بازدید 4589

پیش‌بینی زلزله تنها از سوی ناآگاهان صورت می‌گیرد

کد خبر: ۷۵۹۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱ 28 December 2017

محقق پژوهشکده علوم زمین با تاکید بر اینکه زلزله تهران چه از سوی مراکز تحقیقاتی بین‌المللی و چه از سوی مراکز داخلی پیش‌بینی نشده بود، اعلام کرد: پیش‌بینی زلزله تنها از سوی ناآگاهان نسبت به زلزله اعلام می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر منوچهر قَرَشی، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم‌زمین با اشاره به مطالعات انجام شده در خصوص پیش‌بینی زمین‌لرزه‌ها، گفت: در این زمینه معمولا حدود 15 پیش نشانگر مانند رفتار حیوانات، تغییر در سرعت امواج زمین‌لرزه، تغییرات الکترومغناطیس زمین، تغییر در سطح آب چاه‌ها، چشمه‌ها و میزان گاز رادون مد نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه در برخی از زمین‌لرزه‌ها تعداد کمی از این پیش‌نشانگرها دیده شده ‎است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در بسیاری از زمین‌لرزه‌ها وجود هیچ یک از این پیش‌نشانگرها گزارش نشده است؛ از این رو امکان پیش‌بینی زمین‌لرزه‌ها بر اساس این پیش‌نشانگرها وجود ندارد.

این محقق حوزه علوم زمین تاکید کرد: به همین دلیل هیچ پیش‌بینی چه از سوی مراکز مهم بین‌المللی و چه از سوی پژوهشگران داخلی برای رویداد زمین‌لرزه در تهران صورت نگرفته است.

قرشی ادامه داد: ما به خوبی گسل‌های تهران و پیرامون آن را می‌شناسیم و اطلاعات آنها را در اختیار داریم، ولی با اظهار نظرهای غیر کارشناسانه، ژورنالیستی و متناقض برخی افراد موافق نیستیم و باید این واقعیت را بپذیریم در کشور و منطقه‌ای لرزه‌خیز زندگی می‌کنیم و لازم است زندگی در کنار گسل‌ها را بیاموزیم.

به گفته وی، از دیدگاه پژوهشگران جهانی، با فناوری‌های موجود تنها ناآگاهان زمین‌لرزه‌ها را پیش‌بینی می‌کنند.

جزئیات زلزله دوم مرز تهران و البرز

زمین‌لرزه‎ دوم مرز تهران و البرز با بزرگای 4.2 در 54 دقیقه بامداد چهارشنبه 6 دی ماه در عمق 12 کیلومتری زمین رخ داد که مرکز آن در مرز استان‌های تهران و البرز در نزدیکی ملارد و در عمق 12 کیلومتری زمین اعلام شد.

کانون این زلزله در 4 کیلومتری ملارد استان تهران، 7 کیلومتری مشکین دشت استان البرز و 7 کیلومتری صفا دشت استان تهران بوده است.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، بیشینه شتاب ثبت شده در ایستگاه ملارد 40 سانتی‌متر بر مجذور ثانیه برای زلزله بامداد 6 دی ماه 1396 بوده است که این میزان شتاب تأثیری بر روی گسل‌های فعال تهران نخواهد داشت. البته این مساله موجب فراموشی بحث مخاطرات ناشی از عملکرد گسل‌های فعال تهران نخواهد بود.

در سلسله جبال البرز و به‌ویژه تهران وجود گسل‌های فعال فراوان عامل لرزه‌خیزی منطقه است و به ‌نظر می‌رسد که در حال حاضر انرژی آزاد شده حاصل زلزله‌های ناشی از فعال شدن گسل جنوب کرج – ماهدشت نقشی در افزایش فعالیت گسل‌های تهران نداشته باشد.

نتایج مطالعات گذشته گروه لرزه‌زمین‌ساخت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نشان می‌دهد گسل ماهدشت-جنوب کرج گسلی است با راستای به تقریب شرقی-غربی و مطالعات تکتونیک فعال و ریخت زمین‌ساختی، فعالیت گسل را در دوره کواترنری نشان می‌داد که بر همین اساس رخداد زمین‌لرزه روی این گسل دور از انتظار نبود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان