بازدید 11533

۶۱۱ میلیارد تومان سپرده واهی بدر توس

کد خبر: ۷۴۵۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳ 08 November 2017
تعاونی « بدر توس» یکی از هشت تعاونی منحل شده توسط بانک مرکزی است که پس از تشکیل موسسه کاسپین، مدیریت بدهی و شناسایی دارایی‌ها و رسیدگی به امور سپرده‌گذاران آن به این موسسه واگذار شد.
 
به گزارش روزنامه خراسان، این تعاونی و وضعیت آن شاید یکی از پیچیده‌ترین تعاونی‌های منحل شده باشدکه به اذعان قاضی حیدری در مصاحبه 22 اردیبهشت 95 انواع جعل سند و خریدوفروش املاک و ثبت نشدن ارقام کلان در پرونده آن به چشم می‌خورد. این تعاونی در سال 1378 در قالب تعاونی لوازم‌خانگی شروع به کار کرد و 34 شعبه در خراسان و یک شعبه در ابهر تشکیل داد که امروز بعد از منحل شدن آن فقط پنج شعبه این تعاونی برای رسیدگی به امور تصفیه‌حساب‌های این تعاونی دایر هستند.

تعیین تکلیف 98درصدی!
 
برای بازخوانی پرونده این تعاونی و اطلاع از آخرین وضعیت آن به سراغ یکی از روسای هیئت تصفیه تعاونی منحل شده «بدر توس» رفتیم.خفاجیان بابیان این که از تاریخ 15 فروردین سال 95 کار هیئت تصفیه این تعاونی آغاز شده است، به خراسان رضوی گفت: در آن تاریخ این تعاونی حدود 90 هزار مشتری داشت که از این تعداد با پیگیری‌ها و حمایت‌های مقامات قضایی و ستاد تدبیر استان، حدود 80 هزار نفر از سپرده‌گذاران این تعاونی که زیر 20 میلیون تومان سپرده داشتند، تعیین تکلیف شدند.
 
وی با تاکید بر این که در این میان حدود 80 میلیارد تومان از طرف موسسه کاسپین اعتبار تخصیص داده شد، افزود:ابتدای امر در اردیبهشت سال گذشته با پیگیری‌های قاضی حیدری حدود پنج میلیارد تومان به هیئت تصفیه اعتبار تزریق شد که حدود 60 هزار سپرده‌گذار زیر یک میلیون تومان مطالبات خود را دریافت کردند.از مبلغ 80 میلیارد تومانی که در آن دوره تخصیص‌یافته بود، حدود 25 میلیارد تومان باقی‌مانده چراکه برخی از سپرده‌گذاران که زیر 20 میلیون تومان سپرده داشتند، موفق به دریافت پول خود نشدند.بااین همه می‌توان ادعا کرد 98 درصد مشتریان تعاونی بدر توس در این فرایند تعیین تکلیف شده‌اند.
 
وی تصریح کرد: البته سپرده‌گذارانی که موفق به دریافت پول نشده‌اند در آن دوره حساب‌هایشان به موسسه کاسپین کانورت شد و سود به آن‌ها تعلق خواهد گرفت. وی افزود: تعاونی بدر توس در تاریخ 21 دی‌ماه سال 92 توسط اداره ثبت شرکت‌ها منحل اعلام‌شد ولی در تاریخ 24 شهریور 94 موضوع رسانه‌ای شد و در این مدت تخلفات با رقم‌های بسیار بالایی در این تعاونی رخ‌داده و هیچ نظارتی بر آن‌ها نشده است که از ذکر جزئیات این تخلفات معذور هستیم ولی مدیران این تعاونی که در این تخلفات دست داشته‌اند هم اکنون در بازداشت به سر می‌برند.

بدهی 960 میلیارد تومانی
 
خفاجیان تصریح کرد: هم اکنون حدود 3600 مشتری از این تعاونی باقی‌مانده و هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند که حدود 960 میلیارد تومان بدهی تعاونی مربوط به این مشتریان است.
وی درباره دارایی‌های تعاونی منحل شده بدر توس نیز گفت: دارایی‌های در اختیار تعاونی بدر توس حدود 350 میلیارد تومان است که فقط 150 میلیارد تومان از دارایی‌ها دارای سند مشخص هستند و مسئولان این دارایی‌های سنددار همه در بازداشت به سر می‌برند . هیئت تصفیه قادر به انتقال این دارایی‌ها به موسسه کاسپین نیست و لازم است که مدیران کاسپین خود به موضوع اسناد و دارایی‌های تعاونی بدر توس ورود کنند یا قوه قضاییه گروه حقوقی را برای حل موضوع اسناد دارایی‌های بدر توس مأمور کند. هم‌اکنون هیچ‌وجه نقدی در اختیار هیئت تصفیه بدر توس قرار ندارد و همه به موسسه کاسپین تحویل داده‌شده است. وی تصریح کرد: تمام حساب‌های بدر توس به موسسه کاسپین کانورت شده ولی همه حساب‌ها بسته‌شده است و مدیران کاسپین می‌گویند در قبال انتقال دارایی‌ها به این موسسه اجازه پرداخت خواهند داد. بااین حال مدیرعامل هم‌اکنون مخالف این موضوع است.
 
وی افزود: هم اکنون حدود 140 میلیارد تومان تسهیلات متعلق به تعاونی بدر توس به موسسه کاسپین کانورت شده و قرار است از محل وصول این تسهیلات که در اختیار مشتریان بدر توس قرارگرفته بود، پرداخت‌ها شروع شود.دارایی‌ها و تسهیلات شناسایی‌شده پاسخگوی یک‌سوم بدهی‌های تعاونی بدر توس خواهد بود و برخی اسناد و دارایی‌های تعاونی بدر توس ازنظر اداره دارایی دارای مشکل هستند.

اداره دارایی پا روی گلویمان گذاشته است
 
خفاجیان ادامه داد: بدهی تعاونی بدر توس به اداره دارایی حدود 25 میلیارد تومان است و اداره دارایی پا روی گلوی هیئت تصفیه گذاشته است که فقط در صورتی پاسخ استعلامات را می‌دهد که بدهی بدر توس به اداره تصفیه شود؛ درحالی‌که اولویت بدهی‌های مردم و سپرده‌گذاران است نه بدهی‌های دولت. ولی هم اکنون دارایی‌های بنده و خودروام نیز توقیف‌شده است و حتی ممنوع‌الخروج شده‌ام.
وی افزود: تا قبل از این ستاد تدبیر استان بنده را به‌عنوان رئیس هیئت تصفیه در توس منصوب کند هیچ‌گونه ارتباطی با این موسسه نداشته‌ام ولی هم اکنون به دلیل بدهی‌های این تعاونی بنده باید پاسخگو باشم.

حساب‌های 10 میلیاردی بسیار است
 
وی افزود: در دوره فعالیت بدر توس به برخی حساب‌ها سود 40 درصد پرداخت‌شد و حساب‌های 10 میلیارد تومانی در این تعاونی زیاد است و حتی برخی افراد ممکن است دارای چند حساب 10 میلیارد تومانی باشند. البته خیلی به‌ندرت سپرده بالای 10 میلیارد تومانی نیز در تعاونی بدر توس وجود دارد.

هیچ تسهیلات قابل وصولی در تعاونی بدر توس وجود ندارد
 
نایب‌رئیس هیئت‌مدیره، موسسه اعتباری کاسپین نیز بابیان این که بر اساس گزارش کارشناس رسمی دادگستری میزان بدهی تعاونی بدر توس حدود 985 میلیارد تومان است، به خراسان رضوی گفت: مجموع کسری تعاونی بدر توس 968 میلیارد تومان است.
 
طاهری درباره ادعای خفاجیان درباره 150 میلیارد تومان تسهیلات کانورت شده بدرتوس به موسسه کاسپین نیز اظهار کرد: در تراز مالی بدر توس 134 میلیارد تومان تسهیلات آمده است که فقط در یک فقره آن وام 55 میلیارد تومانی به یک شخص داده‌شده و هیچ‌گونه ضمانتی در قبال آن دریافت نشده است و بر این اساس به‌هیچ‌وجه قابل وصول نیست. بر مبنای گزارش کارشناس رسمی دادگستری هیچ تسهیلات قابل وصولی در تعاونی بدر توس وجود ندارد.

وی بابیان این که بر اساس تراز مالی تعاونی بدر توس کل دارایی‌های این تعاونی 17 میلیارد تومان است، اظهار کرد: هنوز یک ملک از دارایی‌های تعاونی بدر توس به موسسه کاسپین تحویل داده نشده و این در حالی است که این تعاونی حدود 118 میلیارد تومان ملک دارد که همه آن‌ها توقیف‌شده هستند. طاهری افزود: تعاونی بدر توس دارای 611 میلیارد تومان سپرده واهی و 255 میلیارد تومان دیگر سپرده واقعی است که برای تصفیه آن نیاز به تأمین اعتبار داریم و تا زمانی که تکلیف این سپرده‌ها و دارایی‌های بدر توس مشخص نشود، هیئت‌مدیره کاسپین تصمیمی درباره پرداخت آن‌ها نخواهد گرفت. وی تاکید کرد: سخنان رئیس هیئت تصفیه بدر توس در این خصوص مورد تایید نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار