بازدید 40169
«تابناک» بررسی می کند؛

هفت اشتباه و غفلت در تحلیل حوادث اخیر کشور

مجموعه واکنش‌های مقامات رسمی و چهره‌های مختلف حاضر در صحنه سیاسی و رسانه‌های کشور نشان می‌دهد که بسیاری از آنها بخش‌هایی از واقعیت ماجرا را باور ندارند و یا این که آن را پنهان می‌کنند. از سوی دیگر سرعت حوادث اخیر، تکرار عبارات کلی و ناقص که فقط بخشی از واقعیت را منعکس می‌کند، افزایش داده است.
کد خبر: ۷۶۱۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱ 03 January 2018

باید امیدوار بود، ناآرامی‌های روزهای اخیر که از مشهد تا آبادان و از چابهار تا ارومیه در شهرهای مختلف کشور جریان داشت، هر چه زودتر به پایان برسد. با رسیدن به شرایط آرام‌تر، ابتدا داشتن تحلیلی واقعی از این حوادث و سپس درس آموختن از آن ضرورت خواهد داشت.

به گزارش «تابناک»؛ مجموعه واکنش‌های مقامات رسمی و چهره‌های مختلف حاضر در صحنه سیاسی و رسانه‌های کشور، نشان می‌دهد که بسیاری از آنها بخش‌هایی از واقعیت ماجرا را باور ندارند و یا اینکه آن را پنهان می‌کنند. از سوی دیگر، سرعت حوادث اخیر، تکرار عبارات کلی و ناقص که فقط بخشی از واقعیت را منعکس می‌کند، افزایش داده است. هفت مورد از این اظهارنظرهای فریبنده و یا ناقص در تحلیل این حوادث، در ادامه مرور شده است.

1) ریشه حوادث اخیر معیشت است

عده‌ای از اهالی سیاست به ویژه در میان اصولگرایان مخالف دولت اصرار دارند، در تحلیل حوادث پیش‌آمده فقط از کلماتی مانند اقتصاد، معیشت و گرانی استفاده کنند. از سوی دیگر، برخی که احتمالا دهه‌هاست رابطه خود را با کف جامعه و به ویژه شهرستان ها قطع کرده‌اند، همین حداقل مشکل را نیز انکار و این پرسش را طرح می‌کنند که اگر مردم به وضع معیشت خود اعتراض دارند، چرا وقتی قیمت‌ها با سرعت بیشتری افزایش می‌یافت، اعتراض نمی‌کردند. این نگاه از جمله در یکی از روزنامه‌های قدیمی طرح شده است.

جمعی از نمایندگان احزاب هم که درک آنها از وضعیت اجتماع و مطالبات مردم در حد همین روزنامه قدیمی است، «نقش جریان انحرافی و لیدر این جریان در اعتبارزدائی از دستگاه های مختلف حاکمیتی و ترویج بی‌اعتمادی مردم نسبت به عملکرد نظام» را از جمله دلایل بروز حوادث اخیر دانسته‌اند.

رئیس‌جمهور روحانی در جلسه هیأت دولت، توضیح جامع‌تری از دلایل اعتراضات ارائه و از جمله به فساد، شفافیت، عملکرد هر سه قوه و عدم پاسخگویی به مردم اشاره کرده است.

در سخنان قبلی رئیس‌جمهور و البته در عنوان دولت وی یعنی «دولت تدبیر و امید» هم به کلیدواژه ضرورت حفظ امیدواری مردم به آینده بر مبنای اعتماد به توانایی و تدبیر دولت قابل مشاهده است.

اگر همین مجموعه نظرات بیان شده توسط رسانه‌ها و مقامات کشور جمع‌بندی شود، مسأله فراتر از معیشت، اقتصاد و گرانی خواهد بود و باید به «فساد، تبعیض، عدم پاسخگویی، شفافیت، احساس امید و پرهیز از یأس، اعتماد به حاکمیت» هم توجه شود.

تحلیل شعارهای معترضان در نقاط مختلف کشور نیز همین واقعیت را تأیید خواهد کرد، تقریبا هیچ شعار اقتصادی را نمی‌توان یافت که معترضین سر داده باشند و پیوستی در مسائل سیاسی، اجتماعی، قضایی و شیوه کلان مدیریت کشور نداشته باشد.

2) دولت باید مشکل را حل کند

در ادامه همان ادعای قبلی که مسأله فقط معیشت و اقتصاد است، یک اشتباه دیگر جریان می‌یابد و آن این که که دولت (قوه مجریه) باید مشکل را حل کند.

حتی اگر مشکلات ریشه‌ای که سبب بروز اعتراضات اخیر شده است، فقط مسائل اقتصادی بود، باز هم دولت به تنهایی قادر به رفع مسأله نبود. اگر مجلس بود و نبودش فرقی نداشته باشد، اگر سرعت و شدت مبارزه با فساد کافی نباشد و اگر سایر اجزای حاکمیت، رفع مشکلات اقتصادی را اولویت خود ندانند، نمی‌توان حتی به رفع همان مشکلات اقتصادی هم امیدوار بود.

فراتر از ضرورت مسئولیت‌پذیری همگانی برای رفع مشکلات، عده زیادی در حوزه‌های مختلف باید یاد بگیرند که چه رفتارهایی در مردم ایجاد نارضایتی می‌کند. مقاماتی که فساد اطرافیان خود را نادیده می‌گیرند و یا سعی می‌کنند با تهمت زدن به دیگران مفاسد نزدیکان خود را پنهان کنند، آنهایی که مردم گرسنه را به خوردن اشکنه حواله می‌دهند، قانون‌شکنی را با تعیین قلمرو برای خود توجیه می‌کنند و برای حفظ قدرت سیاسی خود هر گناهی را بی‌اهمیت جلوه می‌دهند، در بروز اعتراض نقش دارند و نمی‌توانند از زیر بار وضعیت پیش امده شانه خالی کنند.

3) من برای مشکلات راه حلی جادویی دارم!

قبل از چاره‌جویی برای رفع مشکلات، باید ارزیابی دقیقی از وضعیت خودمان داشته باشیم. باید بپذیریم که وقتی اروپایی‌ها برای به دست آوردن علم و فناوری و ثروت عرق می‌ریخته‌اند، شاهان صفوی و قاجار مشغول عیاشی بوده‌اند، سال هایی طولانی استقلال کافی برای تصمیم‌گیری در خصوص کشور را نداشته‌ایم و سال های زیادی را نیز با تصمیمات اشتباه از دست داده‌ایم.

اگر بپذیریم برای این وضعیت، هیچ راه حل جادویی و سریعی وجود نداد، آن گاه نه مفتون وعده‌های انتخاباتی می‌شویم و نه از محقق نشدن نتیجه نسخه‌های جادویی سرخورده. باید باور کنیم که چند صد سال عقب ماندن از کاروان علم و فناوری و اقتصاد، با چند دهه تلاش و پرهیز از اشتباه ممکن است، نه با نسخه‌های جادویی چند ماهه و حتی چند ساله.

ترس بزرگ‌تر این است که شرایط پیش آمده پس از اعتراضات اخیر، اصلاح امور را برای دولت سخت‌تر نیز بنماید و یا این که دولت برای جلب رضایت عمومی در کوتاه مدت، تن به تصمیماتی بدهد که در بلندمدت آثار مخرب بیشتری داشته باشد.

پس از بروز اعتراضات اخیر، دولت و مجلس در حال عقب‌نشینی از دو تصمیم افزایش نرخ حامل‌های انرژی و قطع پرداخت یارانه نقدی به تعداد زیادی از یارانه‌بگیران هستند. یک برآورد اولیه نشان می‌دهد که این دو تصمیم، حدود سی هزار میلیارد تومان از منابع درآمد دولت را در سال آینده از بین خواهد برد. چه تضمینی وجود دارد که این اقدامات به ایجاد بحرانی بزرگتر منجر نشود؟

4) اعتراض حق مردم است

این روزها همه طرفدار اعتراضات و تجمعات در چهارچوب قانون شده‌اند، ولی کمتر کسی از ضرورت پاسخگو بودن در برابر اعتراضات و وصله نچسباندن به معترضین سخن می‌گوید.

آیا می‌توان باور کرد، کسانی که به محض شروع اعتراضات در مشهد، آن را به یک جناح سیاسی دیگر منتسب کردند، را طرفدار اعتراضات قانونی دانست؟ از سوی دیگر، وقتی که صحنه سیاسی کشور سازماندهی شده نیست، چگونه می‌توان هویت واقعی معترضین و خاستگاه سیاسی و صنفی آنها را شناخت؟

آیا در حق اعتراض، عدالت و برابری برقرار است؟ تجمع روستائیان سیستان و بلوچستان، کارگران ستم دیده خوزستانی و یا حاشیه‌نشینان مشهد در ذهن چند تن از اهالی سیاست قابل تصور است و آیا صدا و سیما، اعتراض و تجمع آنها را همان قدر پوشش خواهد داد که تجمعات مطلوب خودش را پوشش می‌دهد؟

فراتر از همه اینها، آیا در حال حاضر امکان برگزاری تجمع و اعتراض مسأله اصلی است یا پاسخگویی مسئولان به اعتراضات؟ دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی مدعی شده است که «از ابتدای سال تا به حال ۱۷۰۰ مورد تجمع در قبال مسائل اقتصادی، اجتماعی و بیکاری انجام شده است».

احترام به حق اعتراض و تجمع، تنها اجازه برگزاری تجمع دادن نیست، واکنش نشان دادن مقامات و پاسخگویی به اعتراضات مهم‌تر است.

5) مردم یا مردم صبح نه دی هستند یا مردم عصر نه دی

صبح نهم دی، در تجمعاتی در شهرهای مختلف، سالروز نه دی سال 1388 گرامی داشته شد و شامگاه آن روز اعتراضات روزهای اخیر در شهرهای زیادی ادامه داشت.

تصویر افراطی دو سوی اعتراضات را می‌توان این گونه روایت کرد که صبح روز نهم دی عده‌ای در مشهد، پشت بلندگو شعار می‌دادند که «جنبش سبز اموي، پيرو راه رجوي. فتنه، انحراف، پيوندتان مبارك» و در مقابل عصر آن روز، عده‌ای در شهرهای مختلف دست به آشوب زدند.

هر یک از این دو گروه، چند درصد مردم ایران را تشکیل می‌دهند؟ یک در هزار مردم ایران هم، اکنون دغدغه این را ندارند که معترضین سال 88 را به بنی‌امیه و یا موجود مفلوکی مانند مسعود رجوی وصله کنند و در مقابل، یک در هزار مردم هم با به آشوب کشیدن شهرها حتی به بهانه مشکلات واقعی مردم موافق نیستند.

هنر مسئولان دیدن دغدغه‌های آن اکثریت بزرگ و شنیدن صدای آنهاست.

6) برای پیشگیری باید فضای مجازی را محدود کرد

فضای مجازی و به ویژه ابزارهایی مانند تلگرام و اینستاگرام نقش قابل توجهی در انحراف اعتراضات روزهای اخیر داشته است؛ اما توسل طولانی مدت به محدود کردن فضای مجازی برای حفظ ثبات و امنیت کشور به دلایل مختلف کارآمد نخواهد بود.

نخست به این دلیل که محدود کردن این ابزارها در طولانی مدت به لحاظ عملی ممکن نیست. همان گونه که مقابله فیزیکی با ویدئو و گیرنده‌های ماهواره شکست خورده است، شانس موفقیت اتکای طولانی مدت با فضای مجازی به دلیل سرعت شگفت‌‎آور پیشرفت فناوری در این حوزه قریب به صفر است.

دوم آنکه قابلیت تأثیرگذاری فضای مجازی به دلیل ضعف ابزارهای داخلی است. اگر صدا و سیما رویه خودش را اصلاح نکند که متأسفانه هیچ علامتی برای امیدواری در این راستا هم مشاهده نمی‌شود، تتمه اعتبار آن نزد مردم از بین خواهد رفت و تأثیرگذاری ویرانگر شبکه‌های اجتماعی در آینده بیشتر خواهد شد.

سومین دلیل هم این که اغلب سایر رسانه‌های موجود در کشور یا به دلیل دولتی بودن و بی‌درد بودن، یا به دلیل سیاست‌زدگی محض، یا به دلیل عطش مخاطبان آنها به بدگویی از جناح‌های رقیب و یا به دلیل محدودیت‌های مختلف کار رسانه‌ای، نقش محدودی در افزایش ثبات و آرامش در کشور دارند.

7) ما بر این حوادث پیروز شدیم

آرزوی همه این است که آشوب‌های اخیر هر چه زودتر پایان یابد. می‌شود پس از پایان این وضعیت، برای پیروزی به دست آمده جشن گرفت و سالگرد آن را گرامی داشت، ولی وقتی می‌شود مدعی پیروزی بر این حوادث شد که اولا بخش‌های مختلف حاکمیت پاسخی مناسب به مطالبات واقعی معترضین داشته باشند و ثانیا به گونه‌ای عمل کنند، چنین آشوب‌هایی دیگر تکرار نشود.

چه کسی می‌تواند چنین تضمینی بدهد؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۷
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۶۶
آفرین ...عالی بود ..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
این تیکه اش و خیلی خوب اومدی:مقاماتی که فساد اطرافیان خود را نادیده می‌گیرند و یا سعی می‌کنند با تهمت زدن به دیگران مفاسد نزدیکان خود را پنهان کنند، آنهایی که مردم گرسنه را به خوردن اشکنه حواله می‌دهند، قانون‌شکنی را با تعیین قلمرو برای خود توجیه می‌کنند و برای حفظ قدرت سیاسی خود هر گناهی را بی‌اهمیت جلوه می‌دهند، در بروز اعتراض نقش دارند و نمی‌توانند از زیر بار وضعیت پیش امده شانه خالی کنند.
اساتید شعارید همه تون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
مقاله خوبی بود اما بوی سفارشی از سوی دولت را میده
وقتي پايان داعش اعلام شد ملتي كه جشن نگرفت بخاطر اين خبر ، بی اهمیت ترين ملت جهان است. ملت فقط صبح نه دي ها
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
عزیزم یه نگاه به آمار مثبت و منفی نظرت بنداز. نمیدونم چرا همیشه شما اقلیت ها میخواین خودتونو اکثریت نشون بدین
خیلی مقاله عجیبی بود فکر کردم تابناک دچار خود سانسوری شده ولی با این مقاله دلگرم شدم ممنونم
1) ریشه حوادث اخیر معیشت است، نه بابا، معیشت چیه اینا که ریختن تو خیابون از روی شکم سیری و از طرف آمریکا، اسرائیل و عربستان دستور میگرفتن مگه میشه ایران زندگی کنی و گرسنه بمونی
2) دولت باید مشکل را حل کند، دولت چه کاری از دستش میاد که نکرده تابی جوون تو هم خودتو زدی به اون راه؟ گشایشهای برجام رو نمی بینی
3) من برای مشکلات راه حلی جادویی دارم ، نکته مثبت همین راه حل سوم هستش چون کلا مسولین راه حل هایی که میدن جادویی و فضایی هستش
4) اعتراض حق مردم است، وا چه غلطا، کشوری که ادعای مدیریت جهانی داره چه لزومی داره مردمش اعتراضی داشته باشن
5) مردم یا مردم صبح نه دی هستند یا مردم عصر نه دی، اینا که اومدن تو خیابون ایرانی نبودن همه از فضا و از طرف بیگانگان اومده بودن
6) برای پیش‌گیری باید فضای مجازی را محدود کرد، من خدایی موندم وقتی همه چی آرومه و در مدینه فاضله زندگی میکنن وجود فضای مجازی چه معنی داره
7) ما بر این حوادث پیروز شدیم، اتفاقا سردار جعفری یکی دو ساعت پیش اعلام کرد.
وقتی تمام تلاش مسؤلین دولتی ومجلس اجرای کنسرت ورفتن زنان به ورزشگاهها ورفع حصرو برجام نافرجام باشه معلومه معیشت مردم دغدغه نیست میگفتن کدخداراضی بشه همه چیز درست میشه حالا چه توقعی دارید !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
چقدر بعضی ها مفلوکند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
هم کسانی که طرفدار کنسرت هستند حق دارند به خواسته خود برسند
و هم کسانی که نماز شب میخوانند و دعای کمیل میروند حق دارند مراسم شان را برگزار کنند.
اینکه عده ای حق دیگری را ضایع کند موجب کینه و خشونت در جامعه می شود.
پير مرد و پيرزني كه فرياد ميزنند ما گرسنه ايم جواني كه از بيكاري جانش به لب رسيده جماعتي كه پولهايشان را نزد موسسه هاي مالي امانت گذاشتند زناني كه به دنبال حق اوليه خود يعني نوع پوشش هستند بيماراني كه توان درمان ندارند و خلاصه ايرانياني كه به دنبال بدست اوردن يك زندگي معمولي چون ديگر نقاط جهان هستند
جانا سخن از زبان ما ميگويي. ولي بايد يادمون باشه موبه موي مطالب بالارو بايد اجرا كرد
احسنت، واقعا در چند سال اخیر همه نهادهای حاکمیت تلاش می کنند دولت روحانی شکست بخورد، در حالیکه شکست روحانی یعنی شکست جمهوری اسلامی و شکست امید مردم به اصلاح
پاسخ ها
رامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
به نظر من و خیلی از دوستانم بزرگترین دشمن دولت خودش بود نه دیگران
بیا، اینقدر اعتراض نکردین، بازیا باز گرونتر شدن.
به چی قسمتون بدم؟ تو اعتراضات شرکت کنین، ارزش پولمون برگرده. مسالمت امیز حق خواهی کنین، ماهم بتونیم بازی هارو به قیمت بخریم، نه گرون.
============================
اقا، اعتراض کنین، دلار بیاد پایین.
من قبلنا بازی میخریدم ۶۰ تومن، الان برای یه بازی ۶۰ دلاری باید ۲۵۰ تومن بدم. جون هرکی دوست دارین اعتراض کنین به وضع موجود ماهم به بازیمون برسیم!
البته اغتشاش نکنین که بدتر شه اوضاع یهو مجبور شیم بازی ۴۰۰ تومن بخریم!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
چی گیرت میاد برای این مسخره بازیا؟
تمام این اعتراضات از نادانم کاری مسئولین عالی رتبه است انها که حقوق 50 میلیونی می گیرند و ملت سر بی شام به زمین می گذارند
تا وقتی به اعتراض مردم آشوب بگویید، هیچ مشکلی حل نخواهد شد
حکومت مردم را رعیتی بیش نمی داند که لیاقت شان فقط کمی نان و آب برای زندگی است
مفهوم زندگی در حکومت و بین مردم صد و هشتاد درجه با هم فرق داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
نه دیگه ! انقدر خودشون رو با حرف های ساده لوحانه فریب می دهند که کار از کار بگذرد و زلزله هفت ریشتری بیاید .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
اگر گوش شنوا داشته باشید شعارهای معترضین ورای نان و آب بود مردم از خفقان حاکم در مملکت بیشتر از نان و آب به تنگ آمدهاند. مردم آزادیهای اجتماعی میخواهند.
به نظر من تنها زمانی میتوان راهپیماییهای امروز سیزدهم دی ماه را در پایان دادن به تظاهرات اعتراضی روزهای اخیر موفق دانست که به معترضین نیز امکان برگزاری یک راهپیمایی مسالمت آمیز داده شود
افرین
جلوی فساد را بگیرید.
جنگ های نیابتی را پایان دهید.
از متخصصین به جای متعهدین در پست ها استفاده کنید.
تورم و بیکاری را مهار کنید.
اجازه بدهید سرمایه گذاری خارجی صورت پذیرد بلکه چند ده نفر برن سر یه کار بخور و بمیر!
چرخ دنده های صنعت گریپاژ کردن، فکری به حالش بکنید.
واردات بی رویه کالاهای بنجل چینی را متوقف کنید تا بلکه تولیدکننده داخلی بتواند محصولی تولید کند!
به فکر محیط زیست و مشکلات عدیده زیست محیطی باشید.
اگه بلد نیستید کاری کنید فورا استعفا دهید.
به حقوق شهروندی و بشر احترام بگذارید.
آموزش و پرورش و فرهنگسازی را جدی بگیرید.

ای خدا چقدر کار اساسی هست برای انجام دادن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شاید فروکشیدن این جریانات به دلیل شرایط فصلی باشد که معمولا جنبش ها/ حرکت های سیاسی- اجتماعی ایران همواره در تابستان نمود بارزتری داشته است. بعید نیست علاوه بر همه زمینه ها به دلیل مسایل کم آبی این ماجرا در تابستان 97 شکل جدی تر به خود بگیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
شک نکن که بر می گرده
واقعا تحلیل درستی بود.بخصوص مورد چهارم.
ریشه مشکلات سه کلمه است: فقر، فساد، تبعیض
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
که هیچ کدام شان هم حل شدنی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
چهارمی که از همه مهمتر است یعنی آزادیهای اجتماعی را فراموش کرده ای.
از همه این نکاتی که نوشتی مهم تر این است که مردم تند تند و هر روز بیاوریم در خیابان برای چی؟ فکر نمی کنید این خودش یواش یواش یه چیزی خطرناکی بشه که شده!!! آخه تند تند که مناسبت درست نمی کنند و مردم را بکشونند تو خیابونا اون ابهت و اون اثری که مثل روز قدس و 22 بهمن و اینها داره را لوث میکنه مردم سرمایه اند نباید همینطور با سرعت خرج چیزهایی جزیی بشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
مردم هم نیان . نمیشه که هم گرسنه باشند هم خودجوش !
آقای رضایی با سلام. در اینکه اینها با تمام قدرت و حتی کنترل فضای مجازی در صدد نابودی ایران هستند هیچ شکی نیست . در فیس بوک در صدای امریکا و شبکه من و تو و .... این چند روز سراسر آموزشهای ترو....ستی و غیره بوده است و لی دیشب اکانت من و چند تن از دوستانم توسط فیس بوک بسته شد به جرم اینکه در صفحه رضا پهلوی و علیرضا میبدی کامنت اعتراضی محترمانه گذاشتیم و در صفحه صدای امریکا و من و تو و بی بی سی اعتراض کردیم . دلیلش را هم نوشته ترویج خشونت و اینکه این خلاف قوانین فیس بوک است . در حالیکه کامنتهای ما فقط اعتراض به حضور حسن داعی در برنامه علیرضا میبدی و اعتراض به مصاحبه رضا پهلوی در شبکه من و تو بود که خانواده پهلوی باید حساب پولهایی را که از ایران دزدیدند و به خارج بردند را اول پس بدهند بعد داعیه پادشاهی داشته باشند . اینها را ترویج خشونت حساب کرده و اکانت ما را بستند .
چرا اسم نویسنده نداره مقاله هاتون؟
خیلی زشته برای یک رسانه
فقط کافیه به حسن آقا بگین دیگه قمپز در نکنه که ما 100 روزه اقتصاد رو درست میکنیم ما سالی یک میلیون شغل درست میکنیم ما کاری میکنیم مردم به یارانه نیازی نداشته باشند و ......
در کل بهش بگین وقتی حرف میزنی مردم امیدوارم میشن و وقتی عملی نمیشه مردم ناامید میشن
اللهم عجل لولیک الفرج
بعیده گوش شنوایی داشته باشیم.خدا آخر و عاقبت نسل آینده رو بخیر کنه.
احسنت، از تابناک تحلیلهایی عالی می شنویم چه عجب
با تشکر از سایت خوب تابناک
با توجه به اعتراضات و اینکه خواسته ی اول اعتراض به وضع موجود اقتصادی و بی اعتنایی دولت به این موضوع بوده و اینکه آقای نوبخت کاملا به مردم تلقین میکنه که اوضاع اقتصادی عالی است و مردم از گرانی استقبال میکنند متاسفانه توی این پنج سال دولت روحانی مدام گران شده و همیشه وعده میدهند که درآمد حاصل از این گرانی جای دیگری جبران میشود ولی مردم هیچ تاثیری در اقتصاد خود نمیبینند و سخنگوی دولت مدام آمار به مردم نشان میدهد .از شما تقاضا دارم با توجه به اینکه این اعتراضات منحرف شد و به اغتشاش رسید لطفا از اصل ماجرا که اعتراض درست مردم به اوضاع اقتصادی بود ادامه دهید و این اغتشاش باعث نشه که اون حق از ما گرفته بشه و دولت نقد و پاسخگو باشد و عامیانه با مردم صحبت شود نه آماری
باور كنيد اگر در كشور به طور عادلانه خوشي وناخوشي تقسيم مي شد تحمل مشكلات راحت تر بود من مخالف جدي حركت هاي تخريبي هستم ولي اين ح كات تخريبي فرياد حق طلبانه مردم. رو منح ف مي كنه لطفا يك بار براي هميشه احزاب را در كشور فعال كنيد واز همين طريق انتقادات واعتراضات را هدفمند كنيد تا جريان هاي بي شناسنامه ونفوذي شناخته بشوند امكان دسترسي به شغل را براي همه مهيا كنيد ووام هاي كلان به از ما بهتران را پس بگيريد
متاسفانه اغتشاشگران و ارازل و اوباش اجازه ندادند مردم بطور کامل اعتراضات ومشکلات خود را بیان کنند. اکثریت مردم ناراضی هستند ولی به کشور و نظام خود عشق میورزند. متاسفانه اغنشاشگران که اقیلیت بسیار ناچیزی هستند اجازه ندادند تا مسئولین اکثریت ناراضی را ببینند هر چند شعارها کاملاً روشن بود و نارضایتی فقط معیشتی نبود ولی جناح فدرتمند و قدرت طلب سعی دارد که خواسته مردم را فقط معیشتی و گرانی نشان دهد و همین باعث میشود که سگ زرد آمریکایی ملت ما را گرسنه غذا معرفی میکند. امیدواریم که قدرت طلبان و تمامیت خواهان اجازه بیان و آزادی مردم را بدهند که نشانه آن را میتوان خیلی سریع در رادیو و تلویزیون مشاهده کرد. البته باید پذیرفت که تا سیستم درست نشود هیچکس خواهان از دست دادن قدرت نیست.
پاسخ ها
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
اراذل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
نگویید اراذل و اوباش بگویید مزدور. کار خودشونه بابا. از سه سال پیش میدونستن بالاخره برای این روز یه برنامه ای چیدن تا مردم رو بازی بدن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
ماهیت اغتشاشگران را مشخص کنید بدون دروغپردازی تا سیه روی شود آنکه در او غش باشد.من که باور نمیکنم جوانان معترض این خسارات را به اموال عمومی وارد کرده باشند.
اگر مسئولان به تقاضای مردم در زمینه های مختلف توجه نکنند متاسفانه باز اعتراضات شاید زمان دیگری جور دیگری تکرار شود... خواهشا مطالب نوشته شده فوق رو مسئولان بخونند و عزم خود رو در رابطه با فساد بی قانونی و هزاران مشکل دیگر در این مملکت جزم کنند. مردم ایران بسیار هشیار هستند مطمنا قدر اقدامات موثر را میفهمند و هیچوقت خواهان اشوب و بلبشو در کشور نیستند. به امید اصلاح اساسی وضع موجود.
سلام.من یک تولید کننده هستم که بدبخت شدهام و در اعتراض به شما دولتمردان و اینکه هیچگونه جوابگو نیستید حق خودم میدانم که اعتراض کنم والا از درد بدتختیهای حاصله سکته میکنم...پس بهتر است که زندانم کنید که طلبکارها خیالشان یکسره شود .شاید در زندان ارامش پیدا کردم
هیچ اتفاقی نمی افتد فقط مورد اخر یعنی محدود کردن فضای مجازی انجام میشود!!!!
در خبرها بود که در اآلمان فضای مجازی در چاچوب قانون فعالیت می کند و حق ندارد وارد حریم مردم شود در غیر اینصورت جریمه و برخورد می شود
فضای مجازی را نباید محدود کرد خداحافظ آن را تصرف کرد
بدون شک ریشه اصلی این وضعیت، معیشت مردم و بی کاری دیوانه کننده اقشار ملت است. شخصاً بدون تعصب برداشتم این است دولت روحانی کمترین قصور را دارد. ما سالهاست در وضعیت تحریم هستیم و ریسک سرمایه گذاران در کشور را با دست خودمون بالا می بریم. رییس جمهور اعلام کرد 200 هزار میلیارد تومان از 360 هزار میلیارد تومان بودجه دولت عملاً در دست دولت نیست و این یعنی عمق فاجعه، یعنی هیچ دولت و مغز متفکری قادر به بهبود اقتصاد نخواهد بود ولو با درآمد 800 میلیاردی.
اعلام ریز بودجه 97 و شایعات پیرامون آن مردم را خشمگین ساخت، نبود شفافیت،رانت،اختلاس های میلیاردی ،دزدی های موسسات مالی ... و بی توجهی مسئولین به خواست ملت باعث تحقیر مردم شد.
نکات مهم و بجایی بود. امیدوارم تابناک این رویه جدید را ادامه بده
مردم نجیب ایران و قشر 90 درصدی جامعه به خاطر - جنگ - تحریم و ............... صبر و تحمل کردند که مشکلات حل شود ولی واقعآ کی مشکلات اساسی مردم حل میشود . مشکلات اساسی مردم شامل معیشت و گرانی اقلام مورد نیاز خانوار می باشد برنج ایرانی و خارجی - گوشت - تخم مرغ - روغن - قند وشکر - دارو و ................ در این 5 سال اخیر بین 200 الی 1000 درصد رشد قیمت کرده است مردم واقعآ چه گناهی کرده اند که تاوان اشتباه مسئولین را بدهند ؟ بیکاری - تبعیض - فساد مفسدین اقتصادی و فساد های اجتماعی قشر وسیعی از جامعه را درگیر کرده است اعتیاد و طلاق بشدت افزایش و ازدواج بشدت کاهش یافته است با این وضع در آینده به کجا خواهیم رسید ؟ فارغ تحصیلان بیکار در جامعه چکار کنند ؟ مسئولین چقدر به فکر منافع ملی و بدست آوردن امتیاز برای کشور هستند ؟ اگر کمی واقع بین باشیم و با مسائل ومشکلات مردم منطقی و درست برخورد کنیم .
واقعا درست وبجا ست این تحلیل اکثریت مردم دراین قضایا خواهان آرامش وبرخوردبا آشوبگرانی که این روزها امنیت ومال اموال مردمو به چالش کشیدن هستند اما ازطرفی باید مسئولین درتمامی سطوح مدیریتی کشور یک بازنگری عمیق وکارشناسانه درعملکردشون داشته باشند به نیازهای اساسی مردم وجوانان چه ازنظر اقتصادی وسیاسی توجه داشته باشند به مطالبات به حق توجه کنند چطور درمواقع نیاز همه دستگاهها مردمو فهیم می دونند ولی بعد یادشون میره که همین مردم مسکلاتو تحمل کردن ونگذاشتن کسور چند پاره بشه.وقتشه که باوحدت وهمدلی باکمک به دولت منتخب مردم اوضاع روتغییر بدن بامفاسد بصورت روشن وقابل لمس برای مردم برخوردکنند مدیریت کشور روبه شایسته ها ومتخصین جوانتر بسپارند صدا وسیما که همیشه مورد توجه ومتاسفانه انتقاد ناپذیر صدای تمام گروههای دلسوز وهمه سلیقه های مردم روانعکاس بده خودش ازحالت سنتی خارج کنه وبذر امید وتوانستن روبرنامه سازی کنه.
ممنون ازت که اینقدر قشنگ حرف دلمو گفتی.
میگن اعتراض باید قانونمند باشه.همین جند ماه پیش کارگران اراکی اعتراض مسالمت آمیز داشتن کسی فهمید؟کسی به دادشون رسید؟
من ناراضی ام
پول ندارم
کار ندارم
شرایط خروج از کشور و فرار ندارم
تو رو حضرت عباس یه راه پیش پای من بزارید..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
مرگ موش عزیزم!
با عناصر دولت روحانی امیدی به بهبود در 3سال باقیمانده نیست
فارغ از هرگونه بحث سیاسی، آیا وارد کردن خودروهای لوکس، رانتخواری، ژن خوب ، اینها ناراحتی در دل مردم ایجاد نمی کند؟
هيچ مقاله ي خوبي نبود. عليرغم علمي بودن و وزين بودنش اصلا خوب نبود. فقط يك غفلت وجود دارد آن هم نبود دمكراسي است
عالی و کاملا درست بود تحلیل شما. ما باید به سمت عملگرایی بیشتر حرکت کنیم
ترامپ آمریکایی مردم مارو گرسنه میخونه.عجب ازکشوری بااین همه ثروتهای مختلف گرسنگی کجاست؟کشورهای خلیج راآمریکاییها دارند غارت میکنندوفرهنگشان راازبین میبرند.آیا کودتای ۲۸مرداد۱۳۳۲را مطالعه کردید؟آمریکاوانگلیس هیچوقت پشتیبان کشورمانبوده اند.اما مسولین هم باید نگذارند مردم مشکل اقتصادی پیداکنند تا بهانه ای برای حرفهای نابجای ترامپ آمریکایی شود.
قدیمها یه دکتری تو شهر ما بود که وقتی مریض میبردن پیش اش ، سریعا مسکن تجویز میکرد. بعد چند روز که حال مریض وخیم تر میشد یه مسکن قویتر و بعد چند روز باز یه مسکن قویتر...
اینکار تا جایی پیش میرفت که دیگه هیچ ارامبخش و مسکنی جواب نمیداد و درد مریض تسکین پیدا نمیکرد.
اونوقت خیلی شیک دستور اعزام بیمار رو به مرکز استان میداد.
ولی من همیشه برام سوال بود که اگه این مریض تو این مدت فرصت درمان رو از دست داده باشه تکلیف و سرنوشت اش چی میشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
مرسی . جالب بود .
خدا پدر نویسنده رو بیامرزه!
به غیر از بند مربوط به فضای مجازی تقریبا من با همه متن موافقم!
در مورد فضای مجازی هم اگر شبکه های تلویزیونی خصوصی هم امکان فعالیت داشته باشند و صدا و سیما واقعا از توهین به شعور عمومی دست برداره کسی دیگه دنبال شبکه مجازی نمیره!
راه حل جادویی وجود دارد
1پاسخگویی وجود ندارد .حتی ساختار سازمانهای کنترلی هم ناکارآمد است وفقط باعث اذبت کردن مردم وکارمندان و عدم کنترل راههای فساد شده
فقط یک مورد را اگر بتوانید برای مردم حل کنید مردم خیلی امیدوار میشوند مقصرین فرو ریختن خانه هایی که در زلزله کرمانشاه پایان کار داده شده مجبور کنند از اموال خودشون خانه های فرو ریخته را بسازن یا مطابق ان جریمه شوند
2دست برداشتن از باند بازی
3آموزش وپرورش چه سخت افزاری و چه نرم افزاری به شدت تقویت کنیم
4سیاست را آموزش دهیم و لی سیاست زدگی را سازمانها ی اجرایی ودانشگاهها دور ریختن
یه جاییش خواندم که بدبختی کنونی را به عیاشی قاجار و صفویه ربط داده بودید. خخخخ
هر که از راه میرسه چند هزار میلیارد میبره
مگه ایران چه بود؟
مؤسسات مالي 50 هزار ملیارد بانک سرمایه 20هزار ملیارد بابک زنجانی10هزار ملیارد خاوری و... 3هزار ملیارد
روزهای بسیار بسیار سختی در پیش داریم
بازنشستگان را فراموش نکنید
آفرین جامع و کامل بود. فقط نکته ای که میتوانم اضافه کنم عامل تبعیضات است که بنظر من از خود معیشت دردناک تر است. خیلی وقتها مردم کمبود ها را تحمل میکنند اما تبعیضها نه. نظام پزشکان اقای روحانی (که به اشتباه نامش را طرح سلامت گذاشته اند). یکی از عوامل اصلی تبعیض است.
خدای ناکرده مطالبات بحق مردم درگردوغبار اغتشاشات گم نشود.آنچه درآغازحواث آخیربودخواسته بحقی است...
واکنش مسئولین اگر مناسب بود که این اتفاقات پیش نمی آمد. الان هم ریشه کار را متوجه نشده اتد و باز میخواهند با وعده و وعید اقتصادی مردم را به آرامش دعوت کنند و باز آتش را زیر خاکستر ببرند. در حالی که مشکل اساسی در کشور در حال حاضر فرهنگی است و کسی به آن هیچ توجهی ندارد و حتی مقوله فرهنگ را هم میخواهند با تزریق پول به پیش ببرند که نتیجه عکس خواهد داد. واقعیت اینست که در مقوله فرهنگ و سبک زندگی الان فرهنگ غربی با تکنولوژی ماهواره و اینترنت تا داخل اتاق خواب مردم هم نفوذ کرده و در حال قلع و قمع فرهنگ ملی و مذهبی مردم است. و نهایت تصمیم مسئولین قطع این راه های نفوذ از راه مسدود کردن بوده که اتفاقا باعث اشتیاق بیشتر شده است. راه حل هم فقط یک چیز است که غفلت شده و به علت انفعال حتی به آن فکر هم نمیشود. و آن هم کشاندن میدان بازی و مقابله فرهنگی به زمین مهاجم است. باید با الگو قراردادن رفتار پیامبران الهی با دعوت طرف مقابل به ترک محرماتی نظیر مصرف مشروبات الکلی ، گوشت حیوانات حرام گوشت، اختلاط مردان و زنان نامحرم، روابط نامشروع، ربا خواری و بسیاری دیگر از محرمات الهی زمینه را برای اصلاح طرف مقابل فراهم کرد. آنوقت با حاکمیت فرهنگ الهی و سیره پیامبران زمینه تهاجم و نفوذ هم از بین خواهد رفت. و از طرف دیگر در مقوله صنعت و تولید هم میتوان از فرهنگ و روش های آنها استفاده کرده و آموخت.
خدارو شکر حداقل یک خبرگزاری در ایران نصفه و نیمه از مردم دفاع کرد.
به خدا این مردم از خارج نیامده بودند و همه ایرانی هستند.
متاسفانه اگر به این اعتراضات پاسخ درستی داده نشود .نه تنها پایانش خوشحالی نداره بلکه نگران کننده است چون دقیقا حکم اتیش زیر خاکستر رو داره.با اغتشاش گر خوندن جوونا و مردم و ربط دادن کامل اتفاقا به کلمه تکراریه دشمن فقط خودمون رو گول می زنیم هوشیار باشین
وقتی مردم از اعضای بدن خود برای معیشت خانواده می فروشند حالا شما قبول ندارید؟؟؟؟

فقر بیکاری گرانی باعث شده تا فساد دزدی تن فروشی رواج بگیرد
یک ،یا ،دو ،احتمال وجود دارد اول اینکه ،اغتشاش کنندگان ،و حتی ریس جمهوری امریکا ،ونخست وزیر اسراییل ،و منافقین ،بقای خود را همچون مسولین ایران ،در مخالفت با مردم ایران بدانند ،و برای خنثی کردن ،قدر اعتراضی متمدانهٔ مردم ایران ،عده ای قلیل را مامور تخریب ،و بر هم زدن امنیت مردم ،وتخریب اموال عموی نموده باشند تا سرکوب معترصین واقعی ،سهل ،آسان ،و موجه باشد ،؟ والا هیچ مردم عاقلی در اعتراض به کاستیها ،وفساد ،و فقر ،و معضلات جامعه ،در تجمعات دست به تخریب ،وکشار مردم بزنند ؟ اما به هر حال اگر مسولین از این پیش آمد درس عبرت نگرفته باشند ،واصلاحات ،وشفاف سازی ،وبهبود معیشت مردم را آغاز کنند
ممنون از این مقاله. به خصوص مورد هفتم.
اما مردم بهانه ای برای جشن گرفتن ندارن. همچنان گرسنه و بیکار هستن، سرمایه هاشون رو از دست دادن و از دیدن فساد و رانت کارد به استخونشون رسیده.
مطلب خوبی بود لذت بردم متاسفانه با بی تدبیر ی و سومدیریت هزینه های زیادی به کشور ،ملت و نظام وارد می کنیم بخدا قسم راههای بسیار قشنگ وتمیز برای اداره کشور وجوددارد که می توان آرامش وامید را در نسل جوان کشور ایجاد کردفقط باید تعصب بر روش های غلط و ناکارآمد را کنار گذاشت و اصلاحات را در بخشهای مورد نیاز با اولویت شنیدن ، شنیدن وباز شنیدن همراه با سعه صدر بکار بست مطمئا باشید ملت قدر دان زحمات خادمین صادق خود خواهد بود
استفاده کردیم!!!فضای مجازی فقط باشه برای شما! همه علتها بی عدالتی و برخورد نکردن محاکم با اختلاس و فسادهای اقتصادی است
مردم به دلایل زیادی سرخورده شده اند از جمله فقر فساد تبعیض ناکارامدی سیستم اداری هرج و مرج بی قانونی رشوه .......واقعا از چی خوشحال باشند از چی راضی باشند از چی امیدوار باشند
نویسنده این مطلب رو دوس دارم بابا دسخوش مرحبا
مردم از گرانی وتورم به تنگ امده اند دولت میگه دشمن اینها را بازی داده !!!!! ما در بهشت زندگی می کنیم
واقعا مقاله خوبی بود.باید درهرسه قوه یک دفتر مطالبات واقعی زیر نظر رهبری ایجاد بشه و این مطالبات ازسوی رهبری از سران قوا خواسته بشه.اصلاحات در هر سه قوه لازم است.و نسخه آخر شفافیت اطلاعاتی و مالی همه ارگانها و سازمانها و همچنین داراییها و حساب بانکی افراد و منشا مال و کسب درآمد همه افراد برای نظام مالیاتی باید به طور شفاف مشخص باشد.شاید درآن شرایط امیدوار به ریشه کنی فساد تبعیض فرارمالیاتی رشوه رانت انحصارو..... بود.
چند سالی است که هر روز چند مرتبه سایت تابناک را برای باخبر شدن و دانستن می بینم. صادقانه بگویم از حدود چند ماه پیش به تدریج حس کردم تابناک از مسیر عادلانه بررسی مسائل دور شده است. اما خوشبختانه در حداقل یکماه اخیر تغییر مثبت و قابل ستایشی را در بیان افکار و دیدگاهها در تابناک دیده ام. این مقاله انصافا مقاله صادقانه ای است. تبریک به تابناک و همه ی آنهایی که دل در گرو پیشرفت و اعتلای ایران و ایرانی دارند.
قشر نخبه بین رسیدن به مطالبات وخواسته ها تفاوت قائل است خواسته ها میتواند منجر به
ایده هالها بدون هیچ اجزایی گردد که حتی وضع موجود را بدتر کند اما مطالبات افراد را به گفتگو برای رسیدن به شرایط بهینه میرساند
اصلا چه دليلي دراد ماشين 30 الي 40 ميليوني به دويست الي سيصد ميليون بفروشند و يك مرتبه 40 ميليون هم به آن اضافه شود اين افراد در دولت سهيم هستند و از رانت استفاده ميكنند مگر مردم مشكلشان ماشين 200 الي 300 ميليون است مملكتي كه ارز ندارد چرا بايد اجازه بدهند اينگونه اتقاقات در ايران بيفتند. و ارز صرف اينگونه كالاها بشود شايد هم قيمتش 30 الي 40 ميليون باشد ولي چرا به 200 الي 300 ميليون تومان به مردم ميفروشند اين كار عارت كردم مردم و دزدي است
*نوبخت و مودبانه های سخیف*

دیروز (دوازدهم دیماه) جناب آقای دکتر محمدباقر نوبخت سخنگوی محترم دولت (و یا به روایتی، «توجیه کنندۀ ملت») در نشست خبری خود، طبق روال معمول‌ افاضاتی سخیف و مؤدبانه را در خصوص ناآرامی های اخیر ایراد فرمودند ! با عنایت به «لفافه‌ای خوش رنگ» که همواره مقصود کلام ایشان را احاطه نموده، لازم است نکاتی را در این خصوص تقدیم نمائیم.
تابناک..
تو خودت هم فرافکنی وهم به گفته های خودت ایمان نداری .
چرا گناه هارو جمع کردی ریختی رو سر قاجاریان ؟
می گی زمانی که شاه های اروپایی مشغول درست کردن کشور شون بودند ، قاجاری ها عیاشی می کردن .
اولا ...نه اینکه الان مسئولینمون به فکر خودشان نیستند و فکر و ذکرشون خدمت به مردمه ؟
والله مظفرالدین شاه بود یا ناصرالدین شاه یه بار هزار تومن از خزانه برداشت رفت اروپا ، الان هزار ساله که تو تاریخ همه اون قضیه را داد می زنند .
با این حساب ما الان با این همه اختلاس با مبالغ غیر قابل تصور، به این تحفه هامون چی بگیم ؟
دوما...
اقا ما مردم عادی هستیم و دستمون جایی بند نیست .
شما که رسانه هستین و هر دم به ساعت انواع تحلیل های جامعه شناسی و اقتصادی برای ما می دین ، درخواستهای مردم رو از رییس جمهور یا نماینده ها و یا سایر ارگانها مطالبه کن .
ببینم می تونی و یا تو هم قاطی بقیه شدی و فقط شعار می دی .
مسئولینی که برای دفاع از منافع خودشون ، در برابر روحانی و دولت ایستادگی می کنن و کارشکنی و تخریب می کنن ، عملا" مردم رو از حکومت و امید به آینده در این مأیوس می کنن ، و در واقع مسبب اصلی این وضعیت ناخوشایند هستن .
چرا مسئولین مجوز بیان خواست مردم به صورت مصالحت امیز را صادر نمی کنند.
قطعا اغتشاش صحیح نیست. اما بیکاری نخبگان و درد آنها و بازی دولت و بنیاد به ظاهر نخبگان با بهترین جوانان کشور هم درست نیست. مسئولین استانی بنیاد نخبگان و استانداران بازی بدی با نخبگان می کنند که دود آن به چشم همه کشور می رود. فکری بکنید...
با سلام
بردران و خواهران گرامی...
حتماً شما مثل من مطمئن هستید که این سرو صدا ها تا چند روز دیگر آرام شده و همه مشغول کار و و آماده شده برای چهارشنبه سوری و عیدو نوروز و جام جهانی خواهند شد ...این درست ولی آتشی که زیر خاکستر را آیا کسی درمان کرده بار دیگر شعله ور نشود ..بار هر بار شعله ور شدن قسمتی از اعتماد و دلبستگی افراد را با خود خواهد برد و اگر این دور تکرار شود چه هر بار اعتراضی به حق و بعد به آشوب کشیده شدن و بعد با حضور خود مردم آرام شدن و دوباره...را حل چیست؟
تا زمانی که نفت و مشتقات آن منبع اصلی درآمد دولت باشد کسی به فکر تغییر ساختار کارهای ریشه ای نخواهد رفت و فقط باید ایستاد تا ببنیم کی این نفت تمام خواهد شد یا آن دور اعتراض و آرام شدن و دوباره اعتراض تغییری صورت دهد.
در روستای ما چند سالی است خکشسالی شده و اکثر جوانها به شهر ها مهاجرت کرده اند مگر قرار است همه روستا کشاورزی کنند.به یک طرح ظربتی و برنامه دقیق می شود ظریت سنجی شو د که کدام منطقه چه ظرفیتی دارد با آموزش درست جوانها را آموزش داد کار و توانایی را افزایش داد با حمایت دولت و وامها و ایجاد کارگاهای تولیدی کوچک مثل تولید البسه،کفش،کیف و ...باعث اشتغال شد ...اینطوری که بسیاری از افرادی که به شهرهای بزرگ مراجعه کرده اند به محل خود بازمی گرددند...به شرطی که واردات صورت نگیرد...
شما اگه نیتتون خیره که حتما هست برای شروع بگین هزینه سایت تابناک از کجا میاد. هیچ عیبی نداره که از هر منبعی باشه فقط کافیه شفاف بشه حتی خوبه که بصورت ثابت بالای سایت برای مدتی ثابت بذارید باشه.دراین صورت است که میتونیم بگیم ما شروع کردیم و دیگه یه سایت نمیتونه هزینه ۵ میلیاردی سالانه برای سایتش صورت بده.
آنهائی که اعتراضات مرذم را فقط معیشتی قلمداد می کنند. می خواهند ذهن مسئولان دلسوز
را منحرف کنند تا فساد های اقتصادی اداری اجتماعی. تبعیض ها عدالت اجتمائی بیکاری و
بودجه های غیر منطقی خودشان و سایر مشکلات کشور گم و گور شود
در یکی دو مقاله اخیر مطالب بسیار درستی نوشته شده امیدواریم مورد توجه قرار گیرند
چه عجب تابناک یک تحلیل و حرف قابل تامل دیدیم. تو با این اصولگراییت اصلا بهت نمیاد.
اولا دلار گرون شه به ضرر آمریکاست چون ارز اون گرون میشه نه ریال ما.دوما تخم مرغ غذای روزانه مردم و نباید گرون میکردن.من به همه قول میدم اگه نون و تخم مرغ و روغن و سیب زمینی پیاز ارزون بشه هیچ کسی اعتراض نمی کنه.
اعتراضات باید از طرق موجه و قانونی ادامه داشته باشد
خیلی خوب
ایرانی باد گرفته و به او یاد داده اند که فرد گرا و منفعت طلب باسد. فرهنگ مردم به گونه ای عوض شده که انجام اصلاحات غیر ممکن است. هر کسی سمتی دارد و دستش به جیب مردم و بیت المال باز است احساس می کند که برتر از دیگران است و هر چیزی را حق خود می داند. همین اسراییل که آنها را کافر می دانیم همه در برابر قانون برابرند. احساس می کنید که عین اسلام در انجا اجرا می شود. در تمامی کشورهای پیشرفته با اینکه دینشان اسلام نیست احساس می شود که واقعا عدالت اسلامی حکمفرماست. بلی درست است زیرا تمام ادیان در انجام خوبیها مشابه می باشند. در همین کشور اقلیتهای دیگر بر ما برترند. بلی ما قانون را در جهت منافع عده ای خاص اجرا می کنیم. همین بلای جان این مملکت است. عدم تساوی در برابر قانون و وجود مشتی افراد به ظاهر قاضی. آیا نظام از وضعیت مردم بی خبر است. اگر بی خبر است خب مقصر است و اگر خبر دارد ولی دوست دارد که مردم زجر بکشند تا فردا وارد بهشت شوند آنهم تقصیری سنگین است. شرط لازم برای پیشرفت کشور تساوی در برابر قانون است و بعد از آن اینکه مسئولین کشور را دوست داشته باشند و در مقابل مردم که سرنوشت خود را به مسیولین واگذار کرده اند واقعا احساس مسئولیت کنند.
واقعیت اینه که ما در چن جبهه باید به مبارزه بریم برای حفظ مملکت ، اول مردم خواسته هامونو تعدیل کنیم ، هر کسی توانایی داره ثروت قدرت یا تخصص داره بیاد از مردم حمایت کنه ، اگه پولی داریم کارافرینی کنیم نه دلالی ، رعایت انصاف داشته باشیم به هم رحم و گذشت داشته باشیم اگر توانایی مالی داریم افراد رو استخدام کنیم حتی در سطح کوچک کارمونو به دیگران واگذار کنیم تا دیگران هم چیزی گیرشون بیاد اگر شرکت ما بنگاه ما خود ما وضعیت مالی مساعد داریم حتی اگر به نیروی کار نیاز نداریم بیایم و افراد دیگر رو بکار بگیریم تا در همین دنیا و اخرت مواهبش نصیبمون بشه ، کالای ایرانی بخریم حتی اگر بنحل باشه حتی در خریدن یه اب میوه دولت مبارزه با قاچاق فساد اداری رهگیری عملیاتهای خلاف مالی نظارت بیشتر بر کارکنان دولت ، نظارت بر استفاده درست وبهینه منابع دولت در پیمانکاریها و ادارات ، جبهه فرهنگی با شناخت ارزشهای والای انساتی چون گذشت وقف کمک کردن به دیگران مشارکت در طرحهای عمرانی رو به مردم بیاموزیم به مردم القا کنیم که فرصت زندگی فرصت خدمت به دیگرانه ، خیرات کردن رو حتی در سطح کوچک اموزش بدیم نسبت به دیگران بی تفاوت نباشیم در دنیای مجازه به مقابله به سیاهنمایها بپردازیم ، منابع فکری و تصمیم گیری ما شده تلگرام و اینستا با محتواهای دروغینش مقابله یا در مقبلش تولید محتوا کنیم
در شماره ی 3 نوشته :" باید بپذیریم که وقتی اروپایی‌ها برای به دست آوردن علم و فناوری و ثروت عرق می‌ریخته‌اند، شاهان صفوی و قاجار مشغول عیاشی بوده‌اند،" ظاهرا جناب نویسنده هیچ سوادی درباره ی پارادایم ها ندارد. و بنابراین دلش می خواهد خیلی عوامفریبانه تقصیر مشکلات امروز را به گردن صفویه و قاجار بیندازد و جالب اینجاست که پهلوی ها را در این میان بی گناه نشن دهد.
مگر برجام و کدخدا مرده اند که مشکل مردم ایران راحل کنند.
واقعه ديگري كه در سال 1980 اتفاق افتاد سناريوي سوء قصد به جان حافظ اسد بود كه در اين سوء قصد به حافظ اسد آسيبي وارد نشد و اين اتفاق بهانه اي شد براي دستگيري و زنداني كردن اعضاي اخوان المسلمين سوريه . در پي اين جريان قانون ش 49 كه در 7 جولاي 1980 تصويب شد اعضاي اخوان با طناب دار محكوم به اعدام شدند كه بعداً اين احكام به 16-10 سال زندان تغيير يافت. باستناد اين قانون تعداد 700 نفر از اعضاي اصلي اخوان دستگير شده و در سلول هايشان واقع در زندان «تدمور» توسط گارد ويژه امنيتي به فرماندهي رفعت الاسد در سلولهايشان اعدام شدند. بعد از اين واقعه تلخ همواره بين حزب و مردم سوريه كشمكش و اعتراضات دائمي و مستمري وجود داشته است كه هميشه ذهنيت ها و سوء ظن هاي طرفين نسبت به يكديگر مانع هرنوع گفتگو و مباحثه بوده است . با فوت حافظ اسد و جانشيني بشار اسد مردم سوريه انتظار داشتند كه رئيس جمهور جوان با تفكرات و برنامه هاي جديد حكومت را بدست گيرد و كشور را از يك بحران پيش بيني شده رهايي بخشد. با وجود اينكه بشار يك تحصيل كرده انگلستان در رشته پزشكي بود اما متأسفانه از پيشرفت هاي غرب تجربه اي را براي عمران و آباداني كشور و روند دموكراسي خواهي شهروندان خود به ارمغان نياورد . انتظار مردم به سر آمد و بشار هم چنان پيرو سياست هاي كهنه و از مد افتاده كه اكنون تصميم گيرنده ي حكومت بود ، باقي ماند. ارتش و حزب يا نتوانستند و يا نخواستند كه بشار در مسيري غير از آنچه در گذشته اتفاق افتاده بود قرار گيرد و خود و حكومتش را از اين مخمصه نجات دهد .

با شروع بهارعربي و خيزش جنبش هاي رهايي بخش خاورميانه كه منجر به سقوط چندين حاكم مستبد در كشورهاي اسلامي گرديد مردم سوريه هم از اين حركت بي نصيب نماندند . جرقه بحران در سوريه از آنجا آغاز شد كه چند دانش آموز با نوشتن شعارهاي ضد حكومتي بر در و ديوار موجب خشم مقامات امنيتي سوريه را فراهم آورد. زماني كه نيروهاي امنيتي اقدام به دستگيري اين دانش آموزان نمودند با اعتراض اولياي آن ها مواجه شدند كه رژيم اقدام به برخورد نظامي و امنيتي نمود . ارتش سوريه كه هيچگونه تجربه اي در مهار اعتراضات خياباني نداشت فكر كرد كه همانگونه كه با دشمن فرضي در پادگان ها آموزش ديده است بايد با مردم برخورد نمايد غافل از اين كه اين آتش زير خاكستر،‌نهايتاً به آتشفشاني عظيم مبدل خواهد شد .

تاكنون كه حدود يك سال از اين واقعه مي گذرد صدها هزار نفر كشته و مجروح و ناقص العضو حاصل اين برخورد نسنجيده ارتش و نيروهاي انتظامي و امنيتي سوريه با مردم بوده است.
قریب به اتفاق مسوولین درک درستی از جامعه ندارند، جالبه یه عده ای در تلاشند عامل خارجی رو مقصر اعلام کنند، یه عده ای میخوان بگن تعداد اینا کمه، صدا و سیما خوابه، روشنفکرا به قضیه مشکوکند، ؛ در حالی که این اتفاقات از ماهها پیش قابل پیش بینی بود
چرا هایی در جامعه هست که اگر چاره ای برایش اندیشیده نشود بحران افرین است
چرا در امد یک روز بعضی ها به اندازه هزار روز یک کارگر زحمتکش اقتصاد ما و صد برابر شخص اول مملکت باید باشد ؟
چرا در بین یک قشر جامعه مثلاً کارمندان راه را برای پیشرفت تبعیض امیز و غیر منطقی عده ای باز و سایرین در محدودیت باشند ؟
...
به هیچ عنوان این مشکلاتی را مردم مطرح کرده و باهاش درگیرند قابل حل نیست.
مردم را گول نزنید.
شاهان صفویی عیاش بودن خجالت بکش بسن نیست نژاد پرستی . صفوی نبود الان تو آب سرد حموم میگرفتی. از شما بعید بود .
عده اي اصرار بر فتنه بودن اين جريان دارند، شما با اين كار مردم را از خود دور ميكنيد ، كشوري كه به زنانش اجازه ورود به ورزشگاه را نميدهد،كنسرت ها را لغو ميكند، مجوز تظاهرات نميدهد،از ايجاد اشتغال ناتوان است، در مبارزه با فساد ناتوان است، انتظار داريد مردمش ساكت باشند
مسایلی که جامعه امروز باهاش روبروست مانند: فقر-بیکاری قشر تحصیل کرده-فساد در دستگاهها و .... به هیچ عنوان قابل حل نیست و غیر ممکن است.
زیرا این مسائل یک شبه یا در یک دولت بوجود نیامده است که سریع حل شود.
باید خیلی از ساختارها و قوانین تغییر کند.
که به سادگی در جامعه ایران امکانپذیر نیست.
بیاید با این تحلیل های ابکی خودمان را گول نزنیم.
دو نظریه شما در مقایسه عقب افتادگی بعلت عیاشی شاهان قاجار با سوءاستفاده های ملیارد ی حاضر و بی تفاوتی در برخورد از سوی سرانجام سه قوا ، عدم پاسخ گو بودن مسیولین و بی خیال از کنار تخلفات و سو استفاده از موقعیت شان
وقتی عده ای غربگرا و نفوذی و سرمایه دار درمیان مسئولین ما باشن اوضاع بهتر نمی شه.
مردم باید هوشیار باشند و اصل حکومت اسلامی رو تضعیف نکنن
مسولین چند گروه هستند یک گروه صدای مردم را شنیدند ولی کاری از دستشان برنمیاید فقط دلسوزی میکنند گروه دوم شنیدند اما عمدا بخاطر نیت سیاسیشان کاری نمیکنند و منتظر فرصت غبضه هستند و گرو سوم اصلا نشنیدند چون خود را بخواب زدند و خیلی هم پول و ثروت و قدرت و پارتی دارند و میگویند قدرت و اقتدار ما هست و ما خیلی شایسته و ژن برتر داریم مسول بودن حق ماست ما زحمت کشیدیم که به مقام بالا برسیم وما محرم انقلاب و نظام هستیم و دیگران نه .و همین این که آدم همین حرفها را از رسانه ملی میشنود که تمام اینها توطیه و آمریکا و اسراییل هست یعنی اصلا مشکلات حل نخواهد شد و کسی پیگیری نمیکند چونکه کسی صدای مردم را نشنیده . تا سه سال دیگر هم خواهیم دید ساختار اقتصادی از دولتی و نظامی خارج و حق مالکیت خصوصی را با تعویض قانون برسمیت بشناسیم ما هر چه جلو میرویم بیشتر دولتی میشود تا خصوصی . آیا به من جوان حق نمیدهید به کشورهای ثروتمند جهان غبطه بخورم . غصه میخورم که چرا همه چیز هست . ولی کار درستی نیست تمام ادارات شهرستانم را زیر پا گذاشتم اکثرا افراد سالخورده نشسته اند ولی فقط کار یدی هست ولی هر زمان کسی در میدان شهر فریاد میزند چند تا کارگر میخواهم 50نفر هجوم میاورند
بسیارمنطقی موثر و زیبنده تحلیل نموده بود قابل توجه مسئولین کشور
.مثل مرحله اول درمان اعتیاد که معتاد باید انکار معتاد بودنش رو کنار بزاره و قبول کنه معتاده.....مسئولان هم باید این انکاری که نسبت به جمعیت معترض را کنار بزارند..... ولی هنوز میان میگن تعداد معترضان در کل کشور 6 هزار نفر بوده!!! برای 6 هزار نفر اینترنت رو قطع کردید؟؟
بنام خدا
عملا سیاست دولت حمایت از توانگران و فشار بیشتر بر مردم عادی می باشد.
دولت عملا مالیات از خانه های خالی را مسکوت گذاشته است. مالیات به بیش از دو ملیون خانه خالی فشاری به مردم عادی نیاورده و حتی مفید به حال مردم عادی می باشد. بعضی مالکان آنها را اجاره داده و نرخ اجاره تعدیل می شود. در عوض نرخ بنزین اگرافزایش زیادی و بیش از 5% داشته باشد همه اجناس گران می شود که فشار بیشتر بر مردم عادی می باشد. کارت سوخت که برای مردم عادی بسیار کارساز بود حذف گردید.
دولت عملا به واردات کالاهای لوکس و غیرضروری و آنها که تولید داخل دارند ارز ارزان دولتی می دهد که واردات این کالاها به نفع توانگران وخارج از لیست مصرف مردم عادی می باشد.در نتیجه کاهش اشتغال فشار بیشتر بر مردم عادی می باشد. در عوض وارد کنندگان تا 200% سود می برند وقتی تولید کنندگان در حال تعطیلی و اخراج کارگران می باشند.
دولت حدود دو ملیارد دلار بابت سهم ایران برای فاینانس بین المللی خرید هواپیما ارز ارزان دولتی می دهد که هواپیمای نو و ارزان به نفع توانگران می باشد. مردم عادی معمولا از اتوبوس و قطار و خودرو استفاده می نمایند.
مؤسسات مالی غیر قانونی که کار مخفی و زیر زمینی نمی کردند. عده ای پول دار آنها را راه انداخته بودند. بانک مرکزی عملا کاری ندارد تا وقتی پول مردم عادی خورده می شود. بعد دولت از خزانه قسمتی از پولی که عده ای پول دارخورده اند بجای خرج برای بهداشت و حمل و نقل و غیره به مردم عادی که هر چه داشته اند فروخته اند می پردازد.
از واردات کالاهای قاچاق به خوبی جلوگیری نمی شود. در نتیجه کارگران اخراج و فشارزیادی بر مردم عادی وارد می شود. مالیات و حقوق گمرکی پرداخت نمی شود و پول دارها پول دار تر می شود.
مسکن مهر که با وجود اشکالات فراوان، باعث خانه دار شدن حدود ده ملیون ایرانی از مردم عادی و اشتغال زیاد مردم عادی شده بود بدون جایگزین در پنج سال اخیر مورد نفرت قرار گرفت . در عوض توانگرانی که می توانند در بانک مسکن سپرده گذاری نموده و اقساط ملیونی را بپردازند می توانند خانه دار شوند. این عملا حمایت از توانگران و فشار بیشتر بر مردم عادی می باشد
به نظر من یک دلیل بسیارمهم فساد، مشکلات فرهنگی و تجمل گرایی پول فراوانی می باشد که عده ای براحتی کسب می نمایند. درعوض مردم عادی بیشتری به دلیل بی کاری و بی پولی به انواع دیگر فساد روبرو می شوند.
از طرفی ضمن حمایت از توسعه گردشگری و آمدن سرمایه خارجی باید توجه نمود که این ها تاثیر زیادی ندارد. مثلا افزایش توریست برای خیل عظیم بی کاران دانشگاه رفته کاری ایجاد نمی نماید. سرمایه خارجی زیادی هم جذب نمی تواند شود. در کشوری مثل چین مزد خیلی پایین ، کارگران بسیار پر کار و کم توقع، قوانین صادرات و واردات و کارگری و تولید آسان، امکان سود منطقی را به سرمایه دار خارجی می دهد که در ایران امکان پذیر نمی باشد.
فکر اگه به حرفای ریس صداوسیما که امروز فرمودند توجه فرمایید می فهمید که گوش شنوایی وجد ندارد.
در این مقاله بازهم شاهد حمله به دولت بودیم درحالیکه همه میدانیم دولت اختیارات محدودی در حاکمیت ایران داره ولی برعکس باید پاسخگوی همه موارد هم باشه.وقتی نهادهای حاکمیتی و غیر دولتی انواع بودجه های رنگارنگ دریافت میکنند ولی هیچ پاسخگویی هم وجود ندارد نباید انتظار داشت که دولت همیشه جوابگوی مطالبات مردم باشه.
وقتی نماینده مجلس میگه حقوق 5/5 ،میلیونی نماینده فاجعه هست ، ادم حرصش در میاد بریزه تو خیابون بگه چی میگی ، تو معدن شن و ماسه داری داد حقوق هم می زنی
نوشته اند قتى اروپائي هابراى بدست اوردن علم وفناورى ٠٠٠ضمن اجراى عدالت براى تحصيل ثروت عرق مى ريخته اند مثلا اگر بول داشتند درمان براى همه فراهم ميكردند واگر براى همه براى هـيچ كس نبود عدالت را با اين صورت اجرا ميكردند ولى دركشورما كسانى كه پول بيشترى دارند ازخدمات بيشترى بهره مند ميشوند پيشرفت اروپا محصول تامين عدالت بود نه توليد بنز
چطوریه که موقع انتخابات میشیم مردم آگاه ولی اینجور وقتا میشیم احساساتی و هیجان زده؟ و تنها راهکار اینه که بیان فضا رو محدود کنن!!!
بستن فضای مجازی و دادن عناوین زشت ، آشکارا تحریک معترضین و آب بآسیاب دشمنان خارجی ریختن است . مسئولین محترم لطفا" خویشتنداری نمایند .
اگر صدا و سیما رویه خودش را اصلاح نکند تتمه اعتبار آن نزد مردم از بین خواهد رفت....
تابناک خواهشا خواهشا و خواهشا یه نظر سنجی در مورد اعتبار و اعتماد به صدا و سیما در بین مردم رو تو سایتتون قرار بدید تا شاید اقایون واقعیات براشون ملموس تر بشه .
دشمن دولت فعلی تنها و تنها خودش است.
90% ناراضیان طرفدار دولت بوده اند که به وعده ها دلخوش کرده بودند.
الان هم هیچ امیدی ندارند. با برجام گشایشی در کارشان داده نشده است. ازهمین رو بسیار عصبانی اند.
و اشتباه دیگر شما ریشه همه اقتصادی نیست سرخوردگی اجتماعی سیاسی میز هست. تا کی یک عده باید بطور دایمی ده ها شغل داشته باشند و دیگران باید فقط انها را نگاه کنند. چرا ما داریم به لبنان و فلسطین بدهیم ولی به ملت خودمان نه
با سلام خطر فیلتر شدن تلگرام اینکه اولا خواهند گفت دولت نتوانست خودش را حفظ کند. ثانیا مردم به فیلتر شکن روی اورده اند حتی کسانی که نمی دانستند فیلترشکن چیه حالا با ان یوتیوب را هم مبینند و ثالثا گرایش به شبکه های ماهواره ای زیاد شده است.
متاسفانه همانطوريكه برخي از نمايندگان كفتند فساد نهادينه شده. وكسي راياراي مبارزه با فساد نيست بي خودي اميدوار بودن برابر است با مرگ تدريجي است !
عالی بود تابنااااک
فقط برای مردم روشن کنید این 200هزار میلیاردی که روحانی میگه دست من نیست . دست کیه وچگونه وکجا خرج میشه؟
خدا خدا خسته شدیم......مرگ بده خسته شدیم
از شما و تمامی مسئولین تقاضا دارم لطفا بجای توهین کردن به مردم به حرف مردم گوش کنید. این اعتراضات و یا اغتشاشات و هر چیزی که اسمش رو میگذارید هر بار که تکرار میشوند گسترده تر و خطرناکتر میشوند. هر بار که آرامش برمیگردد یکسری آدمها بجای اینکه درس بگیرند اعصاب مردم رو بیشتر خراب میکنند!
متشکرم تابناک.
از نویسنده این تحلیل بسیار سپاسگزارم.انگار مرهمی بود بر خشمها و عصبانیتهای من.
از تابناک خواهش میکنم این نوشته رو چاپ کنه و برای همه مسئولین کشور بفرسته.شاید که بیدار بشن
واقعا متشکرم تابناک.بهترین تحلیلی بود که تا امروز در مورد این حادثه خوندم.جامع بود
آقا به جوانان مسکن کم قیمت بدین. زمین مفت خدا را بدین همین کارایی که اول نقلاب می کردید. آقا جوان اشتغال می خواد وام اشتغال بدین با بهره کم . اکثر معترضین جوانان هستند مسئولین به فکر باشند.
خلاصه یه تحلیل درست و درمون دیدیم . البته کو گوش شنوا .
این روزا همه چه خوب چشم بسته غیب میگن.
من در یک اداره دولتی کار می کنم.
ناکارمدی محض دیده می شود. افراد صرفا به واسطه رابطه جذب شده اند. سیستم دولتی کند و پر از افراد کم سواد است. در حالیکه نیروهای نخبه کشور بیرون از بدنه دولت ( به معنای عام آن) مانده اند. جوانان حق دارند به این تبعیض ها اعتراض کنند.
تابی جون بعد از مدیدی که دلسردی مرا باعث بودی.... عاقبت گفته هایی از این مردم همه دست بر زبان راندی....
شما که رسانه اید و بر خلاف خیلی ها انصاف هم دارید تلاش کنید اصلاح قانون اساسی رو به یک خواسته ی ملی تبدیل کنید
باید خواست تمام ملت ایران در قالب یک دموکراسی دیده بشود ما ملتی بزرگ هستیم نباید عده ای خود را برتر از دیگران بدانند ، تا اعتراضی صورت میگیرد هموطن خود را عامل اغتشاش و بیگانه فرض کنیم ، همه خق دارند در این کشور در آرامش زندگی کنند هر کس باید آزاد باشد قدرت طلبی نکنیم
بنده به نوبه خود از آشوب وخسارت به اموال عمومی بیزارم در عین حال از اعتراض مدنی حمایت می کنم
مشکلات اقتصادی معیشتی سیاسی فرهنگی و ...بسیارزیاد است و متاسفانه هیچ امیدی به اصلاح آن نیست .
اختلاف طبقاتی بسیارزیاد و نیز بیکاری و تقسیم نا عادلانه نقدینگی منجر شده است که مردم از هردو جناح ناامید شوند واعتراض خود را در هر فرصتی بروز می دهند .
خودمان را گول نزنیم اینها واقعیت های انکارناپذیر است که مردم با آن مواجه هستند .
از طرفی وقتی خلاف واقعیات از رسانه های ملی و از زبان مسئولین به گوش مردم می رسد موجب بی اعتمادی بیشتر مردم می شود .
پس بنظر بنده که خود معلول جنگ تحمیلی نیز هستم و کشورم را در جد جنون دوست دارم تنها راه خروج از بحران و یا جلوگیری از بحرانهای مشابه برخورد شدید و فوری با فسادهای مالی که تماما سرپوشیده مانده اند ودر حد شعار باقی مانده است برای اقدام کوتاه مدت پیشنهاد میشود و برای اقدام بلند مدت انجام مستمر اصلاحات سیاسی مطابق با نظر واقعی مردم در خصوص توازن قدرت و ثروت و مراکز تصمیم گیریست تا مردم احساس سهیم بودن در حکومت را داشته باشند .
یک سوال :

چرا با وجود کاستی و نقصانهای زیر در دوره آقای احمدی نژاد تظاهرات و آشوبی به پا نشد؟



افزایش شکاف طبقاتی

رشد نرخ تورم

افزایش بیکاری

افزایش فساد مالی

بیماری هلندی

کاهش حساب ذخیره ارزی

اختلال در بانکداری

کاهش ارزش پول ملی

انحراف از قانون بودجه

انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی

ارائه آمارهای اقتصادی نادرست

شاید بتوان به دو عامل مهم اشاره کرد :

1- مانند دوره آقای خاتمی در طول مدت چهار سال اول و یکسال گذشته دوره ریاست جمهوری آقای روحانی همه کانالهای رسمی رایو و تلویزیونی 24 ساعته مشغول نقد و عیب تراشی و بالا بردن سطح مطالبات مردم و مایوس کردن آنان از دولت بوده اند و بر آن بیفزایید کانالهای شبکه های اجتماعی مثل افسران جنگ نرم و... که به طور مداوم مشغول تولید کلیپ و مطلب بر علیه دولت بوده اند. این هیچ تناسبی با دوره آقای احمدی نژاد ندارد که مثلا سفر ایشان به فلان کشور درجه 3 افریقایی توسط صدا سیما فتح الفتوح ترسیم می شد !

2- در دوره آقای روحانی با باز شدن منافذ خبری و آزادی گردش اطلاعات آهسته آهسته جامعه دریافته است که طی دوره قبل سال چه بلایی بر سرش آمده است .
بعد از چند ماه همجنان تصویر آن برنجکار شمالی در ذهنم نقش یسته است وقتی در گزارشی خبری دیدم چگونه با اضطراب و حالتی بر افروخته عاجزانه از وزیر جهادکشاورزی تقاضا می کرد که به قول خودش جلوی مافیای واردکننده برنج بایستد یا اقدامی حداقلی انجام دهد که او و سایر برنجکاران نیز توانایی فروش محصول و تامین مخارج خانواده خود را داشته باشند وزیر به استهزا گفت به او سبوس دهید تا آرام شود!! و عجبا که نماینده اش نیز نه تنها با او همراهی نکرد بلکه دست وزیر را گرفت و با هم به شکل تمسخر آمیزی محل را ترک کردند!
تحلیل بدی نبود، اما هنوز مطلبو نگرفتین. درد مردم از اقتصاد شروع میشه اما مسائل فرهنگی، سیاسی هم کم از دغدغه اقتصادی نداره.
انصافاً تحلیل قشنگی بود کاش همه مردم و مسئولین به چنین باورهای عمیقی برسند البته صرف تحلیل ونظریه پردازی راه حل مشکلات نیست جامعه برای اصلاح به کار وتلاش همگانی واحساس مسئولیت جمعی مردم و مسئولین نیاز دارد
یاد شعر زیبایی از فردوسی افتادم:
(( به سه چیز هر کار نیکو شود
همان تخت شاهی بی آهو شود
به گنج و به رنج وبه مردان مرد
به جز این نشاید همی کار کرد))
هر رئیس جمهوری فقط برای چهارسال و یا یک دوره انتخاب بشه چون دوره چهارساله دوم رو همه خراب کردن و در واقع هرچه بدبختی سر مردم اومده توی چهارسال دوم بوده از خاتمی بگیر تا احمدی نزاد و الان هم روحانی .
متاسفانه مسئولین کشور از اتفاقت اخیر درس نگرفته اند و اعتراض مردم رو اغتشاش نامیدن
این اعتراضات اغلب مربوط به 10 درصد کشاورزان ناامید، قشر خیلی فقیرو یا جوانان حدود 20 ساله ای بود که کارد به استخونشون رسیده بود و توی شرایط بد زندگی گیر افتادن و امیدی به آینده نداشتن.
غیرممکن هست جامعه ایران بفضای قبل ازاعتراضات برگرده
راستش بنده سواد سیاسی زیادی ندارم ام خوب میدانم که بیشتر مشکلات مملکت ناشی از این است کسانی که در این مملکت مسئولیت دارند اختیارچندانی ندارند
تابناک بسیار عالی بودی این چند روز اخیر...به مردم نزدیک تر بودی از بقیه....امیدواریم در این خصوص ثبات داشته باشی و نون به نرخ روز نخوری تا اعتماد مردم نسبت بهت روز به روز بیشتر بشه....در آخر یه درد دل باهاتون دارم: بازم مردم ایران نا امید شدن
واقعیت اینه که تا قانون اساسی بطور اساسی اصلاح نشه منافع مردم به هیچ وجه تامین نخواهد شد لب کلام مردم همینه حالا خودتونو به خواب بزنید.
با سلام
انصافا مقاله خوبی بود ولی نظرات خوانندگان محترم جالبتر به نظر من اگر به این اعتراضات توجه نشود دی ماه 96 شروع سوریه سازی ایران خواهد بود
همه قبول دارند که علت اصلی ای اعتراضات مشکل معیشت طبقه ضعیف جامعه است من تعجب میکنم که چرا نیروهای انتظامی حداکثر خویشتن داری را از خود نشان ندادند حتی المکان باید آنها را دستگیر میکردند و بدست قانون می سپردند
مالزي هم 300 سال پيش شروع كرده؟ كره جنوبي كه 40 سال پيش آرزوش بود شبيه ما بشه، يعني اونم از 300 سال پيش شروع كرده؟
ما پیروز شدیم
چرا اشتباه هشتم رو نمی گید؟!
مسئولین به داد مردم برسند

عاصی شدیم از رکود و تورم و گرانی و اختلاس و رانتخواری
دیگه مردم حالشون بهم میخوره از این وعده ها .
واقعا از تحلیل تابناک و تحلیل های مردم لذت بردم . آگاهی افکار عمومی خیلی بالاتر از آگاهی مسئولین سیاسی هست
هیچ مردمی عزت، نجات و رهائی نمی‌یابند مگر اینکه ضعیف بتواند حق خود را از قوی مطالبه کند. بر آنها سخت نگیر و با آنها با پرخاش عمل نکن و با چهره برافروخته با آنان رفتار نکن. (نهج البلاغه نامه ۵۳
در این بحران اقتصادی نسخه شفابخشی وجود ندارد اگر کسی چنین ادعای دارد از واقعیات اقتصاد ایران بدور است کوتاه مدت می شود کاری کرد اما دردراز مدت نه البته باید بپذیریم بحران بیکاری دردنیا فراگیر است اما درکشور شدید با شعارهای توخالی وبهانه دادن دست دشمنان باری که باید به اسانی به مقصد برسانیم سنگین ودشوار ونماممکن می کنیمم
اي مسئولين نظام اسلامي اعم از دولتي و غير دولتي به داد فشار اقتصادي بر مردم برسيد و نگذاريد گرگهاي گرسنه خارج نشين و سران مزدور كشور هاي منطقه و فرامنطقه با افكار پليدشان باعث ايجاد تفرقه شوند.
این حوادث اخطاریست که نشان می دهد حاکمیت، ارتباطش با مردم به ویژه دهکهای پایین کمتر و کمتر شده.کمتر به فکر آنهاست و بیشتر به مسائل درونی خودش می پردازد
دوقتی صدا وسیما و مسولان مردم معترض را عوامل عربستان و اسراییل و آمریکا وتفاله داعش و ....مینامند آیا هدفی به غیر از ریختن نفت روی اتش دارند
چهل سال وقت داشتین ایران را درست کنین
‏از یه طرف میگید آمـریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند از یه طرف میگید همه اعـتراضات زیر سر آمریکـاست، بالاخره آمـریکا می تواند یا نمی تواند؟ ما هیچی اون بدبختارو از بلاتکلیفی دربیارید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر