بازدید 3721
۱

طرح‌های سازمان شهرداری‌ها برای کاهش آلودگی هوا

کد خبر: ۷۵۶۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۲ 19 December 2017

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه به استانداری ها و شهرداری ها ابلاغ شد که اطلاع رسانی لازم را درباره ضرورت معاینه فنی اتوبوس‌های دیزلی و گازسوز به مالکان آنها انجام دهند تا برای معاینه فنی به مراکز مربوطه مراجعه کنند، گفت: بنابراین تمامی خودروهای شخصی، تاکسی‌ها و اتوبوس‌هایی که معاینه فنی ندارند جریمه می‌شوند و میزان این جریمه روزانه 50 هزارتومان است.

به گزارش ایسنا، هیربد معصومی با بیان اینکه برای کاهش آلودگی هوا، طرح LEZ و معاینه فنی را در دستور کار قرار داریم، اظهارکرد: خودروهایی که فاقد معاینه فنی باشند، جریمه خواهند شد.

نصب فیلتر دوده برای اتوبوس‌ها و کاتالیست برای تاکسی‌ها اجباری است

معصومی در ادامه با اشاره به اینکه نصب فیلتر دوده برای اتوبوس‌ها و کاتالیست برای تاکسی‌ها، مطابق مصوبه هیات وزیران با هدف کاهش آلایندگی آنها، اجباری است گفت: نصب فیلتر دوده و کاتالیست برای اتوبوس و تاکسی‌ها، از سال گذشته آغاز شد. ولی این طرح مستلزم همکاری و تعامل مستمر بین دستگاه‌های اجرایی مرتبط می باشد.

وی افزود: همچنین تمامی اتوبوس‌هایی که قرار است جدیدا خریداری‌ شوند، می بایست مجهز به آخرین استانداردهای روز دنیا بوده و به فیلتر دوده نیز تجهیز شوند.

معصومی اضافه کرد: با این حال شهرداری ها باید اتوبوس های دیزلی فعلی را نیز مطابق مصوبه هیات محترم وزیران به فیلترهای دوده تجهیز کنند.

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در ادامه اظهار کرد: برای معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز نیز فرصتی سه ماهه در نظر گرفته شده تا اقدامات لازم برای افزایش مراکز معاینه فنی مجهز به تجهیزات آزمون مخازن CNG در شهرها صورت پذیرد. زیرا تعداد مراکز تست هیدرواستاتیک که سازمان ملی استاندارد صلاحیت آنها را تایید می نماید، در کشور کم بود.

معصومی اضافه کرد: با توجه به تاکیدات وزیر کشور و فرمانده نیروی انتظامی مبنی بر جریمه نشدن بی دلیل خودروها، لازم بود که ابتدا مهلتی تعیین تا اقدامات مقتضی برای تقویت مراکز معاینه فنی انجام و سپس این موضوع اجرایی شود.

لزوم توجه ویژه شهرداری‌ها برای معاینه فنی اتوبوس‌ها

وزارت کشور بودجه معاینه فنی اتوبوس‌ها را تامین نمی‌کند

وی افزود: همچنین در خصوص معاینه فنی اتوبوس‌ها نیز شهرداری‌ها باید به انجام این موضوع توجه ویژه داشته باشند و وزارت کشور در این خصوص فقط وظیفه هماهنگی امور بین دستگاه های اجرایی را دارد.

معصومی افزود: بنابراین سال گذشته در بخشنامه‌ای مشخص کردیم تا شهرداری‌ها برای این کار ردیف بودجه مشخصی در نظر بگیرند. در حقیقت بنا نیست که بودجه معاینه فنی اتوبوس‌ها از وزارت کشور تامین شود و بایستی این کار توسط شهرداری‌ها صورت گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
متاسفانه در حال حاضر، تنها در مواقع رسیدن سطح آلاینده های هوای تهران به مرز هشدار، طرح های تسکینی مانند گسترش ساعات طرح ترافیک و یا محدودیت تردد خودروها بر اساس زوج و فرد از درب منازل، و آنهم تنها در تهران اجرا می گردد. این درحالی است که اگر با هواپیما از غربی ترین نقطه دشت وسیع زنجان-قزوین-تهران یعنی دشت جنوب البرز مرکزی، وارد آسمان این پهنه بزرگ شده باشید به وضوح خواهید دید که آلودگی هوا از غربی ترین نقاط این دشت آغاز گردیده و به تدریج با حرکت به سمت شرق یعنی کرج و تهران، بر تراکم و نیز ضخامت لایه هوای آلوده افزوده می گردد. علت اصلی هم جهت حرکت هوا و باد در این دشت بزرگ است که از سمت غرب به سمت شرق آن بوده و موجب می گردد تا شرقی ترین نقطه آن یعنی ارتفاعات شرق تهران، با عمل نمودن بصورت دیواره ای در برابر حرکت هوا و در واقع بصورت یک تله جغرافیایی، تمرکز آلایند ها بر روی تهران را فراهم نماید. لذا اگر قرار باشد کیفیت هوا را در مراکز جمعیتی مهم این دشت بزرگ ماننذ تهران و کرج کنترل کنیم، لازم است:
1- طرح کنترل مبادی آلاینده ها برای کل دشت وسیع مذکور تهیه و با ضوابط سخت گیرانه ای، بطور پیوسته اجرا گردد(خواه در مورد کارخانجات، یا خودروها و سوخت های فسیلی و غیره)
2- در مواقع رسیدن سطح آلاینده ها به نزدیک هشدار، تنها اکتفا به پیاده سازی طرح های تسکینی و تخفیفی، در تهران نگردد، بلکه لازم است اجرای چنین طرح های در کلیه شهرهای بزرگ این دشت به عنوان منابع تولید آلاینده ها، اجرا شود. اگر فقط در تهران اجرا شود چون از سمت آسمان غرب، بطور پیوسته آلاینده ها تغذیه می گردند، و لذا چندان نتیجه بخش نخواهد بود.
3- اگر قرار است طرح های کنترلی و تسکینی در مواقع بالا بودن آلاینده ها اجرا گردد، واقعا به جد و بطور قاطع اجرا گردد. برای اجرای قاطع آن لازم است پلیس راهنمایی در چنین روزهایی با گسترش کنترل های درون شهری، موجبات اجرای درست چنین اقداماتی را فراهم نماید در حالیکه در غالب موارد در چنین روزهایی حضور پلیس راهنمایی، حتی کمرنگ تر هم دیده می شود. از آنجاییکه حفاظت از جان مردم در برابر تهدیدها، یک وظیفه حاکمیتی است لذا در صورت عدم کفایت کنترل ها، حتی بسیار بجا خواهد بود که دولت از نیروهای نظامی برای اجرای چنین کنترل هایی در روزهای بسیار آلوده استفاده نماید و فقط کنترل به راهنمایی و رانندگی محول نگردد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست