بازدید 44757
درباره پدیده‌ای که شگفتی اهالی هنر را رقم زده است؛

تئاتر میلیاردی الیور توئیست از کجا تأمین مالی می‌‎شود؟

وقتی تهیه کنندگان و کارگردان‌های پرنفوذ، توان گرفتن تبلیغات شهری برای آثارشان را ندارند و حتی آثار امثال کیمیایی نیز چنین امکاناتی را به دست نمی‌آورند، تبلیغات شهری برای تئاتر «الیور توئیست» این پرسش را پیش آورده که واقعاً پشت این تئاتر چه خبر است؟
کد خبر: ۷۶۰۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲ 02 January 2018

تئاتر میلیاردی الیور توئیست از کجا تامین مالی می‌‎شود؟نمایش الیور توئیست که با سرمایه میلیاردی و با حضور دو بازیگر سینمای ایران روی صحنه رفته، این پرسش را پیش آورده که چنین پروژه‌هایی با عدم منطق اقتصادی چگونه روی صحنه می‌روند و همه نهادهای مسئول با این پروژه‌های همکاری ویژه‌ای دارند؟ در کنار این پرسش، اهالی تئاتر درباره بر هم زدن قواعد اقتصادی تئاتر ایران سخن می‌گویند و برخی می‌پرسند، آیا این وضعیت در بلندمدت به نفع تئاتر ایران است؟

به گزارش «تابناک»؛ مهناز افشار، آتیلا پسیانی، سعید چنگیزیان، هوتن شکیبا، امیرکاوه آهنین‌جان، داریوش موفق، نوید محمدزاده و با همراهی بیش از صد بازیگر و هنرجوی نوجوان» این ترکیب تئاتر الیور توئیست به کارگردانی حسین پارسایی است که اکنون نه مقام مسئول تئاتر یا مدیرکل نمایش خانگی سازمان سینمایی، بلکه در قامت یک صحنه‌گردان تئاتر ظاهر شده است. داستانِ دومین رمان چارلز دیکنز برای اغلب مردم آشناست و به شیوه‌های مختلفی اجرا شده که در اجرای کنونی و موزیکال در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.تئاتر میلیاردی الیور توئیست از کجا تامین مالی می‌‎شود؟

به گفته خود عوامل، کار اقتباسی از رمان دیکنز و آهنگسازی لیونل بارت است؛ اما با اندکی جستجو می‌توان دریافت که تئاتر الیور توئیست، یک برداشت خام‌دستانه از فیلم «الیور! / Oliver!» اثر کارول رید کارگردان انگلیسی و محصول سال 1968 است که در فضای مجازی در دسترس است و تماشاگران تئاتر حسین پارسایی می‌توانند با دیدن این فیلم از میزان خلاقیت و دستاوردهای هنری تئاتر الیور توئیست لذت ببرند و بابت بلیت 90 هزار تومانی که خریده‌اند، افسوس بخورند.

مهناز افشار در این تئاتر پایین‌تر از همان سطح متوسطی که در این سال‌ها در سینمای ایران ظاهر شده، روی صحنه حضور می‌یابد و شاید این مسأله به درک ناصحیح این بازیگر نسبت به مدیوم تئاتر و تفاوت‌های این مدیوم با مدیوم سینما باشد. نوید محمدزاده که اصالتاً جزو بازیگران تئاتر است و از صحنه تئاتر به سینما آمده، اما دور از انتظار ظاهر می‌شود و اثری از بازی همیشگی‌اش نیست، به گونه‌ای که انگار با تماشاگر یا کارگردان اثر لج کرده باشد و بخواهد بازی کند!

سوای داستان و سطح بازی ها، آنچه تماشاگر غیرحرفه‌ای تئاتر که مخاطب اصلی این تئاتر بوده را تحت تأثیر قرار می‌دهد، دو موضوع است؛ نخست به خدمت گرفتن مهناز افشار و نوید محمدزاده است که با توجه به پیشنهادهای سینمایی به آنها، بازیگران گرانقیمتی محسوب می‌شوند و حتی اگر با تهیه کننده و کارگردان این تئاتر راه آمده باشند نیز بعید است رقم اندکی برای صرف وقت قابل توجه -دست کم به اندازه یک پروژه سینمایی- برای این تئاتر دریافت کرده باشند!

موضوع دیگری که حتی برخی تماشاگران حرفه‌ای را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، دکور بسیار عظیمی است که احتمالاً یکی از بهترین دکورهای یک دهه اخیر نمایش‌های روی صحنه رفته ی ایران محسوب می‌شود. برای ساخت این دکور حتماً تلاش شده و در کنار آن، برای حجم بالای لباس و جزئیات هزینه قابل توجهی صورت پذیرفته که در نوع خود کم‌سابقه است و برخی از سوابق تئاترهای اینچنینی نظیر تئاتر «آمدیم، نبودید، رفتیم» به کارگردانی رضا حداد و با بازی مهناز افشار، هانیه توسلی و شماری دیگر از بازیگران شناخته شده را یادآور می‌شود.

در روزهای اخیر، برخی رسانه‌ها از هزینه 2.5 میلیارد تومانی تولید این تئاتر سخن به میان آورده‌اند که رقم بسیار قابل توجه است و اگر مجموع بلیت‌های 90 هزار تومانی این تئاتر را منهای هزینه اجرای سانس‌‍‌های تالار وحدت و منهای هزینه دستمزد بازیگر، دکور و لباس کنیم، نمی‌توان منطق اقتصادی برای این تئاتر متصور شد و به همین دلیل، ابهام‌ها درباره اینکه چگونه برخی اوقات چنین آثاری تولید می‌شود، افزون شده است!

با گذر از این پرسش قدیمی که «تئاتر یک کالای فرهنگی لوکس است یا یک امکان عمومی؟» و اینکه اهالی تئاتر در این زمینه چه نقشی دارند، وقتی تهیه کنندگان و کارگردان‌های پرنفوذ توان گرفتن تبلیغات شهری برای آثارشان را ندارند و حتی آثار امثال کیمیایی نیز چنین امکاناتی را به دست نمی‌آورند، تبلیغات شهری برای تئاتر «الیور توئیست» این پرسش را پیش آورده که واقعاً پشت این تئاتر چه خبر است؟!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۲۰
تابناک شیطون
می خواهی به مردم بگی هنرمندها دارن حق شما رو می‌خورن نه مقامات ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
نه میخواد بگه اینا هم دارند مثل اونا میخورند
من مهناز افشار رو خيلی دوست داشتم اما از وقتی با آقازاده ازدواج مرد حتی نمیتونم اسمشو بشنوم
خدا وکیلی این عین ظلمه که سهم یه ایرانی از ثروتهای ملی ماهیانه 1 میلیون تومان باشه و سهم یه ایرانیه دیگه (مثلا فلان وزیر) ماهیانه چند میلیارد تومان باشه. در کشورهایی هم که حکومتشان دینی نیست اینگونه نیست.
نوید محمد زاده همون پیژامه . عرق گیر پوش سینما نیست؟ نمردیم و معنی هنرمند را هم فهمیدیم!!!
اولا این تئاتر اسپانسر داره
دوما با پنجاه شصت روز اجرا در تالاری که هزار نفر گنجایش داره عددی خیلی بزرگتر به دست میاد (با قیمت بلیت 90 هزار تومنی که شما نوشتین و البته درست نیست)
سوما تو قرار نیست سوال بپرسی که چه خبره؟ مخاطب باید بپرسه و خبرنگار باید جواب بده نه اینکه بیاین از من بپرسین!! این از بدیهیات کار روزنامه نگاریه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
تالار وحدت 1000 تا گنجایش نداره. دروغ ممنوع
اینهمه بخور بخور تو مملکت هست حالا شما گیر دادی به یه تئاتر!؟
خیلی پیچیده نیست مهناز افشار همسر یک آقازاده فرهنگی
شما نسبت به همه چیز اظهار نظر و فضولی می کنید. بابا ملت رو به حا خودشون بذارید. آخه نمی شه که غم و غصه و آه و ناله توی این مملکت نهادینه و همه روزه تعزیه و زنجموره گوش داد. دنبال چی هستبن؟ توطئه! یه عده از هنرمندها جمع شدند و یه نمایش موزیکال ابتکاری ساخته اند، به شما جرا برخورده!
به لطف مديريت تئاتر شهر ، مديريت مركز هنرهاي نمايشي و مدير كل نمايش خانگي سازمان سينمايي آينده آقاي پارسايي بيمه شده است.
لطفاً براي پاسخ به سوالهايتان در مورد آقاي پارسايي تحقيق و تفحص كنيد.
البته اگر بر فرض چیزکی هم پشت پرده باشد, باز جای شکرش باقی است که در یک رویداد فرهنگی کلاس بالا هزینه شده!
خانم مهناز افشار زن یک اقازاده است دیگر چرا بحث میکنید باید نقش میلیارد ی بازی کند
بر خلاف مستضعف نمایی شما و مسائل پشت پرده که خود میدانید و شما دامن میزنید بنده 4 بار به اپرای اتریش رفتم و با عظمت ترین صحنه های تاتر و اپرای دنیا رو دیدم و انصافا تاتر الیور تویست هیچ چیز از اجراها و صحنه های بین المللی کم نداشت استعداد ناب ایرانی و هنر زیرکانه تمامی صحنه ها بسیار عالی طراحی شدند نقد خود بنده فقط به بازی نوید محمد زادست که تو نقش معتاد فقیر پایین شهری گیر کرده ولی بقیه عوامل بسیار عالی بودند به امید زیاد شده این برنامه های حرفه ای در مورد هزینه ام که میفرمایید الان پول یک عدد پیتزا با نوشابه حدود 30 هزار تومان به بالاست! (بنده یکی از کارشناسان و منتقدان تاتر و سینما هستم که بار ها در تلویزیون منو دیدین!) با تشکر
متاسفانه خبر منتشر شده سرشار از موارد نادرست و حدس و گمان است. درج چنین گزارش کم دقتی در شان خبرگزاری وزین تابناک نیست. برای مثال به این چند نمونه دقت کنید:
الف) در پاراگراف سوم با حالتی مچ گیرانه مطرح شده که در واقع این اثر برداشتی از فیلم الیور اثر کارول رید است، گویی خبرنگار محترم این نکته را با تیزهوشی کشف کرده است! اما با نگاهی به صفحه دوم بروشور این نمایش، می بینید که این نکته به وضوح ذکر شده و اساسا گروه نمایشی هیچ تلاشی بر پنهان کردن این مساله نداشته اند که بخش عمده ای از اجرا را از فیلم موزیکال کارول رید اقتباس کرده اند.
ب) تیتر زرد خبر این است: تئاتر میلیاردی الیور توئیست از کجا تامین مالی می شود؟! جواب بسیار ساده است، از طریق فروش بلیطهای 95 تا 45 هزار تومانی در طی حدود 55 الی 60 اجرا، می شود تخمین زد که رقمی در حدود 2.5 میلیارد تومن عاید گروه اجرایی شود، یعنی چیزی برابر با هزینه تولید اثر! این هزینه شامل همه مواردی است که گروه تولید باید برای آن ها پول بپردازد که عبارت است از اجاره سالن، دستمزد بازیگرهای سلبریتی و غیر سلبریتی، دستمزد طراحان، دستیاران، عوامل هنری، مدیران اجرایی به علاوه هزینه های سنگین برای ساخت دکور، آکسسوار، لباس، بخشهای مصرفی و تدارکاتی و ایاب و ذهاب و ... در نهایت هم دستمزد گروه ارکستر 60 نفره و عوامل حرفه ای موسیقی به این مجموعه اضافه می شود. حال سوال این است که چرا خبرنگار محترم می کوشد میزان دستمزد مهناز افشار و نوید محمد زاده را در هاله ای از ابهام فرو برد؟! طبیعی است که از این 2.5 میلیارد هزینه تولید، بخشی هم مربوط به دستمزد بازیگران سلبریتی است که آگاهی از میزان دقیق آن، نه در شان خبرنگار محترم تابناک است، نه گره ای از مشکلات هنر مملکت باز می کند، اما میتواند خبر مندرج را کمی زرد جلوه کند که می کند.
ج) در دو جا به منطق اقتصادی چنین پروژه ای اشاره شده است. طبیعتاً وقتی از اقتصاد حرف می زنیم، با عدد و رقم سر و کار داریم. اگر منظور نگارنده محترم از منطق اقتصادی این است که هزار تومان سرمایه گذاری کنیم و دو هزار تومان بازگشت سرمایه داشته باشیم، طبیعتاً این پروژه کاملاً شکست خورده است، چرا که عطف به توضیحات پاراگراف قبل، این پروژه در نهایت میتواند به اندازه هزینه هایش بازگشت سرمایه داشته باشد. اما اگر منظور نگارنده از مطرح کردن بحث منطق اقتصادی، ایجاد ابهام برای خواننده است (که اینگونه به نظر می رسد) باز هم باید یک نمره منفی برای خبرگزاری محترم تابناک در نظر گرفت که چنین گزارش نادقیقی را منتشر کرده است.
در پایان پیشنهاد می کنم که به جای درج چنین گزارشات سطحی و زردی، به نقد فنی و هنری موزیکال الیور توئیست بپردازید. به اجرایی که بنا بر اظهار نظر صاحب نظران و اهل فن، دریچه ای تازه را به روی تئاتر ایران گشوده است و بدون یک ریال کمک دولتی توانسته این چنین کانون توجه عوام و خواص قرار بگیرد.
امیدوارم تابناک بدون جرح و تعدیل، اظهارات بنده را منتشر کند.
موفق باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
خود گویی و خودخندی. نمیدونی تالار وحدت چند تا صندلی داره و چند تا اجرا داشته؟ اینها رو ضرب کن و متوجه میشی عدد منفی بوده. میدونی فق تبلیغات شهری این فیلم چند میلیارد تومن میشه؟

نقد فنی هم که شده. گفته اثرتون کپی ناشیانه است، دکورش خوبه و بازی ها مضخرفه. نقدش هم به نظر منی که دیدم درسته
واسه مخاطبان که آب نمیشه اما واسه افشار و محمدزاده خوب نونی شده
همین خبرهای خیابانی ، اعتراض به اختلاف طبقاتی ،،
اگه موصوع تئاتر درباره مبارزه با استکبار بود و کارگردانش ده نمکی البته که تابناک نمیپرسید این همه هزینه چرا و از کجا مثل بسیاری از نپرسیدنها
يعني كسي پيدا ميشه كه هنوز فيلم و تاترهاي مهناز افشار بره نگاه كنه؟...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر