بازدید 35412
۸
از جواد الائمه کسی دست خالی بیرون نمی آید

یک شب در یک همراه سرای بیماران در تهران

کد خبر: ۷۴۴۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷ 05 November 2017
«...از همراه سرای جواد الائمه کسی دست خالی بیرون نمی رود... خود امام رضا به همه کمک می کند...» سر که بالا می کند و نام جواد را که روی تابلو سفید رنگ همراه سرا می بیند اشک از گونه هایش جاری می شود و دلش را روانه گنبد طلای امام رضا می کند. همراه سرای جواد الائمه در شلوغی های این شهر بزرگ درست در نقطه سرگردانی قرار دارد. جایی که به خاطر بیماری عزیزی؛ دلت آرام و قرار ندارد و برای استراحت هم نه پولی مانده و نه جایی که شاید خستگی هایت را کم کند. آن وقت است که همراه سرای جواد الائمه می شود نور امید برای مردمی که از شهرهای دور و نزدیک بچه هایشان را بیمه امام رضا کرده اند و برای بهبودی رهسپار تهران شده اند تا شاید اطبای این شهر بزرگ شفا بدهند.
 
 

به گزازش تیتر شهر، همراه سرای جواد الائمه جایی است که هم بیمار و همراهانشان و هم خیرینی که به دنبال خدمت کردن در وادی احسان هستند؛ بدون منت و برتری در مقابل هم قرار می گیرند. در این مرکز همه برابر هستند چه پدر آن نوجوانی که قهرمان کشتی آسیا شده و اکنون درگیر تخت بیمارستان است تا آن پدر کارگری که از روستاهای اطراف خوزستان به همراه زن و دختر یک ماهه اش  به دنبال درمان است و دست های پینه بسته اش تنها پناهی است برای کودکش و یا آن خواهر کوچکی که تنها دلیل زنده ماندن برادرش هست و از بم به تهران آمده. اینجا از شهردار گرفته تا کارمندان خود را خادم امام رضا می دانند.

شب های استخوان سوز  تهران به کسی رحم ندارد. حتی به آن کودکی که در آغوش پدرش بی قراری می کند.«... زنم کلیه اش مشکل دارد... 2 ماه تهران هستم و یک ماه در روستا... سه تا بچه دارم و مستاجر... دو تا از بچه هایم را خانه همسایه گذاشته ام و خودم به همراه فاطمه زهرا و زنم به تهران آمده ایم... پولی ندارم که بروم هتل... دو تا پتو با خودم آورده ام و همین جا جلوی بیمارستان شریعتی می خوابم....» این ها را مرد جوانی میگوید که از یکی از روستاهای استان خوزستان به همراه دختر 50 روزه اش به تهران آمده است. دستان پینه بسته اش حکایت از روزهای کارگری دارد و الان نگران کودکی است که باید به همراه وی سرمای استخوان سوز تهران را در مقابل بیمارستان تحمل کند. «... ناامید شده بودم... چند شب پیش جلوی بیمارستان دخترم را بین پتو پیچیده بودم تا از سرما نمیرد... دیدم یک عده چادرهای جلوی بیمارستان را جمع می کنند... ترسیدم که نکند ما را بگیرند.... وقتی من و دخترم را به همراه سرا اوردند انگار خدا دنیا را به من داد.... فکر میکردم فاطمه زهرا در این  سرمای زمستان می میرد... اما امام رضا به خاطر پسرش جواد الائمه به من و دخترم رحم کرد...»

 
 
وارد همراه سرای جواد الائمه که می شوید؛ با خانواده هایی روبه رو می شوید که از شهرهای دور و نزدیک به تهران آمده اند تا شاید در این شهر لباس سلامت را برقامت عزیزانشان ببینند. وجود سه بیمارستان دولتی امام خمینی، مرکز طبی کودکان و بیمارستان شریعتی در ناحیه 2 منطقه 6 تنها دلیلی است که باعث شده در تمام ایام سال خانواده هایی از شهرهای دور و نزدیک برای بهبودی عزیزانشان راهی شهر تهران شوند. خانواده هایی که نه پولی برای اقامت در یک هتل و یا مهمانپذیر را دارند و نه این شهر بزرگ را به درستی می شناسند. در سال های گذشته همراهان بیمارانی که در این بیمارستان ها ساکن بودند؛ مجبور بودند تا با زدن چادر در حاشیه بیمارستان تا زمان بهبودی بیمارانشان در خیابان ساکن شوند. اما در یک سال گذشته با تاکید شهردار تهران و پیگیری های شهردار منطقه 6 همراه سرای جواد الائمه درست در مقابل بیمارستان امام خمینی راه اندازی شود تا محلی باشد برای اسکان همراهان بیماران.

مادران چشم انتظار

در همراه سرای جواد الائمه قسمت زنان و مردان کاملا مشخص است و البته اتاق هایی نیز برای اسکان خانوادگی بیمار به همراه خانواده اش وجود دارد. «... دخترم سال گذشته 70 روز به خاطر مشکل قلبی دخترم در تهران بودم... سه روز در خیابان خوابیدیم تا اینکه متوجه شدیم همراه سرای جواد الائمه برای اسکان همراهان بیماران وجود دارد... زمانی که به تهران آمدم دخترم 16 روزه بود و الان حالش خوب است... الان هم من برای درمان بیماری صرع خودم به تهران آمدم و از همان ابتدا در این همراه سرا ساکن شدم...» این هارا زن جوانی می گوید که تجربه اسکان در همراه سرای جواد الائمه را دارد.
 
 

در همان اتاق زن جوانی از کرمان به تهران آمده است تا کودک دو ساله اش به خاطر مشکل قلبی ای که دارد تحت عمل جراحی قرار گیرد:« علیرضا دو سال بیشتر ندارد... مادرزادی قلبش سوراخ بود... با پسر بزرگم به تهران آمده ام... 15 روز هست که علیرضا عمل شده است و الان با بچه در همراه سرا ساکن شدم تا تحت مراقبت باشد... اگر این همراه سرا نبود ما پولی نداشتیم که در جایی ساکن شویم...»

زن جوان دیگری که از شهر ساری آمده است نیز درباره عمل قلب پسر کوچکش می گوید:«... سجاد دسال بیشتر ندارد.... یک مشکل قلب نادر داشت که هیچ دکتری حاضر به جراحی اش نبودند... اما در کنگره قلب مشهد دکتری حاضر شد تا این عمل را انجام دهد... بچه ام 9 ساعت زیر عمل بود و الان در بیمارستان بستری است... دکتر می گوید حال عمومی پسرم خوب  است...»

 در میان مادران چشم انتظار با مادر متین آشنا می شویم که از سیستان و بلوچستان به تهران آمده است. «... 9 ماه هست که تهران هستم... پسرم 6 روزه بود که برای عمل جراحی به تهران آمدم... تا الان 2 عمل جراجی روی قلب متین انجام داده اند و یک عمل دیگر مانده که دو سالگی انجام میشود... واقعا من و شوهرم پولی نداشتیم تا در جایی ساکن شویم و در این مدت هم در همراه سرای جواد الائمه بودیم...»

 

به رغم آنکه از صبح تا ساعت 6 عصر همراهان بیماران پذیرش می شوند؛ اما در این شب های سرد تا ساعت 12 نیز در این مرکز پذیرش انجام می شود. ساعت 8 است که مرد جوانی که به همراه کودک معلول 4 ساله و مادر زنش به همراه سرا می ایند. اهل بیرجند است و پولی برای گرفتن اتاقی در یک مهمانسرا ندارد:«.... پسرم مشکل کلیه دارد. دو روز هست که به تهران آمده ام اول در یک مهمانسرا در خیابان راه آهن ساکن بودم اما چون پول نداشتم شناسنامه ام را نگرفتم و بیمارستان اینجا را معرفی کرد...»

کمک خیرین به تامین غذای همراهان بیماران


ساعت 9 شب یکی از خیرین غذا برای ساکنان همراه سرای جاد الائمه می آورد. آقای صبوری از محله کن نذر کرده تا شب شهادت امام رضا  به مدت 10 شب شام این همراه سرارا تامین کند.«.. شب اربعین بود که با  مرکز آشنا شدم... یکی از دوستانم در تلگرام درباره این همراه سرا مطلب نوشته بود... من ابتدا غذاهای نذری را در محرم لب اتوبان پخش می کردم تا اینکه تصمیم گرفتم به همراه سرای جواد الائمه بیایم. نام مبارک حضرت جواد را که روی تابول دیدم پاهایم سست شد... مگر می شود نام جواد را دید و به یاد امام رضا نیفتاد... ای کاش از این به بعد هم خیرین به این مرکز بیایند و کمک کنند... ای کاش در شب شهادت امام رضا مردمی که نذری می دهند سری به این همراه سرا بزنند... مطمئن باشند که دست خالی بیرون نمی روند...»
 
 

پذیرش در همراه سرای جواد الائمه


تا قبل از شروع روزهای سرد تهران این همراهسرا 110 تخت بیشتر نداشت اما در این ایام با اضافه کردن 25 تخت دیگر امکان پذیرش همراهان بیماران بیشتر شده است. حتی نماز خانه این مرکز نیز برایاسکان همراهان بیماران تجهیز شده است. در این مرکز سرویس حمامپف آشپزخانه و حتی امکان شست و شوی لباس نیز وجود دارد. آنطور که فرزاد هنرور شهردار ناحیه 2 منطقه 6 توضیح می دهد: بیمارانی که به بیمارستان هایامام خمینی، مرکز طبی کودکان و شریعتی مراجعه می کنند ازطریق معرفی نامه ای که  قشمت مددکاری بیمارستان به همراهان می دهند؛ به  همراه سرای جواد الائمه معرفی می شوند. بعد از پذیرش و احراز هویت آنها در اتاق ها اسکان می یابند. در این مرکز اتاق ها برای زنان و مردان تفکیک شده است اما اگر نیاز باشد تا خانواده ایدر کنار هم باشند نیز این امکان وجود دارد.  در همراه سرای جواد الائمه صبح ها پذیرش انجام می شود شب ها نیز شهردار شب  این ناحیه برگه های معرفی همراهان به این مرکز را در اختیار دارند. در واقع تمامی شرایط برای اسکان بیمار و همراهانش فراهم شده است تا شب در خیابان نباشند . هر چند در گذشته کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی هم در زمینه اسکان همراهان بیماران اقدام می کردند؛ اما در یک سال اخیر از سوی این دو سازمان کاری انجام نشده است. بیشتر همراهانی که در همراه سرای جواد الائمه ساکن شده اند؛ پدر و مادرانی هستند که کودکانشاان در مرکز طبی کودکان بستری هستند و لازم است مادر در کنار مرکز اسکان داده شود تا در صورت نیاز در کنار فرزند خود باشد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۸
خدا خیردهد کسانیکه ایجاد کردند وکسانیکه در حال سرویس خدمات هستند قطعا مرضی رضای خداوند منان است
تشکر از همه عزیزانی که در سرپا نگه داشتن این سرپناه بیماران همت کرده اند و تشکر ویژه از سایت وزین شما که به معرفی این مرکز مبادرت کردید
كار خيلي حخبيه. اين كار بايد در بيمارستانهاي دولتي تهارن كه مركز مراجعه افراد از شهرستان سات انجام شود بخصوص مثلا مركز طبي كودكان ، بيمارستان امام خميني و مراكز تخصصي بيمه و همچنين مركز رويان.
با سلام چطور مي توان به اين همراه سرا كمك مالي كرد
درود بر انسانیت بانیش
با سلام ممنون از سایت تابناک که یه همچنین مکانهایی را هم معرفی میکند و هم باعث کمک بقیه و رسوندن نذری به این مددسرزاها میشوند خدا قوت
در این زمانه که مدام خبرهای بیرحمانه به گوش می رسد، خواندن و شنیدن چنین اخباری به غایت، روح آدمی را التیام می بخشد. خدا جزای خیر دهد به شهردار منطقه ۶ که این مرکز را راه اندازی کردند و نگهدار همه عزیزانی باشد که آن را فعال نگه می دارند.
سلام من هم یکشب آنجا ماندم واقعا خوب بود از شهرستان امدم که ماموگرافی کنم و چک آپ و فردای آن روز وقت چشم پزشکی داشتم پرسنل هم مهربان و کمک حال بودند و همه جا تمیز
واقعا همت والایی داشتند آنجا منطقه گرانی است و در اختیار بیمار و همراهان نیازمند قرار دادن بسیار همت میخواهد امیدوارم سلامت باشند موسسین انجا
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست