بازدید 5395

ایران و روسیه؛ موزون در سیاست ناموزون در تجارت

دکتر پدرام سلطانی
کد خبر: ۷۴۳۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۶ 02 November 2017
رابطه سیاسی ایران و روسیه در شرایط مطلوب و خیلی خوبی قرار دارد و ما باید نهایت استفاده را با سرعت بالاتر از این روابط خوب سیاسی به نفع اقتصاد بهره‌ ببریم، هرچند روابط سیاسی بین تهران و مسکو دارای پایداری همیشگی نیست و نوسان در این زمینه طی سال‌های گذشته دیده شده است.

البته اميدواريم در اين دوره شاهد پايداري هرچه بيشتر روابط سياسي بين ايران و روسيه باشيم. به‌ويژه اينكه ايران در معادلات استراتژيك روسيه، از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است چرا كه روسيه در رابطه با غرب و اروپا دچار چالش‌ها و مشكلاتي شده و فرصتي خوب براي ايران است كه با اتحاد استراتژيك خود با روسيه به فكر توسعه روابط اقتصادي هم باشد.

از سوي ديگر، ايران در حال مذاكره نهايي براي پيوستن به اتحاديه كشورهاي اوراسياست و روسيه جزو كشورهاي اصلي و تأثيرگذار در اين اتحاديه در كنار بلاروس، ارمنستان، قزافستان و ديگر كشورها به شمار مي‌رود و اگر ايران به اين اتحاديه بپيوندد از تعرفه ترجيحي در ارتباط با تجارت با اين كشورها مي‌توانيم بهره‌مند شويم، متأسفانه رويكرد ما در مذاكرات تجاري بر سر قراردادهاي تعرفه ترجيحي مبتني بر تجارت آزاد بسيار محتاطانه است و نظرات بخش خصوصي درخصوص اين تعرفه‌ها ديده نمي‌شود. به‌نظر در ارتباط با تجارت بين ايران و منطقه اوراسيا مي‌توانستيم خيلي بهتر عمل كنيم نسبت به آنچه تاكنون صورت گرفته و بايد وزارتخانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهادكشاورزي از نظرات بخش خصوصي بيشتر استفاده كنند.

بازار روسيه يك بازار بسيار بزرگ براي محصولات و صنايع لبني و كالاهاي كشاورزي ايران محسوب مي‌شود و بايد از اين ظرفيت براي افزايش حجم تجارت خود با روسيه و ديگر كشورهاي عضو اتحاديه اوراسيا استفاده كنيم. البته براي تحقق اين اهداف مهم جهت افزايش صادرات محصولات لبني و كشاورزي به منطقه يادشده به‌ويژه روسيه نيازمند بهبود زيرساخت‌هاي لازم در داخل كشور هستيم چراكه ظرفيت توليدي ما به‌مراتب بيشتر از ظرفيت صادراتي كشور در اين بخش برآورد مي‌شود و عملا شاهد ضايع‌شدن بسياري از محصولات كشاورزي و لبنياتي هستيم.

اصلاح و تقويت زيرساخت‌هاي صادراتي به كشورهاي اتحاديه اوراسيا و ديگر كشورها جزو وظايف دولت است و بخش خصوصي نقش سرمايه‌گذاري و تجارت را برعهده دارد.نتيجه اينكه زيرساخت سياسي براي توسعه روابط اقتصادي و تجاري بين ايران و روسيه فراهم است اما براي برداشته‌شدن موانع پيش روي فعالان اقتصادي نياز داريم كه تسهيل بيشتري در مراودات بانكي صورت پذيرد و شاهد تقويت روابط بانكي بين 2كشور باشيم تا در كنار اجرايي‌شدن توافق با اتحاديه اوراسيا سطح روابط تجاري افزايش يابد.

هرچند در ارتباط با صدور ويزا گام‌هاي خوبي برداشته شده اما هنوز جاي كار هست تا صدور ويزا آسان‌تر و سريع‌تر انجام شود. به‌طور كلي مانع جدي بر سر توسعه روابط تجاري بين ايران و روسيه وجود ندارد و بايد سريع‌تر دولت زيرساخت‌هاي لازم را اصلاح و تقويت كند.

منبع: همشهری

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان