بازدید 2725
اقتصاد در گذر زمان

از ورود هیات اقتصادی ترکیه به ایران تا رشوه آمریکا به شاه برای به قدرت رساندن علی امینی

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پنجمین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۴۱۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 27 October 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پنجمین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

5 آبان 1315، یک هیات اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، مالی و حقوقی از وزارتخانه‌ های مختلف ترکیه به ریاست جمال حسنو (وزیر وقت امور خارجه ترکیه) برای توسعه همکاری با ایران وارد تهران شد.

5 آبان 1318، دکتر احمد متین دفتری نخست‌ وزیر اعضای هیات دولت را به این شرح معرفی کرد: علی منصور وزیر پیشه و هنر، علی ‌اصغر حکمت وزیر کشور،‌ اسماعیل مرآت وزیر فرهنگ، دکتر محمد سجادی وزیر راه، ابراهیم علم وزیر پست و تلگراف، سرتیپ امیر خسروی وزیر دارایی، سرتیپ احمد نخجوان کفیل وزارت جنگ، صادق وثیقی کفیل وزارت بازرگانی، محمد سروری کفیل وزارت دادگستری، سرتیپ مهدی ‌قلی تاجبخش کفیل اداره‌کل کشاورزی. همچنین در این روز، محمدعلی فرزین به جای سرتیپ امیر خسروی به ریاست بانک مرکزی برگزیده شد.

5 آبان 1324، مستشاران امريكائي شاغل در وزارت دارائي ايران استعفاي خود را به وزير دارائي تسليم كردند.

5 آبان 1332، ساختمان جدید بانک سپه گشایش یافت.

5 آبان 1349، صدور گاز ایران به شوروی طی مراسمی آغاز شد.

5 آبان 1356، روزنامه «نيويورك پست» از قول سفير پيشين امريكا در ايران فاش ساخت كه دولت كندي براي به قدرت رساندن علي اميني در تهران در 1340، 35 ميليون دلار به شاه رشوه داده بود.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی