بازدید 10129

تعطیلی قطره چکانی برای فرار از آلودگی هوا یا مسئولیت؟!

تصمیمی که ظاهرا می‌شد آن را برای دو روز آتی گرفت، چون ارزیابی های سازمان هواشناسی، حکایت از تداوم وضعیت جوی تا روز پنجشنبه دارد و بنابراین، بعید است شاخص های آلودگی هوا کاهش محسوسی به خود ببیند و آلودگی هوا در روز چهارشنبه، تفاوت چندانی با آلودگی هوا در روز جاری، دیروز یا فردا داشته باشد.
کد خبر: ۷۵۶۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۳ 18 December 2017
موافق گرفتن عوارض از خودروهاي شخصي در بزرگراه هاي تهران هستم/ بايد مطلوبيت سفر با خودروهاي شخصي را كاهش دهيمبرای سومین روز پیاپی، مدارس استان تهران (جز چند شهر) تعطیل اعلام شد؛ تصمیمی که این بار تمامی مدارس را شامل می‌شود، نه تنها مهدها و دبستان‌ها را اما شیوه اتخاذ آن بسیار مبهم و شائبه برانگیز است.

به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه دو روز تعطیلی مهدهای کودک و مدارس ابتدایی و همچنین شدت بخشیدن طرح های ترافیکی نتوانست تأثیری در مهار آلودگی هوا بگذارد، ظهر امروز برخی کانال های تلگرامی، خبری را منتشر کردند که حکایت از تعطیلی مدارس در روزهای سه شنبه و چهاشنبه داشت؛ خبری که خیلی زود تکذیب و شایعه خوانده شد.

این در حالی است که به فاصله چند ساعت از انتشار این شایعه، کمیته اضطرار هوای تهران ـ که در روزهای گذشته ساعت 18 جلسه تشکیل می‌داد و در خصوص وضعیت تصمیم گیری می‌کرد ـ نشست امروز خود را زودتر برگزار کرده و تصمیمی گرفت که پیشتر برخی آن را حدس زده و اعلام کرده بودند؛ تصمیم به تعطیلی همه مدارس در کلیه مقاطع، اما تنها برای روز سه شنبه و نه دو روز آتی؛ تصمیمی که ظاهرا می‌شد آن را برای دو روز آتی گرفت، چون ارزیابی های سازمان هواشناسی، حکایت از تداوم وضعیت جوی تا پنجشنبه دارد و بنابراین، بعید است شاخص های آلودگی هوا کاهش محسوسی به خود ببیند و آلودگی هوا در روز چهارشنبه تفاوت چندانی با آلودگی هوا در روز جاری، دیروز یا فردا داشته باشد.

با این حساب، این پرسش پیش می‌آید که چرا مسئولان در نشست روز گذشته یا نشست امروز، رأی به تعطیلی کلیه مدارس تا پایان هفته جاری ندادند؟ مگر غیر از این است که با چنین تصمیمی، می‌شد به مسافرت شماری از شهروندان ساکن تهران به دیگر شهرها امید بست و انتظار داشت کاهش بار ترافیکی به واسطه این دست سفرها، از آلودگی هوای تهران بکاهد؟

این پرسش از این روی مهم جلوه می‌کند که می‌دانیم شب یلدا با روز پایانی هفته جاری مصادف شده و اعلام تعطیلی مدارس برای روزهای سه شنبه و چهارشنبه، می‌توانست موج بزرگی از سفر خروجی از تهران را به دنبال داشته باشد؛ موجی که مترادف با کاهش تولید و انتشار آلاینده ها در هوا، آن هم در روزهایی که وارونگی جوی موجب می‌شود آلودگی پایین آمده و شدت بگیرد، خواهد بود و بسیار مغتنم جلوه می‌کند.

البته این گزاره ها در حالی مطرح می‌شوند که ممکن است مسئولانِ حاضر در کمیته اضطرار هوای تهران، چنین دورنمایی نداشته باشند یا برای چنین تصمیماتی، نیاز به دریافت مجوز از مقامات بالاتر داشته باشند؛ وضعیتی که فارغ از آن هم برگزاری روزانه نشست و تصمیمات 24 ساعته، ابهام آفرین جلوه می‌کند.

از این روی که می‌دانیم تصمیم هایی مانند تعطیلی مهدهای کودک و دبستان ها، بی آنکه حال و روز خانواده هایی که در آنها هم پدر و هم مادر شاغل هستند درک کنیم، شماری از شهروندان را دچار مشکل خواهد کرد و حتی ممکن است بر عملکرد ادارات و بخش هایی که والدین کودکان خردسال در آنها شاغلند هم اثر منفی بگذارد؛ مشکلی که از دیرباز مطرح بوده اما هرگز چاره جویی نشده است.

این در حالی است که علاوه بر این دسته از شهروندان، اعمال طرح هایی مانند تردد خودروها بر اساس رقم آخر پلاک از در منازل، شمار دیگری از شهروندان را دچار مشکل کرده و حتی حمل و نقل عمومی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد که در خصوص این مشکل نیز چاره جویی نشده است.

اکنون کافی است به این مشکلات، مشخص نبودن تعطیلی یا عدم تعطیلی ادارات و نهادها و برخی فعالیت ها (مثل مسابقات ورزشی) را هم بیفزاییم که در سایه تصمیمات دیرهنگام و البته با اعتبار کوتاه مدت مسئولان حاصل می‌آید تا دریابیم که شیوه عملکرد مسئولان در روزهایی که آلودگی هوا اوج می‌گیرد، مشکل آفرین است؛ شیوه‌ای که به رغم مشخص بودن پیش بینی های هواشناسی و قابل حدس بودن آلودگی و روند افزایش یا کاهش آن در ساعات و روزهای پیش روی، آن هم در ساعات پایانی روز مشخص می‌شود، فردا تعطیل است یا خیر.

روشی که منجر به تعطیلی قطره چکانی می‌شود و امکان مسافرت و بهره بردن از تعطیلات را از شهروندان می‌گیرد و به نظر تنها فایده آن، به چشم نیامدن بی برنامگی مسئولان در رفع آفات تعطیل کردن مهدهای کودک و دبستان ها و اعمال زوج و فرد از در منازل است تا رفع آلودگی هوا!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۵
اگه همین پریشب اعلام میشد که مدارس تهران تا آخر هفته تعطیل هستند ، برای بسیاری از افراد از جمله خود من این امکان پیش میومد که دست زن و بچه رو بگیریم و از این تهران آلوده خراب شده چند روزی خارج بشیم تا بلکه بتونیم نفس بکشیم. اینطوری تهران هم کمی خلوت تر میشد و آلودگی خودرویی و ترافیک هم کم میشد. اما الان بلا تکلیفیم و تکلیف روزهای آینده رو نمیدونیم که آیا بچه باید بره مدرسه یا نره. هر سال هم همین بساطه و مسئولین تعطیلات رو قطره چکانی اعلام میکنند که جای تاسف داره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
چون اینجا ایران هست و کلا پیش فرض این است که فقط باید حال افراد را گرفت و نه اینکه به ایشان حال داد
مثل این که قرار نیست تصمیمات جاری با برنامه و از روی درایت گرفته شود . همه چیز لحظه ای و احساسی انجام می شود .
چرا فقط مدارس ؟ چرا دانشجو ها رو چرا تعطیل نمی کنین ؟
الان که امتحانها هم که شروع نشده ! دانشجوهای بدبخت چه گناهی کردن تو این هوا باید برن و بیان ! اونم بدون ماشین اونسر شهر ، اصلا انصاف نیست این حرکتها !
سلام،
واقعاً نکته قابل تاملی هست! آیا دوستانی که در کمیته اضطرار هستند، خودشان فرزند یا حداقل نوه مهد کودکی ندارند
غالب پدر و مادرهایی که فرزندانشان را به مهد کودک می فرستند شاغلند! در این تعطیلی به قول شما قطره چکانی چه باید بکنند

نمیدانم در این شکل تصمیم گیری مثلاً می خواهند شبیه دولت قبل نباشند که اصرار بر این روند دارند؟ میشد کل این هفته را به خاطر آلودگی تعطیل کرد (و مطمئنا هیچ مسئله ای هم برای ادارات ما نداشت) چون شرکتهای خصوصی که معمولا انجام دهنده کارند، کاری به این تعطیلی ها ندارند و ادارات دولتی هم که... اما حداقل عده زیادی می توانستند برای سفر از تهران خارج شوند و وضعیت هوا اندکی بهبود یابد.


الان تعطیل کردن روزانه دقیقاً چه چیزی دارد؟؟؟؟ جز سرگردانی و نگرانی پدر و مادر برای یافتن کسی که فرزندشان را چند روز نگه دارد یا بدتر از آن او را با خود به سر کار ببرد و یا مرخصی بگیرد که در هر صورت، بازدهی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و از آن بدتر اینکه، در هر حال آن کودک در معرض آلودگی خواهد بود
تعطیلی قطره چکانی برا پلیس خوبه

دیشب ِخر شب اعلام کردن امروز طرح خود رو هسش
خب یه عده خواب بودن صب زوود اومدن برن دنبال بدبختی و کار و نون مثلا حلال

وسطاش پلیسها جربمه کردن
آخه پیش بینی نموده اند که شهروندان محترم اگر در اثر آلودگی هوا جان سالم به در ببرند در اثر تصادف جاده ای قطعا جان سالم به در نخواهند برد لذا این تدبیر را اندیشیده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
احسنت ;)
چون مسولان به تجربه دریافتند که مردم خودشان خودجوش باقی هفته را تعطیل خواهند کرد!!!!!
بنابراین ترجیح دادند فقط یک روز تعطیلی به اسم ایشان (مسوولین)ثبت شود و نه دو روز و سه روز!!!!
چگونه مي توان آلودگي شهر تهران را بر طرف كرد
اين جانب دكتر حميد شفيع زاده در سال 78 طرحي را مبني بر باروري ابرها به روشي خاص به غير از روش هاي معمول مطرح نمودم كه علاوه بر بارور كردن ابر ها مي توان با اين روش موجب حركت توده هواي آلوده بر روي شهر تهران شد.اين طرح در روزنامه كيهان 14 شهريور 1378 چاپ شد وحتي دفتر رياست جمهوري پيگير اين قضيه شد.
خلاصه اين طرح اين است كه با گرم كردن مقدار زيادي از توده هواي شمال رشته كوه البرز بوسيله مشعل هاي بزرگ گاز يا با استفاده از گاز NOكه در هنگام تركيب با قطرات آب موجب ايجاد گرما مي شود مي تواند ايجاد حركت توده كوچكي از هوا در جبهه هاي هوا شده،يا در واقع موجب ايجاد باد در سطح وسيعي مثلا شهر تهرا ن به روش مصنوعي شد. از آنجاي كه توده هواي گرم شده هم موجب بارور شدن و هم موجب حركت ابرهاي باران آورد از رشته كوه هاي بلند البرز شده وسپس پس از گذشتن از كوه انر‍ژ‍ي گرماي خود را از دست داده وابرها به طرف پايين سر خورده وموجب باران هاي سيل آسا يا حداقل ايجاد باد در فلات جنوبي رشته كوه البرز شد كه حداقل اگر ايجاد بارندگي نكند موجب رفع آلودگي هاي شهر هاي اين منطقه از جمله تهران مي شود. در واقع ما با اين روش هرگاه خواستيم مي توانيم بر فراز شهر تهران ايجا باد نمايم.
ما جلساتي با بعضي از كارشناسان به در خواست دفتر رياست جمهوري داشتيم ، مهمترين ايرادي كه مي گرفتند اين بود كه توده هاي هوا انقدر عظيم هستند كه نمي شود آن را گرم كرد.جواب من اين است كه ما قرار نيست يك جبهه هواي بزرگ كه اندازه آن گاهي از يك كشور هم بزرگ تر است را گرم كنيم بلكه ما تكه كوچكي از توده هاي مبحوس شده در منطقه كوهستاني را چند درجه گرم مي كنيم.ايا روش باروري ابرها كه امروزه با هواپيما انجام مي شود تمام يك جبهه هوا را تحت تاثير قرار مي دهد يا اندازه بسيار كوچكي از آن را. پس قرار نيست ما يك جبهه هواي بزرگ را گرم كنيم بلكه مجددا تاكيد مي كنم در اين روش اندازه كوچكي از توده هوا گرم مي شود.
خوشبختانه در ايران گاز بسيار است وما اگر بتوانيم خوب عمل كنيم با محاسبات من چندين رودخانه شبيه رودخانه زاينده رود از رشته كوه هاي البرز به طرف دشت هاي خشك جنوب تهرا ن وقم جاري مي شود.
با اين روش باران هاي كه بر روي درياي خزر مي بارد را مي توان به داخل فلات ايران هدايت كرد .بهترين جا براي اين كارغرب استان تهران واستان سمنان وقزوين مي باشد زيرا رشته كوه در آنجا پهناي مناسبي براي اين كار دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
خوب پیگیری کنید اجراش کنید طرحتون رو
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
استاد، اگه گاز نیتروژن مونواکسید رو بسوزونیم می شه نیتروژن دی اکسید که با آب تو ابر می شه اسید نیتریک که هردوتاش باعث هزارو یک مشکل می شه. تهران کم مشکل داره که براشون می خوای بارون اسیدی بفرستی؟
سئوال دولت چه بر نامه ایی برای رفع آلودگی کلان شهرهادارد؟ تاکی باید بمانیم بادبیاید آلودگی کم شود
پاسخ ها
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
برنامه دولت همون تعطیلی قطره چکانی و جریمه کردن مردمه
من واقعا دلیل این تعطیلی قطره چکانی را نمیفهمم!!! فقط میخوان ملت تو خونه هاشون زندانی بشن! مسؤلین لطف کنند دلیل این کار رو توضیح بدن. هر سال همین آش و همین کاسه س...
١٢ سال رفتم مدرسه فقط ١١ در تمام مدت تحصيل تعطيل شديم آنهم بخاطر برف و يخبندان !!
چه بر سر ايران آمده ؟؟؟؟؟؟
بالاخره مسئولان روزي را در نظر داشته باشند كه بايد در مقابل مردم بخاطر حمايتهايشان از خودروسازان آشغال ساز داخلي پاسخگو باشند.
وای بر هر مسئولي كه مانع تعطيلي دو كارخانه خودروسازي ميشوند
وای بر كسانيكه مانع تحقيق و تفحص از اين بنگاههاي مالي ميشوند.
اگر بضاعت مالي داشتم از ايران ميرفتم .
اقای جمشید ارین خیلی وقت است که ماشین هوشمند الکتریکی ساخته . چرا از فکر و ایده ایشون استفاده نمی کنید . با تولید انبوه ماشین الکترونیکی هم مشکل الودگی حل می شه و هم جلوی قاچاق بنزین گرفته می شه و هزاران مشکل دیگر هم حل می شود . تا به کی باید 80 میلیون ایرانی زیر یوغ مافیای خودرو باشند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
اگه به مافیا و فساد دست بزنیم کار مملکت میخوابه عزیزم.
خیلی قشنگ ایده میدید به خدا ! هی تعطیلی همه به سمت شمال ! پس کارو و تحصیل و بازار و... چی میشه ؟ حالا نمیشد این بودجه های مثلا فرهنگی رو خرج اتوبوس و کامیون کنه دولت یک سری با کیفیت وارد کنه ؟ ما قول میدیم امسال با بصیرت و دشمن شناس باشیم خودمون ! شما برو شرق و غرب و جنوب تهران تا منشا الودگی رو ببینی والا با تعطیلی مدرسه و ماشینی که نعاینه فنی داره چیزی عوض نمیشه !!
شما در تحلیلتان یک مطلب را فراموش کرده اید. اینجا ایران است یعنی باید تحت هر شرایطی هر اقدامی که انجام میگیرد از جنس عذاب دادن و ناراحت کردن باشد و نباید خدایی ناکرده تصمیمی بگیریم که به کسی آرامش یا خوشحالی و رضایت بدهد.
مرم برای هرکاری باید به اداره جات بروند و از این قضیه فقط دولت است که سود میبرد و این رفت و امد به اداره جات با عث ترافیک سنگین میشه . روزی که اداره جات تعطیله الودگی هوا بسیار پائین است
خواهشا مسئولین یک فکری درست و اساسی در مورد آلودگی هوا بکنند واقعا الان دیگه تهران غیر قابل سکونت شده است و مشکل اصلا با دو روز تعطیلی حل نمیشود.
تابی با ان سیاست یکی به میخ ویکی به نعل وباد پرچم توضیح بده که مسوول این اسمان خراب کیه دولت یا شهرداری ؟ شاید بگی تقصیر دولت وشهردار قبلیه
تروخدا بریم از خارج برای مدیریت بحران و... مثل کارلوس کیروش یک فرد آگاه و متخصص بیاوریم هرچند جدیدا مشاهده شده که برخی مسوولین چشم دیدن آقای کیروش بخاطر تخصصش ندارند
بعد از بيست سال هنوز رته كار همونه يك روز يكرزو تعطيل كردن مدرسه جريمه مردم همين بعدش ميگن ژن خوب....... ژن خوب تو دزدي ژن خوب تو حق و ناحق كردن ژن خوب تو ...... كاش حداقل حقوق مديران و مسئولان مربوط به اين امور روبه تعداد روزهاي الوده ندن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
ژن خوب تو انگلیس ، ژن خوب تو کانادا ، .....
من تا سال های قبل ماشین نمی آوردم ولی امسال که این مسئولین بی لیاقت اعلام محدودیت ها را کردند با کمال افتخار ماشین میارم و گوش به حرف این مسئولین بی عمل نمیدهم.مقصر آلودگی خودشون هستند و باید خودشون درست کنند.
ممکن هم هست این جلسات برا بعضیا مزیتهایی داشته باشه آخه شما که نمیدونین.
مگه ما مسئول هم داریم کسانی که تو بهترین مناطق شهر هستند و از مردمشون خبری ندارند مسئول هستند؟
بابا جان - وقتی میگویند تمام مشکلات مملکت سوء تدبیرو ضعف مدیریته، میگویند خیر!
تعطیلی ،ومسافرت ،بدون خودرو شخصی آری ،اما تعطیلی ،ومسافرت با خودرو شخصی نه ،چون به هر صورت ،موج عظیم خودروها باعث ترافیک میشود ،و آلودگی را افزایش میدهد ؟،،،،
2
خودرویی که تولید مه مصنوعی میکند در کشور چین ساخته شد که آلودگی هوا را کاهش میدهد.
کاملا مشخصه که نویسنده محترم کارمند جایی هستند و وقتی تعطیل میشه عشق و صفا میکنن و دلشون میخاد هر روز سال تعطیل باشه تا برن شمال جوج بزنن با نوشابه حقوقشونم بگیرن.
لکن برای کسایی که کارشون دولتی نیست تعطیلی مصیبته. آخه چقد تعطیلی ؟ همه کارا میخابه ، برنامه ها عقب میفته ، ملت از نون خوردن میفتن.
تعطیلی و زوج و فرد سراسری پاک کردن صورت مساله است. باید به فکر راه حلی باشیم که هوا رو آلوده نکنیم .
دانشجوها. روهم. تعطیل کنید
مسئولینی که این محدودیت ها رو تصویب و اجرا میکنن خودشون هم به طرح زوج و فرد از منزل پایبند هستند و خودروی شخصی و اداری غیر مجاز سوار نمیشن یا فقط طرحهای اینچنینی در مورد مردم باید اجرا بشه؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار