بازدید 7081

میانگین سنی نخستین تجربه مادری در تهران

کد خبر: ۷۴۷۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ 14 November 2017
سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت :نرخ عمومی ولادت (به معنی ولادت های و فوت های ثبت شده به ازای یک هزار نفر جمعیت در یک سال شمسی) در سال 1395گفت میانگین اولین تجربه مادر شدن در تهران 30 سال شده است.

به گزارش ایرنا، سیف الله ابوترابی افزود: در سال گذشته یک میلیون و 528 هزار و 53 نفر در ایران متولد شدند و نرخ عمومی ولادت (به معنی ولادت های ثبت شده به ازای یک هزار نفر جمعیت در یک سال شمسی) در سال 1395، 5/19 نفر در هزار نفر بوده است.
 
وی ادامه داد: میزان متولدین سال 95 در مقایسه با سال قبل از آن (1394) 2.7 نفر در هزار نفر کاهش داشته است.
 
ابوترابی گفت: 57 درصد زنانی که در سال گذشته مادر شدند، کمتر از 30 سال سن داشتند و میانگین سن مادران که در این سال فرزنددار شده اند، 29 سال و میانگین سن مادران در سال گذشته در استان تهران نیز 30 سال بوده است.
 
سخنگوی سازمان ثبت احوال تصریح کرد: در سال گذشته نیز 32 درصد از پدرانی که فرزند دار شدند، کمتر از 30 سال سن داشتند.
 
ابوترابی در خصوص سهم فصل ها در رخداد ولادت در سال 95 نیز اظهار کرد: 25 درصد ولادت ها در زمستان، 26 درصد پاییز، 25 درصد در تابستان و 24 درصد نیز در فصل بهار اتفاق افتاده است.

امیرعلی و فاطمه محبوب ترین نام ها برای فرزندان
 
سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: امیرعلی و فاطمه محبوب ترین نام هایی به شمار می آیند که والدین برای فرزندن خود در سال 95 انتخاب کرده اند.
وی ادامه داد: مجبوب ترین نام های دختر که والدین در این سال برای نوزادان دختر خود انتخاب کردند نیز به ترتیب شامل فاطمه، زهرا، زینب، نازنین زهرا و یسنا بوده است.
 
ابوترابی اضافه کرد: محبوترین نام های انتخابی پسران نیز در سال گذشته به ترتیب شامل امیرعلی، محمد، امیرحسین، ابوالفضل و علی است.
سخنگوی سازمان ثبت احوال تاکید کرد: درحال حاضر بیش از 98 درصد رویدادهای ولادت در فاصله کمتر از یک سال از رخداد، در مهلت قانونی ثبت می شود؛ ضمن اینکه مهلت ثبت قانونی برای ولادت 15 روز است.

نرخ عمومی مرگ نیز در سال گذشته 7/4 در هزار تن جمعیت است
 
سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت : در سال گذشته (1395) فوت 369 هزارو 751 تن در کشور به ثبت رسید و براین اساس نرخ عمومی مرگ نیز در این سال، 7/4 در هزار تن جمعیت است.
وی افزود : شمار فوت های ثبت شده در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن (1394) یک درصد کاهش داشته است .
وی خاطر نشان کرد: میانگین سن فوت شدگان در سال گذشته 65 سال بود که برای مردان این میانگین 63سال و برای زنان 68 سال گزارش شده است.
 
ابوتربی ادامه داد: در سال گذشته، بالاترین علت فوت در گروه های سنی 40سال و بیشتر شامل بیماری های قلبی و عروقی و قبل از سن 40سالگی نیز حوادث غیرعمدی بوده است .

بیماری های قلبی و عروقی بیشترین عامل فوتی ها
 
وی تاکید کرد: بیشترین سهم چهار علت عمده مرگ و میر در سال گذشته در کشور را بیماری های قلبی و عروقی با 39 درصد به خود اختصاص داده است و همچنین سرطان ها نیز 10درصد ،بیماری های دستگاه تنفسی 8درصد و سهم حوادث غیر عمدی نیز 7درصد بوده است .
ابوترابی گفت : 24 درصد فوتی در سال گذشته در فصل زمستان و 26 درصد در پاییز ،26درصد در تابستان و 24درصد نیز در بهار به ثبت رسیده است .
 
وی در ادامه گفت: کاهش کم ثبتی مرگ در کشور نیازمند تلاش و مشارکت عمومی و تمامی نهادهایی است که بر اساس ماده 5 قانون ثبت احوال کشور، مکلف به مشارکت در فرآیند اعلام و ثبت وقایع حیاتی کشور شده اند.
 
 سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت : در اجرای این ظرفیت قانونی، شبکه اعلام وقایع حیاتی در کشور از سال 1385 و با مشارکت بیش از 35هزارثبت یار شکل گرفته است .
 
وی اضافه کرد: ثبت یاران شامل :دهیاران، بهورزان، متصدیان آرامستان ها، اعضای شوراهای اسلامی، شورایاران، مسئولان پایگاه های بسیج و مدیران مدارس هستند.
 
ابوترابی تاکید کرد: این مجموعه در ذیل شورای هماهنگی ثبت احوال استان ها و شهرستان ها به ریاست استانداران و فرمانداران فعال بوده و با برنامه ریزی و تلاش مستمر به انجام رسیده، در حال حاضر بیش از 98 درصد فوت های ثبت شده در فاصله کمتر از یک سال از رخداد، در مهلت قانونی 10 روزه به ثبت می رسند.

673هزار و 658 نفر به خانه بخت رفتند
 
سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: در سال گذشته 673 هزار و 658 نفر از زوج ها به خانه بخت رفتند.
ابوترابی افزود: در سال گذشته میانگین سن در اولین ازدواج برای آقایان 27 سال و برای خانم ها 23 سال بود.
 
وی در مورد ازدواج های دو ملیتی ثبت شده در سال گذشته نیز گفت : در سال گذشته 799 مورد ازدواج مرد ایرانی با زن خارجی و 626 مورد نیز ازدواج مرد خارجی با زن ایرانی ثبت شده است.
 
وی تصریح کرد : در سال گذشته در ازدواج های بار اول 83 درصد مربوط به آقایان و 84درصد نیز مختص به زنان بوده است و همچنین در ازدواج بار دوم نیز 11درصد مربوط به آقایان و 10درصد نیز مربوط به خانم ها بود.
 
سخنگوی سازمان ثبت احوال ادامه داد : از کل ازدواج های ثبت شده در سال گذشته 93 درصد را ازدواج های بار اول به خود اختصاص داده است و همچنین 74 درصد از زوجین دارای تحصیلات همسان هستد.
 
این مقام مسئول در ثبت احوال، ازدواج و طلاق را به عنوان مقوله های اجتماعی بخش عمده ای از آمارهای تولیدی ثبت احوال برشمرد.
ابوترابی تصریح کرد: گام بزرگی در توسعه دولت الکترونیک در حوزه ثبت ازدواج و طلاق و تولید آمارهای آن در سال 95 صورت گرفته است که از مرداد امسال اعلامیه های کاغذی از چرخه ثبت اعلام ازدواج و طلاق حذف شد و این دو رویداد به صورت برخط به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور منتقل می شود.
 
سخنگوی سازمان ثبت احوال تاکید کرد: براساس توصیه های بین المللی و اصول علمی ،مقایسه های مقادیر وقایع حیاتی در دو بازه مختلف بدون توجه به تغییرات ساختار سنی و دیگر مولفه های جمعیتی و نیز بدون توجه به تحولات اجتماعی ،فرهنگی از روایی کافی برخوردار نیست؛پس این قبیل مقایسه ها باید در بازه های سالانه یا چند ساله انجام شود.
 
وی ادامه داد: 51 درصد جامعه ایران را مردان تشکیل می‌دهند که نیمی از آنان در سنین کمتر از 30 سال قرار دارند و 63 درصد آنان دارای همسر و پدران بالقوه ( جوانان) یا بالفعل ( متاهلین) هستند. بطور میانگین مردان ایرانی در کمتر از 30 سال، ازدواج می کنند.
ابو ترابی گفت: در سال گذشته 38 درصد ولادت‌های به ثبت رسیده مربوط به پدران 30 تا 35 ساله بوده است، این پدران بیشترین سهم را در کل به خود اختصاص داده‌اند.
 
وی افزود: همچنین 91 درصد پدران، خود اقدام به ثبت ولادت و اخذ شناسنامه برای فرزندان خود کرده اند و بقیه این وظیفه را به مادر یا جد پدری واگذار کرده یا به دلیل عدم ثبت ازدواج به ناچار همراه با همسر خود در اداره ثبت احوال حاضر و نسبت به دریافت شناسنامه اقدام کرده‌اند.
سخنگوی سازمان ثبت احوال خاطر نشان کرد: 36 درصد مردانی که در سال 1395 ازدواج کرده‌اند در گروه سنی 29-25 قرار داشته‌اند. سهم گروه سنی 24-20 ساله نیز 29 درصد است.
 
وی اضافه کرد: اما شاخص مهم در این زمینه میانگین سن در اولین ازدواج است که در سال 1395 به 27.4 سال رسید. این رقم در استان تهران و البرز بیش از 29 سال است. به صورت میانگین مردان سیستان و بلوچستان در سن پایین‌تری نسبت به سایر نقاط کشور ازدواج می کنند که حدود 25 سال است .
وی در مورد فاصله سنی بین زوجین نیز گفت : یکی از نکات جالب توجه، فاصله سنی بین زوجین در ازدواج های به ثبت رسیده در کشور است، در ازدواج های ثبت شده در سال 1395، به طور میانگین مردان 5.3 سال از همسران خود بزرگتر بودند.
 
166هزار و 321 نفر طلاق گرفتند
 
سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: در سال گذشته 166هزار و 321 نفر طلاق گرفتند و میانگین طول مدت ازدواج در زمان طلاق نیز 8،7 سال بود.
ابوترابی افزود: همچنین درسال گذشته 67 مورد ازدواج مرد خارجی با زن ایرانی نیز ثبت شده است.
وی گفت : از مجموع 166 هزار و 321 نفری که در سال گذشته طلاق گرفته اند در طلاق های بار اول 79 درصد را مردان تشکیل دادند و در طلاق های بار دوم نیز6 درصد مردان بودند.
 
سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت:در طلاق های ثبت شده در سال گذشته 6درصد زوجین همسن بوده و 35 درصد نیز دارای مدارک تحصیلی یکسان بودند.
 
وی ادامه داد: بیشترین طلاق‌های به ثبت رسیده در سال 1395، با 24 درصد مربوط به گروه سنی 34-30 سال است.
ابو ترابی اضافه کرد: گروه سنی بعدی را مردان 29-25 ساله تشکیل می‌دهند که سهم این گروه از طلاق‌های به ثبت رسیده در کشور، 23 درصد است و میانگین اختلاف سن زوجین مطلقه نیز 5.8 سال است.
 
وی در مورد اینکه مردان مطلقه چه مدت با همسران خود زندگی کرده‌اند؟ نیز گفت: میانگین مدت ازدواج تا طلاق در طلاق‌های به ثبت رسیده، حدود 9 سال است و 45 درصد طلاق‌ها، 5 سال پس از ازدواج به ثبت رسیده است.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر