بازدید 7110

مقصران حادثه اتوبوس مرگ در ایستگاه سوادکوه

راننده، مالک اتوبوس و مرکز معاینه فنی، مقصران اصلی این حادثه با 15 کشته و 24 زخمی اعلام شدند
کد خبر: ۷۴۵۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵ 08 November 2017
راننده، مالک اتوبوس و مرکز معاینه فنی صادر‌کننده گواهی سلامت خودرو مسافری مقصران اصلی حادثه واژگونی مرگبار جاده فیروزکوه اعلام شدند.
 
به گزارش روزنامه ایران، در این حادثه هولناک که شامگاه یکشنبه در جاده قائمشهر منطقه دوگل اتفاق افتاد، اتوبوس ولوویی که از تهران به سمت گنبد حرکت می‌کرد به علت نقص فنی و عمل نکردن سیستم ترمز به دیواره حائل کناره جاده برخورد کرد و واژگون شد.
در این حادثه 15 مسافر کشته و 24 نفر دیگر زخمی شدند که با توجه به وخامت حال تعدادی از مصدومان احتمال افزایش شمار قربانیان وجود دارد.
 
سرهنگ قدمی، رئیس پلیس راه استان مازندران گفت: براساس نتیجه بررسی‌های تیم کارشناسی  و از جمله کارشناس شرکت ولوو، اتوبوس حادثه دیده در زمان وقوع سانحه در سیستم ترمز دارای نقص فنی بوده است. بنابراین راننده اتوبوس به علت داشتن آگاهی از این مشکل و حرکت دادن خودرو دارای نقص فنی، مالک اتوبوس به علت استفاده از لوازم غیراصلی و نامرغوب  در تعمیر سیستم ترمز و مرکز معاینه فنی نیز به علت نظارت ناکافی و صادر کردن گواهی سلامت برای اتوبوس دارای نقص فنی همگی به صورت مساوی مقصران این سانحه رانندگی تشخیص داده شدند.
 
لحظه‌های مرگبار
 
جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری با اشاره به بررسی ابعاد مختلف تصادف اتوبوس مسافربری در گردنه گدوک، گفت: عمل نکردن سیستم ترمز در سراشیبی جاده و موفق نبودن  راننده در کاهش سرعت و تغییر دنده اتوبوس، موجب وقوع این حادثه شده است.
وی گفت: بررسی‌های اولیه در صحنه حادثه، مصاحبه با مصدومان، راننده و کمک راننده و شواهد و مدارک موجود نشان از آن دارد که این حادثه بر اثر بروز نقص فنی در خودرو رخ داده است، راننده اتوبوس می‌گوید که به محض ورود اتوبوس به منطقه سراشیبی در گردنه گدوک، متوجه شده است که ترمز کار نمی‌کند، بنابراین تلاش  کرده با تغییر دنده برای کاهش سرعت اتوبوس اقدام کند اما دنده هم جا نرفته و اتوبوس در سراشیبی سرعت گرفته است.به گفته مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری زمان بروز این حادثه، ساعت پیک و شلوغی جاده بوده است بنابراین راننده اتوبوس‌ به دلیل عدم توانایی در کنترل آن و شتاب گرفتن سرعت خودرو، ابتدا با یک دستگاه هیوندا النترا برخورد می‌کند و سپس از سمت راننده چپ می‌شود و روی لاین مخالف لیز می‌خورد و پس از آن در برخورد با کوه واژگون و متلاشی می‌شود.براساس مدارک موجود لحظه وقوع حادثه اتوبوس سرعت اتوبوس 120 کیلومتر بر ساعت و در بیشترین میزان بوده، که این سرعت قبل از ورود به سراشیبی 70 کیلومتر بر ساعت بوده اما زمانی که با کوه برخورد می‌کند، سرعت 90 کیلومتر بر ساعت ثبت شده است.
 
در این حادثه راننده و کمک وی نیز مصدوم شده‌اند، که تحقیقات از آنها درباره  موارد فنی اتوبوس و عملکرد راننده در لحظات مرگبار در حال انجام است.در جلسه‌ای که‌ با حضور وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون راه‌ها درباره وقوع این حادثه برگزار شد پلیس‌ راه، در گزارش خود، نقص فنی سیستم ترمز خودرو را علت اولیه بروز حادثه عنوان کرد، در این راستا قرار شد کارخانه سازنده ولوو در ایران (رانیران) از محل تصادف و اتوبوس حادثه دیده بازدید کرده و گزارش فنی دقیقی در این باره ارائه دهد.مدیرکل ایمنی سازمان راهداری افزود: در گزارش پلیس مدارکی درباره احتمال استفاده از موادمخدر و الکل از سوی راننده این اتوبوس وجود ندارد و همچنین پلیس‌ راه گزارش داده راننده نیز از نظر تخلف سابقه‌دار نبوده است.
 
آخرین وضعیت حادثه‌دیدگان
 
حال بیشتر مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس تهران - گنبدکاووس مساعد اعلام شده است. مجروحان در بیمارستان‌های شهدای زیرآب، قائمشهر، ساری و شهید بهشتی بابل بستری هستند و تاکنون 7 نفر مرخص شده‌اند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار