عدالت به ارمغان خواهد آورد. این حکایت این ملت است. چه آن زمانی که " بی جام" بود و چه حالا که " برجامی" وجود دارد. اگر در آمریکا انسان نامتعادلی به نام تر امپ بر سرکار نمی آمد، آنوقت چه بهانه ای برای بی کفایتی ها و مملکت را به با فنا دادن به دست خودمان داستیم؟ چه نعمت نکبتی بود ترامپ برای توجیه ناکارآمدی ها!
بازم یه تحلیل آبدوغ خیاری
هیچ کس در نظام مخالف توافق نبود اگر بودن 12 سال مذاکره نمی کردن
اینکه چند تا جوون تو دانشگاه شعار دادن رو میگی تحلیل ؟؟؟؟؟
معلوم نیست شما چرا در موضوع برجام کاسه داغ تر از آش شدید
مشاورین رئیس جمهور مثل سریع القلم و پرویز مجتهدی گفتند در موضوع برجام سر ایران کلاه رفته
تیم دولت حتی نتونست مابه ازایی که ما در بحث هسته ای که برآوردها بالای 100 میلیارد دلار نشون میدن رو از غرب بگیرن
رئیس جمهور گفت من با این توافق تمام تحریم ها رو لغو می کنم
اگر قرار بود صنعت هسته ای رو بدیم و این ثمن بخس رو بگیریم نیاز به 12 سال مذاکره نبود
به قول دوستان آرشیو سخنان رئیس جمهور رو بیارید ببین چیا گفتن که مردم رأی دادن
همچنین مگر غیر از اینه که دولت تمام انرژی اش رو صرف برجام کرد و از همه چی غافل شد و آخرش خانم شرمن گفت ایرانی ها انگلیسی بلد نبودن و سرشون کلاه گذاشتیم
برای جذب مخاطب حقیقت رو زیر پات له نکن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
صنعت هسته ای؟
سانتریفیوژهای هفتاد سال پیش شد صنعت هسته ای؟
ناشناس 10:00 سوال ازت دارم این مدیرانی که میفرمایید فقط مدیران دولتی هستند یا کل نظام !!!!؟؟؟؟ یا طرفی که خودتان هستید و نمیبینید یا به چشمتون جوون میان
اینا احتمالاته.
مثلا بگین اگه برجام نبود ولی اختلاس هم نبود؟
اگه برجام بود، اختلاس نبود؟
اگه احمدینژاد نبود، اصلا برجام میبود؟
احمدینژاد بود، اختلاس نبود...
کلی از این اگه ها میشه ساخت! مهم عمر ماست که هدر رفته تاحالاش!
خیلی نگران نباشید ، یکی دو تا دیگه نرمش قهرمانانه بکنیم، کل سرزمین و تمدن رو به باد دادیم رفته!! بحران آب، بحران اقتصادی، مسئولینی با فسادهای مختلف، مسئولان و فرزندانی که همگی حداقل یک گذرنامه معتبر اروپایی یا آمریکایی در جیبشان است، مدیرانی که حقوق کلان می گیرند و ککشان نمی گزد، و سرزمینهایی که در اثر ندانم کاری و ساخت سدهای متعدد بوسیله سپاه در حال شوره زار شدن است، منابع مالی و طلا و ارزی که به ترکیه می رود، باز هم بگویم.... از ماست که برماست ....
تاهفته بعد برجام به تاریخ خواهد پیوست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
بهتر . عوضش تا دلمون بخواد موشک پرتاب می کنیم کسی هم بازخواستمون نمی کنه . اونها تحریم می کنند ما پرتاب می کنیم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
ترامپ برای اخاذی و نفوذ قطعا جنازه برجام را دفن نمیکند
به نظر من اصلا ارتباطی با برجام ندارد ..برجام چه گلی به سر ملت ایران زده؟؟ مشکل این کشور اقتصاد متلاشی شده اش است ..باید مشکل اقتصادی و اداری کشور حل شود هرجا مراچعه میکنی .کسی جوابگو مردم نیست .مثلا" مشکل صندوقها که پول مردم را بالا کشیدند .هرچه فریاد زدنند کسی جوابگو نبود . مشکل بازنشستگان .. کشاورزان ...تورم و گرانی بیش از اندازه..نمی دانم چرا هرکس از دست اندرکاران سخنرانی میکند و یا خطبه می خوانده خودش را وکیل مدافع مردم می داند . خودش از زبان ملت حرف می زدند ..من یک قطره از این کشور هستم ..خدا را شاهد میگیرم بچه جبهه ای هستم . خانواده شهید هستم به عظمت قرآن از اقتصاد و سیستم اداری کشور راضی نیستم .... آبا من ضد انقلاب هستم . نه به عظمت خدا .اگر کسی به رهبرم و کشورم کج نگاه کند دهانش را خورد میکنم ...ولی این دلیل نمی شود در مقابل بی عدالتی خاموش باشم .....یکی 32 هزار ملیارد به دزده ..آقای زنجانی پوست فروش از پول بیت المال مسلمین میلیاردر شود... یکی بگیر 25 میلیون یا دویست میلیون تومان حقوق یک بدبخت هم بگیر 400 هزار تومان .. و بعد بگوید بنزین 1500 تومانی از کشورهای عربی ارزنتر است .. این آقا سواد ندار د اقتصاد و دلار نمی داند یعنی چی ..برو بین کار گر عرب چقدر حقوق میگیرد کار گر ما چی .....مشکل این است که افراد کار نابلد در راس کار هستند و عدالت اجتماعی نیست نه برجام...... هر کس برای خودش کاری می خواهد میکند..... کسی هم پیگیری نمی کند.......این است که خدای ناکرده خدای ناکرده ممکن است یک عراق یا سوریه دیگر درست شود و موجب سوء استفاده دشمنان خون آشام این کشور و نظام شود ..مسئولین و رهبری معظم هرچه سریعتر باید فکری به حال کشور کنند تا دهان دشمنان ما بسته شود ..با عمل کار درست میشود نه با سخنرانی زیبا و حرف
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
تو با این دهان خردکردنت معلومه که لیاقت همین سیستم فاسد را داری
آره تابناک همه این نارضایتی ها تقصیر برجام است . قبل از برجام ایران بهشت بود . کاری ندارد پاره اش کنید . ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است . تورم احمدی نژادی و یارانه 250 میلیونی بدهید به مردم تا راضی شوند . یک رییس جمهور انقلابی مثل دکتر محمود هم تعیین کنید . کار تمام است . مگر ونزوئلا چه ایرادی دارد ؟ کلی هم مردمش راضی هستند .
دوستان عزیز ازترسیدن ونگفتن حقیقت و فرافکنی هیج مشکلی حل نمیشود دوست پهلوونی داشتم خدا بیامرز میگفت کج بشین صاف صحبت کن 1 آمریکا با ایران اختلاف اساسی وریشه ای دارد ایران به دنبال گسترش اسلام است وآمریکا این سیاست را مخالف هژمونی خود میبیند 2 !مریکا صراحتا در پی تغییر رژیم ایران است وقتی اوتصمیم میگیرد غلامان وچاکرانش هم پیرو او هستند البته هرگز موفق نمیشوند وهنوز ملت ایران را نشناخته اند ما اگر ایرادی در کار هست خودمان رفع مشکل میکنیم وحکومت ما بسیار پیشرفته تراز رژیمهاییست که آمریکا میتواند درآنها تغییرات ایجاد کند3 در پایان دولت دهم رهبری انقلاب تصمیم نرمش قهرمانانه که لازم هم بود را اعلام کردند ونتیجه آن برجام شد 4 دولت مستقر آمریکا که فردی نژاد پرست وسرمایه دار در راس آن است عریان حرف میزند واقدام میکند یعنی شمشیر را از روبسته است 5 ما بایستی ممنون ظریف وتیم همراهش باشیم ولی درعین حال زیاد هم به برجام دل نبندیم 6 ما بایستی جلوی تمام اسرافکاریها تحت عناوین مقدس وغیر مقدس را بگیرم ودوتا کار بکنیم الف رسیدگی به نقاط مرزی وآسیب پذیر وایجاد کار واشتغال درآن مناطق ب تقویت نظامی وادوات نبروهای مسلح 7 یک کار هم نبایستی بکنیم جلوگیری از ورود کالاهای مصرفی که در داخل تولید میشود
نه تنها برجام منفعت داشت برای کشور و ایران از همه نظر قویتر کرد بلکه دیر هم اقدام شد. اگر ایران بجای دو سال آخر دولت اوباما در همان دو سال اول اوباما به توافق می رسید ما قطعا نفر اول تو خاورمیانه بودیم گرچه دوستان آنزمان که مخالف خوان امروز شدن بخاطر منافع حزبی و شخصی اجازه ندادن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
كيهان مخالف بود .
من نمی دونم چرا همیشه باید در تنش و جنگ با دنیا باشیم و دشمن داشته باشیم ؟ اگر کشوری با سایر کشورها رابطه عادی و غیر ایدولوژیک داشته باشد حتما نوکر جایی است ؟ از ژاپن کره جنوبی پرتغال شیلی افریقای جنوبی بگیر تا نپال چون با جایی جنگ ندارند و دنبال حاکم کردن ایدولوژی خودشان در دنیا نیستند همه نوکر امریکا انگلیس اسراییل استکبار هستند؟ چرا مثل بقیه مردم دنیا نمی توانیم در آرامش زندگی کنیم به فکر منافع حودمان و کشور خودمان باشیم رفاه آسایش مردم خودمان باشیم ؟ عیسی به دین خود موسی به دین خود . به ما چه ربطی دارد که بقیه با همدیگر چه کار دارند میکنند همدیگر را تکه پاره میکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
مشكل شما اين است كه چند تا كشور را كه البته انها با ما مشكل دارند را به كل جهان مينويسيم
عزيز هنوز نميدوني چه اتفاقي افتاده و نخواهيد فهميد چه اتفاقي خواهد افتاد در اينده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
آقا این حرفها چیه می زنی،ما می خوایم همه کشورهای دیگر را درست و آباد کنیم و همه آنها را مستقیم بفرستیم بهشت. درست مثل ایران خودمان.که الان دقیقا وسط بهشتیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
ما فقط با کشورهای قحطی زده ای مثل سوریه،عراق،آنگولا،غزه،بورکینافاسد،گینه بی صاحب و ... مشکل نداریم و اونهم به خاطر ریختن پول مردم به حلقوم آنهاست.و به محض قطع کردن پول دشمن پدرکشته ما می شن.
یک کلام اگر اوباما نبود برجامی هم نبود واعتراضات گسترده تر و خطرناکتری در همان سال 92 شکل می گرفت.....و اما سوال مهمتر انست که..آن همه هزینه های چندین میلیارد دلاری که در چرخه سوخت هسته ای انجام شد وتماما با برجام متوقف گردید. را چه کسی پاسخگوست؟ . مگر نه اینکه.ادعا میکنیم کارمان صلح آمیز بوده پس باید مردانه می ایستادیم وادامه می دادیم. واما چرا تن به برجام دادیم که رمزش با گذر زمان کشف می شود.
چرا من مثبت یا منفی میزنم اعمال نمیشه؟اینه دموکراسی؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
عزیزم باید فلش رو تو مرورگرت فعال کنی
وضعیت اقتصادی الان با قبل برجام تفاوت فاحشی نکرده، قبل برجام 1 میلیون بشکه نفت میفروختیم و پولش رو به سختی میتونستیم بیاریم اما الان 2 میلیون بشکه نفت میفروشیم و پولش رو به سختی میتونیم بیاریم. سرمایه گذاری خارجی و انتقال تکنولوژی بعد از برجام هم که خواب خوشی بود که تعبیر نشد... اولین اثری که برجام داشت، این بود که بدلیل تبلیغات فراگیر جناح حامی دولت، توقعات اقتصادی از برجام بالا رفت و حالا که اون توقعات نقش بر آب شده، مردم سرخورده شدن... همچنین دومین اثرش این بود که گشایش مویرگی ایجاد شده بعد از برجام، فقط به نفع طبقه مرفه شد که اجناس خارجی مصرف میکنن چون بازگشت محدود پول نفت، فقط بصورت اجناس مصرفی خارجی میسر شده که الان راحت تر در بازار پیدا میشه. بنابراین، طبقه مرفه وضعشون بهتر شد و طبقه متوسط به پایین، وضعشون تغییری نکرده و این یعنی افزایش شکاف طبقاتی که اونهم باعث عصبانیت بیشتر مردم میشه...
برجام قرار بود مشکلات اقتصادی مملکت رو حل کنه ولی مردم چیزی رو احساس نمیکنن
بعدم آقا یا خانم تابناک عزیز مشکل ما اگه برجام هم نبود همین بود نه بیشتر نه کمتر اصلا اصل مشکل بی لیاقتی مدیران هست حالا شما هرچی هم تحریم ها رو بردارین مملکت درست نمیشه که الان تخم مرغ تحریم شده که تو ایران تخم مرغ گرون شده؟!!! اینقدر مشکل تو مملکت هست که اصلا ربطی به برجام و تحریم نداره که خدا میدونه همینارو هنر دارین درست کنین اونوقت ببینم مردم باز میان تو خیابون شعار بدن؟ اینکه کارگر رو مجبور میکنن بیشتر کار کنه کمتر حقوق بگیره ربط به تحریم داره؟ اینکه مجلس داره تعطیلات مردم رو کمتر میکنه ربط به تحریم داره؟ اینکه حقوق نماینده ها داره بیشتر میشه ربط به تحریم داره؟ اینکه ادمای پولدار به واسطه پولداریشون میتونن سربازی نرن و اونو بخرن!!! میتونن تو ترافیک نمونن و طرح ترافیک بخرن!!1 میتونن خیلی کارهای دیگه رو انجام بدن چون پولدارن و مشکل همینجاست که یه عده به خاطر پولداری و داشتن رابطه میشن مدیران این کشور و از اونجا که ژن های خوبی دارن مملکت رو به گند میکشن و نمونه مدیریت هاشون رو همیشه داریم میبینیم
بله تابناک جان مشکل از سوء مدیریت در کشور هست نه از تحریم البته نه اینکه تحریم بی تاثیره ولی مشکل اصلی داخل ایرانه نه اونور مرز ها ما اگه اینور رو درست کنیم نیازی نیست سرمون رو تا زمین جلوی اونا خم کنیم که آخرشم با منت برجام رو امضا کنن و هیچی هم گیرمون نیاد
راستی تابناک جدیدا خودت هم فیلتر میکنی نظرات رو و از 10 خط دو تا خط که خودت دوست داری رو منتشر میکنی!!!!
اللهم عجل لولیک الفرج
حتی اگر همین الان تمام تحریمها علیه برداشته شود ، باز اقتصاد ایران دچار مشکلات عدیده ای است . مثال بارز ونزوئلا است که چند سال پیش علیرغم هیچ تحریمی و تولید نفت بالاتر از ایران و جمعیت کمتر اقتصادش فرو پاشید .
برای بهبود اقتصاد ایران باید برنامه ریزی دقیق و صحیحی با توجه به عوامل داخلی و خارجی انجام داد . آیا میدانستید اصل 44 قانون اساسی تاسیس شعب بانکهای خارجی در ایران را ممنوع کرده و این خودش مانعی بزرگ برای ورود سرمایه به کشور در زمان برداشتن تحریمها است .
اصلا موضوع برجام چه ربطی به معترضان مردمی دارد؟ رد پای ربط برجام را در خواست کنندگان کفن پوشی میتوان دید .زیرا یکی از حربه های دشمن پنداری با دنیا و قاچاق کالا و ارز را به اسم تحریم از آنان گرفت.

جوانان نیاز به آزادی های اجتماعی دارند .زنان دیگر تحمل زور گویی در مورد حجاب را ندارند.

مردم دیگر تحمل پند و اندرز حکومت را ندارند. مردم عدالت می خواهند .مردم خواهان مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی هستند .مردم خواهان کم کردن قدرت روحانیت هستند. کلا مردم مخالف تمامیت خواهی حکومت هستند .پس بیخود با علم کردن برجام فرافکنی نکنید.
برادر باز الان پولی هست که با چمدان جابجا بشه اما اگر برجام نبود الان وضع ما مثل کره شمالی بود که مردمش باید ریشه درخت بخورند آنها مردم قانعی هستند اما ملت ما چی که دنبال بنزین مفت هستند تا در دوروز تعطیلی جاده های شمال را قفل کنند؟
جالبه ! چهار تا دانشجو یک شعاری میدهند ، تابناک تحت تأثیر قرار می کیرد ولی شعار اون 4000 تا رو اصلاً نمی شنود .
همه میدونیم که امروزه تو کره ی خاکی ما،فقط قانون جنگل حاکمه . یعنی هر کی زورش بیشتره، نونش بیشترهه.! والان هم تنها مؤلفه قدرت دراین جنگل بی حساب وکتاب و علی الخصوص خاورمیانه ی پر آشوب ما، قدرت هسته ای هستش که قدرت چانه زنی و رو تضمین میکنه. خوب، حالا این عقل مفت های اصلاحاتی بابی عقلی وبیتجربگی وشاید هم بعلت دوتابعیتی بودن...، زور مارو دادن به التماس. یعنی باعجله تمام تمامی فشنگهاشون خرج کردنو بعد به دشمنان قسم خورده گفتن بیان حقوق رو بدین وزهی خیال باطل.! فقط خواهشم از این بچه تحلیلگران توی فضای مجازی خواهش میکنم که حداقل تاریخ و وضعیت روابط آمریکا و انگلیس با کشور عزیزمون مطالعه بکنن و بعد ادعای روشن فکری درباره.
آقای ناشناس! دیگر انگ هایی مثل منافق فتنه و انحرافی...نخ نما شده؛ این واژگان ابزاری برای بیرون کردن دیگران از قدرت و انحصاری کردن آن است؛ تو هم که، ضمن تکیه کردن به نظام، با ترس و حراس، تقیه می کنی و نام خود را نمی نویسی، شایسته همان واژگان هستی. اما در اینکه "برجام بی ثمر بوده است" سخنی قابل تأمل است، اما مقصر عدم بهره برداری مناسب از آن نخست دولت لیبرالو- تکنو کرات و غیر مردمی روحانی است و دوم موانعی است که آمریکای و دولت ترامپ ایجاد می کند. اما نباید فراموش کنیم که ترامپ را اصول گرایان با افراط گری هایشان(درست شب آخرین مرحلۀ انتخابات آمریکا) روی کار آوردند؛ همانطور که رونالد ریگان را با مشی عدم سازش روی کار آوردند، و بدین ترتیب برای چندمین بار با رد دست دوستی اوباما و نرمش های او، فرصت سوزی کردند.
مضحکترین جوک جهان را امروز در افتاب یزد خواندم یه ادم با لقب دکتر گفته بود: احمدی نژاد تا 800 سال اینده ایران را متلاشی کرد.
همه این حرف‌ها و بحث ها را تمام کنید پول مملکت را خرج مملکت کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
آقا این حرفو نزن . همونایی که این اعتراضات رو سازماندهی کردند وقتی با شهار نه غزه نه لبنان مواجه شدن گفتن آشوب و آشوبگرو فتنه و.... کلا اگر به دولت و روحانی و خاتمی ومنتخبین مردم فحش بدی میشی معترض و محق واگر از لبنان و نصرالله و سوریه و بقیه بگی میشی نفوذی و فتنه گر و عامل بیگانه
چرا از 150 میلیارد دلار که بعد از برجام گرفتند حرفی. نزدندفقط از 1.7میلیارد دلار گفتند.
ما که از برجام چیزی جز راحتی سرمایه دار وسفسته سیاسیون وبازی مردم چیزی ندیدیم.رهبری روز اول اعلام کردن به مردم اعتماد کنید وبه نخبه گان ایرانی ولی چه فایده...بعضی افراد مجهول حال وبی تفاوت به آینده مردم ......تصمیم گیر ما این هاشدن...خدایا رهبری را در سایه حمایت خود قرار بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
سفسطه
برادر کسی توی مملکت ما دنبال ساخت تسلیحات اتمی نبوده که برایش ایجاد قدرت کند و تولید سوخت هسته ای با تکنولوژی 70 سال قبل برای کی ایجاد قدرت میکنه؟در ثانی حتی اگر هم سلاح هسته ای بسازی دقیقا در جهت منافع قدرتهای مسلط حرکت کرده ای چون ابدا نمی تونی با هزاران کلاهک 100 مگاتنی آنه مقابله کنی اما ابزار تحریم کردن خودت را مانند کره شمالی در اختیار آنها قرار می دی
هر چی می کشیم از این برجام بدفرجامه که آبرومون رو برد هیچی هم کف دستمون نذاشتن.
برجا م بسیار هم مفید بود ولی نتایج آن در داخل به مردم ایران نرسید معلوم نشد آن مبالغی که آزاد شد کجا رفت جز لعنت چیزای عاید مردم نشد
برجام اگر فقط همین یک فایده داشته و آن برداشتن صد صادراتی نفت از جلوی پای اقتصاد رو به بحران مملکت باشد بسیار برای درست بودن این تصمیم کافی است. بماند که هژمونی جهانی علیه ایران را هم برداشت و تعدادی واردات محصولات پیشرفته از جمله هواپیماهای مسافر بری را هم که امکان آن سالها برای ما وجود نداشت را فراهم کرد.
در برابر چه هزینه ای برای ما داشت؟ روند گسترش صنعت هسته ای کند شد. صنعت هسته ای چند درصد از اقتصاد ما است؟؟ آیا به 0.5 درصد می رسد؟؟؟ آیا معقول بود که برای 0.5 درصد کل اقتصادمان را با تحریم فلج کننده اعمال شده و عدم امکان فروش نفت که در آمد بزرگی از اقتصاد ما را حذف می کرد (در حدود 20-30%) روبرو کنیم؟؟ آیا اگر عقلایی از این مردم راهی پیدا کردند که این شر کثیر را با آن هزینه اقلی (نسبی عرض می کنم) دفع کنند نباید ممنون آنها بود؟
آیا دلواپسان نبودند که می گفتند با برجام به خاک مذلت می نشینی؟ کدام تحلیل درست تر بود؟ دلم می خواست برجام نشده بود و الان می دیدند که خاک مذلت که می گفتند در عالم واقع آن بود یا این.

برجام قرار نبود خلقت کند بلکه برنامه نجات اقتصاد ایران از فروپاشی را داشت و مطمئن باشید و بلکه دقیق تر بگویم یقین داشته باشید که اگر برجام واجب و ضروری نبود رهبری مثل همیشه اجازه انجام آن را نمی داد. تحریم فلج کننده بود! بقدری بهتر فهمیم! شوخی که نبود!
بنظر بنده مردم خیلی امید داشتن به برداشته شدن تحریم ها و گشایش و برجام هم همین امید رو داده بود ولی وقتی دیدن کاری از دست برجام هم بر نیومد دیگه ترکید صبرشون, اگر فکری برای رفع تحریم ها نشه خ ایی ناکرده یه مدت بعد احتمال بروز نارضایتی ها خیلی زیاده, چون واقعا هر چیز یه ظرفیت و صبری داره. که بنظر میرسه صبر مردم در تحمل تحریم ها و سختی ها دیگه تمام شده
در 40سال گذشته که برجام نبود که به او ربطش میدید . اعتراضات چکارش به برجام بود . اعتراضات مردم ریشه در تبعیض .. فقر. بیکاری . گرانی . رانت خواری و اختلاس دارد . لطفا از مسیر اصلی خارج نشوید. لطفا.
برادران تابناک اولا ممنون از انتشار یکی از نظراتِ من . برادران عزیز من هم مانند برخی از شماها خیلی از حوادث را بعد از انقلاب مستقیم و یا غیر مستقیم دیده ام، جنگ، موشکباران، حمله جنگنده عراقی و ده ها کشته مردم بازار، اعزام پدرم به جنگ ، عملیات مرصاد و غیره، باور کنید مردم با هزار و یک امید به آقای خاتمی رای دادند و نتیجه ای نداشت ، یک بار 20 میلیون و بار دوم 22 میلیون نفر، با هزاران امید سال 88 رای به آقای موسوی رای دادند که آن حوادث پیش آمد ، با هزاران امید به آقای روحانی طی دو دوره رای دادند، نتیجه چه شد؟؟؟ به خدا حیف این مردم خوب و صبور است که 40 سال رنگ خوشی و آرامش را نبینند. هر کسی رو دور و برم می بینم به دنبال مهاجرت است، آخر چرا؟؟؟ یاد روزی می افتم که همه را تشویق می کردیم برای آینده فرزندانمان به آقای خاتمی رای دهند، چه شد؟ خدا وکیلی مردم واقعا ناامید شده اند از این همه نشنیدن و شنیده نشدن و بی اعتنایی مسئولین . آقای روحانی هم اگر مرد باشد و به رای مردم و خود مردم وفادار، قطعا هر کسی یا هر چیزی مانع تحقق وعده هایش است را خیلی واضح باید بیان کند. به دنبال تشتت و تفرقه نیستیم اما آخر تا کی بایستی صبر کنیم تا اوضاع سامان بگیرد. دائما بر سر نمازهایم دعای داریوش بزرگ را زمزمه می کنم که پروردگاه سرزمینم را از دروغ، خشکسالی و دشمنان محفوظ و در امان دار. الهی آمین....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل