در حالی که بر اساس تصمیم دولت مردان، امروز کلیه مدارس تهران تعطیل است ، دانشگاه ها و ادارات دایر هستند و البته آلودگی هوا اوج گرفته است. نکاتی ابهام آور که سؤالات شکل گرفته در اذهان عمومی در خصوص واکنش مسئولان به این معضل را بیشتر میکند.
به گزارش «تابناک»؛ از جمله پرسش هایی که تعطیلی مدارس و دایر بودن ادارات و دانشگاه ها و امثال آنها به وجود میآورد، این است که آیا این میزان آلودگی در کسانی که تا یک سال یا پیشتر دانش آموز بودند و حالا دانشجو هستند بی تأثیر است؟ در آنهایی که دانشگاهشان پایان یافته و در ادارات مشغول به کارند، یا آن دسته از کارمندان که میان سال شدهاند و توان بدنی شان رو به تحلیل است چطور؟
اینها تنها گوشه ای از پرسش هایی است که این روزها بارها پرسیده میشود؛ به ویژه در شهرهایی مانند تهران یا اصفهان یا شهرهای مشابه که به شدت آلوده اند و با اوج گیری آلودگی در آنها در روزهای اخیر، مدارس شان تعطیل اعلام شده و میشود. سؤالاتی برآمده از ابهاماتی که به رغم کهنه بودن معضل آلودگی هوا در کشورمان، کسی به آنها پاسخ شفاف نداده و نمیدهد.

پرسش هایی که اگر کمی در آنها غور کنیم، در خواهیم یافت که بعضا بسیار ساده و البته بنیادین هستند. از جمله این سوال که از چه زمان آلودگی هوا شدید به حساب میآید و بر اساس قوانین، راههای مقابله با آن چیست؟ آیا دستور العمل مدون و معینی وجود دارد که با رسیدن آلودگی هوا به عدد مشخصی، به آن رجوع میشود و بر اساسش تصمیم گیری میکنند؟ آیا معلوم است که اثر بخشی هر اقدام، مثل تعطیلی مدارس ابتدایی یا اجرای طرح زوج و فرد از در منازل چه میزان است یا خیر؟
هرچقدر این پرسش های ساده و ابتدایی و حتی بدیهی به نظر میرسند، پاسخ دادن به آنها دشوار است، به ویژه اگر بخواهیم پاسخ مستندی به آنها ارائه دهیم و ناگزیر باشیم به سخنان مسئولان مختلف در این خصوص استناد کنیم. مراجعه ای بی فایده چراکه ظاهرا جز در خصوص مشخص کردن میزان آلودگی، در هیچ بخش دیگر برنامه و چارچوبی وجود ندارد و امور اغلب به صورت سلیقه ای پی گرفته میشود.
شاخص آلودگی هوا چگونه تعیین میشود؟
این شاید تنها پرسشی است که میتوان به آن به صورت صریح و کامل پاسخ داد. به این صورت که میدانیم در کلانشهر تهران در حال حاضر (این عدد در مقاطعی بیشتر یا کمتر شده)40 ایستگاه وجود دارد که 21 ایستگاه متعلق به شهرداری تهران (شرکت کنترل کیفیت هوا) و 19 ایستگاه آن متعلق به سازمان محیط زیست میباشد و روزانه در چند نوبت (ساعت های 8، 11 و 13 که ظاهرا مدتی است به دو نوبت در ساعات 8 و11 محدود شده) شاخص ها در این ایستگاه ها مورد سنجش قرار میگیرند.
مرحله بعد، بررسی شاخص های اندازه گیری شده توسط برخی کارشناسان و تایید آنهاست و دست آخر شاخص های تمامی ایستگاه ها با هم جمع زده شده و با تقسیم بر تعداد ایستگاه ها، عدد میانگینی به دست میآید که بر اساس آن، شاخص آلودگی هوا مشخص میشود. ذکر این نکته ضروری است که در هر ایستگاه میزان چندین نوع آلاینده ارزیابی میشود و میانگین گیری در تمامی ایستگاه ها در هر شاخص جداگانه صورت میگیرد.

در پایان این فرایند، جدولی به دست میآید که در آن میزان میانگین آلاینده های مختلف درج شده که بالاترین نمودار، شاخص آلودگی هوای روز نامیده میشود. مثل جدول امروز که بر اساس آن، میزان ذرات معلق با قطر زیر 2.5 میکرون عدد 151 را نشان میدهد که چون بالاترین عدد در جدول است، شاخص آلودگی هوای امروز تهران را به دست میدهد. شاخص اندازه گیری شده در ساعت 11 صبح که منظور از آن، 24 ساعت منهتی به ساعت 11 صبح است.
از اینجای ماجرا به بعد، جدولی مشخص کننده وضعیت است که میگوید بر اساس شاخص به دست آمده، هوا پاک است (شاخص تا 50)، سالم است (51 تا 100)، ناسالم برای گروه های حساس است (101 تا 150)، ناسالم برای عمومی است (151 تا 200)، خطرناک است (201 تا 250) یا اوضاع بحرانی است (251 به بالا). جدولی که امروز شرایط را ناسالم برای عموم نشان میدهد.
این در حالی است که معمولا اگر شاخص در محدوده ناسالم برای عموم قرار گیرد، کمیته اضطرار هوای تهران وارد عمل میشوند و تصمیماتی اتخاذ میکنند تا مانع از اوج گیری آلودگی شوند. اقداماتی از نوع پیشگیرانه که افزایش محدودیت های ترافیکی از جمله آنهاست اما در روزهای گذشته، تعطیلی مدارس ابتدایی و مهدهای کودک و منع فعالیت های ورزشی هم به آن افزوده شد.
سه نکته مهم و کلیدی که کمتر درباره آن میدانیم
این تصمیمات در حالی گرفته میشوند که هیچ دستورالعمل و شیوه نامه ای برای مقابله با این شرایط وجود ندارد. این را میشود از اتخاذ تصمیم تعطیلی مدارس ابتدایی در روزهای ابتدایی هفته جاری و سپس بسط این تصمیم به همه مدارس هم دریافت. تصمیمی از جنس سلیقه که به گسترش محدوده طرح ترافیک در تهران و سپس اجرای طرح زوج و فرد از در منازل هم رسید تا موکدا مشخص شود که بر اساس دستورالعمل و شیوه نامه مدون و مشخص نیست.
این شاید کلیدی ترین نکته ای است که باید مورد تأمل قرار گیرد؛ موضوعی که با توجه به سابقه فراوان آلودگی هوا در تهران و تکرار روزهای ناسالم در هر سال، عجیب تر جلوه میکند و مشخص نیست، چرا تاکنون رفع نشده است؛ وضعیتی که موجب شده بسیاری از مردم در چنین روزهایی از خود بپرسند که چرا مدارس تعطیل است اما ادارات و دانشگاه ها نه؟ مگر نه اینکه اوضاع آلودگی وخیم است و همه در معرض خطر قرار دارند؟
نکته جالب توجه بعدی آنجاست که به روند تعیین شاخص دقیق میشویم. دقیق شدن به این موضوع که شاخص اعلام شده در هر روز، میانگین شاخص اندازه گیری شده در ایستگاه های مختلف است. به این معنی که برخی ایستگاه ها آلودگی شدیدتری را به ثبت رسانده اند و بعضی دیگر از ایستگاه ها که در مناطق کمتر آلوده قرار دارند، آلودگی کمتری را ثبت کرده اند.

این به آن معناست که امروز اهالی برخی مناطق تهران در روزهایی مانند روزهای اخیر، هوای کمتر آلوده ای را نفس کشیده اند و بعضی از مردم که در مناطق آلوده تر ساکنند یا تردد میکنند، هوای آلوده تری را تنفس کرده و به همین قرینه، بیشتر آسیب دیدهاند. اینجاست که میتوان پرسید آیا تعطیل نکردن ادارات که اغلب شان در مناطق آلوده تر شهر قرار دارند، ظلم در حق برخی شهروندان نیست؟
موضوعی که از دیرباز مغفول واقع شده و موجب شده مرگ تدریجی شماری از شهروندان که یا ساکن مناطق آلوده تر شهر هستند یا مجبورند به دلایل مختلف از جمله حضور در محل کار/ف به این دست مناطق سفر روزانه داشته باشند، به چشم هیچ کسی نیاید و از این رو، کارایی نشست های کمیته اضطرار و تصمیمات شان به شدت زیر سوال باشد. تصمیماتی که هر چه باشند، مشمول شمار زیادی از شهروندان که جمعیتشان نیز بسیار زیاد است، نخواهد شد.
از این نکات اگر صرف نظر کنیم، سومین نکته به بیرون جغرافیای تهران مربوط میشود و برای دیدنش میبایست به شهرهای آلوده دیگر سر کشید. به امثال اصفهان و تبریز یا دیگر شهرهای آلوده که روند اندازه گیری آلاینده ها در آنها گاه بسیار غیرشفاف و ترسناک است، به گونه ای که گاه شمار ایستگاه های سنجش آلودگی هوا و نتایج روزانه شان برای عموم نامعلوم است و شائبه های دستکاری در آنها از دیرباز مطرح بوده است. وضعیتی که اگر ندید گرفتن سلامت شهروندان تفسیر نشود، دست کم بی توجهی به الزامات اولیه مقابله با آلودگی هوا و پایش مدام و لحظه ای آن است.
 تصمیمی که شب به شب گرفته میشه به صرف چای و میوه و شیرینی . آخه این چه مسخره بازی هست همین الان که دارم می نویسم نفس تنگی دارم اگه تعطیل بود بچه ای رو که تو خونه تنها گذاشتم بر می داشتم چند روز از شهر خارج می شدم که آلودگی هوا تهران هم کاهش پیدا کنه
 							         		            تصمیمی که شب به شب گرفته میشه به صرف چای و میوه و شیرینی . آخه این چه مسخره بازی هست همین الان که دارم می نویسم نفس تنگی دارم اگه تعطیل بود بچه ای رو که تو خونه تنها گذاشتم بر می داشتم چند روز از شهر خارج می شدم که آلودگی هوا تهران هم کاهش پیدا کنه         		                     		         |
         		                            |         		                             آقای روحانی باید استیضاح شود.این حق مردم است در مورد امانتی که داده سوال کند.قبل از اینکه اوضاع بدتر شود باید فکری کرد .
 									         		                    آقای روحانی باید استیضاح شود.این حق مردم است در مورد امانتی که داده سوال کند.قبل از اینکه اوضاع بدتر شود باید فکری کرد .         				                     		                 |
         		                            |         		                             چقدر ایراد میگیرید
 									         		                    چقدر ایراد میگیرید من واقعا افسردگی گرفتم، هوا کاملا خاکستریه، نفس ها به سنگینی کشیده میشه، گلو درد و سوزش چشم و سردرد همینطور و مسئله ای که خیلی آزرده کننده تر از آلودگی باشه بی تفاوتی مسئولین نسبت به سلامتی شهروندانه. در منشور شهروندی سهم ما از سلامتی چیه؟ سهم فرزندان بی گناه ما چیه؟ هر روز با استانداری تماس می گیریم که آخه توی هوای به این آلودگی نمیشه زندگی کرد ولی کو گوش شنوا
 							         		            من واقعا افسردگی گرفتم، هوا کاملا خاکستریه، نفس ها به سنگینی کشیده میشه، گلو درد و سوزش چشم و سردرد همینطور و مسئله ای که خیلی آزرده کننده تر از آلودگی باشه بی تفاوتی مسئولین نسبت به سلامتی شهروندانه. در منشور شهروندی سهم ما از سلامتی چیه؟ سهم فرزندان بی گناه ما چیه؟ هر روز با استانداری تماس می گیریم که آخه توی هوای به این آلودگی نمیشه زندگی کرد ولی کو گوش شنوا         		                     		         |
         		                            |         		                             عزیزم هوا هم مثل زندگیامون و مثل وضع اقتصادمون و مثل وضع کسب و کارمون و مثل جیبامون خاکستریه
 									         		                    عزیزم هوا هم مثل زندگیامون و مثل وضع اقتصادمون و مثل وضع کسب و کارمون و مثل جیبامون خاکستریه         				                     		                 |
         		                            |         		                             بر خلاف میل باطنیم  برای شما آرزوی مرگ دارم تا آسوده شوید از رنج هایتان. عذر خواهی میکنم البته
 									         		                    بر خلاف میل باطنیم  برای شما آرزوی مرگ دارم تا آسوده شوید از رنج هایتان. عذر خواهی میکنم البته         				                     		                 چون هیچکس حاضر به هزینه کردن برای بهبود وضع هوای تهران نیست بهترین راه تعطیلی کلی تهران است به این ترتیب هم هوا بهتر میشه و هم دیگه تحت اجبار برای جلوگیری از ضرر تعطیلی تلاش برای حل مشکل هم می شود .
 							         		            چون هیچکس حاضر به هزینه کردن برای بهبود وضع هوای تهران نیست بهترین راه تعطیلی کلی تهران است به این ترتیب هم هوا بهتر میشه و هم دیگه تحت اجبار برای جلوگیری از ضرر تعطیلی تلاش برای حل مشکل هم می شود .         		                     		         الحمدلله که اصلی ترین مقصر آلودگی هوای تهران دوره اش به اتمام رسید از این به بعد دیگر باید دست به دعا برداشت واز خداوند مسئلت کنبم که باد وباران بیاید وخود خداوند به گونه ای تدبیر فرماید که دیگر مشکلات جامعه مانند بیکاری رکود تبعیض فقر فلاکت گرانی و... حل شود تاخدای ناکرده مسئولین عزیز کشورمان آزرده خاطر نشوند!
 							         		            الحمدلله که اصلی ترین مقصر آلودگی هوای تهران دوره اش به اتمام رسید از این به بعد دیگر باید دست به دعا برداشت واز خداوند مسئلت کنبم که باد وباران بیاید وخود خداوند به گونه ای تدبیر فرماید که دیگر مشکلات جامعه مانند بیکاری رکود تبعیض فقر فلاکت گرانی و... حل شود تاخدای ناکرده مسئولین عزیز کشورمان آزرده خاطر نشوند!         		                     		         با سلام مسیر ما از زین الدین شرق به سمت پاسدارن و شیریعتی هست یکی از پر ترافیک ترین نقاط تهران که مسیر 7 دقیقه ای رو یکساعت باید تو ترافیک باشیم ولی دریق از یک وسیله حمل و نقل عمومی . چرا توی همت مسیر ویژه اتوبوس منو ریل ترن نمیزنن. چرا واقعا؟؟؟؟؟ بنظرم ترافیک مصنوعی درست کردن کاملا هدفمند هستش.
 							         		            با سلام مسیر ما از زین الدین شرق به سمت پاسدارن و شیریعتی هست یکی از پر ترافیک ترین نقاط تهران که مسیر 7 دقیقه ای رو یکساعت باید تو ترافیک باشیم ولی دریق از یک وسیله حمل و نقل عمومی . چرا توی همت مسیر ویژه اتوبوس منو ریل ترن نمیزنن. چرا واقعا؟؟؟؟؟ بنظرم ترافیک مصنوعی درست کردن کاملا هدفمند هستش.         		                     		         |
         		                            |         		                             يك خط مترو كه دقيقا از زير همت كشيده شود بخش مهمي از ترافيك تهران را حل ميكند. ولي دريغ از يك خط اتوبوس منظم. واقعا چرا
 									         		                    يك خط مترو كه دقيقا از زير همت كشيده شود بخش مهمي از ترافيك تهران را حل ميكند. ولي دريغ از يك خط اتوبوس منظم. واقعا چرا         				                     		                 دوستان خوب تابناك
 							         		            دوستان خوب تابناك  |
         		                            |         		                             دقیقا همینه دوست عزیز خیلی جالب بود یکی از دوستان نوشته ترافیک های سازمان یافته راست میگه منم ایمان آوردم به این حرف مثلا میشه ساعات تعطیلی اداره ها رو یک ساعت یک ساعت تغییر داد تا پیک ترافیک از 5 تا 7 شب نشه
 									         		                    دقیقا همینه دوست عزیز خیلی جالب بود یکی از دوستان نوشته ترافیک های سازمان یافته راست میگه منم ایمان آوردم به این حرف مثلا میشه ساعات تعطیلی اداره ها رو یک ساعت یک ساعت تغییر داد تا پیک ترافیک از 5 تا 7 شب نشه  یکی اینو به نمایندگان مجلس بگه که به بهانه مدیریت کردن تعطیلات کشور دارن روزهای کاری رو هم زیاد تر میکنن و طبیعتا هوا آلوده تر هم خواهد شد. بعد مجبورن بیان تو هوای الوده تعطیلات اجباری اعلام کنند البته اونم برای بچه های دبستانی و بقیه دندشون نرم برن کار کنن و اونا ریه هاشون خار داره!!!!
 							         		            یکی اینو به نمایندگان مجلس بگه که به بهانه مدیریت کردن تعطیلات کشور دارن روزهای کاری رو هم زیاد تر میکنن و طبیعتا هوا آلوده تر هم خواهد شد. بعد مجبورن بیان تو هوای الوده تعطیلات اجباری اعلام کنند البته اونم برای بچه های دبستانی و بقیه دندشون نرم برن کار کنن و اونا ریه هاشون خار داره!!!! تبریز و اورمیه آلوده ترین شهرها بودن چرا از آوردن اسمش هم اکراه دارین؟ نژادپرستی شما تا کجا رسوخ کرده ؟ مغزتان بجز نژادپرستی چیز دیگه ای هم هست؟
 							         		            تبریز و اورمیه آلوده ترین شهرها بودن چرا از آوردن اسمش هم اکراه دارین؟ نژادپرستی شما تا کجا رسوخ کرده ؟ مغزتان بجز نژادپرستی چیز دیگه ای هم هست؟         		                     		         |
         		                            |         		                             عزیز شما اخبار داخل رو هم گوش کنی یک سری از سوء تفاهم هایتان برطرف میشه
 									         		                    عزیز شما اخبار داخل رو هم گوش کنی یک سری از سوء تفاهم هایتان برطرف میشه         				                     		                 الودگی مال کامیون و اتوبوس و مینی بوسه .ماشین هیبریدی پلاکش زوج و فرد باشه نمیتونه بیاد بیرون خاور قشنگ دود میکنه و میره ! سرزمین عجایبه اینجا
 							         		            الودگی مال کامیون و اتوبوس و مینی بوسه .ماشین هیبریدی پلاکش زوج و فرد باشه نمیتونه بیاد بیرون خاور قشنگ دود میکنه و میره ! سرزمین عجایبه اینجا         		                     		         نتیجه حمایت بی چون و چرا از خودروسازان داخلی با تکنولوژی عصر حجر و آزاد نکردن واردات خودروهای با کیفیت بدون تعرفه همین میشه
 							         		            نتیجه حمایت بی چون و چرا از خودروسازان داخلی با تکنولوژی عصر حجر و آزاد نکردن واردات خودروهای با کیفیت بدون تعرفه همین میشه         		                     		         |
         		                            |         		                             کاملا درسته تا زمانی که ایران خودرو و سایپا اینارو  میدن بیرون وضع همین جوره بدتر میشه , که بهتر نمیشه
 									         		                    کاملا درسته تا زمانی که ایران خودرو و سایپا اینارو  میدن بیرون وضع همین جوره بدتر میشه , که بهتر نمیشه