صفحه خبر لوگوبالا تابناک
مفید صفحه خبر نسخه موبایل
مدیر شبکه خبر:

BBC فارسي با هدفی خاص وارد عرصه رسانه‌اي شده است

مدير شبكه خبر گفت: بی.بی‌.سی از اصول اوليه يونسكو و منشور سازمان ملل تخطي كرده است. بي‌.‌بي‌.‌سي فارسي رسانه‌اي خبري نيست، بلكه جريان‌ساز است كه با يك هدف خاص وارد عرصه رسانه‌اي شده است... وی یکی از سیاست‌های شبکه خبر پس از حکم رهبری به رئیس سازمان را، بازتعریف ارزش‌های خبر موجود با ارزش‌های خبری و تعریف شده اسلامی و مفاهیم ارزشی مورد تأکید رهبری، در حکم صادره اعلام کرد.
کد خبر: ۷۴۲۹۴
| |
13178 بازدید

مدير شبكه خبر، در يازدهمين سالروز راه‌اندازی اين شبكه، در نشستي خبري با دادن گزارشي از عملكرد شبكه خبر در پنج سال اخير، به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، اردشير زابلي‌زاده در اين نشست خبری به پرسش‌هايي در زمينه عملکرد، انتقادهایی نسبت به عملکرد شبکه خبر، برنامه تولیدی این شبکه،‌ افزايش استفاده از مجريان متخصص و گفت‌وگوهاي تخصصي، عملكرد اين شبكه در اطلاع‌رساني هنگام انتخابات و رخدادهای پس از آن و عملكرد رسانه‌های خارجی به ویژه «بي‌.‌بي‌.سي» فارسي و ... پاسخ داد.

زابلی‌زاده گفت: جامعه هدف این شبکه خبری، ایرانیان خارج از کشور بوده و در همین زمینه با توجه به اینکه رسانه‌های معاند و معارض نظام و ملت ایران در تلاشند، تصویری واقعی و درست را از ایران به نمایش نگذارند، برای همین، مسئولیت شبکه خبر سنگین‌تر شده و این شبکه در تلاش است، تصویری درست و شفاف از ایران و اتفاقات داخلی ایران به نمایش بگذارد.


مدیر شبکه در بخشی از این نشست خبری با رسانه‌ها با رد اینکه «بی.بی.سی» فارسی به عنوان مرجع خبر برای مردم شده، درباره عملكرد این شبکه فارسی زبان گفت: قطعا آنچنان که خود شبکه مدعی است، بیننده و مخاطب نداشته و همه بینندگانی که به این شبکه مراجعه می‌کنند، این شبکه را به عنوان مرجع قبول نداشته و از سوی دیگر، برخي از بينندگان براي پر كردن خلأهاي اطلاعاتي خود، برنامه‌هاي اين شبكه را نمي‌بينند بلكه شبكه «بي‌.‌بي.‌سي» فارسي براي آنان جاذبه‌هاي ديگري دارد كه با ارزش‌هاي ما همخواني ندارد.

زابلي‌زاده تأكيد كرد: به عنوان يك كارشناس مسائل رسانه بر این باورم براي شبكه‌اي مثل «بي‌.‌بي‌.سي»، آسان است كه درباره يك كشور خارجي هر مطلبي را بدون هيچ گونه محدوديتي بازتاب دهد، ولی با مسائل داخلی خود کشور انگلستان به صورت بسیار کم رنگ و حتی بدون پوشش خبری برخورد کند.

مدیر شبکه خبر با اشاره به مبحث دروازه بانی خبر و مصداق‌هایش در رسانه‌های خارجی که حداکثر 10 درصد به مشکلات داخلی کشور متبوع پرداخته و عمده آن هم در زمان‌های پرت و کم بیننده پخش و پوشش داده می‌شود گفت: در شبکه خبر نیز با نظارت دقیق و مدون از انتشار اخباری که اوضاع داخلی کشور را سیاه نشان دهد، جلوگیری کرده و در راستای ترسیم چهره واقعی و مبتنی بر حقیقت از مسائل داخلی گام بر می‌دارد.

مدير شبكه خبر گفت: اين شبكه از اصول اوليه‌ يونسكو و منشور سازمان ملل تخطي كرده است. «بي‌.‌بي‌.‌سي» فارسي، رسانه‌اي خبري نيست، بلكه جريان‌ساز است كه با يك هدف خاص وارد عرصه رسانه‌اي شده است.

زابلي‌زاده در بخش ديگري از اين نشست خبري درباره عملكرد شبكه خبر در زمينه بازتاب رخدادهای پس از انتخابات رياست جمهوري اظهار كرد: خبر بايد فراگيري داشته باشد تا مهم جلوه كند، علاوه بر آن بايد بر بازتاب اخبار به محدوديت‌هاي زماني نيز توجه كرد.

او تأكيد كرد: هر رسانه‌اي بر پایه سياستگذاري‌هاي و خط مشی خود عمل مي‌كند، در واقع سياستگذاري در ارتباطات اصل اول است كه پیرو سياست و قوانين هر كشور است.

زابلي‌زاده در ادامه این نشست، با اشاره به حکم رهبر انقلاب به مهندس ضرغامی‌ و کلیدواژه‌های خاص این حکم، گفت: یکی از سیاست‌های شبکه خبر پس از حکم رهبری به رئیس سازمان را بازتعریف ارزش‌های خبر موجود با ارزش‌های خبری و تعریف شده اسلامی ‌و مفاهیم ارزشی مورد تأکید مقام معظم رهبری در حکم صادره اعلام کرد.

مدیر شبکه خبر گفت: طی دستوری که ریاست سازمان داده اند، جلسات متعدد کارشناسی و دقیقی برای تعیین راهکار و راهبردی برای تأمین نظرات در بخش‌های گوناگون سازمان تشکیل شده و در جلسه نهایی که فردا برگزار خواهد شد، طرح نهایی معاونت سیاسی صدا و سیما تدوین خواهد شد.

وی ادامه داد: اکنون کشور وارد یک جنگ بزرگ رسانه‌ای قرار دارد که رسانه‌ها به عنوان سربازان این جنگ با یک برنامه‌ریزی منسجم و دقیق، تصویری واقعی از ایران و مسائل ایران در جوامع بین‌الملل ترسیم کنیم.

وی درباره تولیدات شبکه خبر گفت: 70 درصد برنامه‌های تولیدی این شبکه به نگاه خارجی و فراملی تهیه شده و تولید می‌شود و در صورتی که این شبکه 24 ساعته شود، بخش‌های خبری به زبان خارجی بیشتر مد نظر قرار خواهد گرفت.

زابلی زاده گفت: حفظ امانت یکی از اصول این شبکه بوده و من به عنوان یک فردی که دارای سابقه رسانه ای هستم تأکید و اعتقاد دارم که باید خبرنگاران این شبکه امانت را حفظ کرده و منبع خبر را اعلام کنند.

گفتنی است، زابلی زاده در آغاز این نشست خبری درباره عملکرد این شبکه گفته بود: شبکه خبر دوم آذر ماه سال 78 به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد. میانگین پخش در آن زمان شش ساعت بود که در سال 79 به 18 ساعت و در سال 1380 به 20 ساعت و 30 دقیقه رسید. هم اکنون شبکه خبر 20 ساعت و 30 دقیقه برنامه دارد.
وی افزود: برنامه‌های این شبکه از ساعت 6 و 30 دقیقه شروع و تا 2 و 30 بامداد دقیقه ادامه دارد که شامل بخش‌های متنوعی از جمله گزارش، گفت‌وگو، مستند و برنامه‌های ترکیبی در حوزه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، علمی‌ و فرهنگی است.

مدیر شبکه خبر ادامه داد: این شبکه تنها شبکه فارسی زبان است که اخبار و اطلاعات را با سرعت مناسب منعکس می‌کند. در واقع، تلاش می‌کنیم در راستای شعار شبکه، «سرعت، دقت، صحت» حرکت کنیم.

مدیر شبکه خبر، عمده‌ترین فعالیت این شبکه را در تهیه اخبار مکتوب، گزارش‌های خبری، ارتباط مستقیم صوتی و تصویری، گفت‌وگوهای خبری زنده، تفسیر، زیرنویس فارسی و انگلیسی و عکس خبری دانست و افزود: در پنج سال گذشته، باکس‌های جدید و مناسبی از جمله بهره بردن از عکس خبرگزاری‌ها، اضافه شدن زیرنویس و خبرهای کوتاه طراحی شده است.

وی در ادامه افزود: هم‌اکنون نزدیک به 80 درصد از برنامه‌های شبکه خبر زنده است که این مسأله یکی از رخدادهای خوب در این شبکه بوده، در حالی در گذشته، تعداد برنامه‌های زنده کمتر بوده است ولی اکنون تهیه برنامه‌های ترکیبی جذاب، مستندهای گزارشی و خبری، میان برنامه‌ها و تولیدات چند رسانه‌ای و غیره افزایش یافته است.

زابلی زاده یادآور شد: هم‌اکنون افزایش پوشش شبکه در داخل کشور رضایت بخش نیست، چرا که تنها 77 درصد از کشور زیر پوشش شبکه خبر هستند؛ اما در بخش بین‌المللی برنامه‌های شبکه خبر روی پنج ماهواره قرار دارد که در این برنامه، پوشش بی نظیر و خوبی داریم و امیدواریم بتوانیم پوشش داخل کشور را هم افزایش دهیم.

همچنین سیستم MC (فرماندهی متمرکز) در شبکه خبر راه‌اندازی شده است که توانسته ایم با این سیستم خبرها را سریعتر منتقل کنیم. از سوی دیگر، در این مدت تلاش کرده‌ایم، اختیارات بیشتری به سردبیر برای تصمیم‌گیری در پخش برنامه‌های زندگی بدهیم تا بتوانیم تنوع خبر را حفظ کنیم.

مدیر شبکه خبر تصریح کرد: راه‌اندازی یک نرم‌افزار از دیگر فعالیت‌های این شبکه است. همچنین طراحی و ایجاد استودیوهای چند منظوره با لوکشین‌های گوناگون از دیگر اقدامات مثبت شبکه خبر بوده است. علاوه بر آن توانستیم در بخش گرافیک هم کارهای خوبی انجام دهیم و در این بخش تنوع را حفظ کنیم.

زابلی‌زاده خاطرنشان کرد: ایجاد نرم افزار جدید در شبکه خبر متناسب با نیازها تولید شده است و قابلیت‌های بسیاری دارد؛ حتی شبکه «سی.ان.ان» در مقابل این نرم افزار کم آورده است.

وی گفت: ما روزانه شصت بخش خبری داریم. همچنین زیرنویس به دو زبان مورد استفاده قرار می‌گیرد و تا دو هفته دیگر سیستم دیجیتال به نیوز روم راه‌اندازی می‌شود. با راه‌اندازی این بخش به گوینده اختیارات زیادی داده می‌شود و در واقع گوینده می‌تواند محور باشد.

مدیر شبکه خبر اشاره کرد: یکی دیگر از اقدامات مناسب این شبکه راه اندازی استودیو نیروی انتظامی ‌است. همچنین با همکاری آتش‌نشانی استودیویی برای شبکه خبر طراحی شده است، اما به دلیل همکاری ضعیف چندان مورد استفاده قرار نگرفت. راه‌اندازی استودیو شرق تهران از دیگر برنامه‌های ماست که می‌تواند کمک زیادی در پخش خبر داشته باشد. همچنین ما توانستیم از ژانر کاریکاتور برای نخستین بار در خبر استفاده کنیم که بازتاب‌های خوبی داشت.

وی گفت: برنامه داریم در صورت امکان در نقاط گوناگون شهر تهران استودیو راه اندازی کنیم تا علاوه بر پوشش سریعتر خبر، بتوان میزبان میهمانان در این استودیو‌ها که بعضا به دلیل مسائل گوناگون از جمله ترافیک امکان حضور در شبکه خبر را ندارند، باشد.


زابلی زاده در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش یک از رسانه‌ها مبنی بر اینکه چرا هنوز بنا بر وعده‌ای که پارسال در نشست خبری دادید، شبکه خبر 24 ساعته نشده توضیح داد: شبکه خبر آمادگی شبانه روزی شدن را دارد و اگر تجهیزات در اختیار من قرار بگیرد، در فردا شب هم کار خود را می‌توانم آغاز کنم. حتی مخاطبان خارج از کشور ما در آمریکا همیشه گلایه دارند که چرا ساعت پخش برنامه‌های این شبکه 2 و 30 دقیقه بامداد و همزمان با ساعت بیداری آنها تمام می‌شود؛ بنابراین، اگر تجهیزات و نیروی فنی بموقع تأمین شود شبکه خبر می‌تواند 24 ساعته شود، اما دیگر پیش‌بینی نمی‌کنم این شبکه تا چه زمانی شبانه روزی می‌شود.

مدیر شبکه خبر در پاسخ به کمبود برنامه‌های چالشی در این شبکه گفت: با این صحبت شما موافق هستم چرا که این کمبود احساس می‌شود، اما قصد داریم برنامه‌های گفت‌وگو محور چالشی را افزایش دهیم البته این برنامه‌ها کارشناسی تهیه می‌شود و قصد نداریم یک طرفه به مباحث بپردازیم. تلاش می‌کنیم در برنامه ریزی آینده این ضعف شبکه خبر را برطرف کنیم.

وی در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگاران مبنی بر ضعف بخش‌های ورزشی شبکه خبر و کمبود تصاویر مناسب ورزشی توضیح داد: این ضعف را نیز می‌پذیرم، هرچند ما شبکه ورزش نیستیم اما قبول دارم در ارایه تصاویر ورزشی ضعف‌هایی داریم که این مسأله به کمبود خبرنگاران خارج از کشور ما در این بخش برمی‌گردد.

زابلی زاده افزود: امیدواریم در آینده بتوانیم خبرنگارهای خاصی در بخش ورزشی جذب و اطلاع رسانی بهتری داشته باشیم تا در این باره، عملکرد شبکه نیز به موفقیت مناسبی برسد. البته ما تلاش کرده ایم از خبرنگاران آزاد  و از تصاویر آنها بهره ببریم. امیداورم تا پایان سال این نقطه ضعف شبکه برطرف شود.

مدیر شبکه خبر در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگاران، مبنی بر استفاده از مجری‌های متبحر گفت: تلاش کرده‌ایم مسئولیت اجرا در بخش‌های گوناگون را به مجریان متخصص بدهیم تا بینندگان بتوانند به نحو مطلوبی از اطلاعات آنها بهره‌مند شوند. امیدوارم این بخش در آینده بیشتر تقویت شود.

مفید صفحه خبر نسخه موبایل
اشتراک گذاری
سفرمارکت
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۲
تا زمانی که افراد از سیستم در ایران مهمتر باشند هیچ خبرگزاری نمیتواند درست کار کند.
حتی تابناک

به امید روزی که مسولان بجای اینکه به فکر تیم خودشون باشن به فکر منافع مردن و کشور باشند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۲
عاليه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۲
بازتعریف نمی خواهد، فقط متوجه باشید که ارزش خبر به حقیقت گویی است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۲
تا اعتمادسازی نکنید مردم همین مسیر را ادامه می دهند چه بخواهید و چه نخواهید!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۲
خبررسانی باید به دور از هرگونه سیاسی گری و با صداقت باشد ولی شما .....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۲
مطالب آقاي زابلي جاي نقد بسيار دارد اما چند توصيه عرض ميكنم :

1- انعكاس حقايق اخبار مخصوصا داخلي به مردم شرط اصلي و لازمه اعتماد سازي بين مردم و رسانه است و براي كليت نظام اين كار داراي ارزش استرات‍يك است
2- بايد سعي شود يك شبكه خبري بدون واهمه اخبار را بدون كم و كاست به مردم منعكس كند بعد آنها را تحليل و تفسير نمايد
3- اگر مردم حقايقي را كه به چشم خود مي بينند از رسانه ببينند و بشنوند هيچ توجهي به رسانه هاي برون مرزي نخواهند داشت.
و صحبتهاي ديگر .....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۷ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۳
مشک آن است که خود ببوید ، نه آنکه عطار گوید . . . واقعا اینقدر سخت است که بفهیم چرا مردم به سمت اخبار رسانه های بیگانه گرایش دارند تا داخلی !! اگر براستی از تجزیه و تحلیل آن مانده اید جای بسی تاسف است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۳
شماها از چی تخطی کرده و میکنید؟شما ها اصلا قانون و حقوق مردم و ... سرتون میشه که دارید رسانه های دیگر رو تفسیر و متهم میکنید؟شبکه خبر ! امروز عصر رسانه است.دیگر هیچ دروغ و سانسوری پنهان نمیمونه.آقای مدیر سرت رو از برف بیرون بیار...اگه میتونی خبرهای واقعی و بی طرفانه به مردم بده و چون نمیتونی استعفا بده و برو این چند صباح عمر باقی مانده ات رو با شرافت و عزت زندگی کن.
ناشناس
|
-
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۳
نه اينکه شبکه ي خبر اصلا جهت گيري نداره،برا همين هم راحت ميتونه در مورد بقيه اظهار نظر کنه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۳
خوب معلومه که هر رسانه ای با هدفی خاص وارد میشود مگر خود شبکه خبری ها بدون هدف کار میکنند
برچسب منتخب
# آیت الله سید مجتبی خامنه ای # عملیات وعده صادق 4 # جنگ منطقه ای # جنگ ایران و اسرائیل # جنگ ایران و آمریکا # شهادت رهبر انقلاب # مذاکرات ایران و آمریکا
نظرسنجی
آیا جام جهانی می‌تواند مانع جنگ آمریکا با ایران شود؟