بازدید 4102
اخبار کوتاه جهان انرژی؛

قیمت بنزین در عربستان افزایش یافت

بر اساس گزارشی که خبرگزاری دولتی عربستان به نقل از اس‌پی‌ای (آژانس خبری سعودی) منتشر کرد، نرخ بنزین در این کشور با هدف افزایش بهینه‌سازی مصرف و تنوع بخشی به درآمدهای دولت افزایش یافته است.
کد خبر: ۷۶۰۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲ 02 January 2018

جهان انرژی در 24 ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی بود که رکورد صادرات نفت جنوب عراق در ماه دسامبر، افزایش قیمت بنزین در عربستان و رد اتهام فروش غیرمجاز فرآورده های نفتی به کره شمالی از سوی چین از جمله مهمترین رویدادها به شمار می رود.

به گزارش ایرنا و به نقل از رویترز انگلیس، صادرات نفت عراق از پایانه های جنوبی بصره در ماه دسامبر به رکورد سه میلیون و ٥٣٥ هزار بشکه در روز رسید که این رقم در ماه پیش از آن، ٣ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز بوده است.

‎عراق همواره تلاش کرده است تا کاهش محموله های نفتی کرکوک در شمال این کشور را از طریق افزایش صادرات از جنوب جبران کند.

**افزایش قیمت بنزین در عربستان موجب شگفتی شد

همچنین بر اساس گزارشی که خبرگزاری دولتی عربستان به نقل از اس‌پی‌ای (آژانس خبری سعودی) منتشر کرد، نرخ بنزین در این کشور با هدف افزایش بهینه‌سازی مصرف و تنوع بخشی به درآمدهای دولت افزایش یافته است.

قیمت بنزین در عربستان افزایش یافت

براساس یک برنامه مالی بلندمدت که ماه گذشته منتشر شد، عربستان قصد دارد تا سال 2023 یارانه پرداختی به انرژی را به طور کامل متوقف کند و از این به بعد انواع سوخت بر اساس قیمت‌های جهانی و به شکل آزاد قیمت‌گذاری خواهد شد.

قیمت‌گذاری جدید در حالی انجام شده که قیمت‌های تعیین شده با نرخ های جهانی فاصله چندانی ندارد و دولت سعودی با وجود درآمد سرشاری که از تولید روزانه 10 میلیون بشکه نفت در روز به دست می‌آورد، یارانه چندانی برای سوخت پرداخت نمی‌کند.

** ایجاد ارز جدید در ونزوئلا با پشتوانه نفت

‎ونزوئلا بر اساس گزارش رویترز، تحت تاثیر فشارهای شدید اقتصادی و به منظور کاهش تورم بی‌سابقه در این کشور، قصد دارد ارز رمزنگاری‌ شده‌ به نام «پترو» را با پشتوانه ٣ میلیارد و ٥٠٠ هزار بشکه نفت خام، معادل ٢٦٧ میلیارد دلار عرضه کند.

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد، ونزوئلا که مدت‌هاست با مشکلات حاد و تحریم و فشارهای اقتصادی از داخل و خارج از کشور دست و پنجه نرم می‌کند، اکنون تصمیم گرفته برای کاهش نرخ تورم بی‌سابقه در این کشور، به سراغ ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده مانند بیت کوین برود.

این در حالی است که بسیاری از کشورها از جمله برخی کشورهای اروپایی در استفاده و مبادلات پولی و مالی با ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین دچار تردید شده‌ و مردم و سرمایه‌گذاران را از مبادلات این چنینی همواره برحذر داشته‌اند.

**چین اتهام فروش غیرمجاز فرآورده های نفتی به کره شمالی را رد کرد

به دنبال اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا و یک روزنامه کره جنوبی که دولت چین را به فروش غیرمجاز محصولات نفتی به کره شمالی متهم کرده بودند، پکن اعلام کرد که این موضوع صحت ندارد.

‎شورای امنیت سازمان ملل، هفته گذشته تحریم های نفتی جدیدی را علیه کره شمالی به علت آزمایش اخیر موشک بالیستیک میان قاره ای اعمال کرد که طبق آن ٩٠ درصد از صادرات فرآورده های نفتی به این کشور باید کاهش یابد و به سقف ٥٠٠ هزار بشکه در سال برسد.

‎** بازار گاز قاره سبز در دست روسیه می ماند

‎به گزارش بلومبرگ آمریکا، «الکساندر مدودف» معاون مدیرعامل شرکت گازپروم روسیه گفت: این غول گازی دولتی، قصد دارد در سال ٢٠١٨ میلادی حداقل 180 میلیارد مترمکعب گاز صادر کند.

این میزان دومین حجم بالا پس از رکورد 190 میلیارد متر مکعب برآورد شده برای سال 2017 خواهد بود.
‎وی افزود: البته این کسب و کار است و رقابت ورزشی نیست اما مرحله‌ جدیدی در تاریخ این شرکت محسوب می شود.

**کاهش کسری بودجه ٢٠١٨ میلادی عمان تحت تأثیر قیمت های نفت

به گزارش شبکه خبری یی ان سی ای، عمان در لایحه بودجه ٢٠١٨ خود کسری بودجه هفت میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلاری را پیش بینی کرد که در نتیجه کاهش های پیشین قیمت نفت است، با اینکه این میزان کسری بودجه کمتر از رقم سال پیش است.

‎برخلاف تلاش این کشور برای کاهش وابستگی به نفت، درآمدهای نفتی عمان برای سال ٢٠١٨ میلادی، ٧٠ درصد مجموع درآمدهای پیش بینی شده است.

‎کسری بودجه این کشور در سال گذشته میلادی در پی کاهش تولید نفت، ٩ میلیارد و ١٠٠ میلیون دلار گزارش شده بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار