بازدید 4618
۱

ترکیه از آمریکا به‌دلیل محاکمه «ضراب» شکایت می‌کند

مقامات آنکارا اعلام کردند که بابت محاکمه «رضا ضراب» تاجر ایرانی- ترکیه ای در دادگاهی در آمریکا، شکایتی علیه این کشور به سازمان ملل ارائه خواهند کرد.
کد خبر: ۷۵۱۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۶ 02 December 2017

مقامات آنکارا اعلام کردند که بابت محاکمه «رضا ضراب» تاجر ایرانی - ترکیه ای در دادگاهی در آمریکا، شکایتی علیه این کشور به سازمان ملل ارائه خواهند کرد.

به گزارش مهر به نقل از دیلی صباح، این مقامات می گویند که دادگاههای آمریکا نمی توانند اتباع ترکیه را محاکمه نمایند.

گفتنی است که «رضا ضراب» تاجر طلای ایرانی- ترکیه ای در مارس ۲۰۱۶ به محض ورود به خاک آمریکا در شهر میامی و به اتهام دور زدن تحریمهای آمریکا علیه ایران- که سه ماه پیش از آن تاریخ لغو شده بود- دستگیر شد.

مقامات دولت ترکیه می گویند که پرونده اتهامات رضا ضراب به یک «بازی سیاسی علیه آنکارا» تبدیل شده است.

مقامات ترکیه ادعا می کنند که قاضی پرونده رضا ضراب با گروه «گولن» در ارتباط است؛ گروهی تحت رهبری «فتح الله گولن» واعظ ترک تبار که از سال ۱۹۹۹ در تبعیدی خودخواسته در ایالت پنسیلوانیا آمریکا اقامت دارد و به سازماندهی کودتای نافرجام پانزدهم ژوئیه- ۲۰۱۶- متهم است.

دولت ترکیه می گوید که بنابر قوانین آمریکا، مدارک و ادله ارائه شده به دادگاه جهت رسیدگی و صدور حکم «غیرقانونی» است؛ زیرا طبق این قوانین، تمام مدارک باید از راههای قانونی و مجاز گردآوری شده باشند.

به دنبال ادعای رضا ضراب درباره اینکه «رجب طیب اردوغان» و نخست‌ وزیر وقت ترکیه از مبادلات آنکارا با ایران در دوران اجرای تحریم های آمریکا علیه تهران اطلاع داشتند، رئیس جمهوری ترکیه در این باره گفت: «با توجه به اینکه تحریم‌ های اعمالی علیه ایران (در آن زمان) فقط از سوی آمریکا بوده و سازمان ملل محدودیتی علیه این کشور اعمال نکرده بود، ترکیه نیز تعهدی به رعایت آنها نداشته است».

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه افزود: «ترکیه تحریم‌ ها علیه ایران را نقض نکرده است. و جهان فقط آمریکا نیست».

لازم به ذکر است، چهارشنبه گذشته (۸ آبان ماه) دادگاهی در آمریکا که مسئول رسیدگی به پرونده اتهامات رضا ضراب تاجر طلای ایرانی- ترکیه ای است، اعلام کرد که وی با قبول اتهامات خود قصد دارد علیه «هاکان آتیلا» معاون سابق مدیرعامل «هالک بانک» ترکیه شهادت دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
چیزی که مشخصه دود شدن پول ملت مظلوم ایرانه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان