بازدید 5247

بی‌ویزاهایی که در مرز مهران دردسرساز شده‌اند

همه ما وقتی پای حرف وشعار به میان می آید بخوبی شعار می دهیم ،و با ادعای تمام و لفظ قلم سعی می کنیم با رجوع به مخزن واژگانی که سالها در لایه های حافظه خود ،کلمات قلمبه وسلمبه ای را کنار هم قرار داده تا بنوعی پرستیژ اجتماعی خود را به رخ دیگران بکشیم اما وقت عمل که میان آید حقیقت درونی ،شخصیتی و حتی دینی و مذهبی خود را از لفافه خارج و در معرض دید همگان قرار می دهیم ،اینجاست که واقعیت و مبنای قضاوت از اشخاص روشن می شود.
کد خبر: ۷۴۴۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۷ 05 November 2017
در آستانه اربعین قرار داریم، استان ایلام به لحاظ ویژگی‌های منحصر به فردش ، القابی نظیر دروازه عتبات عالیات وپایتخت اربعین را برای خود دست وپا کرده و به روال چند سال اخیر ،امسال هم میزبان خیل عظیم عاشقان حسینی و زائرین اربعینش واقع و پیشاپیش جمعیتی چند صد هزارنفری از اقصی نقاط کشور را در خود جای داده است.

به گزارش تابناک ایلام، از ماه‌ها پیش که تمامی دستگاه‌های مرتبط تمام ابزار و ظرفیت خود را برای استقبال از زائرین و فراهم نمودن شرایط تحقق این حرکت عظیم مذهبی وفرهنگی بکار گرفته اند ،همواره شرایط قانونی خروج از کشور و شرکت در مراسم اربعین حسینی در کشور عراق در بوق وکرنا می شود.

دستگاه‌های مرتبط از وزارت کشور گرفته تا مدیران محلی استان و دستگاههای متولی نظیر نیروی انتظامی در گفتگو با رسانه های مختلف ،زائرین را به رعایت قانون کشور همسایه دعوت و لزوم تهیه گذرنامه و روادید را گوشزد نموده اند .

بارها وبارها اعلام شده که امکان خروج بدون مدرک قانونی از کشور وجود ندارد. بارها متذکر شده اند که طبق قانون کشور همسایه ،جرم ورود غیر قانونی به کشور عراق نزدیک سه سال حبس به دنبال دارد.

اما مشاهده می شود ،علیرغم تذکرها واخطارهای قانونی داده شده ،بازهم جمع کثیری از هموطنان بدون مدرک قانونی به شهرستان مهران وارد شده واز همین ابتدای راه ، مشکلات فراوانی را به شهر و شهروندان مهرانی ،مسئولین ستاد اربعین ودستگاههای انتظامی وامنیتی تحمیل نموده اند .

این حرکت غیر قانونی وخلاف ضوابط، از همان ابتدای ورود به استان ،نیروی انتظامی راناچار  به ایجاد پست های ایست وبازرسی کنترلی برای ممانعات از ورود زائرین فاقد مدرک نموده و این روند کنترلی به دلیل حجم بالای خودروها ،ایجاد ترافیکهای طولانی در نقاطی از استان واتلاف بخش اعظمی از انرژی ووقت نیروهای انتظامی ومسافرین غیر زائر وزائرین قانونمند را رقم زده است.

به هرشکلی که شده، هزاران نفر از این افراد خود را به شهرستان مرزی مهران وحتی پایانه مرزی مهران رسانده وبا سماجت تمام بر تحقق این خواسته غیر قانونی خود اصرار داشته ومسایل ومشکلات فراوانی را درمرز مهران به وجود آورده اند .تازه اینکه شب گذشته این جمعیت مذهبی ! عاشق ابا عبدالله با تخریب امکانات و تجهیزات خدماتی موجود در پایانه مرزی وسطح شهر مهران ،اتفاقات ناخوشایندی را رقم زده اند که بروز  چنین رفتار خلاف شئوناتی از یک زائر حسینی در مخیله کمتر فردی می گنجد.

همه مابه صورت جسته وگریخته در خصوص مسائل فقهی ،مستحبات وواجبات ،اطلاعاتی ولو ناقص داریم ،این را می دانیم که زیارت یک امر مستحب است .این راهم می دانیم براساس فتاوای علمای شیعه رعایت حق الناس و قوانین ومقررات به عنوان یک امر واجب مورد تاکید قرار گرفته است . حال چرا باید برای انجام یک مستحب ،بر نادیده گرفتن یک وجوب شرعی اصرار می شود ،موضوعی است که باید بیشتر مورد کنکاش قرار گیرد.

اینک جمعی چند هزار نفره با تجمع در مرزی قانونی ،مترصد بر هم زدن نظم ومقررات نشسته تا برای انجام زیارت مستحب ،قوانین ومقررات دو کشور را زیر پا بگذارند،تازه اینکه با ادعای دینداری و تبعیت از سید وسرور شهیدان ،راهپیمایی نموده وبا سر دادن برخی شعارهای عجیب وغریب ،سعی بر شکستن موانع و عبور از سد نیروهای امنیتی و انتظامی دارند.

همه ما وقتی پای حرف وشعار به میان می آید بخوبی شعار می دهیم ،و با ادعای تمام و لفظ قلم سعی می کنیم با رجوع به مخزن واژگانی که سالها در لایه های حافظه خود ،کلمات قلمبه وسلمبه ای را کنار هم قرار داده تا بنوعی پرستیژ اجتماعی خود را به رخ دیگران بکشیم اما وقت عمل که میان آید حقیقت درونی ،شخصیتی و حتی دینی و مذهبی خود را از لفافه خارج و در معرض دید همگان قرار می دهیم ،اینجاست که واقعیت و مبنای قضاوت از اشخاص روشن می شود.  

جای تعجب است که هنوز برخی از هم کیشان وهموطنان عزیز ما به گونه ای رفتار می کنند که انگار نمی دانند که کربلا وحرم مطهر امام حسین(ع) در کشوری خارجی قرار دارد واین کشورنیز همانند سایر کشورها برای ورود وخروج تبعه دیگر کشورها دارای قوانین ومقرراتی است . نمی دانم چرا برخی از زائرین عزیز هم وطن به شیوه ای طلبکارانه با این موضوع برخورد می کنند ؟
البته گناه بخشی از این بی قانونی وبرهم خوردن نظم متوجه مسئولین کشورما بوده که درسالهای گذشته با اجرایی نمودن شیوه ای نادرست ونادیده انگاری قانون ومقررات کشور همسایه، خیل عظیمی از زائرین فاقد مدرک را تنها با ارایه یک کارت ملی وبدون ثبت وضبط روانه کشور عراق نمودند ،موضوعی غیر قانونی که اینک به بدعتی ناصواب دربین زائرین مبدل شده و نظم بخشی به آن حالا حالاها وقت می خواهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار