بازدید 15103
پیمانه اقتصادی؛

از «سنگ‌اندازی هندی‌ها برای سیب ایرانی» تا «آینده‌نگری به سبک خودروساز آلمانی»

این پیمانه تیترهایی همچون نظر گمرک درباره ورود "آیفون x " به کشور، این بار زنگ خطر برای صادرات دارو به عراق، افزایش شدید قیمت نفت، افت ارزش دلار بار دیگر قیمت جهانی طلا را افزایش داد، مردم توان خرید گوشت ۵۰ هزار تومانی را ندارند، سیف از تعیین تکلیف دو مؤسسه غیرمجاز دیگر خبر داد، ۴۰ درصد شاغلین بیشتر از استاندارد کار می‌کنند و افزایش قیمت نهاده‌ها در پی شایعه حذف ارز مبادله ای را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۹۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵ 25 November 2017
از «سنگ‌اندازی هندی‌ها برای سیب ایرانی» تا «آینده‌نگری به سبک خودروساز آلمانی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون نظر گمرک درباره ورود "آیفون x " به کشور، این بار زنگ خطر برای صادرات دارو به عراق، افزایش شدید قیمت نفت، افت ارزش دلار بار دیگر قیمت جهانی طلا را افزایش داد، مردم توان خرید گوشت ۵۰ هزار تومانی را ندارند، سیف از تعیین تکلیف دو مؤسسه غیرمجاز دیگر خبر داد، ۴۰ درصد شاغلین بیشتر از استاندارد کار می‌کنند و افزایش قیمت نهاده‌ها در پی شایعه حذف ارز مبادله ای  را در بر دارد.


نظر گمرک درباره ورود «آیفون x » به کشور

به نقل از گمرک، ورود گوشی تلفن همراه آیفون X به صورت مسافری باید بر اساس بخشنامه‌ای صورت پذیرد که پیش از این جهت اجرا به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شده است. بر اساس این بخشنامه، مسافرانی که به کشور وارد می شوند، در صورتی که خارج از کشور گوشی همراه خریداری کرده باشند، موظف هستند تلفن همراه خود را در بدو ورود به گمرک محل ورود خود اظهار کنند؛ بنابراین، گمرک ایران با رعایت مقررات مسافری و لحاظ کردن شرایط غیر تجاری صرفا یک دستگاه تلفن همراه، با اخذ حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی و عوارض متعلقه مراتب اظهار ذی نفع را در سامانه مسافری از طریق گزینه ثبت اطلاعات وارد کرده و سپس از آیکون مقابل هر رکورد ثبت شده نسبت به درج اطلاعات شناسه IMEI و مبالغ عوارض مربوطه اقدام کنند. این بخشنامه تأکید کرده است، در صورت عدم اظهار تلفن همراه و عدم پرداخت حقوق ورودی و درج موارد فوق در سامانه مذکور در هنگام ورود به کشور امکان رجیستری تلفن همراه وجود نخواهد داشت و مسئولیت آن با مسافر است.

تعرفه ۵۰ درصدی هندی‌ها روی سیب ایران

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی با اشاره به پروتکل‌های یک‌جانبه برخی کشورهای همسایه از جمله هند و پاکستان با ایران، گفت: جالب اینجاست که ما تعرفه واردات برنج از هند را از 90 درصد به 25 درصد کاهش داده‌ایم؛ اما هندی‌ها 50 درصد برای واردات سیب از ما تعرفه گذاشته‌اند که به اضافه ارزش افزوده این رقم به 70 درصد می‌رسد و همین مسأله باعث شده که جلوی صادرات سیب ایران به هندوستان گرفته شود.
 
نورانی گفت: هند سالانه 510 هزار تن سیب درختی از کشورهای دیگر وارد می‌کند که تعرفه‌اش با کشورهایی همچون پاکستان و افغانستان با توجه به پروتکلی که بین یکدیگر دارند صفر است.  وی همچنین به تعرفه بالای صادرات سیب به پاکستان هم اشاره‌ای کرد و گفت: به ازای صادرات یک کانتینری 20 تنی سیب درختی به پاکستان باید کیلویی هزار تومان تعرفه گمرکی بپردازیم در صورتی که این مسأله برای افغانستان و هند وجود ندارد. نورانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس همچنین به موانع صادرات به روسیه هم اشاره کرد و گفت: شرکت‌های زنجیره‌ای روسیه از ایران سیب می‌خواهند ولی این کشور علاوه بر آنکه تعرفه 35 درصدی برای سیب ما وضع کرده بازپرداخت پول توسط مشتریان این کشور 45 تا 60 روزه است که برای صادرکنندگان ما با توجه به حجم گردش مالی پایین امکانپذیر نیست. وی در مورد بازار عراق هم به عنوان یکی از کشورهای مقصد صادراتی ایران، گفت: این کشور هم هر روز یک داستان عجیب و غریب برای واردات میوه از ایران در می‌آورد و گاهی واردات سیب از ایران را باز کرده و گاهی ممنوع می‌کند. از طرف دیگر کویت هم مشکلاتی برای ما ایجاد کرده که وقتی محموله صادراتی از خرمشهر قرار است به مبدأ این کشور حمل شود تأیید سفارتخانه خود در تهران را می‌خواهد که هزینه سنگینی را به علاوه زمان به صادرکننده ما تحمیل می‌کند که از کیفیت کار هم می‌کاهد.

این بار زنگ خطر برای صادرات دارو به عراق!

رئیس میز عراق در سازمان توسعه تجارت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به تغییر شرایط در بازار عراق پیش‌بینی می‌شود در حوزه صادرات کدام کالاها با مشکل مواجه شویم، اظهار کرد: اگرچه هنوز اتفاق خاصی در حوزه دارو رخ نداده اما ممکن است در آینده در این زمینه با موانعی مواجه شویم. ابراهیم رضازاده در گفت‌وگو با ایسنا گفت: مدتی است مجوز ثبت داروهای وارداتی در عراق لغو شده است و در این زمینه ایران یکی از استثناهایی بوده امکان صادرات دارو به عراق داشته است اما اکنون زمزمه‌هایی به گوش می‌ رسد مبنی بر اینکه ثبت داروی ایرانی نیز در عراق به مشکل خواهد خورد. رایزن بازرگانی سابق ایران در عراق افزود: معمولا برای ثبت داروهای صادراتی در کشورهای مختلف لازم است استاندارد فدراسیون داروی آمریکا وجود داشته باشد اما در سال‌های گذشته به دلیل  تحریم‌ها ایران نتوانسته  به چنین استانداردی دسترسی داشته باشد. وی ادامه داد: بر همین اساس طبق توافق‌هایی که با عراق صورت گرفته بود، معمولا در مراحل تولید بازدیدهایی از سوی عراق صورت گرفته و پس از تأیید نحوه و کیفیت تولید،  مرحله ثبت و صادرات آغاز می‌شد. وی افزود: بر همین اساس فرصتی یک ساله برای این شیوه صادرات در نظر گرفته شده بود که اکنون این فرصت رو به پایان است و زمزمه‌هایی مبنی بر توقف صادرات داروی ایرانی به عراق شنیده می‌شود.

افزایش شدید قیمت نفت با کاهش چشمگیر صادرات نفت از خط صادراتی کیستون کانادا

روز جمعه قیمت نفت افزایش یافت. این در حالی است که در اواخر روز پنجشنبه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۲.۹۸ دلار رسید. دلیل افزایش قیمت نفت، کاهش چشمگیر صادرات خط لوله ی نفت خام کیستون کانادا به آمریکا عنوان شده است. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۶۰ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۳.۵۸ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۵۱ سنت افزایش، بشکه ای ۵۸.۵۳ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که اوایل امروز، نفت وست تگزاس اینترمدیت بشکه ای ۵۸.۷۰ دلار معامله شد که این میزان بیشترین قیمت این محصول از اول ماه جولای سال ۲۰۱۵ بوده است. شرکت ترنس کانادا سابقا اعلام کرده بود که تا پایان ماه نوامبر، میزان صادراتی نفت خام به آمریکا از طریق خط لوله ی نفت خام کیستون را تا حداقل ۸۵ درصد کاهش خواهد داد. تا کنون صادرات نفت خام کانادا به آمریکا ۵۹۰،۰۰۰ بشکه کاهش یافته است. لازم به ذکر است که فعالیت این خط لوله که نفت خام آلبرتا را به پالایشگاه های نفت آمریکا متصل می کند به دلیل نشت معادل ۵۰۰۰ بشکه نفت از آن در هفته ها ی گذشته متوقف شده بود. گفته می شود که نشت لوله های نفت خام باعث کاهش شدید موجودی این محصول در انبارهای کاشینگ اوکلاهامای آمریکا شده است. 

افت ارزش دلار بار دیگر قیمت جهانی طلا را افزایش داد

روز گذشته پس از انتشار متن مذاکرات فدرال رزرو آمریکا و ابراز نگرانی برخی سیاستگذاران پولی درباره پایین بودن نرخ تورم، ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین المللی با کاهش روبه رو شد و این مسأله در نهایت موجب افزایش نسبی قیمت طلا شد. بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا در بازارهای بین المللی با 0.1 درصد افزایش به بیش از 1292 دلار رسید. قیمت طلا در هفته جاری تاکنون با افت 0.2 درصدی روبرو شده است. شاخص ارزش دلار آمریکا روز  جمعه با کاهش 0.1 درصدی در برابر ارزهای معتبر بین المللی همراه شد. ادامه جنجال های سیاسی در آمریکا درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 میلادی و تحقیقات قضایی وزارت دادگستری آمریکا از مشاوران و نزدیکان ترامپ می تواند تاثیر زیادی بر نوسانات بازارهای مالی داشته باشد. متن مذاکرات نشست بانک مرکزی اروپا نیز که روز پنجشنبه منتشر شده نشان می دهد که سیاستگذاران پولی با ادامه اجرای برنامه خرید اوراق قرضه طی ماه های آینده موافقت کرده اند ولی به نظر می رسد ادامه اجرای این برنامه در سال 2018 میلادی با چالش های جدی روبرو خواهد شد. ادامه نگرانی ها نسبت به تشکیل دولت جدید ائتلافی آلمان نیز موجب شده است تا بازارهای مالی اروپا تحت تاثیر جدی قرار گیرد. جزئیات بیشتر

مردم توان خرید گوشت ۵۰ هزار تومانی را ندارند

صالحی عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه بانک مرکزی گزارش هفتگی نوسان قیمت برخی از کالاهای اساسی را منتشر می‌کند، گفت‌: طبق گزارش بانک مرکزی برخی از کالاهای اساسی هفته به هفته افزایش قیمت دارند که به نظر می‌رسد، این گرانی متناسب با تورم است اما به دلیل اینکه قدرت خرید مردم در سیستم معیوب اقتصادی ما پایین است، این افزایش قیمت‌ها هر روز در زندگی آنها احساس می‌شود‌. وی عنوان کرد‌: در شرایط اقتصادی که ما در حال حاضر در آن قرار داریم، بناچار با افزایش نرخ ارز و تورم روبه‌رو هستیم در حالی که اقتصاد رکودزده اجازه افزایش قدرت خرید مردم را نمی‌دهد‌. صالحی با بیان اینکه دولت یازدهم موفق شد با ایجاد انضباط مالی، تورم را کاهش دهد، گفت‌: تورم کنترل‌شده اما واقعیت این است که حتی تورم ناچیز می‌تواند به مردم فشار وارد کند چراکه آنها درآمد مناسبی ندارند‌. وی با بیان اینکه دولت باید بپذیرد که راهی جز اصلاح سیاست‌های اقتصادی و حرکت بر ریل مولد اقتصاد کشور ندارد، گفت‌: امروز دولت نرخ ارز را ثابت نگه می‌دارد تا به این وسیله ارزش پول ملی را بالا ببرد اما چنین باورهایی توهم است که منجر به شکوفا نشدن اقتصاد کشور می‌شود‌.  صالحی گفت‌: مردم توان خرید گوشت کیلویی 50 هزار تومان را ندارند چراکه اقتصاد ایران در وضعیت معیوبی قرار دارد در حالی که اگر دولت اجازه دهد اقتصاد شکوفا شود، قطعا قدرت خرید افزایش یافته و وضعیت معیشت مردم با کاهش قیمت‌ها بهبود می‌یابد‌. این درحالی است که با دنبال کردن مسیر فعلی، در بلندمدت بسیاری از کسب و کارها نیز نابود می‌شود‌. جزئیات بیشتر

سیف از تعیین تکلیف دو مؤسسه غیرمجاز دیگر خبر داد

رئیس کل بانک مرکزی درباره تعیین تکلیف تعاونی فرشتگان اظهار داشت: خوشبختانه تصمیم گیری های لازم انجام شده و هفته ای که گذشت به پرداخت سپرده های بیش از ۲۰۰ میلیون تومان اختصاص داشت. همچنین براساس برنامه ریزی انجام شده، اوایل یا اواسط هفته پیش روی، تعیین تکلیف دو تعاونی افضل توس و وحدت آغاز خواهد شد. وی در ادامه تاکید که سعی بانک مرکزی بر این است تا هرچه سریعتر وضعیت سه تعاونی منحله وحدت، البرز ایرانیان و افضل توس تعیین تکلیف شود. گفتنی است، پیش از این محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رییس جمهور از تعیین تکلیف تعاونی های منحله وحدت، البرز ایرانیان و افضل توس ظرف یک هفته آینده خبر داده بود.

۴۰ درصد شاغلین بیشتر از استاندارد کار می‌کنند

مرکز آمار ایران در گزارشی از وضعیت اشتغال و بیکاری در فصل تابستان 96 اعلام کرد: نرخ مشارکت اقتصادی کشور در تابستان 96 بالغ بر 41 درصد بوده که نسبت به تابستان 95 شش دهم درصد رشد داشته است و بیش از 40 درصد شاغلین بیشتر از استاندارد کار می کنند. نهاد متولی آمار کشور همچنین اعلام کرد: نرخ بیکاری نیز در این دوره 11.7 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد کاهش یافته است. بر اساس تعریف مرکز آمار ایران، نرخ مشارکت اقتصادی از نسبت جمعیت فعال شاغل و بیکار 10 ساله و بیشتر و یا 15 ساله و بیشتر به جمعیت در سن کار 10 ساله و بیشتر و یا 15 ساله و بیشتر ضرب در 100 به دست می آید. جزئیات بیشتر

افزایش قیمت نهاده‌ها در پی شایعه حذف ارز مبادله ای

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با بیان اینکه قیمت تخم مرغ نسبت به هفته‌های اخیر تغییر چندانی نداشته است، تصریح کرد: در یک ماه اخیر نرخ تمام شده هر کیلو تخم مرغ به سبب افزایش ۳۰ درصدی قیمت نهاده‌ها در پی شایعاتی مبنی حذف ارز مبادله‌ای ۵۰۰ تومان افزایش یافت. ناصر نبی پور در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به آخرین وضعیت بازار تخم مرغ اظهار کرد: اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۵ هزار و ۳۰۰ تومان، معادل شانه‌ای ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان است.

آینده‌نگری به سبک خودروساز آلمانی

شرکت پورشه اعلام کرد با تمرکز بر تولید خودروهای برقی، محدودیت‌های تازه اتحادیه اروپا در خصوص انتشار گاز دی‌اکسید کربن را رعایت خواهد کرد. به گزارش اتوموتیو‌نیوز، پورشه اعلام کرد، خودروهای برقی تا سال ۲۰۲۵ بیش از نیمی از فروش این شرکت را تشکیل خواهند داد. کمیسیون اروپا خواستار کاهش ۳۰ درصدی انتشار گاز دی‌اکسید کربن توسط خودروها شده است. نیمی از این هدف تا سال ۲۰۲۵ محقق خواهد شد. مایکل استینر، مدیر تحقیق و توسعه پورشه، در گفت‌و‌گویی اعلام کرد: «از منظر فنی با این محدودیت تازه مشکلی نداریم.» نگرانی پورشه معطوف به محدودیت احتمالی فروش خودروهای درون‌سوز است. بسیاری از کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند به کمپین جهانی علیه موتورهای درون‌سوز خواهند پیوست؛ اما پورشه این تصمیم را اقدامی نادرست می‌داند. به نقل از دنیای اقتصاد، استینر در این خصوص گفت: «مشتریان باید خودشان بین خودروهای برقی و درون‌سوز انتخاب کنند.» پورشه بر تقویت سبد محصول برقی خود تأکید دارد و سدان بسیار لوکس برقی «میشن ای» با قدرت موتور ۶۰۰ اسب بخار را تا سال ۲۰۱۹ به بازار اروپا عرضه خواهد کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۵
گوشت 50 هزارتومانی همان سوء تغذیه است
آیا نگرانیه آینده نگران نگریید؟
پاسخ ها
شهاب
| Germany |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
به شایعات توجه نکنید !!تورم فقط 8 درصد هستش!!!!!وا
مگر گوشت هم پنجاه تومن میشود واقعا ملت را چه فرض کرده اید ؟
همونطور که شما عوارض میگیرین هند هم حق داره عوراض بگیره
بنظرم کار درستی میکنه
در مدیریت شکم مردم خودمون وا داید خدا رو شکر جهان به شما سپرده نشد وگرنه قحطی جهانی میشد

گوشت دیگه شد کیمیا
حق هم داره عراق جلوی واردات دارو رو بگیره چون به راحتی به بازار جهانی دسترسی داره و عقل حکم بهترین جنس و مطمئن ترین رو خردیداری کنه
روز به روز بدتر به قهقرا میریم.
در هیچ جای دنیا کوشت بیشتر از 4$ نیس.ولی متاسفانه بدلیل مجوز بازی و دادن حق حساب به کسانی که مجوز صادر میکنند به سه برابر قیمت باید مصرف کننده بخرد.تا مجوز هست فساد هست بدون تعارف خود مسولین میخواهن والا واردات با کنترل کیفیت و کمیت بشود و هرکسی بیاورد اون موقع ببینید قیمتها به جهانی نزدیک میشود
علل گرانی ها مخصوصاً در حوزه تعذیه همانند گوشت، نان و...
1 - ضعف و ناتوانی دولت
2 - ضعف مدیریت تیم مدیریت کشور
3 - بی توجهی مسولان به معیشت مردم در عمل نه فقط سخن
4 - انحصار در واردات و صادرات
5 - عدم استفاده از اقتصاد دانان قوی و دانا در مدیریت اجرایی کشور
6 - عدم برخورد صحیح و قوی با اختلاس کنندگان
موارد تا 14 مورد می باشد، همین شش مورد را رعایت کنید تا 90 درصد مشکلات حل شود
اخه تو هندوستان مثل ایران مافیای برنج نیست تا بتونه تعرفه واردات پایین بیاره
خوب گوشت نخورید پر ضرر ترین ماده خوراکیه .اصلا چرا جون یه موجود رو میگیرین واسه خوردن . اون هم حق حیات داره و واسه خوردن نیست. خوراکی زیاده تو دنیا. زجر اون حیوان رو هنگام بریدن سرش رو درک کنین و گوشت نخورین.
خوب چرا نباید تعرفه بر برنج هندی بگذاریم
عوارض برنج وارداتی رو کم کردید و برنج تولید داخل کشور خودمون عوارض3000دلاری داره؟؟هند هم میشه زیگیل روی دماغ
از تمامی دولتها از ابتدا تا به الان کمال تشکر را داریم که با گران کردن گوشت ما را به زور گیاهخوار نمودند تا تن و بدنی سالم داشته باشیم
همه ما بخوبى اگاهيم كه وقتى وزارت نفت جمهوري اسلامى ايران حاضر نشد با شرايط دلبخواهى هنديها ، پروژه نفتى فرزاد B را به انها واگذارى كند انها با عكس العملى عجولانه ولى تهديد أميز واردات نفت از ايران را 27% كاهش دادند !!! و حتى دكلهاى اجاره اى شركت إبان هند را از ايران خارج كردند !! پس چرا ما ورود برنج هندى را محدود نكنيم يا عوارض ورودى را زياد نكنيم ؟؟؟ جايگزين انهم هست ، اوروگوئه ! مگر قبلا وارد نميكرديم؟ چرا دولت جمهوري اسلامى اينقدر تعامل ميكند و اجازه ميدهد كشورهاى ديگر هر كارى كه دوست دارند و يا دستور ميگيرند با ما انجام دهند ؟؟ والله ديگر چيزى بنام غرور ملى براى ما باقى نمانده!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان