بازدید 14390
تأملی بر مطالبات رها شده قشرهای بزرگی از مردم؛ بخش نخست

از نمایشگاه مطبوعات تا کف خیابان؛ مال باختگانی که مسئول ترسانند!

جمعیت بزرگی که معتقدند اگر قرار است مال باخته لقب گیرند، باید بانک مرکزی را فریب دهنده ایشان معرفی کرد که در زمان سرمایه گذاری ایشان، کاسپین را قانونی معرفی و برای آن مجوز صادر کرده بود؛ مجوزی که اگر در صدور آن اشتباه و قصور رخ داده، باید این نهاد پاسخگویش باشد و اگر بعد از آن قصور و اشتباهی رخ داده که منجر به شرایط فعلی شده، باز بانک مرکزی مقصر است که نظارت نکرده!
کد خبر: ۷۶۰۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵ 31 December 2017

در شرایطی که انباشت برخی مشکلات موجب شده شماری از هموطنانمان در شهر‌های مختلف روانه خیابان‌ها شوند، بد نیست برخی بی توجهی‌های آشکار به مطالبات مردم را مرور کنیم؛ مروری که کمترین فایده آن، شناسایی مطالبات بر حق مردم و ریشه‌یابی برخی نارضایتی‌ها خواهد بود.

به گزارش «تابناک»؛ این روز‌ها در حالی برخی شهر‌های کشورمان شاهد برگزاری تجمع‌های خیابانی در اعتراض به مشکلات معیشتی و گرانی و گاه حتی رفتار‌های هنجارشکنانه و غیرقابل قبول شده که اندک تأملی در شکل گیری این وضعیت، تجمع‌های اعتراضی پرشمار مال باختگان مؤسسات مالی را به یاد خواهد آورد.

تجمع‌هایی که از جمله شاخص‌ترین هایشان، اعتراضات مؤکد و پر تکرار مال‌باختگان مؤسسه کاسپین است. معترضانی که البته نمی‌پذیرند «مال باخته» خطاب شوند، چون بر این باورند، هیچ اشتباهی مرتکب نشده و پذیرای هیچ گونه ریسکی در سرمایه گذاری شان در یکی از مؤسسات قانونی مالی کشور نبوده‌اند و اگر دستشان از سرمایه شان کوتاه است، به دلیل کارشکنی‌های برخی مسئولان است و بس.

موضوعی که ایشان را بر آن داشته که از مدت‌ها پیشتر با برگزاری تجمع‌های مختلف و پر تعداد در برهه‌های زمانی مختلف و در مکان‌های متفاوت، تلاش در جلب توجه مسئولان و احقاق حقوق از دست رفته شان شوند. تجمع‌هایی که با اینکه هر ازچندگاهی واکنش‌هایی نیز به دنبال داشته، نتوانسته گره از کار ایشان باز کند. درست مثل تجمع‌هایی که مال باختگان دیگر مؤسسات مالی یا تعاونی‌های اعتباری و... در اقصی نقاط کشور برگزار کرده‌اند.

اما آنچه تجمع مال باختگان کاسپین را به نوعی متفاوت از دیگر تجمع‌های مشابه کرده، نه فقط شمار بالای این تجمع ها، که استنادات فراوانی است که سپرده گذاران کاسپین برای نشان دادن حقانیت خود ارائه می‌دهند. مستنداتی که سیر پر حاشیه و سوال برانگیز ادغام چند تعاونی، از جمله تعاونی فرشتگان و رسیدن به مؤسسه کاسپین و در نهایت گره افتادن در کار جمعیت بزرگ سپرده گذاران این مؤسسه را روایت می‌کند و این سوال را به وجود می‌آورد که چرا این پرونده که از سال‌ها پیشتر شکل گیری آن آغاز شده، نه تنها حل نشده، که روز به روز بر پیچیدگی هایش افزوده شده است.

پیچیدگی‌هایی که موجب شده این اواخر برخی شعار‌ها از مال باختگان این مؤسسه به گوش برسد که قابلیت پیگیری حقوقی دارند، اما هیچ واکنشی به دنبال نداشته است. شعار‌هایی از جنس مرگ بر رئیس کل بانک مرکزی کشورمان که البته در برخی تجمع‌های دیگر مشابه نیز به گوش رسیده و بی پاسخ مانده است. گویی دست کم بخشی از مسئولان به ایشان حق می‌دهند که از بلایی که بر سرشان آمده شاکی و عصبانی باشند.

شاید از این رو که روایت این معترضان از بلایی که بر سرشان نازل شده به گوش خیلی از مسئولان رسیده و با هیچ استدلالی نمی‌توان ابهامات و پرسش های ایشان را پاسخ گفت. پرسش هایی از این دست که چگونه ممکن است فعالیت این مؤسسه از سال ۹۲ به شکل کامل و تمام عیار زیر نظر بانک مرکزی کشورمان صورت گرفته باشد و حتی با نظارت این نهاد عالی، روند تغییر مؤسسه آرمان ایرانیان به کاسپین رقم خورده باشد و ۳۹۱ شعبه این مؤسسه در سراسر کشور، فعالیت خود را ادامه داده باشند، اما بناگاه همه چیز جور دیگری توصیف شده و حدود دو میلیون نفر دچار مشکلات فراوان شوند؟

جمعیت بزرگی که معتقدند اگر قرار است مال باخته لقب گیرند، باید بانک مرکزی را فریب دهنده ایشان معرفی کرد که در زمان سرمایه گذاری ایشان، کاسپین را قانونی معرفی و برای آن مجوز صادر کرده بود؛ مجوزی که اگر در صدور آن اشتباه و قصور رخ داده، باید این نهاد پاسخگویش باشد و اگر بعد از آن قصور و اشتباهی رخ داده که منجر به شرایط فعلی شده، باز بانک مرکزی مقصر است که در نظارت قصور کرده و حالا می‌بایست تاوان اشتباهش را بپردازد.

کشمکشی که در ششمین روز آذرماه سال ۹۵ اوج گرفت و مسئولان بانک مرکزی در پاسخ به آن از معترضان خواستند که نگران نباشند، اما کمی بعد، در دی ماه مشخص شد که وخیم‌تر این اینهاست. با برگزاری تجمعی که تقریبا از آن تاریخ به بعد، هر ماه یک بار تکرار و در یک نوبت، به تجمع ۳۳ روزه مال باختگان کاسپین مقابل دفتر سخنگوی قوه قضائیه هم منجر شده است.

وضعیتی که یکی از معترضان در تشریح آن، به بیان یک جمله کوتاه و مختصر کفایت می‌کند: «متأسفانه همیشه کف خیابانیم!»؛ جمله‌ای که دیگر فرد معترض آن را این گونه ادامه می‌دهد: درست است که همیشه کف خیابانیم، اما رسانه ملی از ما رویگردان است و مسئولان این گونه در افکار عمومی جا انداخته‌اند که ما زیاده خواه و طمع کاریم و سود زیادی گرفته‌ایم و حالا هم هر بلایی سرمان بیاید، حقمان است.

وی در ادامه می‌گوید: ما نه اعضای یک شرکت خصوصی هستیم و نه درباره چیزی جز پول حقیقی و کاغذی سخن می‌گوییم. سرمایه ما پول نقدی بوده که در بانکی مجوز دار و زیر نظر مسئولان سپرده شده است. حالا چگونه است که ورق برگشته و ما را زیاده خواه معرفی می‌کنند و می‌کوشند به هر روش که شده، سرمایه مان را تقلیل دهند و زیانکارمان نمایند؟

زیانی که ظاهرا کمتر کسی از آن آگاه است و برای اعمال آن در سپرده معترضان، ساز و کاری مشخص طراحی شده است. به این صورت که از ایشان می‌خواهند برای مشخص شدن وضعیت طلبشان به شعب مراجعه کرده و دفترچه‌های قدیم خود را تحویل دهند و به جایش دفترچه حساب‌های جدید دریافت نمایند، اما در عمل، چیزی جز ترفند مسئولان برای کاهش سرمایه‌های ایشان، حتی زدن از اصل سرمایه ایشان نیست.

موضوعی که پر واضح است اعتراض ایشان را تشدید کرده و مصمم نمودن ایشان بر پیگیری اعتراضاتشان را به دنبال داشته است؛ اعتراضاتی از جنس حضور در نمایشگاه اخیر مطبوعات که حتی صحنه‌هایی نظیر نیمه کاره رها کردن بازدید وزیر اطلاعات را به دنبال داشت، اما دیده نشد و مثمر ثمر واقع نگردید. اعتراضاتی که به گفته مال باختگان، دستور رهبر انقلاب به سران قوا برای تدبیر کردن مشکل مال باختگان، به نوعی مهر تایید بر حق بودنشان می‌زند و ثابت می‌کند که همه امور به درستی پیش نرفته و آنچه بر ایشان رفته، قانونی نیست.

اعتراضاتی که اگر رسیدگی می شدند، چه بسا این روز‌ها شاهد برگزاری تجمع‌های فراوان در اقصی نقاط کشور در واکنش به مشکلات نمی‌بودیم و از این روی جا دارد بار دیگر مورد مداقه قرار گرفته و رسیدگی به آن در اولویت کاری مسئولان قرار گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۱
دیییییییررررررههههههه
جانا سخن از زبان ما میگویی (ولی خیلی دیر تابناک جان خیلی دیر)
اگر امری را دوست نداریم وان را درست نمی دانیم ان را تبلیغ نکنیم. اگر اتش زدن پرچم در امریکا را به معنی مخالفت مردم امریکا با سیاست دولت امریکا و ترامپ می دانیم و ان را مشروع تبلیغ می کنیم و حماسی میدانیم در واقع داریم در خود کشور تبلیغ می کنیم که پایین کشیدن و اتش زدن پرچم یکی ار روشهای انتقاد از دولت است و ان نو جوان به هیجان امده ان را از صدا و سیما خودمان یاد گرفته!
ببینید صدا و سیما در مورد دورود دارد همان خط اشتباه گذشته را ادامه میدهد و میگیوید عوامل خارجی دست به سلاح بردند. عوض این میتوانند به راحتی بگویند که ما برای دفاع از ساختمان های دولت مجبور به مقابله با عده ای از جوانان به هیجان امده (نه نفوذی تکفیری داعشی و...) شدیم که در این حادثه چند نفر مجروح یا جان خود را از دست دادند..مگر امریکا این همه گزارش از برخورد پلیس خود با متخلفان نمی دهد. اما صدا و سیما همان اشتباه گذشته را می کند... چه اشکالی دارد که این همه گزارشگر یک میکروفون و دوربین هم بفرستد میان منتقدان و حتی (اغتشاشگران) اگر ما از تجمعات نیویوک گزارش میدهیم اصلا نباید به گزارش انها و خودمان از این اعتراضات حساسیت نشان دهیم.. اخر درک این سیستم های جدید نباید اینقدر در دنیای امروز سخت باشد اگر ما در سیستم خبری و تبلیغاتی خود کارشناس به معنی واقعی داشتیم! مردم اینها را متوجه می شوند ولی مسولان و صدا و سیمای ما نه!....
همه چیزی که مردم از صدا و سیما می خواهد دیده شدن است حتی اگر منتقد باشند و مانند مسئولان صدا و سیما فکر نمی کنند.نمی شود صدا و سیما از تجمعات امریکا و اروپا و اسیا 24 ساعته گزارش بدهد و لی در ایران اصلا هر تجمعی را بایکوت خبری کند یا ان را محکوم و وابسته به دشمنان بداند!
مسئولان هم که ماشاالله از مردم می ترسن!
بهتر از بجای مالباخته چاکباخته نام بگیرد مگه میشه 1000تومان هزار ت.متن جمع کرد تا ثمره بازنشستگیت باشه بعد تو یه موسسه با دکر نام مجاز در سایت بزاری نه تنها اصل پولت ندهند وعده بدهند اگر بدهند با کسر سود 2سال پیش بدهند و این 1یکسال دعوی هم سپرده گدار سود نگیره و پول تو حساب قضا بهره اش به نفع دولت باشه شما باشید اتیش میگیرید وقتی همه صداهات گوش شنوا نداشت
مال باختگان عقل باختگانی اند که در صورت ادامه بازی در زمین انحصارطلبان ، جان خود را هم می بازند .
پاسخ ها
سپرده گذار کاسپین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۰
میشه واضحتر صحبت کنید؟
از این حرف شما من اینگونه برداشت میکنم که سپرده گذاران عده ای دیوانه هستند که علاوه بر پول باید کشته شوند
تابناک عزیز
مشکلات با حفظ حرمت و تکریم مشتری قابل تحمل است اما متاسفانه این موسسات خود را صاحب اختیار مردم می دانند. موسسه ثامن بیش از هفت ماه است که از پرداخت پس انداز مشتریان خود ناتوان است و عده ای را به مشکلات فراوان روبرو کرده است اما دریغ از یک اطلاع رسانی از طرف مسئولان این موسسه. آیا تکریم مشتری آن نیست که حداقل در این روزهای سخت برای مشتریان حداقل در سایت موسسه هفتگی گزارشی از اقدامات انجام شده یا پیگیری های برنامه ریزی شده را ارایه دهند. در اینصورت مشتریان مشکلات را درک می کنند و راحت تر کنار می آیند. اما سکوت طولانی مسئولان موسسه و سازمان عریض و طویل روابط عمومی موسسه نگرانی مردم را تشدید می کند . مردم که احساس می کنند دسترنج سالها کارشان که برای فردای بهتر فرزندانشان پس انداز کرده بودند اکنون به یغما رفته است راه جبرانی نمی یابند و به هر وسیله ای متوسل می شوند. مردم را تکریم کنید. نفرت ها انباشته نخواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
بدتر از همه اینکه این موسسات از اسامی ائمه و اساسمی مقدس سو استفاده کردند
تابناك عزيز. ممنونيم كه كمي از درد دل سپرده گذارن مظلوم كاسپين سخن گفتيد. بله حرف شما درست است، اگر مسئولين بانك مركزي زودتر به داد مردم ميرسيدند ، كار به اينجا نميكشيد. واقعا سپرده گذاران زير فشارند. در اخرين گزارش اعلامي بانك مركزي در مورد موسسه كاسپين گفته شده بود: "همچنین از محل خط اعتباری بانک مرکزی و با عاملیت موسسه اعتباری کاسپین، اصل سپرده‌های زیر 2 میلیارد ریال سپرده گذاران تعاونی منحله غیرمجاز فرشتگان به ماخذ مانده 1‏/6‏/1394 که تاریخ انحلال این تعاونی است به صورت علی‌الحساب پرداخت شده است."
- توجه شود كه در همين چند جمله، سه تا دروغ وجود داره: منحله، غيرمجاز و پرداخت شده.
اولا: موسسه فرشتگان غير مجاز نبوده و مجوز رسمي بانك مركزي را داشت و مدارك آن در دست نمايندگان محترم مجلس موجود ميباشد. بنده خودم در سال 92 قبل از سپرده گذاري در اين موسسه، با رويت مجوز بانك مركزي به موسسه فرشتگان كه در سايت رسمي بانك مركزي هم گذاشته شده بود، اقدام به سپرده گذاري در اين موسسه كردم. و در سال 1394 بانك مركزي اعلام كرد كه موسسه فرشتگان با موسسه آرمان ادغام شده است و اصلا حرفي از انحلال نبود و جالب اينكه موسسه آرمان تا آبان 95 هم براي سپرده هاي فرشتگان سود پرداخت ميكرد و وام ميداد و اقساط پرداختي را قبول ميكرد. ولي به يك باره در آذر 95 اعلام كردند كه موسسه فرشتگان، يك سال پيش ادغام نشده بود و منحل شده بود. در حاليكه اگر موسسه فرشتگان در شهریور۹۴ به دستور و گفته بانک مركزي منحل شده، از شروط بدیهی در تایید انحلال موسسات مالی توسط بانک مرکزی، ارایه مدارک کتبی تسویه کامل و تعیین تکلیف بدهی و مطالبات با تمام سپرده گذاران میباشد، درصورتیکه این مهم به هيچ وجه انجام نشد. از طرفي موضوع انحلال میبایست در روزنامه های کثیرالانتشار به اطلاع عموم، آگهی می‌شده و به موقع اطلاع رسانی میشده که این امر نیز محقق نشده است. و الان به راحتي در تمامي صحبتهايشان به دروغ ميگويند: "موسسه غير مجاز فرشتگان". مسئولين محترم بانك مركزي، كمي از خدا بترسيد وبه اين راحتي دروغ نگوييد.
ثانيا: در قسمت ديگري ازگزارش بانك مركزي گفته شده:"سپرده‌های تا سقف یک میلیارد ریال با سود مصوب شورای پول و اعتبار ‏-برخلاف ادعای مطرح شده در خبر مبنی بر ندادن اصل پول و سود مردم‏- بازپرداخت و همچنین در این مرحله به سپرده گذاران بالاتر از یک میلیارد ریال نیز تا مبلغ یک میلیارد ریال با همان سود مصوب به هریک از سپرده گذاران پرداخت شد". . تابناک عزيز من سوگند ياد ميكنم كه از 28 ميليون تومان پولي كه در موسسه فرشتگان سپرده داشتم، تاكنون حتي اصل پولم با سود صفر درصد را هم به من نميدهند، چه برسد به سود مصوب شورای پول و اعتبار، و هر بار كه به موسسه كاسپين مراجعه ميكنم، ميگويند بانك مركزي به ما گفته اينگونه عمل كنيم و پول مرا پرداخت نميكنند. اين برخوردها است كه مردم رو ناراحت ميكنه.
خود شما تابناک گرامی تجمعات مارا پوشش نمیدادی؟یادت میاد؟ ما به قوه قضاییه شکایت کردیم شکایت مارا تحویل نگرفتند تجمع کردیم جلوی مجلس دولت دادگستری همه جا به علما نامه زدیم تظلم خواهی کردیم جواب ندادند بیش از سی روز جلوی قوه قضاییه تحصن شبانه روزی کردیم با زن وبچه مارا ندیدند اخه چقدر ظلم چقدر حق کشی الانم دیر نشده حق مارا بدید و مسببان را تنبیه کنید ایا این درخواست زیادی هست؟
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
برای سود بیشتر ریسک کردین بعد دولت بیاد از مالیات من به شماها خسارت بده؟ اگه اینطوریه از این به به بعد هر کی قمار بازی کرد و باخت بیاد برای دولت گردن کلفتی کنه.اگر دولت پول اینا رو بیش از دارایی موسسه بده اجحاف در حق بقیه مردمه که ریسک احمقانه نمیکنن و اینها هم درس نمیگیرن و در جواب شما هم اگر تمام سرمایت همین پولت بوده نباید ریسک به این بالایی میکردی
سپرده گذاران بالاخره به خواسته قانونی خود خواهند رسید.
اگر غیر این است باید به عدالت نظام شک کرد.
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
خواسته این افراد سودجو غیرفانونی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
دوست عزیز شک کن
یه سئوال چطور ممکنه موسسات ملی و اعتباری بدون مجوز و پشتوانه مالی و اینهمه گردش مالی از سوی دولت و دستگاههای نظارتی دیده نشدن و جلوی آنها گرفته نشد و از این همه مشکلات پیشگیری نشد ؟؟؟؟ اما وقتی یه فلافل فروشی میزنی تو مغازه 6 متری چندتا مجوز و کارت بهداشت و ... می خواد ، واقعا چه خبره اینجا ...
حالا اینا در موسسات مالی سرمایه گذاری کردن که شاید زیاد اعتبار نداشت ولی آیا بازار سرمایه یا همان بورس مملکت به این بزرگی هم از اعتبار ساقط است؟دوسال است که سهامبانک دی رو خریدم و خیلی های دیگه سهامداران بانکی هستند که الان مدتهاست نماد بانکیها رو دولت بسته و باز نمیکنه و سرمایه ملت گیر افتاده و نه سودی می دهند و سرمایه خودمان را آزاد می کنند؟تا بحال به سازمان بورس بانک مرکزی و امور سهام و سرپرستی بانک دی ونمایندگان و حتی برخی سهامداران اعتراضشان را به نهاد ریاست جمهوری و رهبری هم رساندن ولی به جایی نرسیده
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
باور کن اگر نماد اینا با این ترازنامه های واقعی شده رو باز کنن و رفتار هیجانی غالب بشه تمام سرمایت برباد میره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
دقیقا حرف شما درسته دوست عزیز من مشابه شمارو اطرافم کم ندارم
" تجمع ۳۳ روزه مال باختگان کاسپین مقابل دفتر سخنگوی قوه قضائیه "
مردم و احاد جامعه نمی پذیرند که با ترفندهای مختلف بیت المال را غارت شود .نظام باید پول مالباختگان را از مسولین موسسات مالی و شخص مسولان کوتاهی کننده در نظارت بر امور انان دریافت کنند نه اینکه حساب بی تدبیری و شیادی یک عده ای را از بیت المال بپردازند
احمق فرض کردن مردم بس است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
من هم امروز برای گرفتن پس انداز ناچیزم به بانک ثامن مراجعه کردم و متاسفانه نتونستم پولم رو بگیرم. تو رو خدا رسیدگی کنید
با سلام وتشکر از توجه ویژه شما به موضوع کاسپین فکر نمیکنیدشما به عنوان اصحاب رسانه هم مقصرید ودیر به این موضوع وبررسی ابعاد آبعاد آن پرداختید بنده خودم چندین بار از شما خواستم که بدون نگرش سیاسی وصرفا با نظر کارشناسی موضوع را بررسی کنید ولی دریغ از یک گزارش
اگه قراره سرمایه من بره به اندازه چند برابر آن به دولت خسارت می زنم تا درسی برای او باشد نه من .
دولت لطفا به مشکلات مردم رسیدگی کن


به تورم گرانی حقوقهای کم بیکاری تعطیلی کارخانه ها و تولید و ...
تابناک کدوم طرف رو داری دولت یامردم؟؟؟؟؟؟؟؟
به من کارمند یا کارگر چه مربوطه که عده ای علیرغم هشدار مکرر بانک مرکزی (که در موسساتی که ادعای سود بالاتر از سیستم بانکی می کنند سپرده گذاری ننمائید) برای سودبیشتر خود را گرفتار کرده و حالا باید ما تاوانش را بدهیم؟
فكر كنم اين اعتراضات و آشوب از زماني شروع شد كه موسسات مالي گفتند كه سودي كه اين مدت به سپرده گذاران داده اند را از اصل پول كم مي كنند و سپرده مردم را بهشون اينطوري بر مي گردانند.
مردم ديگه تحمل اين اجحاف رو نداشتند و جوش اوردند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل